ELÄKE
Jään eläkkeelle lokakuun viimeinen päivä.
Eläkkeeni tule olemaan noin 1500€
Eipä ole kehumista.
Töissä ollut 39vuotta,tässä on sitten kiitos.
Paljonko teillä on eläke?
Kommentit (226)
Eläkekertymä tällä hetkellä 1000e - verot. Vanha nainen nyt työttömänä eli eipä taida juurikaan kasvaa. Maksettu omistusasunto eli sillä kyllä pärjäis mutta kun tulee remontteja niin sit ei enää parjää.
Vierailija kirjoitti:
Eläke tulee olemaan pieni, vain 1800 e/kk netto. Onneksi on osakkeita ja kiinteistöjä noin 800 000 euron arvosta (metsä on muuten myös kiinteistö, ei aina tarvitse olla homeista tölliä).
Tuo ei ole pieni eläke.
Vierailija kirjoitti:
No eu ole kyllä paljon.Eläkkeeni on 2465e,siitä sitten verot pois.
Samoin. Oli kerrankin hyötyä indeksikorotuksesta.
Miksi vaan 39 vuotta töissä? Aika myöhään menit töihin.
Vierailija kirjoitti:
3000, oikeasti. Miinus verot.
Missä hommissa olit?
Jos eläkkeesi on 3000 €, kuukausipalkkasi on täytynyt olla reilusti yli 4500 €.
Tai tuntipalkkasi jotain 27 €.
Enpä oikein usko tuota eläkettäsi, sillä harva saa kolmen tonnin bruttoeläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, no ei se indeksikorotus mitään huimaa lisäystä eläkkeeseen tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, no ei se indeksikorotus mitään huimaa lisäystä eläkkeeseen tuonut.
Sehän riippuu ihan eläkkeen määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkekertymä tällä hetkellä 1000e - verot. Vanha nainen nyt työttömänä eli eipä taida juurikaan kasvaa. Maksettu omistusasunto eli sillä kyllä pärjäis mutta kun tulee remontteja niin sit ei enää parjää.
Ei tuosta eläkkeestä tarvi veroa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaan 39 vuotta töissä? Aika myöhään menit töihin.
Olen eri mutta jos eläkkeenlaskenta tuolta ikäluokalta alkoi vasta kun olivat 23 vuotiaita? Saattoivat mennä jo 15 vuotiaana töihin. Nykyajan pitkään ja jatkuvsti opiskelevat eivät saa millään 39 vuotta kasaan, tuskin edes 30 työvuotta.
Eläke alkaa 1.8.2023 eli huomenna.
Työeläkkeesi määrä 4.716,28 euroa/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hommissa olit?
Enpä oikein usko tuota eläkettäsi, sillä harva saa kolmen tonnin bruttoeläkettä.
Eri. Olen jo 15 v. eläkkeellä ja vuonna 2008 kun lähdin eläkkeelle oli minun ja työkaverieni palkat tuota luokkaa ja enemmänkin. Bruttoeläkkeeni on yli kolme tonnia. Miksi tämä olisi uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat on noita boomereita eli ovat syntyneet 1930-luvulla. Toisella oli nettoeläke 1400 euroa kuukaudessa ja toisella 1200 euroa. Isä jäi eläkkeelle 58-vuotiaana, mutta hän oli käytännössä työkyvytön. Metsurin hommat teini-ikäisenä sen aikaisella kalustolla oli liian raskasta ja vaikutukset näkyi koko elämän. Äiti jäi eläkkeelle 62-vuotiaana. En kyllä tiedä, mistä eduista kirjoitat, ei ne meidän elämässä näkyneet.
Boomerit ovat suuria ikäluokkia. 1930-luvulla syntynyt ei ole boomeri. Tarkistathan siis tietosi.
Boomerien lukuisat edut: mm. avokätinen vuorotteluvapaamahdollisuus. Avokätinen työttömyysputki: 57-vuotiaana pystyi jäämään työttömyysputkeen ja nauttia siitä eläkkeelle asti, kukaan ei pakottanut töihin.
Olkaa hyvä, alapeukuttakaa ikäville faktoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat on noita boomereita eli ovat syntyneet 1930-luvulla. Toisella oli nettoeläke 1400 euroa kuukaudessa ja toisella 1200 euroa. Isä jäi eläkkeelle 58-vuotiaana, mutta hän oli käytännössä työkyvytön. Metsurin hommat teini-ikäisenä sen aikaisella kalustolla oli liian raskasta ja vaikutukset näkyi koko elämän. Äiti jäi eläkkeelle 62-vuotiaana. En kyllä tiedä, mistä eduista kirjoitat, ei ne meidän elämässä näkyneet.
Boomerit ovat suuria ikäluokkia. 1930-luvulla syntynyt ei ole boomeri. Tarkistathan siis tietosi.
Boomerien lukuisat edut: mm. avokätinen vuorotteluvapaamahdollisuus. Avokätinen työttömyysputki: 57-vuotiaana pystyi jäämään työttömyysputkeen ja nauttia siitä eläkkeelle asti, kukaan ei pakottanut töihin.
Olkaa hyvä, alapeukuttakaa ikäville faktoille.
Vuorotteluvapaajärjestelmä tullaan poistamaan tässä hallitusohjelmassa eli seuraavan neljän vuoden aikana. Viime vuonna vuorotteluvapaata käytti 5300 henkilöä.
Tuo työttömyysputki poistuu 1965 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta eli tämä tapahtuu 2025. Tämänkin jälkeen yli 58-vuotiailla on varsin kohtuullisia työvoimapoliittisia toimenpiteitä vastassaan.
Kannattaa päivittää tiedot. Henkilökohtaisena kommenttina: kateus ja katkeruus eivät kaunista ketään.
Vierailija kirjoitti:
1000€ eläkkeellä saat 264€ kansaneläkettä työeläkkeesi päälle.
Saattaisi olla hyvä selvitellä etukäteen mahdolliset remontit, jotta osaa niihin varautua ja tehdä päätöksiä asumisen suhteen hyvissä ajoin.
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkkani oli vuonna 2022 yhteensä 37 369,74€. Maksoin työntekijän työeläkemaksua edellä mainitusta palkasta 2671,94 €. Työnantajani maksoi vielä työnantajan osuuden eläkemaksusta, jonka arvioin olevan 17% eli 6352,86 €. Eläkeotteen mukaan tällä 2671,94+6352,86=9024,80 €:lla eläkettä kertyi minulle kokonaiset 48,49 €/kk. Työuraa minulla on takana 23 vuotta, joista ensimmäiset vuoden ei edes kerryttänyt eläkettä ollenkaan silloisen eläkelain vuoksi. Vielä pitäisi olla töissä toiset 23 vuotta, että pääsen ikäluokkalleni määrätyssä iässä eläkkeelle. Eläke tulee olemaan surkea tälläkin palkkatasolla. Eläkejärjestelmä on suuri pyramidihuijaus, jossa me nykyiset työssä olevat olemme maksajan roolissa, mutta saamme vastineeksi vain kalutun luun.
Tiedätkö että meille nyt vanhuuseläkkeellä oleville eläke karttui samojen laskukaavojen mukaisesti? Tosin nuoruusajan 70-luvun kehitysmaa-Suomen pienistä palkoista ei juuri eläkettä kertynyt.
On ihan faktaa, että suuret ikäluokat ovat eläkejärjestelmän voittajia. Pienet eläkemaksut ja yli 100% palautus jokaista maksettua eläkemarkkaa/-euroa kohden. Lisäksi leivottiin vielä superkarttumat kakun koristeeksi. Millään sitä ei voi vääntää samaksi laskukaavaksi kuin nykyisillä työllisillä.
P.S. Näen sen myös omassa eläkelaskelmassani - ennen vuotta 2005 eläkettä kertyi tuplat kuin nyt, vaikka ansiotaso on noussut koko ajan. No, vielä 10 vuotta pyöritän omalta osaltani tätä pyramidihuijausta ja katsotaan sitten että mihin ne kertyt eläkerahat on kupattu.
Miten selität, että samoista töistä ansaitulle eläkkeelle NYT jäävä saa kumminkin parempaa eläkettä kuin se, joka jäi eläkkeelle 30 v. sitten?
Olisko syynä parempi palkka?No jukoliste nyt ollaan PIDEMPÄÄN TÖISSÄ.
Oma isä jäi täydelle eläkkeelle 57v iässä, valtion erikoiseläke virkamiehelle jolla riittävän pitkä ura. Oli matalapalkkainen ja kouluttamaton. Saa tolkutonta eläkettä silti ansiotasoon hden, eläke 85% viimeisistä tuloista.
Minä akateeminen tytär tienaan 1,5 x enemmän. Mun eläkeikä 67v 6kk ja eläkkeeni laskurin mukaan tulee olemaan 60% vanhemman eläkkeestä.Eli vanhempi jäi eläkkeelle 10v aikaisemmin ja saa SUUREMPAA eläkettä kuin minä tulen saamaan. Lisäksi maksoi itse eläkemaksua alle 2% palkastaan, minä maksan liki 8%.
Boomerit tyhjensi pajatson.
Ja kun näistä faktoista muistuttaa boomereita, ne käy alapeukuttamassa viestejä. On faktaa, että eläkejärjestelmän voittajat ovat suuret ikäluokat. Eläkejärjestelmän häviäjiä: boomeireta edeltänyt sukupolvi ja 1960-1970-luvulla syntyneet. Tämä on fakta. Boomeri lukee vaikka tutkittua tietoa, ennen kuin tulee alapeukuttamaan. Muistutanko myös muista eduista, jotka ovat olleet boomereille suorastaan avokätiset, mutta nykyisiltä työikäisiltä edut on leikattu minimiin tai lakkautettu kokonaan?
Vanhempasi ei olleet boomereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeesi on omien valintojesi summa.
Ei aina. Työuraa saattaa joutua muuttamaan esim. perheen muuton tai oman sairastumisen vuoksi.
Se, mitä on opiskellut, on aivan oma valinta. Ap on ollut työelämässä 39 vuotta, joten tuon sairastumiskortin voit suosiolla unohtaa.
Olisi hauska kuulla teidän alapeukuttajien kommentit tuosta opiskelusta? Eikö se ole oma valinta, vai?
Me, jotka olemme nyt työeläkeiässä - ei ollut lapsi pieni kovin paljon vaihtoehtoja opiskeluun. Paikkakunnalla ei ollut välttämättä kuin se amis, jos sitäkään. Oppikouluun oli varaa vain pienellä prosentilla, jos sellainen edes paikkakunnalla oli.
Oppilaitokset oli kaukana, perheellä ei ollut rahaa maksaa opintoja, saati asumista vieraalla paikkakunnalla. Opintotukilainsäädäntö oli täysin eri. Eläkettä ei kertynyt kuin vasta 23-vuotiaasta, vaikka töissä olisi ollut 7 vuotta (moni oli, kun oli pakko, vaikkapa antaa kotiin rahaa).
Ei kannattaisi hirveästi huudella tuollaista, on jopa noloa, ellei ota asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hommissa olit?
Voi kuule, monikin saa. Isäni on saanut jo 27 vuotta 3500€ eläkettä.
Eläke tulee olemaan pieni, vain 1800 e/kk netto. Onneksi on osakkeita ja kiinteistöjä noin 800 000 euron arvosta (metsä on muuten myös kiinteistö, ei aina tarvitse olla homeista tölliä).