Mielipidekirjoitus: "Lapsikato on eksistentiaalinen uhka"
https://www.lapinkansa.fi/lapsikato-on-eksistentiaalinen-uhka/5738850
"Luin uutisen, jonka mukaan syntyvyys on Suomessa ennätysalhaalla. Hedelmällisyysluku on heinäkuussa 1,28 lasta, kun väestön uusiutumiseen riittääkseen sen tulisi olla hieman yli 2. Tämä on aivan kirjaimellisesti eksistentiaalinen (olemassaolon vaarantava) uhka Suomelle.
Siitä huolimatta on aivan turhaa kuvitella, että suomalaisten ennätysnopea väheneminen omassa maassamme saisi läheskään niin paljoa toimittajien, poliitikkojen ja asiantuntijoiden huomiota kuin toistakymmentä vuotta vanhat internet-kirjoitukset, joita nyt puidaan ties kuinka monetta viikkoa. Nyt ollaan vaiheessa, jossa ministerin ex-tyttöystävä julkistaa kahdenvälisiä keskusteluita, jotka toimittaja tietysti julkaisee."
"On aivan uskomatonta, että vain parissa vuodessa on saatu suomalaiset turtumaan niin, että historiallisen alhaiset syntyvyysluvut kuitataan kerta toisensa jälkeen epämääräisillä puheilla "työperäisestä maahan muutosta". Ikään kuin väestökehityksestä kolmasosan korvaaminen maahan muutolla olisi sivulauseessa mainittava seikka, joka jokaisen pitäisi hyväksyä itsestään selvänä.
Itsestään selvä ratkaisuhan pitäisi ennen kaikkea olla juuri perhekoon kasvattaminen. Tähän nuoria ikäluokkia tulisi kannustaa eikä maailmantuskan märehtimiseen!"
Pistääkö ollenkaan miettimään, missä tämän maan, päättäjien ja median uutisoinnin prioriteetit ovat?
Kommentit (341)
albatrossi kirjoitti:
Minusta on vain hyvä että ihmiset lisääntyy vähemmän, olipa se sitten missä tahansa.
Oletko olevinaan näitä paremmin ajattelevia? Onneksi nigeriassa ja vastaavissa jaksetaan lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden lasku ei ole minkäänlainen uhka, vaan mahdollisuus! Nyt levitämme tämän kaikkialle maailmaan. Ehkä vielä saamme tämän planeetan parempaan kuntoon!
Naiivi vegaanihippi siellä. Puun halaamisesi ei pelasta muuta kuin läheisesi sinulta.
Pitäisikö ne naiset määrätä armeijaan jotka ei lapsia tee? Se olisi minun mielestä tasa-arvoa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö ne naiset määrätä armeijaan jotka ei lapsia tee? Se olisi minun mielestä tasa-arvoa ainakin.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyden lasku ei ole minkäänlainen uhka, vaan mahdollisuus! Nyt levitämme tämän kaikkialle maailmaan. Ehkä vielä saamme tämän planeetan parempaan kuntoon!
Naiivi vegaanihippi siellä. Puun halaamisesi ei pelasta muuta kuin läheisesi sinulta.
Ehkä siskosi suostuu lahjasukusolu hoidoilla saamaan sulle lapsen? Lastensuojelu tulee toki esittämään kysynyksiä, vaikka hoidot tehtäisiin Bulgariassa ja varat tulisi Gofundme kautta.
Nyt oli kyllä äärimmäisen surkeasti kohdennettu lynkkausyritys.
Maailma on paljon pahempi kuin vuonna 1992 jolloin olin 17-vuotias ja totesin etten halua lapsia tähän pahaan maailmaan. Hyvä kun olen itse selvinnyt tämän elämän läpi tähän asti suht koht ilman vaurioita. Lähipiiristä löytyy sekä hyvin menestyneitä ja rahakkaita mutta myös niitä, joiden arki on ihan sekopäistä joko oman mielenterveyden tai lasten terveyden takia.
Asuntosäästäminen ja perheasunnon ostaminen on pk-seudulla vaikeaa. Pk-seudulla asutaan, koska siellä ne työtkin ovat. Myös opiskelu ja työelämä vaatii paljon, jos meinaa pysyä edes keskinkertaisessa elintasossa. Työmarkkina on heikko ja yleinen palkkataso on verotuksen takia heikko. Palvelut eivät myöskään ole kummoiset. Jos meinaa saada ajan ja kunnon palvelua, niin joutuu maksamaan yksityiselle hammaslääkärille palvelusta. Julkisen puolen palvelut ovat vanhentuneet ja aikoja ei saa. Sama pätee terveydenhuoltoon. Julkiselle pääsee jonottamaan. Myöskään päivähoitoa ei järjestetä työssäkäyville tarpeeksi joustavasti, vaan saat sitten ravata kieli vyön alla päiväkodin ja työpaikan väliä, jos erehdyt lapsen hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tasa-arvoa? Mikään naisryhmä tai -armeija ei uhkaa meitä.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa Puutinille ideasi. Naiset, joilla ei lapsia rintamalle seuraavaksi, koska tykinruoka alkaa loppua. Aborttipillereiden kysyntä Venäjäälä kasvanut huimasti, joten lapsia haluamattomia naisia riittää.
Tosin Venäjä varastaa lapset Ukrainasta. Ne joita ei saa tapetuksi.
Suomi tulee tulevaisuudessa olemaan jonkinlainen sekoitus Afrikkaa ja lähi-idän maita. Iso Menetys ihmisyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Aamen! Tätäpä juurikin! Snapchat ja IG on pilvinpimein upeita naisia jotka lähettelevät kuvia ittestään jopa varatuille.
Miehille nykyaika ovat kuin kissanpäivät. Mitä ne vaimolla tekee kun siihen kyllästyy parissa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Ja miesten armeijaa pidentää suhteessa siihen, miten monta lasta nainen synnyttää. E
Vaikea laskea, mutta reilua, eikös!
Vierailija kirjoitti:
Maailma on paljon pahempi kuin vuonna 1992 jolloin olin 17-vuotias ja totesin etten halua lapsia tähän pahaan maailmaan. Hyvä kun olen itse selvinnyt tämän elämän läpi tähän asti suht koht ilman vaurioita. Lähipiiristä löytyy sekä hyvin menestyneitä ja rahakkaita mutta myös niitä, joiden arki on ihan sekopäistä joko oman mielenterveyden tai lasten terveyden takia.
Jyy. Mitenhän ne on neoliittisella kaudella pohtinut kun petoeläimet tai vieraat heimot on saattanut millä hetkellä vaan hyökätä niskaan? Tai rautakaudella kun heilutettiin miekkaa tuon tuostakin, tai silloin ja sen jälkeen kun joka kolmas lapsi kuoli synnytyksessä, ja äitikin jopa. Tai kun kaikenlaiset kulkutaudit kaatoi yhtäkkiä puolet ihmiskunnasta? Tai kun suurvallat rupesi tappelemaan keskenään. Tai..
Mutta ei. Nykyään on niin rankkaa ja maailma on niin paha paikka. Kyllä ne Suomen vuodet 70-90 oli niin lintukotoa ja kuvastaa koko maailmanhistoriaa, ai että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina tästä morkkistellaan eniten meitä naisia, vaikka mehän se raskain osuus joudutaan hoitaa. Lisäksi - miehiin ei ole luottamista ja olisi aivan karseaa joutua yksinhuoltajaksi. Paikat repeytyneenä ja kroppa rupsahtaneena ja siihen päälle mies vaihtaa johonkin timmikroppaiseen ja hylkää. Joo ei kiitos. En koskaan tee lapsia tai hanki miestä noin ylipäätänsä, stressivapaa elämä on kivempaa.
N23
Aamen! Tätäpä juurikin! Snapchat ja IG on pilvinpimein upeita naisia jotka lähettelevät kuvia ittestään jopa varatuille.
Miehille nykyaika ovat kuin kissanpäivät. Mitä ne vaimolla tekee kun siihen kyllästyy parissa viikossa
23-v lapsi ei tiedä vielä mistään mitään. Aivot kehittyy tuohon noin 3-kymppiseen. Kannattaa olla ulisematta siihen asti.
Ajatus on kaunis,kunhan vain ne,joilla on taloudellisesti mahdollista lapsensa kasvattaa lisääntyisivät.
Suomen talous ei siitä parane jos jo valmiiksi valtion tuilla elävät synnyttävät lisää valtion tuella eläviä tähän maahan.
Hyöty ei olisi vain nolla,vaan vahvasti miinus merkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne miehet, jotka ei armeijaa käy määrätä synnyttämään? : )
https://www.vauva.fi/keskustelu/5251117/tyo-kehitysvammaisten-parissa-o…
Mitäs ap ajatteli tehtävän niille lukuisille hankalille lapsille, joille ei ole mitään sijoituspaikkaa? Niille, jotka lyövät hoitajia ja aiheuttavat heille aivovaurioita sun muuta? Ei todellakaan tarvita lisää lapsia, kun ei nykyisillekään ole paikkaa.