Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.

Vierailija
29.07.2023 |

Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.

Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.

Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.

Kommentit (429)

Vierailija
401/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se esimies on vapaalla, eikä häntä saada kiinni?

Ei esimiehen tehtävä ole vapaalla päivystää.

Ei pidä päivystää, mutta hän on kuitenkin vastuussa alaisistaan. Hänen pitää varmistaa, että alaiset tietävät mihin ottaa yhteyttä jos hän itse on juopottelemassa ja työpaikalla tulee ongelmia. Esimies ei ole ihan "tavallinen" työntekijä.

Esimiehellä on esimies. Soitto sinne sitten.  Tai selkeä lista nimistä ja numeroista, joista voi tavoittaa jonkun sijaisista vastaavan.  Ihan yksinkertaista se on.  Jos ei ole, niin vaatikaa; tässä on nyt heikoimmista ihmisistä kyse. Olette ehkä itse potilaana/asiakkaana joskus samassa tilanteessa.

Jos koko työaika kuluu päivästä toiseen siihe yrität tavoittaa turhaan ihmisiä jotka eivät ole tavoitettavissa, ei kovinkaan suuri ihme että hoitajat hakeutuu muualle.

Vierailija
402/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä päivystää, mutta hän on kuitenkin vastuussa alaisistaan. Hänen pitää varmistaa, että alaiset tietävät mihin ottaa yhteyttä jos hän itse on juopottelemassa ja työpaikalla tulee ongelmia. Esimies ei ole ihan "tavallinen" työntekijä.

Esimiehellä on esimies. Soitto sinne sitten.  Tai selkeä lista nimistä ja numeroista, joista voi tavoittaa jonkun sijaisista vastaavan.  Ihan yksinkertaista se on.  Jos ei ole, niin vaatikaa; tässä on nyt heikoimmista ihmisistä kyse. Olette ehkä itse potilaana/asiakkaana joskus samassa tilanteessa.

Jos koko työaika kuluu päivästä toiseen siihe yrität tavoittaa turhaan ihmisiä jotka eivät ole tavoitettavissa, ei kovinkaan suuri ihme että hoitajat hakeutuu muualle.

Sijaisista vastaavilla on vastuu ja he saavat siitä myös korvauksen.  Asia reilusti esille työpaikkakokouksissa.  Näistä asioista ei saa tinkiä.  Kylläpä on huonoja esimiehiä sattunut enemmänkin, eivät hoida töitään.  Ei se palkka niinkään vaan työolot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisista vastaavilla on vastuu ja he saavat siitä myös korvauksen.  Asia reilusti esille työpaikkakokouksissa.  Näistä asioista ei saa tinkiä.  Kylläpä on huonoja esimiehiä sattunut enemmänkin, eivät hoida töitään.  Ei se palkka niinkään vaan työolot.

Eikai kukaan tee mitään työtä korvauksetta. Silti se on aika ymmärrettävää ettähoitajat käyttäisi työaikansa mieluummin johonkin muuhun. Sijaisia pystyis soittamaan ilman lääkelupia tai hoitotyön koulutusta.

Vierailija
404/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan tee mitään työtä korvauksetta. Silti se on aika ymmärrettävää ettähoitajat käyttäisi työaikansa mieluummin johonkin muuhun. Sijaisia pystyis soittamaan ilman lääkelupia tai hoitotyön koulutusta.

??

Vierailija
405/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen työskentelee AVI:ssa ja voin sanoa että ihan turhaan te niitä ilmoituksia teette. Ei ehdi ei jaksa eikä kiinnosta niihin reagoida.

Mun hyvä ystävä on avissa myös. Hän on lakimies ja hänelle kuuluu terveydenhuollon kanteluasiat

On niin tarkka tyyppi, että varmasti hoitaa tällaiset asiat kuntoon.

Vierailija
406/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen tehtävä on hoitaa sijaiset. Tiedän tämän kun entinen esimieheni valitteli monesti että on hankala löytää sijainen. Joku eläkeläinen kuulemma pelasti monesti.

Vierailija
407/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulainen työskentelee AVI:ssa ja voin sanoa että ihan turhaan te niitä ilmoituksia teette. Ei ehdi ei jaksa eikä kiinnosta niihin reagoida.

Mun hyvä ystävä on avissa myös. Hän on lakimies ja hänelle kuuluu terveydenhuollon kanteluasiat

Mitenkähän lakimies laittaa nuo asiat kuntoon? Sulkee yksikön joka ei toimisääntöjen mukaan? Entä sen jälkeen, miten asiakkaat saa tarvitsemansa hoidon?

Vierailija
408/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipäivystys. Sinne soitto.

Vierailija
409/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen tehtävä on hoitaa sijaiset. Tiedän tämän kun entinen esimieheni valitteli monesti että on hankala löytää sijainen. Joku eläkeläinen kuulemma pelasti monesti.

Esimiehen tehtävä on hoitaa työnsä. Kun sijaisia ei ole se useinkin tarkoittaa sitä että toimintaa tai koko yksikön toiminta ajetaan alas.

Vierailija
410/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipäivystys. Sinne soitto.

No ei se sosiaalipäivystys mitään asialle voi tehdä.

Vierailija
411/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän lakimies laittaa nuo asiat kuntoon? Sulkee yksikön joka ei toimisääntöjen mukaan? Entä sen jälkeen, miten asiakkaat saa tarvitsemansa hoidon?

Voidaan tehdä valvontakäynti.

Antaa huomion kiinnittämisiä ja muita huomautuksia.

Vierailija
412/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä käynnistä ilmoitetaan etukäteen, jolloin kaikki asiat saadaan näyttämään hyvältä sen tarkastuksen ajan. Listalle lisätään haamuhoitajia yms. Sen jälkeen jatkuu sama meininki. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
413/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useinhan ne nimen omaan johtaa siihen että toiminta ajetaan alas. Tähän asti asiakkaat on ehkä siirretty johonkin muualle (jossa toiminta ei välttämättä ole sen parempaa). Nykytilanteessa niitä paikkoja ei ole, eikä kukaan halua sellaisia perustaa. Töitä löytyy muualta vaikka haluaisi hoitoalallakin jatkaa, monet toki ei halua.

Vierailija
414/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei epäpäteviä käytetä hoitoalalla enemmän tukena tilanteissa, jossa sijaisia ei saada? Jos joku maksaisi jonkun 150e hälyrahan ja tuntipalkan ja lisät päälle, niin lähtisi riemusta kiljuen kotihoitoon autoa kuljettamaan ja puuroa lämmittämään tms.

Laitonta. Tuttu on opiskellut kaksi vuotta sairaanhoitajaksi ja on nyt kesätöissä ja häntä on yritetty saada yksin yövuoroihin. Lääkeluvat löytyy, mutta opiskelija ei saa koskaan olla yksin vastuussa, etenkään lääkevastuussa. Kaikkea kieroilua sitä yritetään kun henkilökunnasta on pulaa.

Kyllähän muita, kun hoitotoimenpiteitä voi tehdä kuka vaan. Esimerkiksi kotihoidossa työparina juuri auton parkkeeraukset, ruoat lämmitykset sun muut.

Juu, mutta kun tuossa yksikössä pitää antaa myös lääkkeitä. Sitä ei saa kuka tahansa tehdä, eikä varsinkaan opiskelija yksin.

Itse kirjoitin yleisesti hoitoalalla ja varsinkin kotihoidossa, jossa ilmeisesti järjetön pula. Eikö oikeasti pystytä löytämään järkeviä ratkaisuja esim. epäpäteviä hyödyntämällä.

Kun valmiiksi vajaalla miehityksellä mennään, ei kenelläkään riitä aika ja resurssit näiden epäpätevien tekemisten valvomiseen. Usein jonkun mielestä pelkän ruoan lämmityksen tai suihkuttamisen yhteydessä annetaankin lääkkeitä ja hoidetaan haavoja joten niihin ei lääkeluvattomia ja epäpäteviä voi käyttää. Ei ole järkeä siinäkään että lääkeluvaton menee edellä lämmittämään ruoan ja lääkeluvallinen juoksee perässä antamaan lääkkeet, koska päällekkäisiä käyntejä koitetaan muutenkin karsia.

Olen ollut viimeisen vuoden aikana useissa paikoissa töissä opiskelijana ja yhdessäkään paikassa lääkeluvallinen ei anna lääkkeitä asiakkaalle vaan antajana on kuka milloinkin sattuu hoitamaan asiakasta silloin.

Pitää sillä lääkkeen antajalla aina olla joku lääkelupa, heti ilmoitusta eteenpäin jos ei ole.

Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä. 

Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne. 

Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea. 

Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin. 

Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin. 

Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme. 

Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään. 

Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen. 

Noista ajoistasi on kyllä enemmän kuin 10v aikaa. Et ole aja tasalla muutoinkaan.

Oletko kuullut lääketenteistä, jotka on uusittava 3v välein? Kahdeksan tenttiä on saatava läpi, muuten et saa osallistua lääkehoitoon, vaikka olisit koulutuksen saanut hoitaja. Mm. lääkelaskut suoritettava oikein.

Ei muuta kuin ilmoitus liittoon ja Valviraan, mikäli luvaton henkilö jakaa lääkkeitä.

Toki valmiiksi jaetut lääkkeet saa kouluttamatonkin antaa. Varsinkin hoitajan valvonnassa.

Ei saa valmiiksi jaettujakaan antaa jos ei ole käynyt lääketenttejä, ei ainakaan pitäisi saada. Mutta se pitää paikkaansa että 10v sitten on ollut vielä aika paljon leväperäisempää tämä touhu, nykypäivänä ei pitäisi ainakaan olla. Tiedä sitten mitä arkitodellisuus on, mutta kyllä valvovat viranomaiset puuttuu jos saa tietää että ilman mitään lupia on annettu edes valmiiksi jaettuja lääkkeitä. Mun hyvinvointialueen kanta on, että lääkkeisiin ei edes kosketa jos ei ole riittäviä lääkehoito-opintoja + tentit tehtynä, ja ne yksiköt joita minä työkseni valvon noudattaa tätä kyllä.

Ei toteudu täällä. Ei julkisella eikä yksityisellä puolella. Välillä lääkkeet saa lääkeluvalliselta lääkelasissa käteen annettavaksi, mutta juuri tällä viikolla yhdessä yksikössä lasit oli tarjottimella nimien kera ja siitä kukin antoi hoidettavilleen.

Siis eikö näiltä avustajilta vaadita mitään lääketenttejä? Koska siis, myös ei-hoitajat eli se avustava henkilökunta käy meillä lisäkoulutukse, tekee lääketentit (suppeammat tietenkin kuin hoitajilla) ja saa erillisluvan antaa valmiiksi jaettuja, jos on tarve siihen.

Ei. Ja vielä viime vuonna osa saattoi olla ihmisiä, joilla ei ollut mitään tekemistä hoiva-alan kanssa. Nykyään vaaditaan, että pitää olla vähintään hoiva-avustajaopiskelija.

415/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen työkaveri kertoi minulle, että hän nuorena 1990-luvulla oli töissä sairaanhoitajana yliopistosairaalassa ja siihen aikaan työpaikalla oli rekrytointikielto, eli ei edes saanut yrittää hankkia sijaisia. Kerran hän sitten oli yksin yövuorossa hoitaen kahden osaston potilaita.

Vierailija
416/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittasin hälyttimet pois päältä, nappaisin pari tenoxia kaapista ja nukkusin aamuun asti.

Vierailija
417/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä käynnistä ilmoitetaan etukäteen, jolloin kaikki asiat saadaan näyttämään hyvältä sen tarkastuksen ajan. Listalle lisätään haamuhoitajia yms. Sen jälkeen jatkuu sama meininki. Nimimerkillä kokemusta on.

Onhan noita huomautuksia ja valvontakäyntejä tehty vuosia ellei vuosikymmeniä. Jos oikeasti lakimiehellä olisi asioihin ratkaisu niin ei nämä asiat nyt olisi tässä jamassa.

Vierailija
418/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten kävi AP? Monta kuoli?

Vierailija
419/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö-Suomessa riittää lakeja ja määräyksiä joka asiaan, pieni ihme että haamuhoitajia silti on voinut olla listoilla. Toivottavasti missään ei tehdä enää sitä että pannaan listoille hallinnon puolen ihmisiä, siivoojia, talonmiehiä ym joista kukaan ei tee asiakastyötä.

Vierailija
420/429 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun entinen työkaveri kertoi minulle, että hän nuorena 1990-luvulla oli töissä sairaanhoitajana yliopistosairaalassa ja siihen aikaan työpaikalla oli rekrytointikielto, eli ei edes saanut yrittää hankkia sijaisia. Kerran hän sitten oli yksin yövuorossa hoitaen kahden osaston potilaita.

Meilläkin oli rekrytointikielto ainakin vielä vuonna 2019. Jos kukaan ei halunnut tulla vapaalta töihin tai tehdä tuplavuoroa, se oli voivoi. Et saanut soittaa ketään ulkopuolista, vaikka itsellänikin oli vaikka ketä hoitajakoulutuksen käynyttä mielessä. Säästäminen on pilannut hoitoalan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan