Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Eiköhän ihminen, joka nostattaa mielialaansa alkoholilla, ole masentunut tai itsehoitaa jotain ongelmaansa kadottamalla sen alkoholiin. Ja alkoholi aiheuttaa ja ylläpitää masennusta. Terveellisin vaihtoehto olisi hoitaa ne pohjasyyt kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä auta kuin alkoholi. Ihana tunne kun on juonut itsensä känniin ja voi yhden yön bailata baareissa vailla huolta huomisesta, töistä tai mistään muustakaan. Seuraavana päivänä herätessä kauhea olo tietysti mutta on se sen arvoista.
Ootko 19 v?
Nyt 34 v, tuon ikäisenä ei vielä paljon stressi painanut että sen takia olisi tarvinnut juoda.
Liikunta ja varsinkin luonnossa ulkoilu toimii mulla, mutta valitettavan vähän vaan tässä pk-seudulla on mahdollisuuksia luonnossa liikkumiseen ilman että sen eteen pitää nähdä erikseen vaivaa. Haluaisin siis itse päästä liki suoraan ulko-ovesta metsään, joka ei ole mitään max hehtaarin läntti. Talvella lumikenkäilemään ja näin lumettomaan aikaan sitten ihan vaan polkujuoksemaan, marjastamaan sekä ihan vaan metsää haistelemaan <3
Lisäksi toimii neulominen ja ristikot. Ja pohjoismaiset dekkarit niin luettuina kuin tv-sarjoinakin.
Itsekin nuorempana käytin alkoholia rentoutuskeinona sekä tapana sietää ihan vääränlaista elämää. Ei tämä vieläkään omannäköistä ihan aidosti ole, mutta huomattavasti parempaa kun jätin alkoholin ja aloin tehdä näitä muita asioita. Aiemmin vapaa-aika meni joko humalassa tai krapulassa.
Urheilen useita kymmeniä tunteja viikossa.
Olen pyrkimässä eroon ilmeisen huonosta tavasta; joka perjantai-lauantai-iltaisin napsin
viskiä puolesta pullosta jopa kokonaiseenkin joskus.
En humaltumistarkoituksessa, enkä stressinpurkuun, minusta on vain tosi mukava naukkailla tuota jaloa juomaa ja katsella teeveetä.
Nyt on pari viikonloppua mennyt paljon vähemmällä, olen sitten naukkaillut jotain PepsiMaxia.. eihän se samalta tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kyllä auta kuin alkoholi. Ihana tunne kun on juonut itsensä känniin ja voi yhden yön bailata baareissa vailla huolta huomisesta, töistä tai mistään muustakaan. Seuraavana päivänä herätessä kauhea olo tietysti mutta on se sen arvoista.
Ootko 19 v?
Nyt 34 v, tuon ikäisenä ei vielä paljon stressi painanut että sen takia olisi tarvinnut juoda.
Stressi painaa, tarvitsee juoda... Ei kuulosta hyvältä! Eikö olisi parempi tehdä jotain elämälleen?
Metsään jää kaikki stressi. Äänikirjan kuunteleminen rauhoittaa arki-iltoina nukkumaan mennessä. Läheisyys. En tiedä uskaltaako täällä tunnustaa, mutta autoilu rentouttaa myös. Varsinkin valoisana kesäyönä motarilla ajaminen.
Olen huomannut, että kun vähensin juomista stressikin helpottui. Ei siis ole enää sellaista ihan hirveää stressiä ja ahdistusta mihin tekisi mieli juoda. Selvin päin jaksaa maailmaa paremmin, vaikka aluksi siltä ei tuntunutkaan. Nykyään juon joskus hiukan, mutta ei se enää tuo mielihyvää.
Paljon liikuntaa ja seksiä. Hyvää ruokaa ja löhö
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kun vähensin juomista stressikin helpottui. Ei siis ole enää sellaista ihan hirveää stressiä ja ahdistusta mihin tekisi mieli juoda. Selvin päin jaksaa maailmaa paremmin, vaikka aluksi siltä ei tuntunutkaan. Nykyään juon joskus hiukan, mutta ei se enää tuo mielihyvää.
Tämä varmaan selittää sen, miksi me ei-alkoholistit osataan pysyä rentoina ja rauhallisina ja nauttia elämästä ilman alkoholia.
Vähän kuin tupakoija pitää neuroottista tupakantarvettaan yllä tupakoimalla. Jos ei tupakoi, ei tule sitä levotonta oloa, että nyt pitäisi saada tupakka rauhoittamaan hermosto.
Jos ei tulisi krapulaa, joisin varmaan pari kertaa viikossa kännit. Koska tulee aivan jäätävä päiväkausien krapula, olen jättänyt juomiset muutamaan kertaan vuodessa. Liikunta, ulkoilu, kahvi, löhöily, netti ovat sitten ne muut keinot.
Alkoholi ei sovi stressin ja siihen liittyvän ärtymyksen ja unettomuuden lievittämiseen, sillä alkoholi lisää stressihormonin määrää kehossa. Jos stressin lievitykseen ottaa lasillisen, nousevat annosmäärät helposti ja alkoholinkäyttö voi lipsua huomaamattomasti vaaran puolelle. Näin ollen kaikki muut stressiä vähentävät toimenpiteet ja itsehoidolliset keinot, kuten reipas liikunta, auttavat hallitsemaan alkoholin käyttöä.
https://www.mehilainen.fi/hyvinvointi/alkoholi/alkoholi-ja-mielenterveys
Vierailija kirjoitti:
Jos ei tulisi krapulaa, joisin varmaan pari kertaa viikossa kännit. Koska tulee aivan jäätävä päiväkausien krapula, olen jättänyt juomiset muutamaan kertaan vuodessa. Liikunta, ulkoilu, kahvi, löhöily, netti ovat sitten ne muut keinot.
Sama juttu. Krapula on niin kamala että ei tee mieli juoda. Krapulassa iskee vain kauhea masennus.
Sinuna miettisin ensin sen stressin alkuperää. Jos et saa sitä poistumaan tai edes vähenemään, niin tuskinpa sinulla auttaa mikään muukaan keino.
Miettisin myös mikä siinä viinassa on niin kiehtovaa, että sitä on pakko juoda vai onko sen juominen vain tekosyy johonkin?
Itse en ole käyttänyt koskaan alkoholia mihinkään stressiin, vaan join, koska viini oli hyvän makuista joidenkin ruokien kanssa ja lonkero mastui saunan jälkeen. Stressaavat asiat käsittelin ihan eri tavalla ja rauhoitin itseni rankan työpäivän jälkeen esimerkiksi pitkällä kävelylenkillä koiran kanssa. Koiran ilo kotiin töistä tullessani oli muutenkin sellainen ilopilleri, että jo siinä haihtuivat pahimmat murheet, samoin kun sai rapsuttaa koiraa.
Nyt en ole juonut alkoholia vuosiin ja rentoudun monin tavoin, esimerkiksi ulkoilen, puuhaan kaikkea omalla pihalla, käyn kävelylenkeillä, autoajeluilla, laulan, kuuntelem äänikirjoja, luen, syön hyvää ruokaa, juttelen ystävien ja perheen kanssa, teen kotitöitä, nukun, pelaan puhelimella vaikka candy crushia, mitä milloinkin. Koiraa ei enää ole valitettavasti, mutta saatan ottaa vielä sellaisen.
Tiedostatteko, te alkoholista mielihyvää saavat ja sen avulla rentoutuvat, että teillä olisi ollut joku lapsuusiän trauma esim. seks hyväksikäyttöä, henkisesti tai fyysisesti väkivaltaiset vanhemmat, piti pitää itsestään huolta/ emotionaalisen tuen puute, alkoholisti/narsisti tms vanhempana?
Meinaan itselläni tämä ilmenee syömis- ei juomisongelmana. Alkoholista en saa tyydytystä, mutta ruoka lievittää, jos takaraivoon iskee joku ahdistus.
Kuuntelen musiikkia, katson leffoja, syön herkkuja, menen kivoihin paikkoihin (nähtävyydet, kirppikset), teen palapelejä, kuuntelen äänikirjoja.
Nautin kyllä juomisesta ja nousuhumalan tunteesta mutta olo on krapulassa aina ihan hirveä. Ei ole yhtään kertaa ettenkö olisi silloin katunut. Rentous ja hyvä olo ei kestä kuin muutaman tunnin. Sen jälkeen kärsin ja odotan että olo olisi taas normaali.
Vierailija kirjoitti:
Tiedostatteko, te alkoholista mielihyvää saavat ja sen avulla rentoutuvat, että teillä olisi ollut joku lapsuusiän trauma esim. seks hyväksikäyttöä, henkisesti tai fyysisesti väkivaltaiset vanhemmat, piti pitää itsestään huolta/ emotionaalisen tuen puute, alkoholisti/narsisti tms vanhempana?
Meinaan itselläni tämä ilmenee syömis- ei juomisongelmana. Alkoholista en saa tyydytystä, mutta ruoka lievittää, jos takaraivoon iskee joku ahdistus.
Itselläni on ollut aina kavereita, jotka saavat alkoholista mielihyvää ja porukassa ollaan juotu. Kaikki ovat siis ihan työelämässä, on perhettä, harrastavat liikuntaa jne. Eivät mitään laitapuolen kulkijoita, vaan alkoholi nyt vaan sattuu antamaan hauskan olon. Sitä en voi kiistää.
Omalla kohdallani yhdeksi syyksi myönnän kyllä melko pidättyvän luonteeni. Olen tullut rohkeammaksi ja avoimemmaksi vuosien saatossa ilman alkoholiakin kyllä. Kuitenkin juominen antaa erilaisen mielentilan ja se on irtautumista hetkeksi normaalista ja tasapainoisesta minästäni. Hauskaa vaihtelua. Silti se krapula kyllä rajoittaa juomista minun kohdallani huomattavasti eli juominen on melko harvinaista.
Ei mun täydy mitenkään erityisesti rentoutua. Tykkään kun saan tehdä töitä ja kaikkea normi arkeen liittyvää (3 harrastavaa kouluikäistä lasta ja koira) ja sitten tykkään kun saan nostaa jalat ylös ja vaan olla. Tykkään asioista jotka kiinnostaa mua; kuten kulttuurista esim teattereista ja näyttelyistä, puutarhasta, käsillä tekemisestä.