Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Vierailija kirjoitti:
Tänne pitää saada lisää Kauko-Idän siroja ja mukavia naisia.
Harmi, että PS vastustaa filippiiniläisiähoitajien tuloa tänne, ja hallitus on puheillaan taannut, ettei tänne kukaan haluakaan.
Minusta tukiverkottomuus on yksi isoimpia ongelmia. Monilla on sama tilanne kuin meillä: töiden takia on täytynyt muuttaa vieraalle paikkakunnalle asumaan. Täällä ei asu sukua eikä ystäviä. Toiset isovanhemmat asuvat todella kaukana ja toisia isovanhempia ei auttaminen kiinnosta. Lapsiluku jäi yhteen, koska tämän kanssa vielä selvitään jotenkin vuorottelemalla (perheessämme on ollut sairautta koko lapsiajan).
Ja kun joku tulee länkyttämään, että on sitä ennenkin lapset hoidettu ilman tukiverkkoja. Aikoinaan saattoi jättää pienetkin lapset keskenään kotiin, nykyisin siitä tulisi heti lasu. Jokainen vanhempi tarvitsee joskus aikaa juoksevien asioiden hoitamiseen ja ihan vain lepoon. Jos yhteiskunta tarjoaisi paremmat tukiverkot, niin uskoisin monen perheen harkitsevan lapsilukuaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisille ei oikeen kelpaa tavalliset miehet. Pitää olla eksotiikkaa tai rikas. Näin on nykynaiset opetettu. Intersektionaalinen feminismi on osoittaunut tuhoisaksi suomelle.
Miehiä on myös määrällisesti rajusti enemmän kuin naisia. Kannattaisi lopettaa miesten tuonti.
Hahhah. Naisille kelpaa nimenomaan tavalliset miehet. Niitä ei juurikaan enää ole. Teitä vinkujia sen sijaan löytyy...
Itselleni: ei mikään. En kerta kaikkiaan halua lapsia, enkä kyllä miestäkään. Eikä tässä ole minusta mitään huolestuttavaa tässä trendissä, maapallo on ylikansoitettu ja hukkumassa ihmisten kulutukseen, hyvä vaan jos ihmismäärä vähenee. Talousjärjestelmien täytyy toki sopeutua vähenevään väestöön, mutta ne on vain ihmisten sopimia järjestelmiä, ei luonnonlakeja, joten kyllä se järjestyy.
Aika suuri osa lapsettomuudesta on varmaan juuri tätä, että nykyään on muitakin valinnan mahdollisuuksia kuin se avioliitto, perhe ja lapset. Naisetkin voivat tulla omillaan toimeen, luoda uraa, keskittyä harrastuksiin yms. Moni meistä ei sitten pidä itselleen luontevimpana valintana perhe-elämää. Luulen että se olisi niin ollut jo 100 tai 200 vuotta sittenkin, muta silloin sosiaalinen paine ja taloudelliset syyt ajoivat siihen perinteiseen muottiin hyvin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Naiset pois työelämästä, se urahan sen lastenteon estää.
Kun naiset olisivat kotona niin silloin niitä lapsia tulisi tehtyä.
Raiskauslakiuudistus myös vaikutti pahasti, nähdäkseni avioliiton sisällä ei voi tapahtua raiskausta, raamatussakin nainen velvoitetaan palvelemaan miestään kaikin tavoin.
Tämän kommentin kirjoitti mies. Ja sitten mietitään mikseivät naiset löydä lisääntymiseen sopivaa kumppania.. :DD
Olen pienipalkkainen yksineläjä. Ei minulla ole varaa hankkia lasta. Nyt kun asumistuetkin poistetaan, elämä käy todella köyhäksi. Tähän kurjuuteen vielä lapsi koulukiusatuksi,kun äidillä ei olisi varaa mihinkään?
Palkkoja pitäisi nostaa reippaasti jotta olisi varaa lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt se, että nykyistä 18-35v sukupolvea ei myöskään kiinnosta seksi. Jos ihmistä ei kiinnosta seksi, sitä ei kiinnosta myöskään kumppanin hankkiminen. Ja sillä on jokin merkitys ja luonto on sen niin tarkoittanut.
Sillähän ei ole mitään merkitystä mitä "luonto" on tarkoittanut, vaan sillä halutaanko asioihin vaikuttaa. Esimerkiksi loputon lista sairauksia olisi kuolemantuomio ilman ihmisten puuttumista asiaan..
Mutta sitähän ei haluta, harva asia on yhtä suurta myrkkyä yrityspomoille kuin oikeutensa tiedostava kansalainen.
En tahdo olla raskaana ja synnyttää. Mikään ei voisi olla ahdistavampaa.
Pitäisi olla naisia jotka haluaa lapsia, ja myös miesten pitäisi sitoutua perheeseen. Tarvittaisi jonkinlainen kulttuurin muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..
Puhut varmaan nyt jostain tasokkaimmista top10% miehistä?
Itse olen käynyt kymmeniä kertoja treffeillä ja naisilta tulee aina pakit vaikka olen parisuhteen ja perheen perässä.
Ei se riitä mihinkään, että mies toivoo esim perhettä kun pitäisi ensin herättää kipinät naisessa ja se tehdään ulkonäöllä/pituudella/statuksella/itsevarmalla supliikilla.
Nah, deittailet vääriä naisia. Olen 178cm pitkä, eikä kukaan tiedä mitä teen työkseni enkä ole lainkaan supliikki ihminen. Päinvastoin. Sen sijaan osaan hymyillä ja olla kohtelias. Se näyttää riittävän aika monelle naiselle. Vaikka olen jo 48v. Ulkonäköä on aika vaikea itse arvoida, mutta ainakaan en ole tippaakaan Batistini miehen näköinen :)
Vierailija kirjoitti:
Naisille ei oikeen kelpaa tavalliset miehet. Pitää olla eksotiikkaa tai rikas. Näin on nykynaiset opetettu. Intersektionaalinen feminismi on osoittaunut tuhoisaksi suomelle.
Miehiä on myös määrällisesti rajusti enemmän kuin naisia. Kannattaisi lopettaa miesten tuonti.
Ja sillä aikaa kun sinä valitat siinä on pallon mallisella, kaljulla, lyhyellä ja köyhällä tavis exälläni menossa kolmas vaimo ja hänellä on neljä omaa lasta ja lapsenlapsiakin tullut. Huomaatko miten paljon saa kun ei vingu typeriä?
Tehtiin lapsia yli kolmekymppisenä, kun vihdoin tapasin miehen, jonka kanssa homma toimii. Hyvin perhekeskeinen mies, hoitaa lapset ja kodin siinä missä minäkin. Edellisessä suhteessa mies kyllä halusi lapsia, mutta ei osannut esimerkiksi pyykkikonetta käyttää ja kalja maistui. En minä sellaisen kanssa tosiaan halunnut lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Deittimarkkinoilla kun noin 35-v. naisena olin tuossa jokunen vuosi sitten, niin tavalliset miehet olisivat kelvanneet oikein hyvin, mutta niihin törmäsi valitettavan harvoin. Oli sen sijaan kaiken maailman päihdeongelmaista, mt-ongelmaista, asenneongelmaista jne.
Yksi asenneongelma oli juuri se incelmäinen katkeruus naisia kohtaan. Se on pahempi turn-off kuin mikään ulkonäön seikka. Ei naiset halua olla sellaisen kanssa, joka ei halua kohdata heitä täysinä, tasavertaisina ihmisinä, vaan lähinnä jonain pillunkantotelineinä, joihin heillä kuuluu olla oikeus jos käyttäytyvät edes asiallisesti naisia kohtaan. Itsetuntoasiat myös joskus meni joillain vähän överiksi. Esim. eräs mies, joka ei ollut kovin pitkä, ehkä jotain 170-175 cm, olen itse 160 enkä edes erityisemmin kaipaa pitkiä miehiä, mutta tämä mies treffeillä paasasi siitä miten hän ei kelpaa minulle koska kaipaan niitä yli 180 senttisiä laatikkoleukoja, vaikken ole edes kovin kaunis - ja siis en ollut mitenkään ilmaissut ettei hän kelpaisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla naisia jotka haluaa lapsia, ja myös miesten pitäisi sitoutua perheeseen. Tarvittaisi jonkinlainen kulttuurin muutos.
Tarvii päästä Koloomuksesta yms eroon jotta saadaan palkat nousuun jotta ihmiset tulisivat paremmin toimeen. Sen sijaan palkkoja tullaan laskemaan ja matalapalkka työpaikkoja lisää. Se ei juurikaan lisää lapsihaluja kansassa.
Persut voi lisääntyä ihan rauhassa , kun heillä on varaa leikata perheltä...
Nykyisillä palkoilla ei elätetä perhettä,
Olisi pitänyt tajuta mennä terapiaan aiemmin eikä vasta lähes kolmikymppisenä, eli se on periaatteessa oma vika. Toinen tekijä on se että tapailukulttuuri on niin seksikeskeinen eikä ystävystymistä hyväksytä tapana löytää parisuhde. Nettideittipalvelut jätin vuosia sitten, se ei vain ole turvallista eikä ihmisarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhettä tahtovia, vastuun ottavia miehiä ei riitä kaikille naisille. Voisin harkita lisääntyväni, jos mies haluaisi lapsia ja pitäisin todennäköisenä, että miehestäni tulisi hyvä iskä. Hän on jo 35, mutta pleikkari ja moottoripyörä kiinnostaa, ei vauvat..
Mulla on ihan tämä sama syy. Olen miettinyt, että hankkiutuisin silti raskaaksi. Mies suuttuisi tietysti, mutta jospa se leppyisi, kun lapsi on syntynyt. Nyt saan tietysti vihat niskaani, kun näin tohdin ajatella.
Ei lepy. Tai en minä ainakaan ole 10+ vuodessa leppynyt.
Tuo on sen tason petos, että se haava ei parane koskaan.
Mikään ei saisi minua lisääntymään. En ole koskaan halunnut lapsia. Minulla on ihana veljenpoika jota saan hoitaa aina kun haluan ja se riittää minulle, omaa en hankkisi mistään hinnasta. N34