Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joutunut olemaa ilman ruokaa

Vierailija
01.08.2023 |

ennen tilipäivää?

Loppui taas pakollinen köyhyyspaasto. Hintojen nousun jälkeen kuukauden viimeinen viikko on mennyt paastolla. Nyt meni viimeinen vuorokausi ilman ruokaa. Onko muilla samaa tilannetta ollut?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit otanut vappa päivän maanantai ja mennyt leipä jonoon.Tai katsonut kirkko herran viraston ilta auki olo aikaa.Pytänyt sieltä diakonilta osto lapun kaupaan.1 asuvana olist saanut noin 20e. kaljaa ja tupakaa sillä ei saa ostaa.

Vierailija
2/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, rahat riittää edelleen ihan hyvin kun vähän suunnittelee mitä syö ja ei tuhlaile turhiin kalliisiin ruokiin alkukuusta. olen toimeentulotuella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut näkkileipää ja puurohiutaleita.

Vierailija
4/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit otanut vappa päivän maanantai ja mennyt leipä jonoon.Tai katsonut kirkko herran viraston ilta auki olo aikaa.Pytänyt sieltä diakonilta osto lapun kaupaan.1 asuvana olist saanut noin 20e. kaljaa ja tupakaa sillä ei saa ostaa.

Ei ole leipäjonoja täällä. Kyllä rahat pääsääntöisesti koko kuukauden riittää, mutta jos tulee ylimääräisiä pakollisia menoja, ei nykyään riitä kunnolla koko kuukaudeksi eli kuukauden viimeisellä viikolla ruoka ei ole riittävää. Ainakin on laihtunut. Ilokseni huomasin kaupassa, että hintoja on laskettu useissakin tuotteissa. 

Vierailija
5/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aina kotona hätävarana tonnikalaa, näkkäriä ja jotain k-menun mysliä.

Jos käy niin että ihan oikeasti loppuu sekä raha että hätävarasto vaikka siksi että on ollut pakko maksaa joku lisämeno jota en ole suunnitellut (esim. työmatka-autosta mennyt osa rikki ja siihen meni 120 euroa korjauksineen jota ei voi lykätä), olen varastanut kaupasta perusruokaa.

En ole siitä ylpeä, mutta en kyllä suostu myöskään näkemään nälkää. Ruoka jota olen vienyt on ollut ihan tavallista kotiruokaa kuten perunaa, kanaa jne., en ole koskaan vienyt "yli tarpeeni" tai mitään sisäfilettä.

Vierailija
6/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kannattaisi alkukuusta hankkia etukäteen loppukuun ruoat. 

Vierailija
7/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en suostu näkemään nälkää. minulla on 2 lasta ja käyn täysipäiväisessä työssä. jos raha ei vain riitä (enkä siis tupakoi, polta, ei ole mitään "laskuja" tai osamaksuja jne. mutta näin voi silti käydä koska vuokra ja ruoka ovat niin kalliita) niin pyydän ihan reilusti vanhemmilta apua.

tiedän ettei kaikilla ole tuota vaihtoehtoa. jos en saisi vanhemmilta taloudellista apua, todennäköisesti näpistäisin välittämättä siitä jääkö kiinni vai ei, ja jos jäisi niin jatkaisin vain niin monta kertaa että sitä ruokaa lopulta saa kotiin.

Vierailija
8/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä viimeinen viikko nähdään nälkää joka kk.

Vierailija
9/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoretuotteet eivät monta päivää pysy syötävinä ja vakuumipakatutkin noin 3-6 päivää. Toki jos haluaa koko kuun elää säilykkeillä tämä voi onnistua, mutta se maksetaan myöhemmin terveyskustannuksina tavalla tai toisella takaisin.

Vierailija
10/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kasvikset säily eikä riitä muutenkaan koko kk.

Vierailija
11/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin kerran viikon vedellä ja oon myös kaivanu roskiksista ruokaa, siis nuorena

Vierailija
12/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana ja työttömänäkin minä aina rahaa saatuani ostin raaka-aineita, tein ruokaa ja pakastin sen. Ei tarvinnut nälässä olla, vaikka rahat olivat loppu.

Vierailija
13/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina jauhoja ja kuivahiivaa niin saa edes vehnäsämpylän tehtyä. Karjalanpiirakoita pyrin pitämään pakkasessa aina myös. Muuten kyllä olisi nälkä usein kuun lopussa.

Vierailija
14/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte olla ilman ruokaa. Kalliimmat tuotteet vain vaihdettu halvempiin merkkeihin ja rahaa riittää.

Vierailija
15/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuro ei ole ruokaa eikä näkkäri.

Vierailija
16/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en suostu näkemään nälkää. minulla on 2 lasta ja käyn täysipäiväisessä työssä. jos raha ei vain riitä (enkä siis tupakoi, polta, ei ole mitään "laskuja" tai osamaksuja jne. mutta näin voi silti käydä koska vuokra ja ruoka ovat niin kalliita) niin pyydän ihan reilusti vanhemmilta apua.

tiedän ettei kaikilla ole tuota vaihtoehtoa. jos en saisi vanhemmilta taloudellista apua, todennäköisesti näpistäisin välittämättä siitä jääkö kiinni vai ei, ja jos jäisi niin jatkaisin vain niin monta kertaa että sitä ruokaa lopulta saa kotiin.

Tästä on jo aikaa mutta minä olen varastanut ruokaa ruokkiakseni itseni ja lapseni. En tunne häpeää.

Vierailija
17/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena äitinä joo. Oli jokseenkin elämänhallinta hukassa ja järjetön lasupelko. Lapset saivat kaiken tarvitsemansa, mutta itse saatoin olla päiviä syömättä, jos lapsilta ei jäänyt tähteitä. Voin kertoa, että lihaliemessä keitetty sipulisilppu ei ole hyvää, mutta vie hetkeksi pahimman nälän.

Vierailija
18/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies ei viitsi laittaa ruokaa , ollaan syömättä. Aineksia,, mistä laittaa , löytyy.

Vierailija
19/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus 13 päivää ilman ruokaa. Meinasin kuolla oikeesti.

Vierailija
20/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kasvikset säily eikä riitä muutenkaan koko kk.

Miten ne syksyllä maasta otetut perunat ja porkkanat ovat vielä keväälläkin kaupassa syömäkelpoisina, mutta sinä et saa niitä oman jääkaappisi vihanneslokerossa muutamaa viikkoa säilymään?

Kananmunat säilyvät jääkaapissa vielä monta viikkoa yli parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin, kunhan et säilytä niitä jääkaapin ovessa. Ovat edullista proteiinia.

Jos ostaa kaappiin hätävaraksi säilykkeitä, voi alkukuusta kuitenkin syödä ihan tuoretuotteitakin. Ei tarvitse pelkillä säilykkeillä elää. Ja kumpiko se on terveellisempää, syödä säilykkeitä vai olla nälässä?

Ja vaikka tämän(kin) ongelman saisit ratkaistua, keksit kyllä uutta valittamista. Jos ei muuta, niin ainakin sitten viimein sen, ettei ole mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi