Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi enää ei kirjoiteta päivämääriin kuukauden jälkeen pistettä?

Vierailija
01.08.2023 |

Nytkin tuli omalta taloyhtiöltä tiedote, jossa päivämäärä merkitty tähän tyyliin: 19.8 klo 10-12 Samoin tämä näkyy tapahtumien ilmoituksissa, työnantajan viesteissä jne.

Minun mielestäni tämä kirjoitustyyli on tullut ihan viime vuosina jotenkin vallitsevaksi. Opetetaanko koulussa nykyään toisin kuin mitä itse olen oppinut? Häiritsee omaa silmääni pahasti, mutta iso osa ihmisistä kirjoittaa noin niin mitäpä sille voi. Ihmettelen vain että onko tämä joku uusi hyväksytty tapa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tod. ole. Ilman loppupistettä kirjoitetaan kellon aika, eikä päivämäärä.

Vierailija
2/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruattalainen tapa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.

Vierailija
4/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se piste päivän ja kuukauden perään numeroilla merkittäessä kuuluu oikein kirjoitettaessa.

Valista sitä joka tekstin kirjoitti.

Vierailija
5/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että yleissivistys on vajonnut lattian tasolle eikä osata kirjoittaa.

Vierailija
6/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuutta kai.

Vierailija
7/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi häiritsevää. Mun aivot lukee tuollaisen tekstin kuten siinä lukeekin, eli yhdeksäntoista piste kahdeksan, mikä ei tarkoita mitään, paitsi ehkä kellonaikaa.

Vierailija
8/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.

Ihan hyvä teoria muuten, mutta tämä näkyy yhtälailla tietokoneella ja käsinkirjoitetuissa teksteissä.

Vierailija
9/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi häiritsevää. Mun aivot lukee tuollaisen tekstin kuten siinä lukeekin, eli yhdeksäntoista piste kahdeksan, mikä ei tarkoita mitään, paitsi ehkä kellonaikaa.

Joo, mun pää lukee että "yhdeksästoista kahdeksan".

Vierailija
10/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut saman. Myös esimerkiksi 20% ja 200ml on yleistyneet, eli jätetään väli pois.

Vierailija
11/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse näistä: laiskuus, välinpitämättömyys ja tietämättömyys.

Vierailija
12/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee mieli jättää kaikki nuo tapahtumat väliin, joiden ajankohtaa ei edes osata kirjoittaa. Taisin juuri nähdä jopa tatuoinnin, josta puuttui piste! Tai ehkä se olikin kellonaika...

Vierailija
13/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistehullu? Tästä oli jo pitkät keskustelut täällä.

Vierailija
14/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia pilkunnussijoita.

Vierailija
15/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistehullu? Tästä oli jo pitkät keskustelut täällä.

En ole pistehullu, en vain huomannut aiempaa keskustelua aiheesta. Pahoittelut, täytyy etsiä se aiempi että saan vertaistukea ärsytykselleni.

Vierailija
16/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että yleissivistys on vajonnut lattian tasolle eikä osata kirjoittaa.

Tämä.

Vierailija
17/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mitä näkee, on että kirjoitetaan "kaa" yhteen sen kenen kanssa tehdään jotain. Esimerkiksi mennään äidinkaa syömään, soittelin eilen pitkästä aikaa Liisankaa.

Vierailija
18/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osaan korjata kontekstin mukaan ja muista vihjeistä tekstin ymmärrettäväksi. Tuossa alkuperäisessä yhden pisteen puuttuminen ei sinänsä muuta merkitystä ja se on helppo tulkita pienestä virheestä huolimatta.

Vierailija
19/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa, ja tätä tekevät myös koulutetut ihmiset. Pahinta on, että tosiaan työnantajan viesteissä näkee tätä myös. Ja erilaisissa mainoksissa. Kerran Prismassa isänpäivän aikaan oli kirjaosastolla joku A4-kokoinen mainostaulu, jossa luki jotain "Muista isänpäivä 11.11" :D

Vierailija
20/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lyhennetään maksimissaan tai minimissään, niin tuleehan niihin perään piste? Eli max. 1500 € tai min. 1000 €.