Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Näin paranet aamuvirkuksi -->. Aamutorkkuisuus sairastuttaa ihmisen ja johtaa varhaisempaan kuolemaan. Ihmisistä kyllä huomaa eron ovatko aamuvirkkuja vai aamutorkkuja.

Vierailija
30.07.2023 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000009729121.html

Ainakin töissä aamutorkut eivät saa aikaiseksi niin paljon kuin aamuvirkut ja ovat yleensä ylipainoisia ja saikuttavat enemmän.

Pitäisi herättää keskustelua onko oikein tuhlata työnantajan rahoja olemalla töissä ihan tokkurassa puolet ajasta.

Ja ei olla missään aamuvuorossa vaan vasta klo 8 alkaa työt.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unirytmi on ihan eri asia kuin se, oletko aamuihminen vai iltaihminen vai jotain siltä väliltä.

Aamuihminen on virkeimmillään ensimmäisinä tunteina heräämisen jälkeen. Iltaihmisellä taas kestää monta tuntia heräämisen jälkeen ennen kuin alkaa aivot toimia tehokkaasti. Tähän ei vaikuta se, mihin aikaan herää.

Esim. jos iltaihminen herää aamulla klo 6.00, hänen tehokas työaikansa alkaa n. klo 10 aikoihin. Jos hän nukkuu klo 12 asti, hänen tehokas työaikansa alkaa n. klo 16 maissa. (Tämä siis esimerkkihenkilö. Ei välttämättä ihan ksi yhteen päde kaikkiin iltaihmisiin, mutta suuntaa antavasti kyllä.)

Aito aamuihminen taas on aktiivisimmillaan heti heräämisen jälkeen. Eli jos hän herää klo 6.00, alkaa hänen vireystilansa laskemaan n. klo 12 -13 aikoihin. Jos taas hän nukkuu klo 12.00 asti, hänen vireystilansa pysyy hyvänä jonnekin klo 18-19 asti.

Puolisoni on iltaihminen, ja itse olen enempi aamupainotteinen. Jos pitää yhdessä jotain tehdä, se on aika tuskaista, mikäli heräämme samaan aikaan. Puolisoani on tosi vaikea saada aktivoitumaan aamupäivällä, jolloin minulla olisi energiaa, ja kun hänellä alkaa vauhti kiihtyä, minä alan jo väsymään. Mutta jos ollaan aamulla johonkin lähdössä, minä nousen tekemään viimehetken valmisteluja, ja annan puolisoni heräillä rauhassa. Illalla taas määränpäässä tai reissu jälkeen puolisoni jää vielä tekemään asioita, kun minä käyn jo lepäämään. Minulla menee nukahtamiseen enemmän aikaa kuin hänellä, joten jos käymme yhtä aikaa vuoteeseen, hän on jo täydessä unessa, kun minä vielä käännän kylkeä ja haen asentoa.

Minä olen iltavirkku, jälleen lomalla on tullut luontevaksi mennä nukkumaan vasta pikkutunneilla ja herätä aamulla kymmeneltä, mutta aktiivisin aikani on heti herättyä. Ihan sama silloinkin, jos joudun heräämään 7-8 aikaan. Saan eniten aikaiseksi ensimmäisten tuntien aikana.

Puoliso on iltavirkku ja käynnistyy hitaasti. Jos heräämme molemmat kymmeneltä, kuten tänään, minä olen tässä vaiheessa päivää tehnyt työni (poiminut marjoja, perannut ne pakkaseen, käynyt kaupassa, laittanut itselleni lounasta ja syönyt ym.) ja loppupäivän haluan ottaa rennosti, hän taas alkaa tuolla pikkuhiljaa herätä eloon.

Mä olen kans tuollainen iltavirkku iltaihminen. Aamut on ihan hirveitä, illalla voisin touhuta vaikka mitä yömyöhään asti. Nukkumaanmeno on kyllä vaikeaa, kun iltaisin käyn niin kierroksilla.

Vierailija
42/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni teki vuosikymmeniä 3-vuorotyötä, meni siinä ajassa vuorokausirytmit aivan sekaisin eikä ole vieläkään palautunut ennalleen vaikka niitä hommia lopetti 7 vuotta sitten. Kyllä vuorotyöt kuluttaa ihmistä.

Vuorotyöt ovat pahin mahdollinen terveyden kannalta. Riippuen perintötekijöistä toisilla ottaa sydämen päälle ja toiset ovat sekaisin kuin seinäkello vapaapäivinä eivätkä saa nukuttua univelkaa pois. Sitten lihotaan, kun aineenvaihdunta on sekaisin.

Olen kouluaikana kesätöissä ollut sairaalassa vuorotöissä. Pahin mahdollinen vaihtoehto minulle. Kiloja kertyi vyötärölle vaikka pyöräilin töihin 10 km suuntaansa ja töissä olin jatkuvasti liikkeellä. Ruoka ei juurikaan maistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Aamuvirkut heräävät aikaisin kun hermosto huutaa kofeiinia. Se karsea riippuvuus, kuin narkkareilla. Eivät herää ilman sitä päihdettä joten hyvin luonnotonta on.

Minä en ole aamu- enkä iltavirkku, mutta olen säätänyt elämäni niin että herään aamulla viideltä tai viimeistään puolikuudelta. Juon puoli lasillista vettä ja jollei satu olemaan välipäivä niin lähden puolentoista - kahden tunnin aamulenkille. Sen jälkeen käyn tarvittaessa vielä ensin kaupassa ja sitten vasta on aamupuuron ja -kahvin aika. Tuosta voisi päätellä että minun hermostoni ei ainakaan huuda kofeiinia.

Miten voit väittää, ettet muka ole aamuvirkku, jos heräät aamuisin täysin vapaaehtoisesti klo 05-05.30?

Koska en ole sen enempää aamu- kuin iltavirkkukaan. Voisin ihan hyvin säätää vuorokausirytminini niin että kukun hereillä aamuyöhön. Oma valintahan se on.

No onnea jos on oma valinta, aika monella meillä muilla keskustelijoilla unirytmi on yhtä paljon oma valinta kuin silmien väri. Olen minäkin joustava kyllä monessa muussa asiassa mutta tässä en pysty.

Muistaakseni joku 30% ihmisistä ei ole aamu- eikä iltavirkkuja vaan jotain siltä väliltä tai joustavia rytmin suhteen.

Vierailija
44/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Aamuvirkut heräävät aikaisin kun hermosto huutaa kofeiinia. Se karsea riippuvuus, kuin narkkareilla. Eivät herää ilman sitä päihdettä joten hyvin luonnotonta on.

Minä en ole aamu- enkä iltavirkku, mutta olen säätänyt elämäni niin että herään aamulla viideltä tai viimeistään puolikuudelta. Juon puoli lasillista vettä ja jollei satu olemaan välipäivä niin lähden puolentoista - kahden tunnin aamulenkille. Sen jälkeen käyn tarvittaessa vielä ensin kaupassa ja sitten vasta on aamupuuron ja -kahvin aika. Tuosta voisi päätellä että minun hermostoni ei ainakaan huuda kofeiinia.

Myönnä vaan. Hermostosi käy ylikierroksilla ja touhuat koko ajan, ettet sorru mielestäsi liian aikaisin kahvia juomaan 😁 Heti, kun hellität, himoitset kahvia ja sallit sen itsellesi.

Vierailija
45/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Käyttäydyt kuin alkoholisti. Ensin teet työtä ansaitaksesi oloasi helpottavan juoman.

Vierailija
46/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät sohvapummitko täällä peukuttelevat ja mekastavat? Meillä Piilaakson kasvateilla päivä alkaa viideltä salilla tai juoksulenkillä. Puoliltapäivin on jo tehty töitä enemmän kuin unelias löntystelijä viikossa. Tuota kun toistetaan niin erot saavutuksissa ovat lopulta valovuosia ja ihmettelen mistä kaiken maailman turakaisille edes maksetaan.

Vierailija
47/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät sohvapummitko täällä peukuttelevat ja mekastavat? Meillä Piilaakson kasvateilla päivä alkaa viideltä salilla tai juoksulenkillä. Puoliltapäivin on jo tehty töitä enemmän kuin unelias löntystelijä viikossa. Tuota kun toistetaan niin erot saavutuksissa ovat lopulta valovuosia ja ihmettelen mistä kaiken maailman turakaisille edes maksetaan.

Et taida olla kovin älykäs. Nostat itsesi muiden yläpuolelle, koska osaat juosta aamulla 👏🤪

Vierailija
48/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"YÖKYÖPELIEN elinikä ei ole merkittävästi aamuvirkkuja lyhyempi, paljasti Työterveyslaitoksen (TTL) ja Helsingin yliopiston toteuttama tuore tutkimus."

Näinhän se tutkimus osoitti, vaikka juttu oli otsikoitu toisin.

"Valtaosassa tapauksista iltavirkkujen ennenaikaisten kuolemien syynä oli tupakointi ja alkoholi. Tupakoimattomien, hyvin vähän alkoholia käyttävien iltavirkkujen kuolleisuudessa ei ilmennyt eroa aamuvirkkuihin verrattuna."

Eli on niitä jotka valvovat pitkään huonojen elintapojen vuoksi. Mutta he eivät välttämättä edes ole niitä kronotyypiltään luontaisia iltavirkkuja

"ILTAVIRKUILLE tuore tutkimustulos voi olla tietyssä mielessä helpottava: vaikka tapaisikin valvoa toistuvasti yli puolenyön, varhaisemman kuoleman riski on vähäinen, jos pitää huolta elintavoista."

Vierailija
49/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä lehtijuttu, eihän sitä edes kerrottu miten tuosta kuuluisi sitten parantua. Kuulostaa ihan entisajan eheytysleiritykseltä moinen ajojahti.

Olisi mielenkiintoista tehdä koe, jossa viideksi vuodeksi käännetään yhteiskunta iltavirkkujen aikaan. Työt ja koulut saa alkaa aikaisintaan klo 11/12 ja jatkuvat iltaan. Harrastukset on sen jälkeen. Asukkaiksi kaiken ikäisiä aamuvirkkuja, iltavirkkuja ja sekaihmisiä. Tutkitaan elintavat, terveys, mielialat ennen, keskivaiheilla ja jälkeen. Kokeilun jälkeen halukkaat saavat joko jatkaa tässä rytmissä tai palata edelliseen.

Vierailija
50/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käännyin jo vuosikymmeniä sitten iltavirkusta aamuvirkuksi kun totesin että saan elämältäni paljon enemmän kun herään aikaisin, hoidan työt pois ja saan jo iltapäivästä alkaen aikaa itselleni. Lämpimänä kesäpäivänä työssäkäyntikään ei harmita niin paljoa kun tiedän että voi lähteä jo puoli kolmelta kotiin.

Jokainen voi helposti säätää vuorokausirytmin haluamakseen, mutta uhriutukaa vaan siitä miten yhteiskunta pakottaa teidät elämään väärässä aikavyöhykkeessä, jos te siitä nautitte.

Luontainen iltavirkku voi tehdä ilta-ja yötöitä, jonka jälkeen nukkuu puoleenpäivään. Sitten on vielä jäljellä se koko päivä itselle.

Vierailija
51/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä lehtijuttu, eihän sitä edes kerrottu miten tuosta kuuluisi sitten parantua. Kuulostaa ihan entisajan eheytysleiritykseltä moinen ajojahti.

Olisi mielenkiintoista tehdä koe, jossa viideksi vuodeksi käännetään yhteiskunta iltavirkkujen aikaan. Työt ja koulut saa alkaa aikaisintaan klo 11/12 ja jatkuvat iltaan. Harrastukset on sen jälkeen. Asukkaiksi kaiken ikäisiä aamuvirkkuja, iltavirkkuja ja sekaihmisiä. Tutkitaan elintavat, terveys, mielialat ennen, keskivaiheilla ja jälkeen. Kokeilun jälkeen halukkaat saavat joko jatkaa tässä rytmissä tai palata edelliseen.

Somaliassa tuo on ollut tuhansia vuosia jo käytössä. Käyppä paikanpäällä toteamassa ennen kuin tänne haluat!

Vierailija
52/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamu-unisia on aina syytetty laiskuudesta. Mutta oikeesti se on sun aivoissa syntymästä lähtien ootko ilta-, aamu- vai siitä väliltä virkku. Siis geeneistä, hormoneista tms. kiinni. 

Mä voin kyllä herätä aikaisin, mutta se on aina tuntunut ihan sairaan pahalta. Jo auringon nousukin tuntuu pahalta. Se on kylmä ja kolkko valo. Palelee, oksettaa, kovalevy jumissa. Koko keho huutaa vastaan, aivot ovat off-linessa, on kuin zombi ja tekee mieli vain mennä takaisin nukkumaan tai kuolla pois. En juo enkä käytä lääkkeitä. 

Ilta-aurinko ja auringolasku ovat kauniita. On lämmin ja mukava olo. Veri virtaa kehossa. Illalla on sellainen tunne, että elämä alkaa.

Nimenomaan tuo, että aivot ovat jumissa, vaikka saisi itsensä liikkeelle.

Eikä iltavirkkua auta se, että  "menee vain aiemmin nukkumaan" kun eihän siellä sängyssä nuku, jos on virkeä.  Iltavirkku ei välttämättä pysty edes nukahtamaan joskus yhdeksän kymmenen aikaan illalla. Mikäli pystyy, nukkuu ensin pari tuntia ja sitten herää täysin virkeänä, eikä pysty enää nukkumaan lainkaan koko yönä.

Vierailija
53/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamu-unisia on aina syytetty laiskuudesta. Mutta oikeesti se on sun aivoissa syntymästä lähtien ootko ilta-, aamu- vai siitä väliltä virkku. Siis geeneistä, hormoneista tms. kiinni. 

Mä voin kyllä herätä aikaisin, mutta se on aina tuntunut ihan sairaan pahalta. Jo auringon nousukin tuntuu pahalta. Se on kylmä ja kolkko valo. Palelee, oksettaa, kovalevy jumissa. Koko keho huutaa vastaan, aivot ovat off-linessa, on kuin zombi ja tekee mieli vain mennä takaisin nukkumaan tai kuolla pois. En juo enkä käytä lääkkeitä. 

Ilta-aurinko ja auringolasku ovat kauniita. On lämmin ja mukava olo. Veri virtaa kehossa. Illalla on sellainen tunne, että elämä alkaa.

Eikä iltavirkkua auta se, että  "menee vain aiemmin nukkumaan" kun eihän siellä sängyssä nuku, jos on virkeä.  Iltavirkku ei välttämättä pysty edes nukahtamaan joskus yhdeksän kymmenen aikaan illalla. Mikäli pystyy, nukkuu ensin pari tuntia ja sitten herää täysin virkeänä, eikä pysty enää nukkumaan lainkaan koko yönä.

Et ole elänyt päivääsi vaaditulla intensiteetillä jos iltakymmeneltä vielä muljuttelet silmiäsi virkeänä. Vähemmän sokeristen herkkujen napostelua ja pitkin päivää suoritettuja pätkälepoja. Wörkkii ja treenii tilalle.

Vierailija
54/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole elänyt päivääsi vaaditulla intensiteetillä jos iltakymmeneltä vielä muljuttelet silmiäsi virkeänä. Vähemmän sokeristen herkkujen napostelua ja pitkin päivää suoritettuja pätkälepoja. Wörkkii ja treenii tilalle.

Olen aina työskennellyt parhaiten iltaisin. Pystyn intensiiviseen (aivo)työskentelyyn hyvin juuri illalla.

Olin lapsena jo sellainen kun olin. Lapsena minut laitettiin ajoissa nukkumaan, mutta olin siltikin iltavirkku.

Aamuisin olin aina hirveän väsynyt, jos piti herätä aikaisin.

Äitini on myös luontainen iltavirkku ja hän jaksoi vuorotöissä aina paremmin iltavuoroja, kuin aamuvuoroja.

Vierailija
55/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tekisi ilta- ja yötyöt, jos kaikki olisivat aamuvirkkuja (ja illan torkkuja)?

Vierailija
56/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin tuotakin kaikkivoipaa pilipali neuvoa, hulluna rehkimmälläkään sain väsymystä aikaistettua ehkä tunnilla, ei ole vaivan väärti. Iltarytmisessä elämässä väsyttää klo01-02 ihan luonnollisesti, ilman sirkustemppujakin. Iltavirkun pakottaminen kymmeneltä sänkyyn on sama kuin aamuvirkulle sanoisi että makailet vaan siinä sängyssä puolille päivin vaikka heräätkin seiskalta, yhtä turhauttavaa.

Vierailija
57/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta, että iltavirkun unet jäävät arkisin helposti lyhyiksi, kun illantorkut määräävät milloin aamulla herätään ja aloitetaan työt. Liian vähäinen nukkuminen taas aiheuttaa sairauksia.

Vierailija
58/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2875 kirjoitti:

MInä olen iltavirkku ja aamulla ensimmäinen ajatus on kahvia. Ei kiinosta ruman sanan vertaa onko kahviriippuus ja sehän on. Päivä ei lähde käyntiin ilman aamukahvia. Kahvin keksijälle pitäisi pystyttää patsaita. 

Mutta jos kahvia ei olisi keksitty koskaan ja et olisi ikinä juonut sitä, tuskin kehosi vaatisi kahvia aamuisin. En juo kahvia ja aivan hyvin lähtee päivä käyntiin ilmankin. Joskus jos juon kupin kahvia, on oireet taas aivan kamalat. Tulee hiki, kädet tärisee ja aivan levoton olo, ei voi olla paikallaan. Kamala myrkky.

Vierailija
59/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noi aamuvirkut kuvittelevat, että se aamulla tehty työ on jotenkin tehokkaampaa kuin iltapäivällä tehty työ? Osa on hommissa tehokkaana aamuseiskalta, mutta alkavat jo alkuiltapäivästä vinkua kuinka ei jaksa enää keskittyä ja tarttee kohta lopetella. Iltavirkut aloittavat hommat myöhemmin, aamupäivällä työteho on alhaisempi mutta vastaavasti piristyvät puolen päivän jälkeen ja painavat tehokkaasti hommia siinä kohden pitkälle alkuiltaan. Samat hommat hoidetaan mutta eri aikaan. En ymmärrä miksi jengi hehkuttaa sillä että aloittaa jo niin ja niin aikaisin ihan kuin se olisi jotenkin parempaa tekemistä - lopputulos on kuitenkin sama.

Vierailija
60/69 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5-6 aamulla on voittajan tunti. Silloin me toimitusjohtajat tempastaan täysimittainen triathlon tai meditoidaan. Ja ihan hyvin jaksaa vielä iltaisin kyykyttää köyhiä. Ei öisin tarvitse nukkua ylipäätään niin paljon, 4-5 tuntia riitti Sam Inkisellekin kasarilla kun nukkui toimistossa futon patjalla ja opiskeli japania.

Herään ennen viittä ja saan minimipalkkaa. En tunne oloani voittajaksi vaan erittäin väsyneeksi, aamutoimiin on aikaa n. 20 min :DD