Miksi enää ei kirjoiteta päivämääriin kuukauden jälkeen pistettä?
Nytkin tuli omalta taloyhtiöltä tiedote, jossa päivämäärä merkitty tähän tyyliin: 19.8 klo 10-12 Samoin tämä näkyy tapahtumien ilmoituksissa, työnantajan viesteissä jne.
Minun mielestäni tämä kirjoitustyyli on tullut ihan viime vuosina jotenkin vallitsevaksi. Opetetaanko koulussa nykyään toisin kuin mitä itse olen oppinut? Häiritsee omaa silmääni pahasti, mutta iso osa ihmisistä kirjoittaa noin niin mitäpä sille voi. Ihmettelen vain että onko tämä joku uusi hyväksytty tapa.
Kommentit (45)
Ruotsissa ainakin kieliopin mukaan piste kuuluu jättää pois mutta vähän epäilen, että ruotsin kielioppisäännöt olisivat ihmisillä niin hyvin muistissa. Mutta vieraan kielen vaikutuksiahan nuo ovat samoin kuin se jonkun valittama desimaalipilkun käytön häviäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.1.
1 päivänä tammikuuta
1. tammikuutaNämä ovat oikeat muodot.
T. kielenkääntäjä
Kerrotko, missä teet käännöstöitä, niin tiedän olla tuomatta yhtään tekstiä sinulle käännettäväksi? No, eipä minulla käännettäviä tekstejä olekaan.
Tuo "1 päivänä tammikuuta" on todellakin väärin, jos kyse on yleiskielestä. Kyllä siihen ykkösen perään piste kuuluu. Lakikielessä pisteet jätetään pois - käännätkö lakeja? Siitäkö tuo väärä käsityksesi tulee?
En käännä yksityisten tekstejä, joten ei ole pelkoa, että tekstisi päätyisivät minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1.1.
1 päivänä tammikuuta
1. tammikuutaNämä ovat oikeat muodot.
T. kielenkääntäjä
Kerrotko, missä teet käännöstöitä, niin tiedän olla tuomatta yhtään tekstiä sinulle käännettäväksi? No, eipä minulla käännettäviä tekstejä olekaan.
Tuo "1 päivänä tammikuuta" on todellakin väärin, jos kyse on yleiskielestä. Kyllä siihen ykkösen perään piste kuuluu. Lakikielessä pisteet jätetään pois - käännätkö lakeja? Siitäkö tuo väärä käsityksesi tulee?
En käännä yksityisten tekstejä, joten ei ole pelkoa, että tekstisi päätyisivät minulle.
Mistä päättelit, että tarjoaisin tekstejä käännettäväksi yksityishenkilönä enkä organisaation edustajana?
Niin tai näin, sinun kannattaa päivittää tietosi ja käyttää järjestysluvun pistettä myös tässä:
1. päivänä tammikuuta
(EI: "1 päivänä tammikuuta)
Paitsi, jos käännät lakitekstiä, jossa piste jää pois. Lakiteksti on erityistapaus, eikä se ole yleinen normi, jollaisena tuon esitit.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että sen takia, kun nämä älylaitteet heittää siihen pisteen jälkeen ärsyttävästi ison kirjaimen. Siis näin: tavataan 25.8. Meillä. Näyttää tyhmältä.
Onko meillä -sanaa kuinka vaikeaa korjata ja aloittaa se pienellä kirjaimella?
Ei ole.
Itse korjaan aina.