Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Vierailija kirjoitti:
EHKÄ saisi yrittämään, jos en olisi käynyt mitään kouluja ja en realistisesti ymmärtäisi lapsiperheen vaatiman työn ja taloydellisten resurssien määrää.
Lumous on särkynyt jo vuosia sitten, ei nykyään kukaan luule lasten olevan jotain ihanaa, jotka tuovat jonkin ruusuisen täyttymyksen tullessaan. Enempikin 20v kovaakin kovempaa ihmisen romuttavaa työtä kaikilla rintamilla.
Sitä se on jos haluaa hoitaa hommansa hyvin ja takaa lapsilleen parhaimmat lähtökohdat elämään. Huonoille vanhemmille kaikki on yhä helppoa. Kun sossu vie yhden niin tekee toisen tilalle että tuet juoksee
- Sitoutumishalukkuus ja -sitoutumiskyky pitäisi olla naisilla ja miehillä parempi
- Enemmän pitkiä työsuhteita pätkätöiden sijaan
- Asumiskustannukset alaspäin, tilavien asuntojen hinnat alaspäin
- Opiskeluajan lyhentäminen, kaikilla pitäisi olla aloituspaikka viimeistään 21-vuotiaana; lisää aloituspaikkoja yliopistoihin tärkeimmille aloille
- Enemmän tukea pikkulapsiperheen arkeen, esimerkiksi isovanhemmilta; nyky-Suomessa on kaikkien aikojen osallistumattomimmat isovanhemmat. Esimerkiksi Jenkkilässä saadaan lapsia Suomea enemmän erityisesti sen vuoksi, että siellä isovanhemmat osallistuvat lastenlasten kasvatukseen ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisia perheasuntoja pitäisi rakentaa ja paljon! Ne pitäisi rakentaa paikkakunnille, joilla on työpaikkoja. Asuntolainojen korkojen verovähennys pitäisi palauttaa niille, joilla on vähintään kaksi lasta. Nykyisissä miniyksiöissä ei lapsiperhe asu.
Lapsilisien ostovoima pitäisi palauttaa 1990-luvulle, ja lisät pitäisi sitoa indeksiin.
Perhevapaiden pitäisi kartuttaa eläkettä.
Hyvä huomio. Todellakin, nykyinen asuntorakentaminen on perhevihamielistä. Tungetaan kaikki seinättömiin tiloihin suorastaan päällekäin.
Vierailija kirjoitti:
Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..
Mulla on ihan tämä sama syy. Olen miettinyt, että hankkiutuisin silti raskaaksi. Mies suuttuisi tietysti, mutta jospa se leppyisi, kun lapsi on syntynyt. Nyt saan tietysti vihat niskaani, kun näin tohdin ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Kunnollisia perheasuntoja pitäisi rakentaa ja paljon! Ne pitäisi rakentaa paikkakunnille, joilla on työpaikkoja. Asuntolainojen korkojen verovähennys pitäisi palauttaa niille, joilla on vähintään kaksi lasta. Nykyisissä miniyksiöissä ei lapsiperhe asu.
Lapsilisien ostovoima pitäisi palauttaa 1990-luvulle, ja lisät pitäisi sitoa indeksiin.
Perhevapaat kartuttavat eläkettä.jo nyt. Vanhempainvapaalla yhtä paljon kuin töissä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..
Puhut varmaan nyt jostain tasokkaimmista top10% miehistä?
Itse olen käynyt kymmeniä kertoja treffeillä ja naisilta tulee aina pakit vaikka olen parisuhteen ja perheen perässä.
Ei se riitä mihinkään, että mies toivoo esim perhettä kun pitäisi ensin herättää kipinät naisessa ja se tehdään ulkonäöllä/pituudella/statuksella/itsevarmalla supliikilla.
Lopeta nyt jo nuo tasohöpinät. Mies on ihan tavallinen suomalainen mies kaikilla mittareilla tarkasteltuna.
Lapsettomuushoitojen pitäisi olla kaikille ilmaisia ja niitä pitäisi priorisoida julkisessa terveydenhoidossa. On arvokkaampaa saada maailmaan uusi vauva kuin pitkittää jonkun tuskallista kuolinkamppailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan tämä sama syy. Olen miettinyt, että hankkiutuisin silti raskaaksi. Mies suuttuisi tietysti, mutta jospa se leppyisi, kun lapsi on syntynyt. Nyt saan tietysti vihat niskaani, kun näin tohdin ajatella.
Tuo on todella väärin sekä lasta että miestä kohtaan. Älä hyvä ihminen ole noin sairaalloisen itsekäs. Toisaalta se on lisääntymiseen vaadittu ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut varmaan nyt jostain tasokkaimmista top10% miehistä?
Itse olen käynyt kymmeniä kertoja treffeillä ja naisilta tulee aina pakit vaikka olen parisuhteen ja perheen perässä.
Ei se riitä mihinkään, että mies toivoo esim perhettä kun pitäisi ensin herättää kipinät naisessa ja se tehdään ulkonäöllä/pituudella/statuksella/itsevarmalla supliikilla.
Suomessa on amerikkalaistyylinen deittailukulttuuri 90% naisista juoksee 10% miesten perässä. 90% miehistä on vain vaivoin siedettäviä kilpakumppaneita työmarkkinoilla ja ne miehet työntää naiset työelämästä pois.
Laadukas varhaiskasvatus (=pienet ryhmät ja pätevät ammattilaiset), työn ja perhe-elämän helpompi yhteensovittaminen (=joustavat työajat, helpompi tehdä 80% työaikaa niin että 6h/pvä) ja toimivat lastenhoitopalvelut, jotka ovat tarjolla myös erityislasten vanhemmille (et todellakaan voi tietää etukäteen, minkälaisen lapsen synnyttyä). Toimiva koulu, jossa riittävän pienet luokat opetukseen ja kiusaamisen ehkäisyyn.
Eli näillä toiveillahan minusta ei lapsia synny. Eivät nuo tule toteutumaan.
Eiköhän hallitus kohta säädä pakkosynnytyslain naisille ja ohjaa tytöt johonkin äitikouluun ja miehet sinne oikeaan kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Olen incel, eli eiköhän se ole ihan naisten vika. M40
Ei, se on sinun oma vikasi.
Mikään ei saisi mua tekemään lapsia, ei sitten mikään. Tämä lapsipakotus tulisi kohdistaa niihin, jotka haluavat lapsia, mutta ei niitä syystä tai toisesta saa haluamaansa määrää. Omasta tahdostaan lapsettomat tuskin muuttavat mieltään.
N32
Voisko ne lapset joku muu hoitaa? Äippä kävis vaan joskus ottamassa selfien muksun kanssa ;D
Tänne pitää saada lisää Kauko-Idän siroja ja mukavia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Naisten parempi mielenterveys ja yleinen terveys. Miesten parempi sitoutumishalu perheeseen.
Suunnittelin kumppanuusvanhemmuutta ystäväni, homomiehen kanssa. Hän matkusteli kumppaninsa kanssa tuolloin paljon ja pitkiä aikoja, kun työ mahdollisti sen.
Kysyin, olisiko hän valmis pysymään Suomessa pikkulapsiajan. Hän vastasi kauhuissaan, ettei voi sitoutua mihinkään niin pitkäksi aikaa.
Lasta ei tullut.
Mielenterveyteni on edelleen hyvä.
Hyvin harva mies on todellisuudessa valmis hoitamaan puolet vanhemmuuden vastuusta. Yhä useampi nainen tajuaa sen jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt omia kahta tytärtä on seurannut, ensinnäkin haluamansa opiskelupaikan saaminen kesti yo-kirjoitusten jälkeen muutamia vuosia. Kun opiskelut pääsee aloittamaan vaikkapa 23-vuotiaana, valmistuu vasta kolmekymppisenä. Sitten pitäisi tehdä töitä, että alkaisi edes jonkinlainen eläke kertymään ja voisi maksaa opintolainaa pois. Jos uusi hallitus vielä leikkaa asumistukea, opiskelut venyy entisestään, kun on käytännössä pakko käydä töissä opiskelujen ohella. Siellä ne tulevat maisterit seisoo Mäkkärin kassalla yövuorossa.
Ikä alkaa äkkiä tulla vastaan, jos lapsista voi alkaa haaveilla vasta vaikkapa 35-vuotiaana.
Tämä pitää paikkansa. Mulla myös jo aikuiset lapset. Mä ajattelen myös niin, että nykyisin on niin paljon muitakin tapoja käyttää elämänsä kuin elää lapsiperheen elämää. Lapsen hankkiminen sitoo sut noin 20:ksi vuodeksi olemaan vastuussa toisesta ihmisestä. Joudut ihan joka ainoassa asiassa ottamaan huomioon tämän. Lapsiperheiden elämästä ei mediassa eikä varsinkaan sosiaalisessa mediassa anneta kovin kaksista kuvaa. Päiväkodeissa on ongelmia, kouluissa on ongelmia, kaduilla on ongelmia.... Vanhemmille on vaikeaa yhteensovittaa työtä ja perhettä. Työelämässä vaaditaan koko ajan enemmän ja enemmän ja hyvin harva on sellaisessa työssä, että satavarmasti ei ole pelkoa työttömyydestä. Lapsiperheiden kotipalvelut on ajettu alas eikä monella ole lainkaan tukiverkostoja. Työnantajat vaativat työntekijöiltään joustoja, mutta päiväkodit eivät kuitenkaan jousta. Vähän vaikeaa jäädä ylitöihin, jos lapsi pitää viimeistään tietyllä kellonlyömällä hakea pois päiväkodista.
jii aa ja kirjoitti:
Voisko ne lapset joku muu hoitaa? Äippä kävis vaan joskus ottamassa selfien muksun kanssa ;D
Vaikka se iskä? 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo pitäsi saada rangaistavaksi. Meillä on suvussa kaksi lasta kun on syntyneet tuollaisen naisen toimesta ja kumpikin elää sijoitettuna.
Sairas Tinder-kulttuuri. Kukaan ei halua sitoutua yhteen kumppaniin, kun aina voi löytää Tinderistä uutta ja parempaa.