Ennen muinoin koulu loppui 31.5. ja alkoi 1.9.
Nykyään koulu loppuu kesäkuun puolella ja alkaajopa 9.8.
Onko nykyään lomia enemmän vai miksi moinen?
Kommentit (67)
1.9????
milloin koulu on alkanut (suomessa?) 1.9?
muistelen, että elokuun puolen välin 1. maanantina se alkoi, tänä vuonna se olisi ollut 14.8 (minun lapsuudessani)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen koulu oli helpompaa.
Millä tavalla helpompaa?
Oli paljon vähemmän opittavaa.
Nyt sitä on jo niin paljon, että kaikki täytyy katsoa googlesta. Tv. EriMinä neuloin kolmosluokkalaisena eli 9v iässä sukat, oma lapsi sai aikaan patalapun ja lapsenlapsi kykeni enää virkkaamaan ketjusilmukoita. Minä opin kotitaloudessa suunnittelemaan viikon ostokset, oma lapsi päivän hankinnat ja lapsenlapsi todennäköisesti tilaamaan Woltista.
Me neulottiin sukat vasta vitosella koulussa. Osasin ennemmin. kun äiti opetti. Ennen oli sekin ero, että vanhemmat kasvattivat ja opastivat lapsiaan itse. Meidän lapset hallitsevat raha-asiat ja osaavat tehdä ruokaa. On opetettu kotona. Koulun kotitalous oli vain täydennys. Eikä isoveljellä oppikoulun oppiaineisiin tainnut kotitaloutta edes kuulua. Itse olin jo peruskoulun ikäpolvea. Mitta veli osaa silti tehdä hyvää ruokaa.
Pojilla oli kemiaa, tytöillä kotitaloutta.Koulun käytävä ja luokkahuone haisi, kun tultiin takaisin kotitalouskeittiön opetustunneilta ( 2t/ viikko )
Vierailija kirjoitti:
1.9????
milloin koulu on alkanut (suomessa?) 1.9?
muistelen, että elokuun puolen välin 1. maanantina se alkoi, tänä vuonna se olisi ollut 14.8 (minun lapsuudessani)
No luepa tämä ketju kokonaan, ei sitä kukaan enää viitsi kertoa, eikä tarvitsekaan, koska se on niin moneen kertaan kerrottu. Jos et ymmärrä, muut eivät mahda sille mitään. Kannattaisi opetella sisälukutaito uudelleen.
Olen niin vanha muinaisjäänne, että olen käynyt koko kouluajan kuusipäiväistä kouluviikkoa. Syksyllä oli perunannostoloma kansakoulussa, yläluokkalaisilla kokonainen viikko, alakoululaisilla vain pari kolme päivää. Syksyllä poimittiin myös puolukoita ja vietiin kouluun, että talvella saatiin vispipuuroa tai mehukeittoa esim. kaurapuuron kanssa. Voileivät ja juoma (maito tai mehu) vietiin joka päivä kotoa. En muista, pitikö poikien tuoda käsityötarvikkeet veistotunnille. Tyttöjen piti tuoda langat ja kankaat käsitöihin. Olimme neljännellä luokalla kansakoulussa, kun tapahtui ihme: kunta kustansi tytöille lapaslangat ja tyynyliinakankaan. Oppikoulussahan piti sitten taas hankkia itse kaikki opiskeluvälineet kirjoista ja vihkoista alkaen. Ja maksaa vielä lukukausimaksu.
Kuusipäiväisen kouluviikon aikaan koulu alkoi koko maassa samaan aikaan eli 1.9. ja päättyi 31.5. ellei sitten aloitus- ja/ tai päätöspäiväksi osunut sunnuntai. Silloin koulu alkoi seuraavana päivänä (2.9.) ja päättyi edellisenä päivänä (30.5.).
Näinpä. Pojilla oli veistotunnit, tytöillä käsityötunnit ( 2t/ viikko muistaisin
Tampereellakin alkaa 9.8. Ainakin lukiot. Joululoma alkaa 22.12., siis se päivä on vielä koulupäivä.