Taloudellinen väkivalta
Miksi miehet alistavat naisia taloudellisesti yhdessä ollessa ja vielä senkin jälkeen naisia ja heidän yhteisiä lapsia?
Olen itse kokenut tämän ja moni muukin nainen ympärilläni. En oikeastaan tiedä yhtään naista, joka ei olisi joutunut miehen tai lasten isän taloudellisen väkivallan alle..
Suurin osa naisista ei edes tunnista tätä, kun vasta siinä vaiheessa, kun on jo liian myöhäistä.
Taistelu tilanteesta irtipääsemiseen ja asian julki tuominen on lähes mahdotonta ja aiheuttaa vaaraa niin lapsille kuin naisille.
Miksi yhteiskunta ei tunnista tätä ja puutu siihen?
Ei ole mitään oikeaa paikkaa, joka antaisi naisille neuvoja ja palveluja näissä tilanteissa.
Kuulisin mielelläni naisten omia kokemuksia aiheesta ja mikä tilanne on nyt ja miten selvisi ?
Kommentit (23)
Tässä hyvä kirja aiheesta, suosittelen:
https://docendo.fi/kirjat/raha-ja-rakkaus-taloudellinen-vakivalta-paris…
Hakeudu terapiaan traumojesi takia sen sijaan että väsäilet näitä miesvihaisia paskaprovojasi tälle palstalle päivästä toiseen
Taloudellista väkivaltaa on se, että enemmän tienaava joutuu maksamaan suuremman osan yhteisistä kuluista kuten asumisesta. Siinä usein uhrina on enemmän tienaava mies.
Ja ikärasismi! Ja fätsheimaus! Painu nyt helvettiin jo.
Naisviha on femakkojen tapa selitellä omaa saamattomuuttaan.
Vituttaa kun telaketjufeministit hyppivät silmille.
Kasva aikuisesi ja ansaitse itse rahasi.
Miksi sulla ei ole omaa rahaa? Kun on, niin ei tarvitse olla kenenkään alistettavana. Jos maksavat toisella sun elämän, niin se vähän niinkuin menee niin, että toinen määrää. Minulla ollut aina omat rahat. En ole koskaan kokenut em.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa..
On vaan järkkyä miten miehet eivät näe omaa toimintaansa vääränä.
Suvakkihoorat taas kinuamassa lisää rahaa miehiltä.
Joo, siitä pitäisi puhua enemmän. Niin paljon, että jokaikinen ihminen sukupuolesta riippumatta tajuaa pitää omat rahat itsellä eikä alistu kenenkään taloudelliseen kontrolliin. Siitähän siinä on kyse.
Mun miesystävä myös yritti ja yritti ihan vimmatusti päästä mun rahojen herraksi. Mutta eipä päässyt enkä sille raha-asioistani edes kertonut.
Silti se yritti määrätä mua, että mulla ei muka ole rahaa mennä milloin minnekin.
Menin silti, koska omat rahat, niin oma lupa. Ja sitten meni aika äkkiä ku si pää exäksi.
Suosittelen.
Ap ei kertonut yhtään mitä tarkoitti. Vaikea jutella tuollaisesta ympäripyöreästä jorinasta.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellista väkivaltaa on se, että enemmän tienaava joutuu maksamaan suuremman osan yhteisistä kuluista kuten asumisesta. Siinä usein uhrina on enemmän tienaava mies.
Taloudellista väkivaltaa on myös se, että köyhempi joutuu maksamaan korkeammasta elintasosta kuin missä yksin eläisi.
Taloudellista väkivaltaa on myös kahden elintason kodit joissa toinen joutuu katsomaan vierestä kun toinen tuhlaa.
Hyvä sulle. No valitettavasti olin yltiö positiivinen ja hankin lapset ennen koulutusta ja vakituista ammattia. Oletin, että mies on tasapuolinen. Työttömyys, sairaus ja ero voi osua kenen kohdalle tahansa.
Välillä toivon, että ihmiset jotka puhuvat noin kylmästi, kohtaisivat elämässä itse jotain samankaltaista. Harvemmin etuoikeutettu kuitenkaan elämässä kohtaavat ikinä mitään kovinkaan vaikeaa tai heillä on ystäviä ja sukulaisia jotka pystyvät auttamaan jne.
Käykää katsomassa Hurstin leipäjonoa ja herätkää todellisuuteen..
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla ei ole omaa rahaa? Kun on, niin ei tarvitse olla kenenkään alistettavana. Jos maksavat toisella sun elämän, niin se vähän niinkuin menee niin, että toinen määrää. Minulla ollut aina omat rahat. En ole koskaan kokenut em.
Taloudellista väkivaltaa on se, ettei nainen saa käyttää kaikkia "yhteisiä" eli miehen rahoja omiin tarkoituksiinsa.
Samoin erillinen, mutta hyvin vakava taloudellisen väkivallan muoto on se, että mies kuvittelee voivansa käyttää naisen rahoja yhteisiin tarkoituksiin.
Siinäpä se, syvimmältä olemukseltaan nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloudellista väkivaltaa on myös se, että köyhempi joutuu maksamaan korkeammasta elintasosta kuin missä yksin eläisi.
Taloudellista väkivaltaa on myös kahden elintason kodit joissa toinen joutuu katsomaan vierestä kun toinen tuhlaa.
Onko pakko muuttaa asumaan yli varojensa? Miksi toinen ei saisi tuhlata itse tienaamiaan rahoja?
No on turvakodit. Mutta silloin ollaan valitettavasti jo pitkällä suossa ja on tapahtunut pahoja. Sitten rasitetaankin yhteiskunnan palveluja urakalla: mm. lääkäri, poliisi, lastensuojelu, perheterapia, sosiaalitoimisto, asuntotoimisto, oikeusapu ja eri oikeusasteet tulevat tutuiksi.
Näitä ainakin itse jouduin käyttämään vuosikausia eron yhteydessä narsistimiehestä, josta paljastui asteittain paheneva hirviö neljännestä raskauskuukaudesta lähtien (laskelmoi varmaan, että raskautta ei voinut enää keskeyttää).
Oikeassa olet, asia on tärkeä, ja asia pitäisi tunnistaa paljon aikaisemmin ja opettaa naiset pitämään puolensa. Olisi perheiden ja lasten etu. Monen monta täysin diipadaapa -tutkintoa ja -koulutusta olen tehnyt ja käynyt, mutta näitä asioita ei opeteta missään, vaan olen joutunut ne oppimaan kantapään kautta. Miksi yhteiskunta toimii tässä asiassa näin järjettömästi?
Vierailija kirjoitti:
No on turvakodit. Mutta silloin ollaan valitettavasti jo pitkällä suossa ja on tapahtunut pahoja. Sitten rasitetaankin yhteiskunnan palveluja urakalla: mm. lääkäri, poliisi, lastensuojelu, perheterapia, sosiaalitoimisto, asuntotoimisto, oikeusapu ja eri oikeusasteet tulevat tutuiksi.
Näitä ainakin itse jouduin käyttämään vuosikausia eron yhteydessä narsistimiehestä, josta paljastui asteittain paheneva hirviö neljännestä raskauskuukaudesta lähtien (laskelmoi varmaan, että raskautta ei voinut enää keskeyttää).
Oikeassa olet, asia on tärkeä, ja asia pitäisi tunnistaa paljon aikaisemmin ja opettaa naiset pitämään puolensa. Olisi perheiden ja lasten etu. Monen monta täysin diipadaapa -tutkintoa ja -koulutusta olen tehnyt ja käynyt, mutta näitä asioita ei opeteta missään, vaan olen joutunut ne oppimaan kantapään kautta. Miksi yhteiskunta toimii tässä asiassa näin järjettömästi?
Voi hyvä luoja. Mistä kaikesta yhteiskuntaa voisi vielä vastuuttaa? Sinä valitsit kumppaniksesi kusipään ja se on yhteiskunnan vika? Haloo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä kirja aiheesta, suosittelen:
https://docendo.fi/kirjat/raha-ja-rakkaus-taloudellinen-vakivalta-paris…
👵🏻->📞->112->🚑->🏥
Myyt seksiä ja haukut maksajan. Hae apua ja mene sen jälkeen töihin.