ELÄKE
Jään eläkkeelle lokakuun viimeinen päivä.
Eläkkeeni tule olemaan noin 1500€
Eipä ole kehumista.
Töissä ollut 39vuotta,tässä on sitten kiitos.
Paljonko teillä on eläke?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2530€/ kk brutto. Työkyvyttömyyseläkkeellä joten eläke parempi. Muuten jäisi hyvin pieneksi. Työvuosia tehnyt jotain 15v.
51v
Kuinka paljon vanhuuseläkkeesi tulee olemaan, työkyvyttömyyseläkettähän saa vain n. 65-vuotiaaksi asti? Eli kuinka iso pudotus on tiedossa?
Vanhuuseläke on samansuuruinen kun tk-eläke.
T.eri
Tk-eläkkeellä pystyy toki tekemään jonkin verran töitä jos vaan on halua ja toimintakykyä. Se myös nostaa vanhuuseläkkeen määrää.
Pienipalkkaisen ei tässä yhteiskunnassa kannata olla töissä ainakaan eläkkeen takia. Työjön saa kutakuinkin saman.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkaisen ei tässä yhteiskunnassa kannata olla töissä ainakaan eläkkeen takia. Työjön saa kutakuinkin saman.
Tämähän se on eniten eläkejärjestelmää rappeuttava asia. Samaan aikaan kun meillä on 300 000 eläkeläistä joiden eläke on yli 2600 euroa, meillä on hyvin iso määrä ihmisiä, joiden palkka on tuon saman 2600 tai alle ja eläke tulee olemaan 1200 - 1400 euroa.
Ja samalla isoa eläkettä nauttivat 70+ valittavat, kuinka HEITÄ on kohdeltu väärin ja saavat liian vähän eläkettä. Ja nauttivat samalla eläke-eduista, monella paikkakunnalla esim. ilmaiset uimahallikäynnit.
Luulen, että ei me nuoremmat oltaisi niin kriittisiä, jos eläkeläiset myöntäisivät, että heillä kävi tuuri järjestelmän kanssa (erityisesti nämä entiset valtion ja kuntien korkeat virkamiehet joiden eläke määräytyi viimeisten 5 työvuoden perusteella ja nauttivat nyt yli 4000 euron eläkkeitä meidän veronmaksajien piikkiin valtion budjetista)
Netto 1300e. Ei ole tosiaan mikään kummoinen eläke, mutta kyllä tälläkin toimeen tulee. Vähän harmittaa kun pieneksi jäänyt eläke, mutta toisaalta voi osa-aikaisia hommia tehdää jos kykenee.
Täysi takuueläke on 922,42 e/kk.
Sen voit saada vain silloin, kun sinulla ei ole muita eläkkeitä. Takuueläkkeestä vähennetään kaikki muut eläketulosi bruttomääräisinä eli veroja vähentämättä.
Vaikka et tekisi päivääkään töitä elämäsi aikana olet oikeutettu takuueläkkeeseen
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkani oli vuonna 2022 yhteensä 37 369,74€. Maksoin työntekijän työeläkemaksua edellä mainitusta palkasta 2671,94 €. Työnantajani maksoi vielä työnantajan osuuden eläkemaksusta, jonka arvioin olevan 17% eli 6352,86 €. Eläkeotteen mukaan tällä 2671,94+6352,86=9024,80 €:lla eläkettä kertyi minulle kokonaiset 48,49 €/kk. Työuraa minulla on takana 23 vuotta, joista ensimmäiset vuoden ei edes kerryttänyt eläkettä ollenkaan silloisen eläkelain vuoksi. Vielä pitäisi olla töissä toiset 23 vuotta, että pääsen ikäluokkalleni määrätyssä iässä eläkkeelle. Eläke tulee olemaan surkea tälläkin palkkatasolla. Eläkejärjestelmä on suuri pyramidihuijaus, jossa me nykyiset työssä olevat olemme maksajan roolissa, mutta saamme vastineeksi vain kalutun luun.
Suomessa harvemmin puhutaan koko vuoden bruttoansioista. Laskin, että palkkasi on n. 2900. Karkealla laskukaavalla eläke on palkasta 50%-verot. Progressiivinen verotus pitää huolen siitä, että vain suuret eläkkeet ovat hyviä eläkkeitä. Ja niitä on harvalla.
Vierailija kirjoitti:
Sen voit saada vain silloin, kun sinulla ei ole muita eläkkeitä. Takuueläkkeestä vähennetään kaikki muut eläketulosi bruttomääräisinä eli veroja vähentämättä.
Vaikka et tekisi päivääkään töitä elämäsi aikana olet oikeutettu takuueläkkeeseen
Siitä verot pois, ei paljoa jää
Winkwink nelipäiväisestä työviikosta unelmoivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä verot pois, ei paljoa jää
Winkwink nelipäiväisestä työviikosta unelmoivat
Alle 1000 euron eläkkeestä ei makseta veroja
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeesi on omien valintojesi summa.
Syntymävuotta ei voi valita. Mitä myöhemmin olet syntynyt, sitä vähemmän saat.
13 000 euroa vuodessa eläkettä ja veroprosentti on 0,4%
0-12 999e/vuodessa ei veroa
Vierailija kirjoitti:
1150e. Siinä on vaikeasti sairaan hoitotukea n. 70e. Veroprosentti 0%. Ikä alle 50. Pysyn hengissä, mutta ei ole rahaa "elää".
Plus asumistuki varmaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaan 39 vuotta töissä? Aika myöhään menit töihin.
Eipä siitä meidän ikäluokassa ollut mitään hyötyä eläkkeen suhteen vaikka meni töihin heti 15-vuotiaana. Työeläkkeeseen kun ei laskettu mitään mitä teit ennen 23 vuoden ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1040 euroa, työvuosia oli pikkusen vajaa 30. Olen vielä vuoden työkyvyttömyyseläkkeellä ennen vanhuuseläkettä, mutta ei eläke tuosta muuksi muutu kuin indeksikorotuksilla.
Miten voi olla noin onneton työeläke+kansaneläke?
Kompensoidaan tt-tuella ja asumistuella, niin loppusaldo on ihan kelpo. Niin ja molemmat tuet ovat verovapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkani oli vuonna 2022 yhteensä 37 369,74€. Maksoin työntekijän työeläkemaksua edellä mainitusta palkasta 2671,94 €. Työnantajani maksoi vielä työnantajan osuuden eläkemaksusta, jonka arvioin olevan 17% eli 6352,86 €. Eläkeotteen mukaan tällä 2671,94+6352,86=9024,80 €:lla eläkettä kertyi minulle kokonaiset 48,49 €/kk. Työuraa minulla on takana 23 vuotta, joista ensimmäiset vuoden ei edes kerryttänyt eläkettä ollenkaan silloisen eläkelain vuoksi. Vielä pitäisi olla töissä toiset 23 vuotta, että pääsen ikäluokkalleni määrätyssä iässä eläkkeelle. Eläke tulee olemaan surkea tälläkin palkkatasolla. Eläkejärjestelmä on suuri pyramidihuijaus, jossa me nykyiset työssä olevat olemme maksajan roolissa, mutta saamme vastineeksi vain kalutun luun.
Tiedätkö että meille nyt vanhuuseläkkeellä oleville eläke karttui samojen laskukaavojen mukaisesti? Tosin nuoruusajan 70-luvun kehitysmaa-Suomen pienistä palkoista ei juuri eläkettä kertynyt.
On ihan faktaa, että suuret ikäluokat ovat eläkejärjestelmän voittajia. Pienet eläkemaksut ja yli 100% palautus jokaista maksettua eläkemarkkaa/-euroa kohden. Lisäksi leivottiin vielä superkarttumat kakun koristeeksi. Millään sitä ei voi vääntää samaksi laskukaavaksi kuin nykyisillä työllisillä.
P.S. Näen sen myös omassa eläkelaskelmassani - ennen vuotta 2005 eläkettä kertyi tuplat kuin nyt, vaikka ansiotaso on noussut koko ajan. No, vielä 10 vuotta pyöritän omalta osaltani tätä pyramidihuijausta ja katsotaan sitten että mihin ne kertyt eläkerahat on kupattu.
Miten selität, että samoista töistä ansaitulle eläkkeelle NYT jäävä saa kumminkin parempaa eläkettä kuin se, joka jäi eläkkeelle 30 v. sitten?
Olisko syynä parempi palkka?No jukoliste nyt ollaan PIDEMPÄÄN TÖISSÄ.
Oma isä jäi täydelle eläkkeelle 57v iässä, valtion erikoiseläke virkamiehelle jolla riittävän pitkä ura. Oli matalapalkkainen ja kouluttamaton. Saa tolkutonta eläkettä silti ansiotasoon hden, eläke 85% viimeisistä tuloista.
Minä akateeminen tytär tienaan 1,5 x enemmän. Mun eläkeikä 67v 6kk ja eläkkeeni laskurin mukaan tulee olemaan 60% vanhemman eläkkeestä.Eli vanhempi jäi eläkkeelle 10v aikaisemmin ja saa SUUREMPAA eläkettä kuin minä tulen saamaan. Lisäksi maksoi itse eläkemaksua alle 2% palkastaan, minä maksan liki 8%.
Boomerit tyhjensi pajatson.
Ja kun näistä faktoista muistuttaa boomereita, ne käy alapeukuttamassa viestejä. On faktaa, että eläkejärjestelmän voittajat ovat suuret ikäluokat. Eläkejärjestelmän häviäjiä: boomeireta edeltänyt sukupolvi ja 1960-1970-luvulla syntyneet. Tämä on fakta. Boomeri lukee vaikka tutkittua tietoa, ennen kuin tulee alapeukuttamaan. Muistutanko myös muista eduista, jotka ovat olleet boomereille suorastaan avokätiset, mutta nykyisiltä työikäisiltä edut on leikattu minimiin tai lakkautettu kokonaan?
Minun vanhemmat on noita boomereita eli ovat syntyneet 1930-luvulla. Toisella oli nettoeläke 1400 euroa kuukaudessa ja toisella 1200 euroa. Isä jäi eläkkeelle 58-vuotiaana, mutta hän oli käytännössä työkyvytön. Metsurin hommat teini-ikäisenä sen aikaisella kalustolla oli liian raskasta ja vaikutukset näkyi koko elämän. Äiti jäi eläkkeelle 62-vuotiaana. En kyllä tiedä, mistä eduista kirjoitat, ei ne meidän elämässä näkyneet.
Vanhempasi ei olleet boomereita.
Harvalla Suomessa on ollut boomerivanhemmat. Se on amerikkalainen käsite ja määritelmä. Meillä on suuret ikäluokat eli 1945-1950 syntyneet. He ovat nyt 73-78 -vuotiaita.
eläkejärjestelmä on muutenkin huijausta... maksat koko elämän eläkettä ja pääset hädin tuskin eläkkeelle tai et edes eläkeikään asti kun henki lähtee... ja rahat ovat siirtyneet rikkaiden tileille...
Mun eläke on 2500e,verot veks,jää 2000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1150e. Siinä on vaikeasti sairaan hoitotukea n. 70e. Veroprosentti 0%. Ikä alle 50. Pysyn hengissä, mutta ei ole rahaa "elää".
Plus asumistuki varmaan?
Olen eri, mutta samantyyppinen tilanne. Sairastuin vakavasti 30 työvuoden jälkeen ja nyt haaveilen työkyvyttömyyseläkkeestä.
Mutta kun työkyky on hiipunut vuosien mittaan, eläke (jos sille pääsee!) nykyisistä pätkätöistä on matala. Eläke siis samaa tasoa kuin niillä jotka ovat nyt matalapalkkatyössä ja siitä pääsevät tk-eläkkeelle.
Kertymää ehti tulla aiemmista töistä tähän asti lähes 1200 euroa, kertoo tyoelake.fi. En tiedä miten nämä yhdistetään (vai yhdistetäänkö) jos pääsisi tk-eläkkeelle.
Ei ole tulossa asumistukea tähän talouteen. On oma koti, ja duunarimies jolla palkka noin 2000 e/kk plus satunnaiset lisät.
Mulla on tämän hetken tienestien mukaan tulossa eläkettä bruttona 2108 euroa. Vielä olisi 14 vuotta aikaa, ennen kuin eläkeikä koittaa. Ehtiihän tässä vielä tienata, ellei sitten saanerata kohta ulos työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttoeläke 2850€. Vero 23%.
Jouduin jäämään eläkkeelle jo 33-vuotiaana.
Nyt olen 66 v.Tässä hyvä esimerkki. Ei systeemillä ole varaa siihen että joku on viisi-kuusikymmentä vuotta eläkkeellä joka vastaa kohtuullista bruttopalkkaa.
Luuletko oikeasti että työeläkkeet maksetaan verorahoista?
Miten tyhmää porukka nykyään on???
Juurikin näin ja senvuoksi tk-eläkkeelle on vaikea päästä ja siitä puhutaan supisten.
TK eläkkeeseen lasketaan myös tulevanajaneläke eli viimeksi saamasi palkkataso oletetaan olevan vanhuuseläkkeeseen asti. : )