Voiko tunnekylmä ihminen muuttua?
Kommentit (68)
Minulla on tunnevammainen puoliso. Hän osaa kyllä olla hetkellisesti hurmaava. Mutta vaan jos haluaa jotakin. Ei ymmärrä ollenkaan oman käytöksensä tai sanojensa vaikutuksia muihin ihmisiin. Ei osaa olla aidosti pahoillaan kun loukkaa. Mitään ei ole aikomustakaan pyytää anteeksi, ellei sitä vaadita ja halua vaan nopeasti tilanteesta pois. Ei välitä huomioida muita ihmisiä lähtökohtaisesti vaan miettii vain itseään. En enää jaksa uskoa että muuttuu.
Pitäisi itse ymmärtää puutteet tunteiden ilmaisussa ja hakea apua.
Voi kyllä, muttei se suinkaan tapahdu hetkessä. Vaatii paljon aikaa, ymmärrystä sekä kärsivällisyyttä. Ja ennen kaikkea halua muuttua. Mahdottomuus se ei silti ole.
T. Entinen tunnekylmä
Vierailija kirjoitti:
Sosiopaatti tai psykopaatti muuttua normaaliksi? Ei voi.
Ei jos on noin paha tilanne, mutta tunnekylmyyttä on monen tasoista.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä, muttei se suinkaan tapahdu hetkessä. Vaatii paljon aikaa, ymmärrystä sekä kärsivällisyyttä. Ja ennen kaikkea halua muuttua. Mahdottomuus se ei silti ole.
T. Entinen tunnekylmä
Miten tunnekylmyys ilmeni?
Vierailija kirjoitti:
T. Entinen tunnekylmä
Saitko ammattilaisen apua? Mikä herätti hakemaan apua?
Jos on psykopaatti niin ikinä ei voi muuttua, jos johtuu muusta niin siihen en osaa vastata.
Mulla on varmaan exän mielestä ollut tätä ongelmaa mutta nyt uudessa suhteessa tajuan että en ole tai koskaan ollutkaan tunnekylmä, ihminen vaan oli väärä.
Vierailija kirjoitti:
T. Entinen tunnekylmä
Muuttua täysin? Vai olla vain hieman vähemmän tunnekylmä.
Voi jos tulee uskoon siis Jeesus uskoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varmaan exän mielestä ollut tätä ongelmaa mutta nyt uudessa suhteessa tajuan että en ole tai koskaan ollutkaan tunnekylmä, ihminen vaan oli väärä.
Miten pitkään olitte yhdessä? Miten tunnekylmyys ilmeni? Miten pitkään olet ollut nykyisen kanssa? Alussahan tunnekylmä saattaa olla hyvinkin hurmaava, mutta arjen hiipiessä suhteeseen, viimeistään lasten syntyessä todellinen luonne paljastuu. Tunnekylmä on usein ihan käsittämättömän itsekäs, kun ei kykene asettumaan toisen saappaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään olitte yhdessä? Miten tunnekylmyys ilmeni? Miten pitkään olet ollut nykyisen kanssa? Alussahan tunnekylmä saattaa olla hyvinkin hurmaava, mutta arjen hiipiessä suhteeseen, viimeistään lasten syntyessä todellinen luonne paljastuu. Tunnekylmä on usein ihan käsittämättömän itsekäs, kun ei kykene asettumaan toisen saappaisiin.
En ole koskaan ollut tunnekylmä lasteni suhteen. Ex olisi kaivannut enemmän kosketusta ja läheisyyttä, mutta mulle se ei ollut hänen kanssaan lainkaan luontevaa. Vasta uudessa suhteessa olen tajunnut että minussa onkin se puoli myös. Jos olisin sen tiennyt, en olisi koskaan edes päätynyt exäni kanssa yhteen tietenkään.
Ei voi. Joko on kyse synnynäisestä ominaisuudesta joka johtuu aivojen rakenteesta tai sitten tunnekylmyys johtuu traumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut tunnekylmä lasteni suhteen. Ex olisi kaivannut enemmän kosketusta ja läheisyyttä, mutta mulle se ei ollut hänen kanssaan lainkaan luontevaa. Vasta uudessa suhteessa olen tajunnut että minussa onkin se puoli myös. Jos olisin sen tiennyt, en olisi koskaan edes päätynyt exäni kanssa yhteen tietenkään.
Minun mieheni ei ainakaan tunnista tai huomaa ollenkaan olevansa tosi tunnekylmä lapsia kohtaan. Eli jos häneltä kysytään, ei hän ole ollenkaan tunnekylmä. Itsehän hän ei siitä kärsi, kun ei varmaan tiedä muusta. Koko hänen perhe täynnä täysin tunnekylmiä ihmisiä, äitinsä pahin.
Mutta lapset kärsivät tosi paljon. Ja kyllä, ero on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni ei ainakaan tunnista tai huomaa ollenkaan olevansa tosi tunnekylmä lapsia kohtaan. Eli jos häneltä kysytään, ei hän ole ollenkaan tunnekylmä. Itsehän hän ei siitä kärsi, kun ei varmaan tiedä muusta. Koko hänen perhe täynnä täysin tunnekylmiä ihmisiä, äitinsä pahin.
Mutta lapset kärsivät tosi paljon. Ja kyllä, ero on tulossa.
No teillä sitten ei kyse samasta kuin mulla oli. Kunhan kommentoin että näinkin voi olla. Ei kaikkea tarvitse ottaa henkilökohtaisesti.
Ei tietenkään koska kun tunnekylmä l. empatiakyvytön ei tiedosta eikä ymmärrä muitten tunteita, ei hän koe itsessään mitään tarvetta muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään koska kun tunnekylmä l. empatiakyvytön ei tiedosta eikä ymmärrä muitten tunteita, ei hän koe itsessään mitään tarvetta muuttua.
Tämä.
Voiko näennäisen tunteella käyvä ihminen kuitenkin pohjimmiltaan olla tunnekylmä?
Puolisolle erittäin raskasta, jää ikään kuin molempien tunnetaakat omille harteille. Lievemmät muodot ilmenevät vasta kun suhde on kestänyt jonkin aikaa ja alkaa tulla ristiriitoja. Tunnekylmä ei näitä pysty selvittämään, vaan pakenee paikalta, lupailee turhia, eikä empatian puutteessa edes ymmärrä mistä on kyse.
Sosiopaatti tai psykopaatti muuttua normaaliksi? Ei voi.