Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selitys sille, miksi keski-ikäisten naisten seksuaalisuus ärsyttää monia

Vierailija
30.07.2023 |

Palstalla näkyy usein arvostelua, kun joku julkkisnainen esim. kertoo seksielämästään. Miksi se ärsyttää monia? Tämä on pitkä ja hyvä artikkeli aiheesta:

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009381810.html

Miksi naisen seksuaalisuus ärsyttää?
Miksi ihmeessä kypsän naisen seksikkyys saa meidät huvittumaan, kiusaantumaan tai jopa ärsyyntymään?

-Suhtautumisemme naisen seksikkyyteen muuttuu tämän ikääntyessä, sillä kulttuurissamme seksuaalisuuden ja seksikkyyden katsotaan kuuluvan nuorille ihmisille ja kehoille

-kulttuurimme on ageistinen, sillä suhtaudumme negatiivisesti ikääntymiseen.

Normien rikkominen aiheuttaa aina vastareaktioita. Kkulttuurissamme on paljon ikäsidonnaisia normeja, jotka määrittävät, millainen käytös tai pukeutuminen on hyväksyttävää minkäkin ikäiselle ihmiselle. Kulttuuriimme on koodattu, että vanhemman naisen tulisi pukeutua ja käyttäytyä hillitysti ja siveellisesti.
-Normit tulevat näkyviksi etenkin silloin, kun niitä ei noudateta.

-Naisten ikääntymiseen suhtaudutaan kuitenkin huomattavasti ankarammin kuin miesten vanhenemiseen.

-naiseus on perinteisesti määritelty lisääntymiskyvyn ja ulkoisen viehätysvoiman kautta, joka kulttuurissamme yhdistetään nuoruuteen. Tästä ajatuksesta johtuen naisen nähdään vanhetessaan ikään kuin menettävän naiseuttaan. Näin ei tietenkään todellisuudessa tapahdu, mutta kulttuurisesti saatamme nähdä asian tällä tavalla.

-Jos emme ole tottuneet näkemään vanhempia naisia seksikkäinä, ei ole ihme, ettemme osaa suhtautua heihin. Hämmennys ilmenee huvituksena, kiusaantumisena tai jopa vihana.

-Mummottelulla pyritään näyttämään vanhemman naisen paikka. Miellämme mummon harmaahiuksiseksi nutturapääksi, joka leipoo lapsenlapsilleen pullaa keittiössä. Siihen kuvastoon ei seksi, seksikkyys tai seksuaalisuus sovi.

-sovinistinen ajattelu jakaa naiset seksuaalisen ja syntisen sekä puhtaan ja äidillisen naisen rooliin. Äitiä ja mummoa ei pystytä näkemään seksuaalisina ihmisinä. Näillä kommenteilla ylläpidetään ja vahvistetaan sitä syvään juurtunutta näkemystä, ettei vanhempi nainen voi olla seksuaalinen tai seksikäs.

-Aiemmin seksologiassa vallitsi näkemys, jossa miestä pidettiin seksuaalisesta aktiivisena ja naista passiivisena.

Naisia on historian saatossa laitettu hoitoon liiallisen seksuaalisen halukkuuden takia. Esimerkkejä tällaisesta löytyy vielä 1960-luvunkin Suomesta.

-Nykyään naisen seksuaalisuus on monilta osin vapautunut, mutta suhtaudumme edelleen ikääntyneisiin naisiin seksuaalisesti passiivisina. Tästä syystä avoimesti seksikäs ja seksuaalinen vanhempi nainen voi tuntua uhkaavalta.

-Ilmiössä näkyy pyrkimys hallita rajoja rikkovia naisia. Kapinallisia naisia on kautta aikojen pyritty hallitsemaan. Aiemmin seksuaaliset naiset leimattiin hysteerisiksi, nyt rajoja rikkovat vanhemmat naiset leimataan vanhuudenhöperöiksi.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ärsyttää ihan kaikki seksielämästään avautujat, miehet ja naiset, nuoret ja vanhat. Kaikki.

Oletko miettinyt, että se tunnereaktio kertoisi tarpeesta työstää omaa vaikeaa suhdettasi seksiin?

Olen eri. Mutta samaa mieltä kuin tuo jolta kysyt. Minulla ei ole vaikea suhde seksiin vaan seksi/seksuaalisuus/seksielämäni on tärkeää ja intiimiä ja kaunista, en halua jakaa sitä ulkopuolisille enkä välitä saada muilta tietoa heidän vastaavastaan.

Vierailija
42/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksielämästä ei tarvitse avautua. Ei missään iässä.

Just näin! Minusta tuntuu että se ongelma tai mikä lie epävarmuus on niillä avautujilla, he tarvitsevat toisilta vahvistuksen omalle seksuaalisuudelleen ja on joku tarve vakuuttaa että seksiä on tai sitä olisi jos haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttävää naamaan hieromista. Kukaan ei ole kysynyt teidän seksuaalisuudestaan.

Kyllä niistä yleensä joku on kysynyt ja kiinnostunut, jos niillä kerran lehtiä myydään.

Vierailija
44/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ärsyttää ihan kaikki seksielämästään avautujat, miehet ja naiset, nuoret ja vanhat. Kaikki.

Oletko miettinyt, että se tunnereaktio kertoisi tarpeesta työstää omaa vaikeaa suhdettasi seksiin?

Olen eri. Mutta samaa mieltä kuin tuo jolta kysyt. Minulla ei ole vaikea suhde seksiin vaan seksi/seksuaalisuus/seksielämäni on tärkeää ja intiimiä ja kaunista, en halua jakaa sitä ulkopuolisille enkä välitä saada muilta tietoa heidän vastaavastaan.

Olen myös eri, mutta mikä estää sivuuttamasta sellaisen artikkelit ja somepäivitykset joiden sisällöstä ei tykkää? Kaikki ei ole kiinnostuneita kaikista aiheista, se on ihan okei, mutta jotenkin en tajua tätä tarvetta lytätä hiljaiseksi ne keskustelut jotka ei itseä henkilökohtaisesti kiinnosta.

Vierailija
45/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla seksikäs ollakseen seksuaalinen. Nuo ovat kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
46/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Ällöttävä kun yli 40-vuotiaat mammat kertoo seksuaalisuudestaan.

Vierailija
47/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Minusta tuntuu että se ongelma tai mikä lie epävarmuus on niillä avautujilla, he tarvitsevat toisilta vahvistuksen omalle seksuaalisuudelleen ja on joku tarve vakuuttaa että seksiä on tai sitä olisi jos haluaisi.

Minusta taas tuntuu, että sekä halu keskustella seksistä avoimesti että halu välttää tällaista keskustelua on täysin normaaleja olotiloja. Ihmisten seksuaalisuudet on keskenään erilaisia. Joillakin siihen liittyy vahva tarve yksityisyyteen, tarve piilottaa ja vaieta. Joillakin liittyy tarve keskustella ja tuoda esiin. Se, mikä menee kieroutuneen puolelle on tarve ahtaa kaikkia ihmisiä samaan muotiin ja halveksia niitä jotka kokee seksuaalisuuden eri tavoin kuin itse.

Vierailija
48/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla seksikäs ollakseen seksuaalinen. Nuo ovat kaksi täysin eri asiaa.

Naisia esineellistävä mies ei ymmärrä, miten ne ovat eri asia. Hän ei näe naista yksilöllisenä ihmisenä, jolla on tarpeita ja tunteita, vaan jonkinlaisena liikkuvana seksinukkena.

Vierailija
49/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös eri, mutta mikä estää sivuuttamasta sellaisen artikkelit ja somepäivitykset joiden sisällöstä ei tykkää? Kaikki ei ole kiinnostuneita kaikista aiheista, se on ihan okei, mutta jotenkin en tajua tätä tarvetta lytätä hiljaiseksi ne keskustelut jotka ei itseä henkilökohtaisesti kiinnosta.

Ei niitä lukea tarvitse mutta vaikea täysin sivuuttaa tai pikemminkin olla olematta tietoinen kun niitä tulee joka tuutista päivittäin jos esim Iltasanomien sivuja katsoo, otsikoilta ei voi välttyä. Joskus luen niitä, useimmiten en, mutta on kai minullakin oikeus osallistua keskusteluun ja kertoa mielipiteeni?

Toisaalta taas asia josta ei juurikaan puhuta ja joka varmasti aiheuttaa reaktioita on esim vammaisten seksuaalisuus oikeus ja halutessaan mahdollisuudet seksiin. He ovat yhtälailla seksuaalisia olentoja kuin muutkin. Se on tärkeää ja sitä pitäisi -asiallisesti ja kunnioittaen- nostaa esille.

Vierailija
50/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoihan tuo on! Naisethan näillä jutuilla repostelee jatkuvasti. Montako seksielämästään avautuvaa miestä (varsinkaan julkkiksia) olet nähnyt?

Älä ole hölmö ja kaksinaismoralisti.

Vierailija
51/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mua ärsytä. Ei ärsytä oikeastaan kenenkään seksuaalisuus.

Ärsyttää vaan, kun muut tunkee seksuaalisuuttaan mun naamalle. Ei  kiinnosta sun seksit pätkän vertaa.

Voin vielä ymmärtää, jos puhutaan vaikka ongelmista seksuaalisuuden tai seksin kanssa. Niistä on hyvä kertoa, jotta tieto leviää. Ihmiset tarvii vertaistukea.

Vierailija
52/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas tuntuu, että sekä halu keskustella seksistä avoimesti että halu välttää tällaista keskustelua on täysin normaaleja olotiloja. Ihmisten seksuaalisuudet on keskenään erilaisia. Joillakin siihen liittyy vahva tarve yksityisyyteen, tarve piilottaa ja vaieta. Joillakin liittyy tarve keskustella ja tuoda esiin. Se, mikä menee kieroutuneen puolelle on tarve ahtaa kaikkia ihmisiä samaan muotiin ja halveksia niitä jotka kokee seksuaalisuuden eri tavoin kuin itse.

No minä en tuosta halveksuntaa löytänyt. Usein oikeasti ylikorostaminen on oire jostain, on se aihe sitten ihan mikä tahansa. Samoin kuin ylikieltäminenkin, tietty.

Vierailija
53/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoihan tuo on! Naisethan näillä jutuilla repostelee jatkuvasti. Montako seksielämästään avautuvaa miestä (varsinkaan julkkiksia) olet nähnyt?

Ne reposteluthan on jossain Me naisissa! Onko ihmekään, jos siellä on sillon naisille suunnattuja juttuja??

Vierailija
54/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mummojen (n. 50v) tekemiset yhtä kiinnostavia. On sitten kyseessä sauvakävely, seksielämä tai sukkien kutominen.

Meistä muista viisikymppisistä ne viisikymppisten naisten tekemiset ovat hyvin kiinnostavia.

Sen sijaan minua ei kiinnosta mm. parikymppisten poikien tekemiset vähääkään.

Onko mullistava ajatus sinulle, että uutisvirrassa on monenlaisia erilaisia juttuja, joita kukin on vapaa lukemaan oman kiinnostuksensa pohjalta? Yritätkö kieltää kaikkien sellaisten juttujen julkaisun, jotka eivät kiinnosta juuri sinua?

N53

Monenlaisia, erilaisia juttuja? Äläpä naurata. Nämä seksijutut siellä on, someinfluenssereiden (naisten) kuulumisia ja sitten on joku uutinen jossain välissäkin...

Mitä siellä onkaan sille halveksimallesi 20 v pojalle ollut viime aikoina?

Ohis, N38

Vierailija
55/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) 50-vuotiaana minulla ei ollut vartalossani grammakaan liikaa rasvaa, ei grammaakaan selluliittia eikä  nahkani roikkunut mistään kohti, pakaroissa oli pyöreät lihakset - tämä kaikki luonnonlahjana ilman kuntosaliahkerointia. Kasvoista saattoi aavistella etten ole enää 40-vuotias, takaapäin vartalosta ja kampauksesta ei. Ehkei se ole ihme, 46-vuotiaana eräs kokenut naistenvaateliikkeen omistaja arveli minua 38-vuotiaaksi. Minulla oli uusi mies ja seksi orgasmeineen oli taivaallista. 50-vuotias ei ole "mummo"!!!

Ja vaikka nyt 63-vuotiaana nahka jo roikkuu, seksi on taivaallista. Älkää peläkö hormonikorvaushoitoa.

Vierailija
56/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne reposteluthan on jossain Me naisissa! Onko ihmekään, jos siellä on sillon naisille suunnattuja juttuja??

Minä en lue Me Naisia enkä muutakaan naisille suunnatua hömppää, vaikka nainen olen. Joten puhun nyt muusta mediasta, iltapäivälehdistä, ylestä... todnäk hesarissakin sama, sielläkin vaginoita esiteltiin innokkasti.

Jokos ne penikset esiteltiin?

Vierailija
57/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö jossain vanhoja miehiä selittämässä seksielämästään? 

Olisiko se ihanaa voimaantumista, normien rikkomista? Vai onko se sallittua vain naisille?

Vierailija
58/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisia esineellistävä mies ei ymmärrä, miten ne ovat eri asia. Hän ei näe naista yksilöllisenä ihmisenä, jolla on tarpeita ja tunteita, vaan jonkinlaisena liikkuvana seksinukkena.

Jollain on aina kova tarve alkaa haukkua miehiä.

Vierailija
59/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei joka käänteessä jauha seksuaalisuudestaan niinkuin se olisi joku ihme juttu. Naiset taas eivät väsy puhumaan ja puhe on ainoastaan siitä. Miettikää nyt, joku Anne Kukkohovi, se ei saa tarpeekseen itsestään. Haukotus, sulla on seksielämä, vai? Mullakin on. Se on ihan luonnollista.

Vierailija
60/118 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkyykö jossain vanhoja miehiä selittämässä seksielämästään? 

Olisiko se ihanaa voimaantumista, normien rikkomista? Vai onko se sallittua vain naisille?

No jos oikein anteeksipyyteleväisesti jotain sanoo, ni kai se menis sit vielä... ehkä..? Mut ei mitään voimaantunutta retostelua sit! Eikä ainakaan nuorempia naisia missään nimessä. Eikä muutakaan mikä korostais valta-asetelmaa jotenkin. Oma nautintoa ei saa korostaa, tietenkään, sehän olis naisille alisteista. Mieluiten joku 20-30 v kertomassa miten kypsät naiset on parhaita, mutta sillä tavalla, ettei nuoremmatkaan suuttuis.

Näinhän se menis tässä kaksoisstandardien maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan