IS: Näin paranet aamuvirkuksi -->. Aamutorkkuisuus sairastuttaa ihmisen ja johtaa varhaisempaan kuolemaan. Ihmisistä kyllä huomaa eron ovatko aamuvirkkuja vai aamutorkkuja.
https://www.is.fi/terveys/art-2000009729121.html
Ainakin töissä aamutorkut eivät saa aikaiseksi niin paljon kuin aamuvirkut ja ovat yleensä ylipainoisia ja saikuttavat enemmän.
Pitäisi herättää keskustelua onko oikein tuhlata työnantajan rahoja olemalla töissä ihan tokkurassa puolet ajasta.
Ja ei olla missään aamuvuorossa vaan vasta klo 8 alkaa työt.
Kommentit (69)
Aamuvirkut heräävät aikaisin kun hermosto huutaa kofeiinia. Se karsea riippuvuus, kuin narkkareilla. Eivät herää ilman sitä päihdettä joten hyvin luonnotonta on.
Ei tarvitse olla tutkija, että huomaa eron hyvin nukkuneen, leppoisan, sosiaaliseen kanssakäymiseen ja kaunokieliseen ilmaisuun kykenevän ja harkitsevaisen älykön
---sekä sitten jonkun jo 07.00 Vauvassa ulinansa aloittaneen välillä.
;D
Se iltavirkkujen alkoholin kulutuskin ja huonot ruokailutottumukset johtuu siitä, kun oma rytmi ei sovi yhteiskunnan rytmiin. Jatkuvaa stressiä yritetään hoitaa alkoholilla. Iltaisin muu yhteiskunta jo nukkuu, mitä siinä enää voi muuta tehdä kuin katsoa hiljaisella telkkaria ja ottaa napanderia? Jos asut kerrostalossa tai rivitalossa, et voi enää myöhällä jumpata, kuunnella musiikkia, tehdä remonttia, imuroida, grillata, viihdyttää kavereita... Omakotitalossa on vähän vapaampaa, mutta perheen ehdoilla. Mutta kyllä aamuvirkut saa aloittaa kolistelun jo puoli kuudelta, leikata nurmikkoa ja rälläköidä seitsemältä... Missään ei voi asioida iltaisin, kun kaikki on kiinni. Melkein kaikki asiat pitää hoitaa aamulla.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Aamuvirkut heräävät aikaisin kun hermosto huutaa kofeiinia. Se karsea riippuvuus, kuin narkkareilla. Eivät herää ilman sitä päihdettä joten hyvin luonnotonta on.
MInä olen iltavirkku ja aamulla ensimmäinen ajatus on kahvia. Ei kiinosta ruman sanan vertaa onko kahviriippuus ja sehän on. Päivä ei lähde käyntiin ilman aamukahvia. Kahvin keksijälle pitäisi pystyttää patsaita.
Vierailija kirjoitti:
Vuosikaudet paukutettiin että iltavirkut sairastuu ja kuolee aiemmin.
Hiljattain oli sitten ohimennen juttu, ettei se olekaan niin vaan väärä tulkinta johtuu siitä että iltaisin juodaan viinaa ja poltetaan tupakkaa ehkä.
Muuten, yhteiskunta toimii 24/7, moni tekee vuorotyötä.
Ja ihan kuin ne aamuvirkut eivät joisi viinaa ja polttaisi tupakkaa. Aloittavat vaan vähän aikaisemmin ja sammuvat puoli ysin uutisten aikaan.
Aamu-unisia on aina syytetty laiskuudesta. Mutta oikeesti se on sun aivoissa syntymästä lähtien ootko ilta-, aamu- vai siitä väliltä virkku. Siis geeneistä, hormoneista tms. kiinni.
Mä voin kyllä herätä aikaisin, mutta se on aina tuntunut ihan sairaan pahalta. Jo auringon nousukin tuntuu pahalta. Se on kylmä ja kolkko valo. Palelee, oksettaa, kovalevy jumissa. Koko keho huutaa vastaan, aivot ovat off-linessa, on kuin zombi ja tekee mieli vain mennä takaisin nukkumaan tai kuolla pois. En juo enkä käytä lääkkeitä.
Ilta-aurinko ja auringolasku ovat kauniita. On lämmin ja mukava olo. Veri virtaa kehossa. Illalla on sellainen tunne, että elämä alkaa.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Minä en ole aamu- enkä iltavirkku, mutta olen säätänyt elämäni niin että herään aamulla viideltä tai viimeistään puolikuudelta. Juon puoli lasillista vettä ja jollei satu olemaan välipäivä niin lähden puolentoista - kahden tunnin aamulenkille. Sen jälkeen käyn tarvittaessa vielä ensin kaupassa ja sitten vasta on aamupuuron ja -kahvin aika. Tuosta voisi päätellä että minun hermostoni ei ainakaan huuda kofeiinia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Minä en ole aamu- enkä iltavirkku, mutta olen säätänyt elämäni niin että herään aamulla viideltä tai viimeistään puolikuudelta. Juon puoli lasillista vettä ja jollei satu olemaan välipäivä niin lähden puolentoista - kahden tunnin aamulenkille. Sen jälkeen käyn tarvittaessa vielä ensin kaupassa ja sitten vasta on aamupuuron ja -kahvin aika. Tuosta voisi päätellä että minun hermostoni ei ainakaan huuda kofeiinia.
Miten voit väittää, ettet muka ole aamuvirkku, jos heräät aamuisin täysin vapaaehtoisesti klo 05-05.30?
Jos olisimme kaikki aamuvirkkuja, meillä ei olisi esim. yökerhoja ja muita myöhään auki olevia ravintoloita ja viihdepaikkoja laisinkaan. Kukaan ei olisi esiintyvä artisti, eikä kukaan työskentelisi baarimikkona tai tarjoilijana yövuorossa.
Vuorotyöt ylipäätään olisivat aika mahdottomia millään alalla, koska kukaan ei pysyisi hereillä iltakymmenen jälkeen, vaan kaikki painelisivat silloin suoraan petiin. Toisaalta, poliisienkaan ei tarvitsisi työskennellä yöllä, kun kaikki roistotkin nukkuisivat kiltisti kaikki yöt.
Vierailija kirjoitti:
Se iltavirkkujen alkoholin kulutuskin ja huonot ruokailutottumukset johtuu siitä, kun oma rytmi ei sovi yhteiskunnan rytmiin. Jatkuvaa stressiä yritetään hoitaa alkoholilla. Iltaisin muu yhteiskunta jo nukkuu, mitä siinä enää voi muuta tehdä kuin katsoa hiljaisella telkkaria ja ottaa napanderia? Jos asut kerrostalossa tai rivitalossa, et voi enää myöhällä jumpata, kuunnella musiikkia, tehdä remonttia, imuroida, grillata, viihdyttää kavereita... Omakotitalossa on vähän vapaampaa, mutta perheen ehdoilla. Mutta kyllä aamuvirkut saa aloittaa kolistelun jo puoli kuudelta, leikata nurmikkoa ja rälläköidä seitsemältä... Missään ei voi asioida iltaisin, kun kaikki on kiinni. Melkein kaikki asiat pitää hoitaa aamulla.
Se on just näin! Itsekin brenkutin aamutyön takia paljon enemmän ajan kuluksi ja unta saadakseni, yritin puhuakin tästä unen saamisen vaikeudesta työterkassa, mutta syy ongelmaani oli aina vain toki minussa ja alkoholissa, kun yksikin annos häiritsee unta bla bla. Iltatyössä ihmeesti ei kuitenkaan sekään häiritse, vaan nukun hyvin kun saan vaan tehdä sen omaan iltapainotteiseen rytmiini sopivaan aikaan.
"Tiede on yökyöpelin puolella: iltavirkut ovat älykkäämpiä kuin aamuvirkut"
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/b6f14e89-534e-4c27-99a2-5095be002a…
Tämän ketjun perusteella on helppo havaita sama asia, hahah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Miten voit väittää, ettet muka ole aamuvirkku, jos heräät aamuisin täysin vapaaehtoisesti klo 05-05.30?
Koska en ole sen enempää aamu- kuin iltavirkkukaan. Voisin ihan hyvin säätää vuorokausirytminini niin että kukun hereillä aamuyöhön. Oma valintahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Koska en ole sen enempää aamu- kuin iltavirkkukaan. Voisin ihan hyvin säätää vuorokausirytminini niin että kukun hereillä aamuyöhön. Oma valintahan se on.
No onnea jos on oma valinta, aika monella meillä muilla keskustelijoilla unirytmi on yhtä paljon oma valinta kuin silmien väri. Olen minäkin joustava kyllä monessa muussa asiassa mutta tässä en pysty.
Klo 8 alkaa työt? Ja sanot ettei olla missään aamuvuorossa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
No onnea jos on oma valinta, aika monella meillä muilla keskustelijoilla unirytmi on yhtä paljon oma valinta kuin silmien väri. Olen minäkin joustava kyllä monessa muussa asiassa mutta tässä en pysty.
Mullekin on oma valinta. Kesällä herään kelo 5.30 paikkeilla ja menen heti ulos raikkaaseen ilmaan puutarhahommiin ym. tekemään, vasta 9.30 tulen sisälle ja teen pienen aamupalan. Nukkumaan menen kesällä puolelta öin. Sitä ennen luen vähintäin tunnin ja joskus kauemminkin, kirjaa. Talvella taas heräilen vasta klo 8 mutta nukkumaan menen samaan aikaan kuin kesälläkin. Vielä se, että en tarvitse heräämiseen mitään kelloa. En tarvinnut sitä työelämässäkään koskaan. Nukun tosi hyvin ilman että heräilen yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä käännyin jo vuosikymmeniä sitten iltavirkusta aamuvirkuksi kun totesin että saan elämältäni paljon enemmän kun herään aikaisin, hoidan työt pois ja saan jo iltapäivästä alkaen aikaa itselleni. Lämpimänä kesäpäivänä työssäkäyntikään ei harmita niin paljoa kun tiedän että voi lähteä jo puoli kolmelta kotiin.
Jokainen voi helposti säätää vuorokausirytmin haluamakseen, mutta uhriutukaa vaan siitä miten yhteiskunta pakottaa teidät elämään väärässä aikavyöhykkeessä, jos te siitä nautitte.
Kuule ei siitä mihinkään käännytä. Iltavirkkuus EI ole sairaus tai väärä uskonto.
Iltavirkut eivät ole töissä laiskoja. Työt tehdään työnantajan määräämänä aikana mahdollisimman hyvin. Aamuvirkut alkaa hidastella iltapäivällä ja se näkyy työn jäljen huolimattomuutena. Varkain lähdetään ennen muita kotiin.
Taidat olla niitä, jotka puhuvat illasta klo 12 jälkeen ja imuroivat parketti kolisten klo 5 aamulla. Klo 18 puheesi kuulostaa humalaiselta eikä järki kulje, jos on koskaan kulkenutkaan.
Tottakai aamutorkuttajat sairastuu herkemmin, kun joutuvat nukkumaan vähemmän ja huonommin. Jos iltavirkut voisivat elää omassa rytmissään, vaivojakin olisi vähemmän.
Ja luonollista rytmiä on vaikea muuttaa. Mulla ei riittänyt edes vuosi 6-22 rytmiä muuttamaan omaani aamuihmiseksi.
Olen iltavirkku, en juo enkä polta, niinkuin tuossa artikkelissa mainitaan. Syön terveellisesti ja harrastan liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä käännyin jo vuosikymmeniä sitten iltavirkusta aamuvirkuksi kun totesin että saan elämältäni paljon enemmän kun herään aikaisin, hoidan työt pois ja saan jo iltapäivästä alkaen aikaa itselleni. Lämpimänä kesäpäivänä työssäkäyntikään ei harmita niin paljoa kun tiedän että voi lähteä jo puoli kolmelta kotiin.
Jokainen voi helposti säätää vuorokausirytmin haluamakseen, mutta uhriutukaa vaan siitä miten yhteiskunta pakottaa teidät elämään väärässä aikavyöhykkeessä, jos te siitä nautitte.
No kerro vielä miten tämä tapahtuu?
Olen jo keski-ikäinen äärimmäinen iltavirkku, vuorotyötä tehnyt myös. Lapsesta saakka ollut iltaihminen.
Viimeksi verikokeissa oli kaikki arvot erinomaiset, mulla on vuosikausia ollut itseäni nuoremmat ihmisen veriarvot. Tunnen myös muita vastaavia iltaihmisiä, joilla terveys ja energiatasot oikein kunnossa, osa +60v ikäisiä jo.
Väitän, että väärään rytmiin pakottaminen on se haitallisin asia ja ainoa todellinen ero aamuvirkkujen ja iltavirkkujen välillä on se, mihin aikaan energiatasot nousee ja laskee. Jos kuolen aikaisemmin sen takia, etten pakota itseäni itselleni sopimattomaan muottiin ja rytmiin, niin olkoot sitten niin. Säälittää ihmiset, jotka väkisin repii itsensä sängystä kukonlaulun aikaan, varsinkin jos mitään oikeaa tarvetta ei ole, ja sitten ovat väsyneitä ja haukottelevat jo iltapäivästä, pitää nukkua päikkäreitä eikä energiaa ole.