Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.
Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.
Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.
Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.
Kommentit (429)
Olisikohan ollut kyse " haamuhoitajista",Viime aikoina yleistyi tapa,että esimies laittoi jonkun keikkalaisen nimen listoille.Hänen kanssaan ei kuitenkaan sovittu työvuorosta,joten hän ei edes tiennyr että pitäisi tulla töihin.Tämä johtui ilm siitä että osastonhoitajia / esihenkilöitä palkitttiin ,jos he pystyivä t pyörittämään osastoa aiempaa halvemmalla.Espoon hoitajat puhuivat tästä.Minunkin nimeäni köytettiin juuri Espoon hoivakodissa " haamuhoitajan " ominaisuudessa.En olisi tiennyr asiasta,ellei osastonnhoitajat olisi rulleet kysymään minulta,olenko töissä niinö päivinä tuossa hoivakidissa,kun nimeni on listoilla.No olin sopinut töitä toisen kaupungin palvelutaloon,joten en voinut olla Espoon houvakodissa samaan aikaan töissä.Esimies oli ulkomaalaistausrainen.Hoitaja jää sitten yksin iltavuoroon kun haamuhoitaja ei saavu töihin.Hoitajaa saa sitten särtiä tästä,vaikka esimies on syyllinen tapahtuneeseen.Minäkin lopetin keikkailut siinä paikassa ja myös Seuressa.
Sukulainen työskentelee AVI:ssa ja voin sanoa että ihan turhaan te niitä ilmoituksia teette. Ei ehdi ei jaksa eikä kiinnosta niihin reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen työskentelee AVI:ssa ja voin sanoa että ihan turhaan te niitä ilmoituksia teette. Ei ehdi ei jaksa eikä kiinnosta niihin reagoida.
Hoitajia tuskin edes kauheasti kiinnostaa niitä ilmoituksia tehdä. Helpommalla pääsee kun vaihtaa muualle.
Edellinen vuoro on jo ehtinyt soitella kaikki mahdolliset työntekijät, sijaiset, opiskelijat ja pomot läpi. Paitsi ihan erikoistilanteessa, joissa vatsatauti on yllättäen iskenyt koko edelliseen vuoroon ja vanginnut heidät pukuhuoneen vessaan, tai he ovat jostakin oudosta syystä kuolla kupsahtaneet vuoron aikana. Yövuorossa vaikka sairauskohtaus kenenkään huomaamatta on ihan mahdollinenkin, kun paikalla ollaan yksin... Silloin ei kukaan olisi ollut mihinkään soittelemassa, jos työntekijöiltä olisi yöllä tullut tekstarilla saikkuilmoituksia.
Mutta varmastikin edellisellä vuorolla olisi jo korkeamman tahon antamat ohjeet, että jos jään yksin vuoroon, niin mitä toimia potilaille teen ja mitä en tee, ja mitä apuvoimia mahdollisesti on tulossa. Hyvin todennäköisesti minulle olisi jo aiemmin soitettu asiasta, että älä säikähdä kun tulet töihin ja tilanne on tämä, hengittele rauhassa.
Ehkä jossakin yksityisessä hoivakodissa olisi sekavampi tilanne mahdollinen, jos kaikki työntekijät olisivat kokemattomia opiskelijoita tai kielitaidottomia, eivätkä osaisi hoitaa asioita eteenpäin huomatessaan, että nyt on paha tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähes noin on käynyt useamman kerran. Aamuvuorossa pitäisi olla 4 hoitajaa, kaikki muut kipeänä, paikalle saapuu 1. Yökkö jää soittelemaan esimiehelle ja kaikille joita keksii. Aamun ainut hoitaja lähtee kentälle ja tekee pakolliset asiat. Yleensä saadaan joku paikalle parin -5h päästä. Siihen saakka ei auta kuin pärjäillä ja toivoa ettei tule mitään ylimääräistä, kuten kaatumisia tai sairaskohtausta.
Vuodepotilaat jää sänkyyn, vaipat vaihdetaan, ei muuta hygienian hoitoa silloin. Ruuat ja lääkkeet tärkeät. Siinäpä se, arkea hoitoalalla.
Miten kukaan jaksaa tuollaisessa paikassa nykyisin olla töissä? Vaihtoehtoja on muitakin.
Sama se jaksaako, kun on pakko. Meidät hoitajathan voidaan vaan pakottaa sakkojen ja millon minkäkin uhalla töihin.
Montako on pakotettu, ei ensimmäistäkään. Aina voit tietysti maksaa sakot tai poistattaa ammattioikeudet ja olla maksamatta sakkoja.
Hoitaisin oleelliset;lääkkeet ja ruuat sekä kuivittelut siinä välissä. Kun et joka tapauksessa kykene hoitamaan kaikkea yksin,en itse edes yrittäisi.
Periaatteessa tilanne on mahdollinen nykyisin ihan missä tahansa juuri nyt kesäaikaan. Monet yksiköt pyörii niin paljon tilapäistyövoimalla ja sen lisäksi vajaalla henkilökuntamäärällä että täysin mahdollista että kenelläkään vuorossa ei ole oikein käsitystä miten esim. tuonkaltaisessa poikkeustilanteessa toimitaan.
Kyllä aloituksen mukaisessa tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu on asettua lattialle sikiöasentoon, ja itkien soperrella siinä itselleen ettei maailman epäoikeudenmukaisuus ole oma vikasi. Kun olet saanut itseäsi hieman kerättyä, otat takin niskaan ja suuntaat Alkoon, etkä lähde sieltä ilman vähintään Kossu 6-packia. Kotona ryystät ne kunnes olet tajunnan rajamailla siten, että sinulla on toimintakykyä enää 112:een soittoon. Olet teholla seuraavan vuorokauden, ja kun kotiudut saikkupapereiden kanssa, käytät sairaslomasi uusien työpaikkojen katseluun.
Nykyään jengillä on myös hirvittävän huono työmoraali. Valitettavaa, mutta alle 35-vuotiaiden työvuorototeumia kun katsoo, niin käytännössä joka viikko 1-3 päivää poissaoloja oman tai lapsen sairauden vuoksi. Omalla työpaikalla viisi tällaista. Tuskin ihan oikeasti jatkvasti kipeänä ollaan. Nuoret ihmiset. Yli 40-vuotiailla samassa paikassa poissaoloja pari kertaa vuodessa. Vaikka myös pieniä lapsia. Sukupolvien välinen ero on vaan nähtävissä. Me vanhemmat ollaan tultu töihin ajassa, jolloin työpaikoista oli pulaa, teit vuosia sijaisena töitä ennen kuin tulit valituksi toimeen monen muun sijaisen oltua sun edellä "jonossa". Työpaikan saainen oli iso asia ja sitä arvostetaan yhä. Työyhteisöä myös. Jos tiedetään, että joku on pulassa, häntä autetaan. Nuoremmat saavat ovesta astuessaan vakipaikan ja jos se ei oo mieleinen niin vaihtaa paikkaa. Töitä on. Valinnanvaraa on, kun on työntekijän markkinat. Sit voi olla ku ellun kana ja laittaa varttia ennen työvuoron alkua tekstarin, et meidän muksu on kipee, en pääse töihin. Se on osa tätä työntekijäpulaa. Vaikka sulla on kaikki toimet täytetty, niin saikkuvuoroja on helposti 5-15/viikko. Siinä olis 1-3 sijaiselle töitä, mut ne pitää kaivaa joka päivä erikseen jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jengillä on myös hirvittävän huono työmoraali. Valitettavaa, mutta alle 35-vuotiaiden työvuorototeumia kun katsoo, niin käytännössä joka viikko 1-3 päivää poissaoloja oman tai lapsen sairauden vuoksi. Omalla työpaikalla viisi tällaista. Tuskin ihan oikeasti jatkvasti kipeänä ollaan. Nuoret ihmiset. Yli 40-vuotiailla samassa paikassa poissaoloja pari kertaa vuodessa. Vaikka myös pieniä lapsia. Sukupolvien välinen ero on vaan nähtävissä. Me vanhemmat ollaan tultu töihin ajassa, jolloin työpaikoista oli pulaa, teit vuosia sijaisena töitä ennen kuin tulit valituksi toimeen monen muun sijaisen oltua sun edellä "jonossa". Työpaikan saainen oli iso asia ja sitä arvostetaan yhä. Työyhteisöä myös. Jos tiedetään, että joku on pulassa, häntä autetaan. Nuoremmat saavat ovesta astuessaan vakipaikan ja jos se ei oo mieleinen niin vaihtaa paikkaa. Töitä on. Valinnanvaraa on, kun on työntekijän markkinat. Sit voi olla ku ellun kana ja laittaa varttia ennen työvuoron alkua tekstarin, et meidän muksu on kipee, en pääse töihin. Se on osa tätä työntekijäpulaa. Vaikka sulla on kaikki toimet täytetty, niin saikkuvuoroja on helposti 5-15/viikko. Siinä olis 1-3 sijaiselle töitä, mut ne pitää kaivaa joka päivä erikseen jostakin.
Niin? Tilanne on mikä on eikä kukaan reagoi siihen oikein mitenkään. Ja kun reagoidaan niin supistetaan toimintoja, kun ei ole henkilökuntaa. Ketään vain ei oikeasti edes kiinnosta tehdä tilanteelle mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Muutaman kerran olen ilmoituksia tehnyt, mutta vastaus on ollut tyyliin "keskustele työnantajasi kanssa" tai "hoivafirman tulee itse valvoa toimintaansa, tee epäkohtailmoitus". Ihan ku en oisi yrittänyt jo vuosikausia! Minun ratkaisuni oli lähteä alalta kokonaan.
Jos on jatkuva ongelma, että työvuoron tehnyt ihminen joutuu jäämään toiseen työvuoroon henkilöstöpulan vuoksi, niin olisi kohtuullista, että työpaikalla olisi jotain evästä tarjolla, omat evääthän on syöty sen ensimmäisen vuoron aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan mukavassa, hyvin johdetussa työpaikassa ei ole motivaatio-ongelmaisia työntekijöitä kuin yksittäisiä silloin tällöin. Meillä suuri osa työntekijöistä on nykyään 18-35-vuotiaita ja saikkuja tosi vähän, vaikka työ on kuormittavaa. Eli kyllä työpaikka on täysin mätä, jos saikkuja on älyttömästi.
Pahamaineisella yksityisellä olin laitettu pari kertaa yksin iltavuoroon 15 asukkaan tehostetussa palveluasumisessa eli vuodeasukkaita. Esimiehen mukaan talon keskiarvo on ihan ok (haamuhoitajia listalla joita ei koskaan nähty talossa) joten tilanne oli lain mukainen.
Äänestin jaloillani.
Vierailija kirjoitti:
Jos on jatkuva ongelma, että työvuoron tehnyt ihminen joutuu jäämään toiseen työvuoroon henkilöstöpulan vuoksi, niin olisi kohtuullista, että työpaikalla olisi jotain evästä tarjolla, omat evääthän on syöty sen ensimmäisen vuoron aikana.
Vähän sellainen vaikutelma tässä kää että edes esimiehiä ei kovin paljon kiinnosta onko työvoimaa vai ei. Töitä esimiehillekin löytyy jos yksikkö joudutaan työvoimapulan vuoksi sulkemaan ja todennäköisesti töitä joissa pääsee nykyistä helpommalla paremmille palkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan jakelijat, aiivoojat ja vaipan vaihtajat tms voivat olla vaikka päivän koulutuksen saaneita avustajia. Miksi hoitajat noita töitä tekevät?
"Ruoan jakelu", siivous ja pyykki ovat laitoksissa laitoshuoltajan työtä, johon on myös ammatillinen koulutus, ammattitutkinto. Meidät poistettiin yksityiseltä sektorilta n 20 v sitten liian kalliina (hoitajat muistavat kun alettiin länkyttää moniammatillisuudesta), julkisella meitä on noin puolet liian vähän, eläköityminen suurta ja loppuporukka karkaa muualle kurjien työolosuhteiden vuoksi (samaa sotesontaa, tuplavuoroja, vapaiden myymistä, lomien pätkimistä).
Siksi hoitajat tekevät meikäläisten töitä.
Meidän hoivakodeissa on arkisin oma siivooja joka myös pesee pyykkiä. Keittiössä tukityöntekijä joka päivä, koska ruoka tulee muualta. Oma keittiö lopetettiin ja kokki sai lähteä. Viikonloppuisin ja iltaisin pyykistä ja siisteydestä huolehtii hoitajat.
Eräässä yksityisessä hoivakodissa yövuorossa ainoana työntekijänä ollutta sh-opiskelijaa vaadittiin korvaamaan kallis neule, kun oli varsinaisen työn ohella joutunut myös pyykkäriksi. Olisi pitänyt pestä villapesulla
erikseen, mutta ei huomannut sitä muun pyykin joukossa. Kalliiksi voi tulla töissä käyminen.Harmi kun jäi kiinni. Minä heitin pilalle pyykätyn neuleen roskiin, enkä puhunut kenellekään mitään.
Ihan oikein. Opiskelija on työpaikalla oppimassa ja ei ole työntekijän vastuulla ja
eikä roolissa. Aika törkeä teko periä jonkun villapaidan hinta opiskelijalta.
Haamuhoitajista sen verran että valheellisten työvuorolistojen teko pitäisi olla rangaistavaa. Ei ole ok, varsinkaan terveydenhuollossa, että sinne voi laittaa keksittyjä nimejä ja sitten vielä saada palkkio tehdyistä säästöistä. Onkohan millään muulla alalla tälläistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei epäpäteviä käytetä hoitoalalla enemmän tukena tilanteissa, jossa sijaisia ei saada? Jos joku maksaisi jonkun 150e hälyrahan ja tuntipalkan ja lisät päälle, niin lähtisi riemusta kiljuen kotihoitoon autoa kuljettamaan ja puuroa lämmittämään tms.
Laitonta. Tuttu on opiskellut kaksi vuotta sairaanhoitajaksi ja on nyt kesätöissä ja häntä on yritetty saada yksin yövuoroihin. Lääkeluvat löytyy, mutta opiskelija ei saa koskaan olla yksin vastuussa, etenkään lääkevastuussa. Kaikkea kieroilua sitä yritetään kun henkilökunnasta on pulaa.
Kyllähän muita, kun hoitotoimenpiteitä voi tehdä kuka vaan. Esimerkiksi kotihoidossa työparina juuri auton parkkeeraukset, ruoat lämmitykset sun muut.
Juu, mutta kun tuossa yksikössä pitää antaa myös lääkkeitä. Sitä ei saa kuka tahansa tehdä, eikä varsinkaan opiskelija yksin.
Itse kirjoitin yleisesti hoitoalalla ja varsinkin kotihoidossa, jossa ilmeisesti järjetön pula. Eikö oikeasti pystytä löytämään järkeviä ratkaisuja esim. epäpäteviä hyödyntämällä.
Kun valmiiksi vajaalla miehityksellä mennään, ei kenelläkään riitä aika ja resurssit näiden epäpätevien tekemisten valvomiseen. Usein jonkun mielestä pelkän ruoan lämmityksen tai suihkuttamisen yhteydessä annetaankin lääkkeitä ja hoidetaan haavoja joten niihin ei lääkeluvattomia ja epäpäteviä voi käyttää. Ei ole järkeä siinäkään että lääkeluvaton menee edellä lämmittämään ruoan ja lääkeluvallinen juoksee perässä antamaan lääkkeet, koska päällekkäisiä käyntejä koitetaan muutenkin karsia.
Olen ollut viimeisen vuoden aikana useissa paikoissa töissä opiskelijana ja yhdessäkään paikassa lääkeluvallinen ei anna lääkkeitä asiakkaalle vaan antajana on kuka milloinkin sattuu hoitamaan asiakasta silloin.
Pitää sillä lääkkeen antajalla aina olla joku lääkelupa, heti ilmoitusta eteenpäin jos ei ole.
Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä.
Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne.
Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea.
Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin.
Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin.
Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme.
Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään.
Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen.
Noista ajoistasi on kyllä enemmän kuin 10v aikaa. Et ole aja tasalla muutoinkaan.
Oletko kuullut lääketenteistä, jotka on uusittava 3v välein? Kahdeksan tenttiä on saatava läpi, muuten et saa osallistua lääkehoitoon, vaikka olisit koulutuksen saanut hoitaja. Mm. lääkelaskut suoritettava oikein.
Ei muuta kuin ilmoitus liittoon ja Valviraan, mikäli luvaton henkilö jakaa lääkkeitä.
Toki valmiiksi jaetut lääkkeet saa kouluttamatonkin antaa. Varsinkin hoitajan valvonnassa.
Noista ajoista on aika tarkkaan 10 vuotta, kuten kerroin.
En ole ajan tasalla? No en varmaan olekaan, minähän juuri kirjoitin, että olen eläkkeellä. Kirjoitin myös, että asiat ovat varmasti muuttuneet.
Olen kuullut lääketenteistä. Miten ne minuun liittyivät? Kirjoitinhan, että minulla ei ole hoitajakoulutusta.
Meillä nyt oli tällainen tilanne ja näin asiat hoidettiin. Oli ihan kunnallinen kotipalvelu, vuodeosasto ja vanhainkoti.
Pääasiassa siis koulutettu henkilö lääkkeet jakoikin dosetteihin, mutta siitä ne sai antaa hoitoapulainenkin. Jos lääkkeitä ei esim. ollutkaan jaettu (joskus sattui niinkin), otin itse lääkkeet pakkauksista ja vein asiakkaalle. Tietysti merkitsin ylös tämän toimenpiteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei epäpäteviä käytetä hoitoalalla enemmän tukena tilanteissa, jossa sijaisia ei saada? Jos joku maksaisi jonkun 150e hälyrahan ja tuntipalkan ja lisät päälle, niin lähtisi riemusta kiljuen kotihoitoon autoa kuljettamaan ja puuroa lämmittämään tms.
Laitonta. Tuttu on opiskellut kaksi vuotta sairaanhoitajaksi ja on nyt kesätöissä ja häntä on yritetty saada yksin yövuoroihin. Lääkeluvat löytyy, mutta opiskelija ei saa koskaan olla yksin vastuussa, etenkään lääkevastuussa. Kaikkea kieroilua sitä yritetään kun henkilökunnasta on pulaa.
Kyllähän muita, kun hoitotoimenpiteitä voi tehdä kuka vaan. Esimerkiksi kotihoidossa työparina juuri auton parkkeeraukset, ruoat lämmitykset sun muut.
Juu, mutta kun tuossa yksikössä pitää antaa myös lääkkeitä. Sitä ei saa kuka tahansa tehdä, eikä varsinkaan opiskelija yksin.
Itse kirjoitin yleisesti hoitoalalla ja varsinkin kotihoidossa, jossa ilmeisesti järjetön pula. Eikö oikeasti pystytä löytämään järkeviä ratkaisuja esim. epäpäteviä hyödyntämällä.
Kun valmiiksi vajaalla miehityksellä mennään, ei kenelläkään riitä aika ja resurssit näiden epäpätevien tekemisten valvomiseen. Usein jonkun mielestä pelkän ruoan lämmityksen tai suihkuttamisen yhteydessä annetaankin lääkkeitä ja hoidetaan haavoja joten niihin ei lääkeluvattomia ja epäpäteviä voi käyttää. Ei ole järkeä siinäkään että lääkeluvaton menee edellä lämmittämään ruoan ja lääkeluvallinen juoksee perässä antamaan lääkkeet, koska päällekkäisiä käyntejä koitetaan muutenkin karsia.
Olen ollut viimeisen vuoden aikana useissa paikoissa töissä opiskelijana ja yhdessäkään paikassa lääkeluvallinen ei anna lääkkeitä asiakkaalle vaan antajana on kuka milloinkin sattuu hoitamaan asiakasta silloin.
Pitää sillä lääkkeen antajalla aina olla joku lääkelupa, heti ilmoitusta eteenpäin jos ei ole.
Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä.
Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne.
Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea.
Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin.
Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin.
Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme.
Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään.
Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen.
Noista ajoistasi on kyllä enemmän kuin 10v aikaa. Et ole aja tasalla muutoinkaan.
Oletko kuullut lääketenteistä, jotka on uusittava 3v välein? Kahdeksan tenttiä on saatava läpi, muuten et saa osallistua lääkehoitoon, vaikka olisit koulutuksen saanut hoitaja. Mm. lääkelaskut suoritettava oikein.
Ei muuta kuin ilmoitus liittoon ja Valviraan, mikäli luvaton henkilö jakaa lääkkeitä.
Toki valmiiksi jaetut lääkkeet saa kouluttamatonkin antaa. Varsinkin hoitajan valvonnassa.Noista ajoista on aika tarkkaan 10 vuotta, kuten kerroin.
En ole ajan tasalla? No en varmaan olekaan, minähän juuri kirjoitin, että olen eläkkeellä. Kirjoitin myös, että asiat ovat varmasti muuttuneet.
Olen kuullut lääketenteistä. Miten ne minuun liittyivät? Kirjoitinhan, että minulla ei ole hoitajakoulutusta.
Meillä nyt oli tällainen tilanne ja näin asiat hoidettiin. Oli ihan kunnallinen kotipalvelu, vuodeosasto ja vanhainkoti.
Pääasiassa siis koulutettu henkilö lääkkeet jakoikin dosetteihin, mutta siitä ne sai antaa hoitoapulainenkin. Jos lääkkeitä ei esim. ollutkaan jaettu (joskus sattui niinkin), otin itse lääkkeet pakkauksista ja vein asiakkaalle. Tietysti merkitsin ylös tämän toimenpiteen.
Jos tiedät että käytännöt on muuttuneet, niin miksi ihmeessä tulet tänne ihmettelemään nykyajan käytäntöjä joista et tiedä mitään? Ja joo, olen samaa mieltä siitä, että 10v sitten on voinut joissain paikoissa olla ihan villi länsi tuo lääkkeiden antaminen ja ehkä jossain on edelleen, mutta 2015 on STM antanut ohjeistuksen jonka mukaan kaikilla lääkehoitoon osallistuvilla pitää olla lääkelupa, myös lääkkeen antamiseen. Ja 2021 uuden, vielä tiukemman.
Heitä on vuorossa ylimääräisiä niin että muut työt eivät jää tekemättä?