Vieläkö tekee mieli lahjoittaa rahaa?
Vieläkö tekee mieli lahjoittaa rahaa? Jatkuvasti paljastuu jos minkälaista huijausta. Edes isot avustusjärjestöt eivät ole luotettavia. Kohteeseen menon määrät on epäselviä ja jos jotain menee niin max puolet kerätystä summasta. Sen verran paljon välistä vetäjiä ja toimistokuluja.
Kommentit (13)
Ensin järjestön tilinpäätöksen syynäys, sitten ehkä lahjoitus.
Ei ole pitkään aikaan tehnyt mieli.
Mieluummin vaatteita, käyttötavaroita ym. paikallisesti suoraan tarvitsijoille.
Itse lahjoitan harvoin, mutta silloin lahjoitan suoraan apua tarvitsevalle. Jää välistä kaikki organisaation kulut.
Vierailija kirjoitti:
Itse lahjoitan harvoin, mutta silloin lahjoitan suoraan apua tarvitsevalle. Jää välistä kaikki organisaation kulut.
Juu, minä myös, aika usein jaan vitosia lähialueen spurguille jotta saavat korjaussarjan kaupasta.
Niin ja näin. Lähinnä huijatuksihan siinäkin nykyään tulee, jos yrittää itse niillä rahoilla jotain ostaa.
Mitähän avustushuijauksia on nyt jatkuvasti paljastunut?
3 % oli yhden järjestön anti apua, loput meni palkkoihin, vuokriin, yms.
En lahjoita, autan edelleen suoraan niitä jotka tarvitsevat apua ja mielellään konkreettisesti jotta voi varmistua siitä että lahjoitetut rahavarat menevät sinne minne kuuluu mennä. Silloin se apu on varmasti oikea ja apu ylipäätänsä.
Meillä tuetaan suoraan sukulaisperhettä, josta tietää, että apu on tarpeen. Ovat köyhiä, mutta hyvin järkeviä rahankäyttäjiä. Heitä on ilo auttaa. Talous sakkasi, kun perheeseen syntyi vaikeasti sairas lapsi.
Yksi tv-kampanja, millä uusia lahjoittajia houkutellaan, maksaa kymmeniä tuhansia euroja. Aika paljon saa lahjoituksia tulla jo pelkän tv-kamppiksen maksuun. Huijausta nämä on kaikki.
En ole ikinä lahjoittanut mihinkään tuollaiseen enkä lahjoita jatkossakaan. Huolehdin kyllä läheisistäni auttamalla jne., mutten koe miksi lahjoittaisin rahaani tuntemattomille kaiken maailman kerjäyksiin. Minä säästän, käytän rahaa tarkasti ja aina on rahaa "pahan päivän varalle." Suosittelen muillekin niin ei tarvitse olla toisten lompakoilla kun "marsu sairastuu eikä ole varaa maksaa."
Ikävä kyllä lahjoittaminen on nykyään yhä vaikeampaa, kun tunnetut järjestötkin lahjoittajan silmin väärinkäyttävät lahjoitusvaroja.
Jos lahjoittaa puolitutulle, saattaa tavara mennä tosiasiassa myyntiin ja jos lahjoittaa tutulle, ollaan pahimmillaan ikuisesti käsi ojossa ja syyllistämässä ellei apua joskus heru.
En tiedä kuka noihin vielä haksahtaa. Sehän on ollut pitkään tiedossa, että lahjoitusrahoista iso osa menee järjestöjen palkkioiden maksuun ja murto-osa oikeasti apua tarvitseville.