Harmittaako teitä 60/70/80-luvulla syntyneitä se, että nuoruudessanne teidän piti tyytyä siihen musiikkiin mitä suomalaiset radio- ja tv-ase...
Köyhää on ollut.
Nykynuoriso pääsee YouTubella ja Spotifyllä yms. kiinni maailman musiikkiin.
Kommentit (247)
Oli meillä kyllä varaa ostaa levyjäkin. Suomalaista musiikkia en ole koskaan kuunnellut.
Itse nauhoittelin silloin radiosta kasetille. Ei harmittanut, kun ei ollut ajatusta paremmasta. Muistan kyllä miten olin haltioissani, kun Napster ja mp3 tulivat.
Aika pieni lapsi olet, jos luulet, että levyjä/kasetteja ei ollut edes 80-luvulla vielä keksitty.
Me päästiin maailman musiikkiin kiinni LP-levyjen kautta. Ei taida ap tietää, mitä ne ovat :)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ostin cd-levyjä ja vaihtelin kavereitten kanssa.
En ole edes nyt spotifyssa tms.
Sama. Lisäksi minusta oli ihan kivaakin, että tiettyjä asioita saadakseen piti nähdä vaivaa eikä kaikki ollut tuosta noin vaan saatavilla.
Niitä osasi arvostaa ihan eri tavalla. Nykyään ei oikein mikään tunnu miltään ja uutta, joutavaa musiikkia tunkee kaikkialta 24/7.
Olen syntynyt 70-luvulla enkä edelleenkään kuuntele musiikkia nettialustoilta. Lp:ssä on ihan omanlaisensa hohde äänenlaadun osalta.
Nykyään on ihanaa, kun voi pyytää tekoälyä tekemään musiikkia ja saan olla uniikki lumihiutale, joka ei kuuntele samaa paskaa kuin muut.
Ei todellakaan. Se oli sitä yhtenäiskulttuuria.
Ennen oli paremmin. Enemmän ei ole paremmin.
Digitaalisuus on tehnyt musiikista kovin kliinistä. Siinä ei ole samalla tavalla sävyjä kuin vanhoissa tallenteissa.
Radioissa ei silloin ollut soittolistoja, joten musiikki oli paljon monipuolisempaa.
Ysärillä näkyi MTV ainakin kaupungeissa, joten sieltä kuuli ja näki listahitit ja klassikot (MTV oli silloin huomattavasti monipuolisempi musiikkikanava kuin nyt).
Kun menen lähimarkettiin pakkosyöttävät vanhaa musiikkia tai sitten muuta rääkymistä. Sama hammaslääkärin odotusaulassa. Onneksi musiikki kehittyy, vaikkapa meren aaltoja voi kuunnella videolta tai cd. Meditaatiomusiikki ja jos on omia kilkuttimia.
Radio luxemburgia ja muita eurooppalaisiakin kuunneltiin paljon, siellä ei ollut niin tiukkaa Erkki Junkkarinen -linjaa kuin täällä. Levyinähän olisi saanut täältäkin mutta tulivat aina vasta myöhemmin eikä moneen olisi ollut varaakaan.
Ei harmita, kun paras musiikki tehtiin silloin, nykyrämpytystä ei kukaan jaksa kuunnella. Siitä johtuen nuoriso kuuntelee pappamusiikkia edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvulla enkä edelleenkään kuuntele musiikkia nettialustoilta. Lp:ssä on ihan omanlaisensa hohde äänenlaadun osalta.
Entä (maksi)singlet ja ep:t?
Vierailija kirjoitti:
Radioissa ei silloin ollut soittolistoja, joten musiikki oli paljon monipuolisempaa.
Ysärillä näkyi MTV ainakin kaupungeissa, joten sieltä kuuli ja näki listahitit ja klassikot (MTV oli silloin huomattavasti monipuolisempi musiikkikanava kuin nyt).
Eihän sitä enää ole ollut aikoihin.
Oikeasti en edes ymmärrä mitä kysyt, musiikkitarjontaa on suomessa aina ollut yllin kyllin. Toki ennen se oli laadukkaampaa.
Ei, sillä elin musiikkimaailman parhaat hetket nuoruudessani :-)
Radiossa oli siihenaikaan oikein musiikkiin perehtyneitä toimittajia, jotka esittelivät uutuuksia, eikä ollut soittolistoja, joissa veivattiin muutamaa kymmentä kappaletta aamusta iltaan, toimittajien välillä lukiessa iltsarin otsikoita ja hihitellessä keskenään kakka, pippeli hihihhii.
Mulla oli älppäreitä ja kasetteja. Joskus nauhoitin radiosta kasetille.
Ei harmita! Elämä oli silloin parempaa. :D
Mainostulvaa ei ollut, riittäisi edelleen se yksi populäärimusiikkia soittava kunhan ei olisi ympätty kaupallista aivopesua.
Ei. Ostin cd-levyjä ja vaihtelin kavereitten kanssa.
En ole edes nyt spotifyssa tms.