Mikä on mielestänne "oikeasti köyhä"?
Millaisista asioista sen huomaa? Olen mielestäni vähävarainen, mutta eräs tuttava sitten nauroi päin naamaa ja sanoi että en edes ole oikeasti köyhä. Joten siksipä haluaisin nyt tietää, mitä se tarkoittaa olla -oikeasti köyhä- ?
Kommentit (172)
Köyhä on esim. joku toimitusjohtaja joka joutuu ajamaan itse E-Mersulla kun pitäisi olla varaa S-AMG-Mersuun sekä kuljettajaan. Köyhä on myös vuorineuvoksetar jolla ei ole kuin yksi palvelija eikä hovimestaria ollenkaan. Ainaisessa palkkakuopassa ovat myös lekurit ja "kansan"edustajat avustajineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miellän itseni köyhäksi, vaikka olemme onnistuneet säästämään noin 17 000 euroa lasten kanssa. Rahat on säästetty opiskelua varten, jotta opintolainaa ei tarvitsisi ottaa niin paljon. Syksyllä koossa pitäisi olla 20 000 euroa. Ollaan pihistelyn mestareita. Tänään vietettiin tyttären kanssa kolme tuntia metsässä ja tienattiin 50 euroa mustikoilla. Leikkasin myös pojan hiukset itse, säästöä sekin. Kaupan roskiksesta kaivoin kaksi panttitölkkiä, kurkkaan sinne aina mennessäni kauppaan. Syksyllä aika kuluu sienestäessä. Niitä myydään ja käytetään myös itse. Poika on kesätöissä ja saa mukavat säästöt siitä ja tunteja on luvattu jatkossakin.
Ette te mitään köyhiä ole!
Kuitenkin tulonsiirroilla eletään, on eletty jo vuosia. Poika sai tälle kesälle töitä. Tottahan toki säästäminen vaatii monesta asiasta kieltäytymistä. Meillä ei ole autoa, asutaan halvassa vuokrakasarmissa, mitään turhuuksia ei ostella, ei merkkivaatteita tms. Kirppariltakin ostetaan vain tarpeeseen. Ei ole suoratoistopalveluja. Kaikki liikenevä laitetaan säästöön. Puhelimet ja muut härpäkkeet käytetään loppuun, ruoat teen itse sekä leivon paljon. Leikkaan itse myös omat hiukseni, olen käynyt kampaajalla viimeksi kymmenen vuotta sitten. Osamaksuja tai lainaa ei ole.
Näinpä. Säästäminen onnistuu vähävaraiseltakin, jos tahtoa on. Tietysti tilanteet ovat erilaisia, joillakin ei säästöön jää hyvällä tahdollakaan mitään.
Köyhä ei kuule muuta teekään kuin säästää. Tahtomattaankin.
Köyhäkö ei ole ihminen, jolla ei ole varaa muuhun kuin ruokaan, jos on kuitenkin varaa siihen ruokaan? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta köyhällä ei ole varaa salijäsenyyteen, ulkona syömiseen eikä suoratoistopalveluihin, ei kalliisiin ruokiin/merkkeihin, eikä todellakaan rahaa uusiin vaatteisiin.
Se, miten kukin on omaan köyhyytensä ajautunut on sivuseikka. Osalla konkurssi, osalla liikaa velkaa, you name it but it does not matter.
Köyhällä on varaa ostaa halvinta ruokaa, on katto päänpäällä, sähkö ja vesi kulkee. Siinä se.
Eli mitä ne toimeentulotukiasiakkaat ovat, joilla on varaa vaikka käydä joskus kuntosalilla tai pitää osan vuodesta suoratoistoa? Ovatko he normaalituloisia? Jos eivät kerran ole köyhiä.
Onko tässä nyt ideana se, että yritetään selittää köyhyyttä pois, jotta voidaan oikeuttaa isommat leikkaukset?
Ja mitä on "halvin ruoka" - perunaa, vehnäjauhoja ja makaronia vai? Eli jos joku perhe ostaa omenoita, se tarkoittaa, että he eivät ole köyhiä? Voiko sinun määritelmäsi mukaan köyhä ostaa vaatteita tai lapselle koulurepun?
Niinpä. Mun mielestä on idioottimaista vaatia, että köyhät eläisi Suomen kaltaisessa maassa tuollaisella ravintoköyhällä ruoalla. Tyyliin alle sadalla eurolla kuussa. Siinä tulisi jättimäiset kustannukset terveydenhoidolle, kun ei kukaan tuollaisella ruoalla pysy kovin kauan terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta köyhällä ei ole varaa salijäsenyyteen, ulkona syömiseen eikä suoratoistopalveluihin, ei kalliisiin ruokiin/merkkeihin, eikä todellakaan rahaa uusiin vaatteisiin.
Se, miten kukin on omaan köyhyytensä ajautunut on sivuseikka. Osalla konkurssi, osalla liikaa velkaa, you name it but it does not matter.
Köyhällä on varaa ostaa halvinta ruokaa, on katto päänpäällä, sähkö ja vesi kulkee. Siinä se.
Eli mitä ne toimeentulotukiasiakkaat ovat, joilla on varaa vaikka käydä joskus kuntosalilla tai pitää osan vuodesta suoratoistoa? Ovatko he normaalituloisia? Jos eivät kerran ole köyhiä.
Onko tässä nyt ideana se, että yritetään selittää köyhyyttä pois, jotta voidaan oikeuttaa isommat leikkaukset?
Ja mitä on "halvin ruoka" - perunaa, vehnäjauhoja ja makaronia vai? Eli jos joku perhe ostaa omenoita, se tarkoittaa, että he eivät ole köyhiä? Voiko sinun määritelmäsi mukaan köyhä ostaa vaatteita tai lapselle koulurepun?
Niinpä. Mun mielestä on idioottimaista vaatia, että köyhät eläisi Suomen kaltaisessa maassa tuollaisella ravintoköyhällä ruoalla. Tyyliin alle sadalla eurolla kuussa. Siinä tulisi jättimäiset kustannukset terveydenhoidolle, kun ei kukaan tuollaisella ruoalla pysy kovin kauan terveenä.
Köyhät kuolkoot kaduille, tai menkööt töihin. T. Kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki Suomessa saa jostakin rahaa suurin piirtein takuueläkkeen verran, jolla rahalla kyllä pärjää jos osaa käyttää rahaa oikein ja ymmärtää luopua niistä asioista mihin takuueläkkeen tai tuen ei ole tarkoituskaan riittää (alkoholi, tupakka ja muut nautintoaineet, oma auto, valmisruuat, jne.).
Ei saa.
Etenkin vakavasti sairastunut, mutta työikäinen saattaa pudota kaikkien verkkojen ulkopuolelle (sairauspäivärahapäivät käytetty, mutta työkyvyttömyyseläkettä ei ole myönnetty/ehditty myöntää, kela katsoo, että pitäisi olla työttömänä työnhakijana vaikkei pysty edes omasta hygieniasta huolehtimaan (=ei pääse sängystä ylös), ja koska ei ole työttömänä työnhakijana, toimeentulotukea leikataan tilapäisesti jne). Myös muita tilanteita varmaan on, mutta nuo ovat niitä, mihin olen itse törmännyt.
Jos Kela ei myönnä eläkettä, henkilön pitää olla työttömänä työnhakijana, jolloin työttömyyskorvauksen saa. Työkkärissä muotoillaan haku vain niin, että ottaa vastaan sellaista työtä, jota kykenee tekemään. Tällaista työtä ei tarvitse olla olemassa! Ihan on työkkäristä kerrottu tämä, ja yleinen käytäntö. Tällä turvataan tällaisen ihmisen toimeentulo. Ihan hölmöä, mutta näin se on.
Eli onko tässä nyt kyse ihmisistä, jotka eivät tätä tiedä? Tai sellaisista, jotka eivät vain pysty jostain syystä ilmoittautumaan työkkäriin eikä ole ketään läheistäkään auttamassa? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei suomessa ole oikeasti köyhiä.
Kyllä on, mutta Suomessa köyhiä autetaan enemmän kuin monessa muussa maassa, mikä tarkoittaa sitä, että Suomessa köyhän elintaso on inhimillisellä tasolla. Se ei silti tarkoita, etteikö suomalainen köyhä olisi köyhä.
Minusta parempi sana olisi "köyhempi". Köyhempi kuin hyvätuloiset suomalaiset. Absoluuttisesti köyhä ei ole kukaan Suomessa.
Sitä kukaan ei tiedä, koska sitä ei ole tutkittu. Suomessa ei tilastoida muuta kuin suhteellista köyhyyttä, mikä on tietty % mediaanituloista. Liekö pelko siitä, mitä sieltä paljastuisi...
Mitä ihmettä? On tutkittu vaikka miten paljon. Harvoja asioita tutkitaan yhtä paljon kuin köyhyyttä.
On olemassa kaksi määritelmää, suhteellinen ja absoluuttinen köyhyys. Yhdysvalloissa mitataan sitä absoluuttista. Suomessa ei - kuulemma - tarvitse, kun olemme pohjoismainen hyvinvointivaltio, vaikka täällä maksetaan Romanian tasoista (ostovoimakorjattu) sosiaaliturvaa. Miten sen nyt ottaa. Väitän edelleen, että tuo on sellainen tunkio, ettei kenelläkään ole halua tai poliittista tahtoa sen tonkimiseen.
Romanian tasoista sosiaaliturvaa? Et oo tosissasi 😂. Toki yhden tuen kanssa se sosiaaliturva onkin Romanian tasoista mutta jos henkilö saa useaa tukea päällekkäin niin se on yksi Euroopan parhaista. Jos tarkoitat Euroopan neuvoston antamia nuhteita Suomen sosiaaliturvaa kohtaan niin tiedoksesi että neuvosto huomioi vain yhden tuen kerrallaan ja se on liian pieni (aivan oikein, se onkin).
Mutta jos Suomen sosiaaliturva suhteutetaan maan yleiseen hintatasoon, niin taidetaan olla jo lähempänä sitä Romanian tasoa. Suomessa on kaikki ihan perusasiatkin valtavan kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikki Suomessa saa jostakin rahaa suurin piirtein takuueläkkeen verran, jolla rahalla kyllä pärjää jos osaa käyttää rahaa oikein ja ymmärtää luopua niistä asioista mihin takuueläkkeen tai tuen ei ole tarkoituskaan riittää (alkoholi, tupakka ja muut nautintoaineet, oma auto, valmisruuat, jne.).
Ei saa.
Etenkin vakavasti sairastunut, mutta työikäinen saattaa pudota kaikkien verkkojen ulkopuolelle (sairauspäivärahapäivät käytetty, mutta työkyvyttömyyseläkettä ei ole myönnetty/ehditty myöntää, kela katsoo, että pitäisi olla työttömänä työnhakijana vaikkei pysty edes omasta hygieniasta huolehtimaan (=ei pääse sängystä ylös), ja koska ei ole työttömänä työnhakijana, toimeentulotukea leikataan tilapäisesti jne). Myös muita tilanteita varmaan on, mutta nuo ovat niitä, mihin olen itse törmännyt.
Jos Kela ei myönnä eläkettä, henkilön pitää olla työttömänä työnhakijana, jolloin työttömyyskorvauksen saa. Työkkärissä muotoillaan haku vain niin, että ottaa vastaan sellaista työtä, jota kykenee tekemään. Tällaista työtä ei tarvitse olla olemassa! Ihan on työkkäristä kerrottu tämä, ja yleinen käytäntö. Tällä turvataan tällaisen ihmisen toimeentulo. Ihan hölmöä, mutta näin se on.
Eli onko tässä nyt kyse ihmisistä, jotka eivät tätä tiedä? Tai sellaisista, jotka eivät vain pysty jostain syystä ilmoittautumaan työkkäriin eikä ole ketään läheistäkään auttamassa? :(
Tämä systeemi on aivan sairas. Mieheni oli sairaalassa, eikä lääkäri suostunut kirjoittamaan b-lausuntoa Kelaan sairauspäivärahan hakemista varten, koska hän oli sairaalassa eri syystä, kuin hänen alkuperäinen syynsä oli olla sirauspäivärahalla. Jouduin ilmoittamaan hänet työttömäksi työnhakijaksi, vaikka hän oli vuodepotilas, välillä hengityskoneessa nukutettuna.
Syy oli toki lääkärin, mutta en jaksanut tehdä valitusta. Olisi pitänyt, mutta en yksinkertaisesti jaksanut
Koditon ainakin. Jos ei varaa vaikka lääkkeisiin, syö niukasti eikä mitään ylimääräistä voi ikänä ostaa, ei edes jäätelöä . Joka centti on laskettu tarkkaan. Talvitakin hankinta jo oma homma.
Vierailija kirjoitti:
Miellän itseni köyhäksi, vaikka olemme onnistuneet säästämään noin 17 000 euroa lasten kanssa. Rahat on säästetty opiskelua varten, jotta opintolainaa ei tarvitsisi ottaa niin paljon. Syksyllä koossa pitäisi olla 20 000 euroa. Ollaan pihistelyn mestareita. Tänään vietettiin tyttären kanssa kolme tuntia metsässä ja tienattiin 50 euroa mustikoilla. Leikkasin myös pojan hiukset itse, säästöä sekin. Kaupan roskiksesta kaivoin kaksi panttitölkkiä, kurkkaan sinne aina mennessäni kauppaan. Syksyllä aika kuluu sienestäessä. Niitä myydään ja käytetään myös itse. Poika on kesätöissä ja saa mukavat säästöt siitä ja tunteja on luvattu jatkossakin.
Niinpä niin. Köyhän pitäisi pystyä säästämään kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, mutta sitten kun joku tekee niin, niin sekään ei kelpaa. Kummallista. Minä tosin en valita, että Suomessa on huono sosiaaliturva, hyvä se on, jos tekee oikeita valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Köyhän pitäisi pystyä säästämään kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, mutta sitten kun joku tekee niin, niin sekään ei kelpaa. Kummallista. Minä tosin en valita, että Suomessa on huono sosiaaliturva, hyvä se on, jos tekee oikeita valintoja.
Mutta onhan tuo nyt ihan puppua silti, että ihan tuhansia pystyisi säästämään tuista. Ehkä satasia, mutta ei enempää.
Työssäkäyvä pienituloinen perheellinen.
Jos ei työllä tienaa sen vertaa että on varaa ruokaan ja sopivaan kotiin, tai ei varaa hankkia lapsia se on todellista köyhyyttä. Työn pitäisi taata toimeentulo, eihän niitä veroja turhaan maksella!
Tukiloi...t ovat osansa valinneet, se ei ole muuta kuin järjen köyhyyttä. Sairaat ja aidosti työkyvyttömät poislukien.
Oikeasti köyhä on ihminen, jolla ei ole kattoa pään päällä.
Suomess kaikilla tarjotaan katto ja kaikille ruoka. Suomess ei ole köyhiä.
Käyhästä on tehty synonyymi pienituloisille. Jos pienituloinen on köyhä, niin ketkä niitä pieinituloisia on?
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä pienituloinen perheellinen.
Jos ei työllä tienaa sen vertaa että on varaa ruokaan ja sopivaan kotiin, tai ei varaa hankkia lapsia se on todellista köyhyyttä. Työn pitäisi taata toimeentulo, eihän niitä veroja turhaan maksella!
Tukiloi...t ovat osansa valinneet, se ei ole muuta kuin järjen köyhyyttä. Sairaat ja aidosti työkyvyttömät poislukien.
Työssäkäyvä pienituloinen perheellinen saa yhteiskunnan etuja huomattavan määrän. Käykö köyhän lapset koulua, syövätkö päivittäin, onko katto pään päällä?
Suomessa ei ole köyhiä. Sen sijaan Suomesta löytyy valitusta ja mukavuudenhaluisia vailla omaa kortta siihen.
Köyhiä ihmiset jotka eivät näe omaa ankeaa todellisuuttaan ja siksi löytävät muista miljoonia vikoja. Kaikista köyhimmät vielä hyökkäävällä tyylillä muiden kimpussa. Materiaalinen köyhyys ei ole mitään näiden rinnalla.
Meidän perhe varmaan, 5 henkeä, mies kokopäivätyössä, itsellä osa-aikatyö ja kela te-korvaus. Ruokiin menee ainakin 800e kuussa, isommat lapset, mies ei juuri anna rahaa ruokaan. Käyttää omiin asioihin enempi. Mökki on miehen nimissä. Ei asumis- eikä toim.tulotukea. Autot on. Mun vanhemmat antaa rahaa noin 1000 eur kuussa, ovat varakkaita, muuten ei pärjättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan tuo nyt ihan puppua silti, että ihan tuhansia pystyisi säästämään tuista. Ehkä satasia, mutta ei enempää.
Riippuu tuista. Ystävälläni on lievästi autistinen lapsi. Lapsi saa kuntoutusrahaa ja vammaistukea. Vammaistuen määrästä en ole varma, mutta kuntoutusraha on lähes 700 euroa ja tosiaan vammaistuki päälle. Kyllä siitä jo säästää, kun tuo tulee muiden tukien päälle, koska lapsi on vielä alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole varaa ostaa lääkärin määräämiä lääkkeitä.
Aika harva tarvitsee lääkkeitä ennen eläkeikää. Silloin tulot tippuu ja menoja täytyykin karsia.
Eikä eläkkeelläkään juuri kukaan tarvitsisi, jos ihmiset lopettaisivat prosessoidun ruuan syömisen ja pitäisivät lihaskunnostaan huolen.
Silloin ei ole köyhä. Sitten saattaisi olla, jos myös puoliso saisi kuukaudessa sen 550,-, omaisuutta ei olisi ja tuosta summasta pitäisi maksaa ihan kaikki vuokrasta alkaen. Mutta silloinkin vain pääkaupunkiseudulla. Muissa suurissa kaupungeissa ei silloinkaan pariskuntana olisi köyhä. Yksinasuva olisi. Köyhyys tarkoittaa sitä, että asutaan joko todella pienessä huonokuntoisessa asunnossa tai ei ole asuntoa. Ja kaikki rahat menevät asumiseen ja siihen liittyviin kuluihin (sähkö, vesi), lääkkeisiin ja ruokaan. Joutuu käymään leipäjonoissa, koska muuten ei ruoka riitä. Ei käytetä päihteitä, ei syödä milloinkaan muuta kuin kotona tehtyä ruokaa, ei ole maksullisia harrastuksia, mietitään, onko varaa edes julkisen liikenteen käyttöön kerran kaksi kuukaudessa, pitää miettiä onko varaa käydä terveyskeskuksessa, hammaslääkäristä puhumattakaan.