Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen muinoin koulu loppui 31.5. ja alkoi 1.9.

Vierailija
01.08.2023 |

Nykyään koulu loppuu kesäkuun puolella ja alkaajopa 9.8.
Onko nykyään lomia enemmän vai miksi moinen?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen piti saada lapset mukaan peruna- ja heinäpellolle keväästä syksyyn.

Kesä-elokuu ei ole kevättä, eikä syksyä, vaan kesää.

Vierailija
42/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu alkaa lapsillamme 9.8. ja viimeinen syksyn koulupäivä on 22.12.. Itsellä alkoi koulu n. 15.-20.8. ja joululoma alkoi aina vimeistään joku 19.12.. Tammikuussa menimme kouluun aina päivää ennen loppiaista, eli 5.1. Nyt lapset menevät kouluun aina n. 7.1.-8.1. eli loppiaisen jälkeen. Lomapäiviä tuntuu olevan vähemmän kuin ennen, vaikkei se varmaan niin mene.

N31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koulu oli helpompaa.

Millä tavalla helpompaa?

Oli paljon vähemmän opittavaa.

Nyt sitä on jo niin paljon, että kaikki täytyy katsoa googlesta. Tv. Eri

Eli mielestäsi, jos on pitkä sähkökatko ja akut loppu, ei kukaan osaa eikä tiedä mitään??

Nykynuorisohan on varmaan paniikissa, eivät varmaan osaakaan tehdä tuolloin mitään. Eiväthän he osaa olla mitenkään silloinkaan, jos on huonot nettiyhteydet.

Vierailija
44/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

190 työpäivää koululaisilla vuodessa

-perusopetusasetus

Vierailija
45/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.9. Se koulu on alkanut joskus kiviajalla. Oon syntynyt 1966, eikä ikinä oo koulu alkanut vasta syyskuussa 🙄

1971 ei ollut vielä kiviaikaa, sulla taisi jäädä historian opinnot vaiheeseen.

No, nuorisolle tuo on kiviaikaa :)

Se on kyllä kivikausi eikä kiviaika.

Vierailija
46/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koulu oli helpompaa.

Millä tavalla helpompaa?

Oli paljon vähemmän opittavaa.

Nyt sitä on jo niin paljon, että kaikki täytyy katsoa googlesta. Tv. Eri

Minä neuloin kolmosluokkalaisena eli 9v iässä sukat, oma lapsi sai aikaan patalapun ja lapsenlapsi kykeni enää virkkaamaan ketjusilmukoita. Minä opin kotitaloudessa suunnittelemaan viikon ostokset, oma lapsi päivän hankinnat ja lapsenlapsi todennäköisesti tilaamaan Woltista.

Me neulottiin sukat vasta vitosella koulussa. Osasin ennemmin. kun äiti opetti. Ennen oli sekin ero, että vanhemmat kasvattivat ja opastivat lapsiaan itse. Meidän lapset hallitsevat raha-asiat ja osaavat tehdä ruokaa. On opetettu kotona. Koulun kotitalous oli vain täydennys. Eikä isoveljellä oppikoulun oppiaineisiin tainnut kotitaloutta edes kuulua. Itse olin jo peruskoulun ikäpolvea. Mitta veli osaa silti tehdä hyvää ruokaa.

Vierailija
47/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1953. Kesäloma oli sen kolme kuukautta, ja koulua käytiin myös lauantaina.

Muistan se välivaiheen, kun joissain työpaikoissa oli jo siirrytty 5-päiväiseen työviikkoon, kun me lapset kävimme vielä koulua lauantaisin. Tuntui oudolta tulla lauantaisin koulusta kotiin, kun isä oli kotona.

Vierailija
48/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa ennen muinoin. Työpäivä oli 9-17 ( ruokatunti)

Lauantaisin 8-14. Yksi vapaapäivä viikossa.

Vierailija
49/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.9. Se koulu on alkanut joskus kiviajalla. Oon syntynyt 1966, eikä ikinä oo koulu alkanut vasta syyskuussa 🙄

Muisti pätkii?

No milestäni ei pätki, Helsingissä kouluni aloittanut -73, eikä kyllä syyskuun alkuun lomailtu 😊

Vierailija
50/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1964. Muistan, että koulua oli lauantainakin, mutta sitä en muista milloin koulu alkoi. Koulu oli kansakoulu.

Vierailija
51/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koululaisia tarvittiin työntekoon kesälomilla, siksi loma oli niin pitkä.

Erikseen saattoi olla marjanpoimimisloma ( marjat vietiin koulun keittolaan) ja perunannostoloma. Nämä siis syksyllä.

Meidän piti ne puolukat kerätä vapaa-ajalla. Toki perunannostoloma saatiin.

Vierailija
52/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1964. Muistan, että koulua oli lauantainakin, mutta sitä en muista milloin koulu alkoi. Koulu oli kansakoulu.

En oo ollut lauantaisin koulussa, muistaakseni 😉.

-se-66

Vierailija
53/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muisti pätkii?

No milestäni ei pätki, Helsingissä kouluni aloittanut -73, eikä kyllä syyskuun alkuun lomailtu 😊

Taisi olla viittaus siihen, milloin se kivikausi tai -aika olikaan.

Vierailija
54/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -58,  oltiin lauantainakin koulussa.

Minä -59 ja lauantai taitoi olla lyhyempi koulupäivä. Muistan, että usein kotona tuoksui pulla kun lauantaina tultiin koulusta ja sitten saunottiin illemmalla - meille ei tullut lämmintä vettä, että ainoastaan saunapäivinä tai pyykkipäivinä lämmitettiin padassa pesuvettä - muuten huitaistiin kylmällä.

Joskus isä yllätti jos oli kamala pakkanen tai kaatosade, että oli meitä koululla vastassa kuplavolkkarilla, mikä yleensä oli ennen kuulumatonta. Ai, se oli juhlaa.

Vierailija
55/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin asian. 1971 koulu on alkanut 23.8. Syyslomaa ei ollut. Terveisin ko. vuonna koulunsa aloittanut, alueensa ensimmäistä peruskoulusukupolvea oleva. Pieni gooletus myös selvittää, että päivittäin on oppitunteja vähemmän, mikä johtaa siihen että koulupäiviä on enemmän. Itsekin muista olleeni jo ekaluokalla koulussa 10-15 ja nykyään kai tuo on harvinaista. Minulla on lapsuudenkodissa päiväkirjoja vuosilta 1973-1975 mihin olen merkinnyt kun joululoma alkaa ja koulu alkaa, mutta ne on kaukana nykyisestä asuinpaikasta. Vanhemmat ne halusivat säilyttää, itse olisin jo heittänyt pois kun tuskin niillä on tunnearvoa jälkipolville. 

Vierailija
56/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut kyllä lauantaina, muuta kuin jos korvattiin jotain. Itseäni vanhemmilla veljillä myös oli mutta muuttui samalla. Peruskoulusta vouhkattiin aika lailla ja itse olen Pohjois-savolaisena peruskoulun käynyt, syntynyt myös 1964. Kansakoulussa aloitin, mutta peruskoulusta on päättötodistus. 

Vierailija
57/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1952 alkoi 1.9. ja päättyi toukokuun lopulla.

Vierailija
58/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa koulut alkavat usein jo 9.8. kun etelämpänä vasta viikon päästä siitä.

Toisilla on syksyllä vain 2 päivää syyslomaa kuin joillakin on koko viikko 5 päivää.

Mites joululomat menee tänä vuonna. 22.12. on perjantai. Loppuvatko koulut jo ehkä torstaina?

Ja kun 1.1.2024 on maanantai, niin monikohan aloittaa koulua vielä ti 2.1. vaan pikemminkin loppiaisen jälkeen 8.1.

Vaihtelua on koulujen välillä.

Meillä alkaa 10.8., joululoma on 23.12.-5.1., eli palaavat kouluun siis ma 8.1. Viikon syysloma. Ja tosiaan vaihtelua paikkakuntien välillä on, toisaalla saattaa olla eri tavalla.

Vierailija
59/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1963 ja ekalla luokalla oli koulua lauantaisin.

Vierailija
60/67 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu alkaa lapsillamme 9.8. ja viimeinen syksyn koulupäivä on 22.12.. Itsellä alkoi koulu n. 15.-20.8. ja joululoma alkoi aina vimeistään joku 19.12.. Tammikuussa menimme kouluun aina päivää ennen loppiaista, eli 5.1. Nyt lapset menevät kouluun aina n. 7.1.-8.1. eli loppiaisen jälkeen. Lomapäiviä tuntuu olevan vähemmän kuin ennen, vaikkei se varmaan niin mene.

N31

Nyt on viikon syysloma. Keväällä ns.viikon hiihtoloma. Pääsiäisenä saattoi ennen vanhaan olla kiirastorstai vapaa koulusta, nyt se on koulupäivä.