IS: Näin paranet aamuvirkuksi -->. Aamutorkkuisuus sairastuttaa ihmisen ja johtaa varhaisempaan kuolemaan. Ihmisistä kyllä huomaa eron ovatko aamuvirkkuja vai aamutorkkuja.
https://www.is.fi/terveys/art-2000009729121.html
Ainakin töissä aamutorkut eivät saa aikaiseksi niin paljon kuin aamuvirkut ja ovat yleensä ylipainoisia ja saikuttavat enemmän.
Pitäisi herättää keskustelua onko oikein tuhlata työnantajan rahoja olemalla töissä ihan tokkurassa puolet ajasta.
Ja ei olla missään aamuvuorossa vaan vasta klo 8 alkaa työt.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Se on sairasta, että yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen ehdoilla.
Riippuu työstäkin. Helppoja töitä voi pakertaa puoliunessakin. Ja olla sitten vapaa-aikanaan vauhdissa. Terävää aivotyötä tekevien pitäisi saada valita tehokkain aikansa.
Aina olen ollut aamuihminen. Aamusta päivä alkaa.
Mulle on aina sopinut vuorotyö. Parhaimmillani olen ilta-ja yövuorossa. Pidemmissä yövuoroputkissa tietysti se haittapuoli että mitään muuta elämää ei silloin ole vaan se on yhtä töihin ja nukkumaan-rallia. Sen taas kestää kun vastaavasti yövuorojen jälkeen odottaa pidemmät vapaat. Mulle olisi ihan painajainen tehdä töitä 5 päivää viikossa 7.00-15.30.
Luontainen nukkumisrytmi mulla asettuu puolen yön ja aamupäivän välille.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tarvittavan unen määrä vaikuttaa tehokkuuteen enemmän. Itse en saa mitään hyötyä yli 6.5 tunnin unista. 6-6.5 tuntia riittää siihen, että olen energinen koko päivän. Kun tarpeellinen unimäärä on noin vähäinen, on vaikea edes olla todellinen aamutorkku.
Koska iltavirkkuudesta voi muka parantua niin sehän on sitten sairaus. Mulle saikkua alkuun pari viikkoa. Ei näitä aamuja voi kestää kun olen sairas. Minun pitäisi olla nukkumassa sairauteni takia. Eläkeelle pääsy on ainoa lopullinen ratkaisu vakavaan iltavirkkuuteeni. Hitto krooninen iltavirkkuus eikä edes lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen mieluummin iltavirkku, jaksan vapaa-ajalla enemmän toisin kuin aamuvirkut. Aiemmin yksikin 28v. aamuvirkku tuttuni kertoi, että hänen energiatasonsa alkaa laskea jo klo 14.
Näinpä.
Mieheni on aamuvirkku. Syö lounasta kun minä vasta heräilen. Klo 14:n jälkeen ei jaksa tehdä enää mitään tehokkaasti. Kuka täällä tekisi ilta- ja yövuorot pirteänä ja aivot kirkkaina jos kaikki pakotettaisiin aamuvirkuiksi.
Iltavirkut sairastuvat koska joutuvat koko elämänsä taistelemaan luontaista rytmiään vastaan. Voin lyödä vetoa, että jos jokaisen aamuvirkun olisi pakko valvoa 3-4 yöllä, niin alkaisi aika äkkiä tulemaan sairauksia, väsytymystä ja sen sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Aamuvirkut heräävät aikaisin kun hermosto huutaa kofeiinia. Se karsea riippuvuus, kuin narkkareilla. Eivät herää ilman sitä päihdettä joten hyvin luonnotonta on.
Minä en ole aamu- enkä iltavirkku, mutta olen säätänyt elämäni niin että herään aamulla viideltä tai viimeistään puolikuudelta. Juon puoli lasillista vettä ja jollei satu olemaan välipäivä niin lähden puolentoista - kahden tunnin aamulenkille. Sen jälkeen käyn tarvittaessa vielä ensin kaupassa ja sitten vasta on aamupuuron ja -kahvin aika. Tuosta voisi päätellä että minun hermostoni ei ainakaan huuda kofeiinia.
Miten voit väittää, ettet muka ole aamuvirkku, jos heräät aamuisin täysin vapaaehtoisesti klo 05-05.30?
Koska en ole sen enempää aamu- kuin iltavirkkukaan. Voisin ihan hyvin säätää vuorokausirytminini niin että kukun hereillä aamuyöhön. Oma valintahan se on.
Onneksi olkoon! Valitettavasti et taida ymmärtää että olet harvinaisuus. Minulle ainakaan ei ole oma valinta säätää sisäistä kelloa.
Ei onnistu.
Läheskään kaikki eivät pysty säätämään sisäistä unirytmiään vaikka kuinka uhittelisit.