Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistoja isästä

Vierailija
28.07.2023 |

Mitä tulee mieleen?

Minä aloitan,

Pienenä luulin, että kaikki miehet olisivat niinkuin minun isäni. Isän lähellä oli turvallista, Isä piti sylissä ja kertoi tarinoita. Hän piti kotiruoasta ja possumunkeista, kovista kermakaramelleista ja ne kuista, joita opetti tekemään. Opetti myös miten kauralastuja tehdään, sekametelisoppaa ja nöttekeittoa. Isän kanssa käveltiin käsi kädessä, hän opetti piirtämään maalaamaan ja entisöimään. Vei salaa karkkikioskille ja kaatopaikoille dyykkaamaan. Kesällä veneiltiin ja kalastettiin, savustettiin kalaa ja tehtiin nuotiomakkaraa. Isä pelasti hukkumasta ja vei sairaalaan kun jouduin onnettomuuteen. Valvoi vuoteeni vierellä että nukahdin. Kun hiukan kasvoin luotti minuun niin, että tein paperihakemuksensa elinkeinoon liittyen, otti mukaan työpaikalleen, huollettiin työvälineet..isä toi kauniita lahjoja ja yllättäviä muistoja. Kaulanauhoja, rintakoruja, Helmi laukkuja, mekkoja ja paitoja.

Mutta hän opetti paljon muutakin: tärkeinpänä niistä, kuinka katsotaan sydämellä tai nauretaan sydämen pohjasta.

Kommentit (354)

Vierailija
321/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsena osti karkkia salaa äidiltä. Juuri muita hyviä muistoja ei ole alkon takia. Kun kuoli sain perintöä. 

Vierailija
322/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä puolusti Suomea sodassa jo 17-vuotiaana vapaaehtoisena. Hän oli työteliäs, säästäväinen muttei meiltä mitään puuttunut. Isä oli hauska ja yllätti mielellään lahjoilla. Hän oli kaikessa edistyksellinen ja otti kaikki uudet keksinnöt rohkeasti käyttöön. Hän rakensi omin käsin meille kauniin ja siihen aikaan hyvinkin nykyaikaisen kodin. Ei enää tavallinen rintamamieskoti joka sekin on kiva. Oli turvallista, sillä hän käyttäytyi aikuisen miehen tavoin, huolehtien meidän turvallisuudesta ja että oli aina ruokaa, lämmintä, saimme leikkiä mielin määrin ja olla lapsia. Oli hänessä toinenkin puoli, se äkkipikainen ja pelottavakin mutta se kuului temperamenttiin millä saatiin asioita toimimaan ja tehdyksi. Ahkera mies loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisvaltainen m u l k k u. Valehteli ja huijasi aina kun suunsa aukaisi. Ei nähty 11 vuoteen ennen kuolemaansa eikä ole äijää ikävä. Hautajaisissaan en käynyt.

No etpä ole itsekään yhtään parempi etkä miellyttävämpi ihminen.

Ei ole omena kauas puusta pudonnut.

Passkaa elämää sulle.

Mikäli sinulla on ollut hyvä isä ja/tai asiat kotona kunnossa, niin kaikilla ei ole niin. Kyllä lapsuus jättää moniin syvät haavat jotka arpeutuu hitaasti jos ollenkaan. Rikki mennyttä saviruukkukaan ei saa enää korjatuksi entiselleen.

Vierailija
324/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä saattoi olla selvinpäin joskus ja jouluna. Ei tosin koskaan jouluna.

Vierailija
325/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen, järjestelmällinen, huumorintajuinen, vastuullinen, välittävä

Vierailija
326/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisvaltainen m u l k k u. Valehteli ja huijasi aina kun suunsa aukaisi. Ei nähty 11 vuoteen ennen kuolemaansa eikä ole äijää ikävä. Hautajaisissaan en käynyt.

Passkaa elämää sulle.

Mikäli sinulla on ollut hyvä isä ja/tai asiat kotona kunnossa, niin kaikilla ei ole niin. Kyllä lapsuus jättää moniin syvät haavat jotka arpeutuu hitaasti jos ollenkaan. Rikki mennyttä saviruukkukaan ei saa enää korjatuksi entiselleen.

No eipä tuo edellä kirjoittanut isänsä kironnut henkilökään varmasti itse yrittänyt mitenkään "rakentaa" terveitä suhteita isäänsä, ja vielä kauan isänsä kuoleman jälkeenkin hän näyttää oikein herkuttelevan tuolla isäkaunallaan.

Alhainen ja epäkelpo luonne näillä kaikenlaisilla "traumatisoituneillakin" on, eivät nämä yhtään jalompia ihmisiä näytä olevan kuin nuo vanhempansakaan. Ja varmaan aika moni näistä vanhemmistakin on "traumatisoituneita" kun lapsista tuli tuollaisia passkiaisia.

Tietysti kaikilla on riitoja vanhempiensa kanssa ja päinvastoin, ja kaikkien muidenkin (koulu- ja työtoverit, naapurit ym...) kanssa ja erimielisyydet kuuluvat elämään, mutta tuo tuollainen vihaorgastelu on sairasta ja myös falskia.

Ehkä tuossa on kyseessä jonkinlainen huomion kalastelu?

Hyi millaista rosskaväkeä tuo isänsä kironnut ja muut samanlaiset "traumaattiset".

Vierailija
327/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä piti herätä tuntia ennen kuin menimme nukkumaan. Töistä tullessa hän paloitteli meidät leipäveitsellä. Asuimme kenkälaatikossa myrkkylammen rannalla.

Oliko teillä kevätkin kuin syksy ja kesä kuin pimeä talvi. Ainoa ruoka hiirenloukusta varastettu juustopala? Valoa toi vain kun sulki silmänsä?

Vierailija
328/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelattiin jalkapalloa ja lautapelejä.

Vierailija
329/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli avulias. Kun en osannut matikantehtäviä, sain apua isältäni, jolla oli hyvä matikkapää. Lisäksi isä oli kiltti ja reilu. Hän oli myös kiinnostunut autoista, sillä siihen aikaan, kun autossa oli jotain vikaa, isä korjasi sen itse. Isä oli kiinnostunut tekniikasta. Noin kolme vuotta sitten isä nukkui pois 

Vierailija
330/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi miten kaunis tarina, nyt sait minut kyynelehtimään, lieneekö tuollaisia isiä enää olemassakaan, kuulostaa sadulta, hienolta sadulta. Onnellinen sinä !

Kyllä niitä varmaan on nykyäänkin. Oma poika tuli isäksi vuosi sitten. En ole ikinä kenenkään rakastavan lastaan niin kovasti . Luulen, että poika on hyvä isä vielä sittenkin, kun lapsi kasvaa. 

Vaikka on koko ajan ollut työelämässä, kun lapsi on ollut olemassa, on silti hoitanut yösyötöt, muutenkin huolehtinut lapsesta ja tämän ruuista ja vaippojen vaihdosta ja sylittänyt ja hellinyt. Täydellinen isä. 

Miten jaksaa käydä töissä ja herätä yöllä tuttipullohommiin, kuulostaa vähän uskomattomalta? Kuinka kauan jaksoi tätä. Itse en jaksanut, kun nuori ystävä sai vauvan ilman miestä, ja yritin hoitaa vauvaa öisin, kun äiti oli keisarinleikkauksen takia heikossa kunnossa. Kolme yötä jaksoin, nukuin vauvan kanssa, kaksi herätystä yössä, aamulla seiskalta ylös ja töihin. Sitten mieheni sanoi, että ei tuota voi jatkaa, et jaksa. Olin jo liki kuusikymppinen, ikä tietysti vaikuttaa jaksamiseen.

Rintaa imevän lapsen isä ei pysty vauvavuonna ihan tuohon mittaan osallistumaan, lapsi on aika kiinni äidissä ja äidinmaidon hajussa. :) Ainakin niillä, jotka imettävät pitempään. Isä astui meilläkin puikkoihin enemmän toisena vuonna. Kun lapsi kommunikoi jo paremmin. Neljä lasta, imetyksen kesto pidentyi lapsi lapselta.

On myös otettava huomioon se, että imettävää äitiä buustaavat hormonit, joita miehellä ei erity läheskään samassa mitassa. 

Minusta on outo tämä ajatus, että miehen pitäisi olla yhtä hyvä kuin nainen vauvanhoidossa, jopa imetyksessä! Tuttipullo miehen kädessä tasa-arvon takia on harhautunutta tasa-arvoa, vaikka siinä olisi äidinmaitoakin, koska tuttipullo saattaa aiheuttaa sen että vauva hylkää rinnan. Sitten imetys loppuu, ja lehmästä tulee imettäjä. 

Minä taas mietin, että olikohan tuolla äitikirjoittajalla ihan realistinen kuva pojastaan isänä. Mutta ehkä olikin. Eihän sitä kukaan ulkopuolinen tiedä.

Isälläni oli lasten kanssa lyhyt pinna. Eikä isälle kannattanut avautua huolista. Tosin hän piti hyvin huolta aineellisista asioista: ruoasta, vaatteista, että pääsin turvallisesti kotiin, että muistin matkaliput, avaimet, rahat. Kiitos siitä kaikesta.

Vierailija
331/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon ap:n muistoista pätee myös omaan isään. Ensimmäinen muisto (mikä tulee mieleen) isästä on hänen työpaikan juoma-automaatista saatu pepsi (80-luvulla). 😁

Oli kyllä tosi kova äijä ja luontoihminem henkeen ja vereen. Onneksi osa näyttää periytyneen myös omiin poikiin. 

Vierailija
332/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isillä on valtava vaikutus lapsiinsa.

Nuorten miesten pahoinvointi on isän rakkautta vaille jääneiden poikien tuskaa.

Hienosti muotoiltu, ja liian vähälle huomiolle jäänyt asia, joka on tosi tärkeä!

Kiitos 😘 👊 

Vierailija
333/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä opetti minulle kotikaupunkini nähtävyyksistä, kun olin kolmen. Hän vei minua kesällä kaikkiin niihin.

Hän opetti maantietoa, historiaa ja matematiikkaa kauan ennen koulun alkua.

Vierailija
334/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passkaa elämää sulle.

No eipä tuo edellä kirjoittanut isänsä kironnut henkilökään varmasti itse yrittänyt mitenkään "rakentaa" terveitä suhteita isäänsä, ja vielä kauan isänsä kuoleman jälkeenkin hän näyttää oikein herkuttelevan tuolla isäkaunallaan.

Alhainen ja epäkelpo luonne näillä kaikenlaisilla "traumatisoituneillakin" on, eivät nämä yhtään jalompia ihmisiä näytä olevan kuin nuo vanhempansakaan. Ja varmaan aika moni näistä vanhemmistakin on "traumatisoituneita" kun lapsista tuli tuollaisia passkiaisia.

Tietysti kaikilla on riitoja vanhempiensa kanssa ja päinvastoin, ja kaikkien muidenkin (koulu- ja työtoverit, naapurit ym...) kanssa ja erimielisyydet kuuluvat elämään, mutta tuo tuollainen vihaorgastelu on sairasta ja myös falskia.

Ehkä tuossa on kyseessä jonkinlainen huomion kalastelu?

Hyi millaista rosskaväkeä tuo isänsä kironnut ja muut samanlaiset "traumaattiset".

Se että isä on sellainen, käytökseltään arvaamaton ja pelottava, jota ei edes voi sanoa isäksi, ei ole mitenkään verrattavissa siihen että kaikilla on riitoja vanhempiensa kanssa. Ei ole myöskään koskaan lapsen vastuulla rakentaa suhdetta isään, vaan kyllä se on aina sen vanhemman vastuulla.

Vierailija
335/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aina 7 promillen kännissä paitsi kuollessaan oli selvänä kun sen oksentamansa veren seassa tuli viinakin ulos.

Vierailija
336/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappoi itsensä kun olin 7v.

Vierailija
337/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä saattoi olla selvinpäin joskus ja jouluna. Ei tosin koskaan jouluna.

Minäkin petyin lapsuudessa joka joulu kun isä ei toteuttanut minun toivetta raittiina olosta. Myöhemmin sitten ostin hänelle sen konjakki-tai viskipullon lahjaksi, oli ainakin mieluinen ja mikäs, hän ei rähjännyt koskaan jouluna kuten muulloin.

Vierailija
338/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tappoi itsensä kun olin 7v.

Ja hyvä niin

Vierailija
339/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isillä on valtava vaikutus lapsiinsa.

Nuorten miesten pahoinvointi on isän rakkautta vaille jääneiden poikien tuskaa.

Hienosti muotoiltu, ja liian vähälle huomiolle jäänyt asia, joka on tosi tärkeä!

Kiitos 😘 👊 

Hyvän isän tyttäristä tulee itseensä luottavia ja itseään arvostavia. Ei tarvitse rakentaa minäkuvaa ja kehoa siihen malliin että muut hyväksyisivät.

Vierailija
340/354 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltainen sairas mulkku josta paras muistoni on kun toivoi kuoleman sairaana hautajaisia, siunaustilaisuutta ja arkkuhautausta niin jätin järjestämättä mitään, hoidin suoraan tuhkaukseen ja kippasin sen tuhkat takapihan paskaojaan. Muistelen kyseistä päivää edelleen suurella lämmöllä. Ainoa hyvä muisto mikä kyseisestä kyrvästä jäi neljässäkymmenessä vuodessa.