Miksi enää ei kirjoiteta päivämääriin kuukauden jälkeen pistettä?
Nytkin tuli omalta taloyhtiöltä tiedote, jossa päivämäärä merkitty tähän tyyliin: 19.8 klo 10-12 Samoin tämä näkyy tapahtumien ilmoituksissa, työnantajan viesteissä jne.
Minun mielestäni tämä kirjoitustyyli on tullut ihan viime vuosina jotenkin vallitsevaksi. Opetetaanko koulussa nykyään toisin kuin mitä itse olen oppinut? Häiritsee omaa silmääni pahasti, mutta iso osa ihmisistä kirjoittaa noin niin mitäpä sille voi. Ihmettelen vain että onko tämä joku uusi hyväksytty tapa.
Kommentit (45)
Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.
Kyllä se piste päivän ja kuukauden perään numeroilla merkittäessä kuuluu oikein kirjoitettaessa.
Valista sitä joka tekstin kirjoitti.
Siksi, että yleissivistys on vajonnut lattian tasolle eikä osata kirjoittaa.
Tuo on tosi häiritsevää. Mun aivot lukee tuollaisen tekstin kuten siinä lukeekin, eli yhdeksäntoista piste kahdeksan, mikä ei tarkoita mitään, paitsi ehkä kellonaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.
Ihan hyvä teoria muuten, mutta tämä näkyy yhtälailla tietokoneella ja käsinkirjoitetuissa teksteissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi häiritsevää. Mun aivot lukee tuollaisen tekstin kuten siinä lukeekin, eli yhdeksäntoista piste kahdeksan, mikä ei tarkoita mitään, paitsi ehkä kellonaikaa.
Joo, mun pää lukee että "yhdeksästoista kahdeksan".
Huomannut saman. Myös esimerkiksi 20% ja 200ml on yleistyneet, eli jätetään väli pois.
Tekee mieli jättää kaikki nuo tapahtumat väliin, joiden ajankohtaa ei edes osata kirjoittaa. Taisin juuri nähdä jopa tatuoinnin, josta puuttui piste! Tai ehkä se olikin kellonaika...
Vierailija kirjoitti:
Pistehullu? Tästä oli jo pitkät keskustelut täällä.
En ole pistehullu, en vain huomannut aiempaa keskustelua aiheesta. Pahoittelut, täytyy etsiä se aiempi että saan vertaistukea ärsytykselleni.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että yleissivistys on vajonnut lattian tasolle eikä osata kirjoittaa.
Tämä.
Toinen mitä näkee, on että kirjoitetaan "kaa" yhteen sen kenen kanssa tehdään jotain. Esimerkiksi mennään äidinkaa syömään, soittelin eilen pitkästä aikaa Liisankaa.
Itse osaan korjata kontekstin mukaan ja muista vihjeistä tekstin ymmärrettäväksi. Tuossa alkuperäisessä yhden pisteen puuttuminen ei sinänsä muuta merkitystä ja se on helppo tulkita pienestä virheestä huolimatta.
Ihmettelen samaa, ja tätä tekevät myös koulutetut ihmiset. Pahinta on, että tosiaan työnantajan viesteissä näkee tätä myös. Ja erilaisissa mainoksissa. Kerran Prismassa isänpäivän aikaan oli kirjaosastolla joku A4-kokoinen mainostaulu, jossa luki jotain "Muista isänpäivä 11.11" :D
Jos lyhennetään maksimissaan tai minimissään, niin tuleehan niihin perään piste? Eli max. 1500 € tai min. 1000 €.
Ei tod. ole. Ilman loppupistettä kirjoitetaan kellon aika, eikä päivämäärä.