Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi enää ei kirjoiteta päivämääriin kuukauden jälkeen pistettä?

Vierailija
01.08.2023 |

Nytkin tuli omalta taloyhtiöltä tiedote, jossa päivämäärä merkitty tähän tyyliin: 19.8 klo 10-12 Samoin tämä näkyy tapahtumien ilmoituksissa, työnantajan viesteissä jne.

Minun mielestäni tämä kirjoitustyyli on tullut ihan viime vuosina jotenkin vallitsevaksi. Opetetaanko koulussa nykyään toisin kuin mitä itse olen oppinut? Häiritsee omaa silmääni pahasti, mutta iso osa ihmisistä kirjoittaa noin niin mitäpä sille voi. Ihmettelen vain että onko tämä joku uusi hyväksytty tapa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tulen nipottamaan, jos joissakin vähänkin virallisissa mainoksissa ja kutsuissa on kirjoitettu väärin. 

Muuten lausun sen 19 piste 8 ja sehän on kuin jonkun tutkielman väliotsikon numerointi.

1.1

1.2

1.3

1.3.1 jne.

Jos joku pahvi ohjelma lisää sinne sen jälkeen ISON kirjaimen niin Lisätköön Ihan Vapaasti. Kunhan Päivämäärä on oikein.

Vierailija
22/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aikoja, voi tapoja! Meille koulussa opetettiin että desimaali erotetaan pilkulla. Ilman lämpötila oli 22, (pilkku) 4 astetta. Nykyisin imlan lämpö onkin 24. (piste) 9 astetta! Onhan sitä tuon lisäksi paljon muitakin muutoksia tapahtunut, esimerkiksi isoin ongelma oli aikanaan suurin ongelma, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.

Näyttää tyhmältä ja kielioppivirhehän se on tuokin.

Vierailija
24/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu ihan siitä, että esimerkiksi ruotsissa pistettä ei tule. Ei osata enää kirjoittaa suomen kielioppia.

Vierailija
25/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee mieli jättää kaikki nuo tapahtumat väliin, joiden ajankohtaa ei edes osata kirjoittaa. Taisin juuri nähdä jopa tatuoinnin, josta puuttui piste! Tai ehkä se olikin kellonaika...

Haluatko mennä vanhan ajan tapahtumaan, jonka ilmoituksessa edes sanaa renessanssi ei ole onnistuttu kirjoittamaan oikein...

Vierailija
26/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kun nykyään kirjoitetaan minun koira ei minun koirani/koirani. Eli laiskuus tai hölmöys tai tietämättömyys. Käy kyllä silmään.

Vierailija
27/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.

Totta. Muutan sen aina pieneksi m-kirjaimeksi, en toki jätä noin. Se on loppujen lopuksi aika pieni vaiva.

Vierailija
28/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pystyn kirjoittaa oikein, mutta on vaikea mennä sanoa toiselle. Nämä kaikki ryhtyneet puhua suomen kieli uusi tapa. Hakemu 02082023.pdf

Vierailija
29/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mikä asiayhteys?

Vierailija
30/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole edes ajatellut asiaa kun sen pisteen olen pois jättänyt. Ehkä se ei ole yleensä ollut erityisen tärkeä ymmärtämisen kannalta

Vierailija
31/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä kun nykyään kirjoitetaan minun koira ei minun koirani/koirani. Eli laiskuus tai hölmöys tai tietämättömyys. Käy kyllä silmään.

Vähän kuin englanniksikin sanoisi "my dog"

Dog ei taivu.

Mamusuomea

Vierailija
32/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä lailla ärsyttää tämä tapa kirjoittaa ikä: 50-vuotta, 35-vuotta.

Tämän näin viime viikolla jopa toimittajan kirjoittamassa tekstissä. Samassa lauseessa luki talo täyttää 96-vuotta, mutta tämä 96-vuotias onkin jykevärunkoinen.. jne.

Vierailija
33/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut saman. Toinen ärsyttävä on sinä-passiivi: Sanotaan "jos sinä syöt huonosti" silloin kun pitäisi sanoa "jos syö huonosti". 🤮

Vierailija
34/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.1.

1 päivänä tammikuuta

1. tammikuuta

Nämä ovat oikeat muodot.

T. kielenkääntäjä

Vierailija
35/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen mitä näkee, on että kirjoitetaan "kaa" yhteen sen kenen kanssa tehdään jotain. Esimerkiksi mennään äidinkaa syömään, soittelin eilen pitkästä aikaa Liisankaa.

Samaten kuin nykyään on alettu kirjoittaa substantiivia ja sitä kuvailevaa adjektiiviä / muuta sanaa yhdyssanaksi: mustakoira, pääkipä. Ja ihan selkeät yhdyssanat jätetään erikseen.

Juuri naureskelin instagramissa lauseparia

"Ovella kävi joku hoitoaineita kauppaamassa"

"Ovellä kävi joku hoito aineita kauppaamassa"

Vierailija
36/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän näin viime viikolla jopa toimittajan kirjoittamassa tekstissä. Samassa lauseessa luki talo täyttää 96-vuotta, mutta tämä 96-vuotias onkin jykevärunkoinen.. jne.

ei sentään "96 vuotias"

Vierailija
37/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen samaa, ja tätä tekevät myös koulutetut ihmiset. Pahinta on, että tosiaan työnantajan viesteissä näkee tätä myös. Ja erilaisissa mainoksissa. Kerran Prismassa isänpäivän aikaan oli kirjaosastolla joku A4-kokoinen mainostaulu, jossa luki jotain "Muista isänpäivä 11.11" :D

Hävettää aina niin paljon, kun esimieheltä tulee tiedotteita talon ulkopuolelle jaettavaksi ja niissä on päivämäärät kirjoitettu ilman pistettä.

Vierailija
38/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ison alkukirjaimen voi muuttaa.

Vierailija
39/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tää on ihan ihmeellinen tapa, kun tässä lisätään yksi ylimääräinen merkki eli laiskuudesta ei voi johtua.

Vierailija
40/45 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tää on ihan ihmeellinen tapa, kun tässä lisätään yksi ylimääräinen merkki eli laiskuudesta ei voi johtua.

Toisaalta, yhtä monta näppäintä pitää painaa, kun kirjoittaa "96-vuotta" vs "96 vuotta". Onhan se välilyöntikin merkki.

Mutta joskus naurattaa, kun lyhennetään sanoja siten, että lyhennys pisteen kanssa on yhtä monta merkkiä pitkä kuin sana kokonaan kirjoitettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän