Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja isästä

Vierailija
28.07.2023 |

Mitä tulee mieleen?

Minä aloitan,

Pienenä luulin, että kaikki miehet olisivat niinkuin minun isäni. Isän lähellä oli turvallista, Isä piti sylissä ja kertoi tarinoita. Hän piti kotiruoasta ja possumunkeista, kovista kermakaramelleista ja ne kuista, joita opetti tekemään. Opetti myös miten kauralastuja tehdään, sekametelisoppaa ja nöttekeittoa. Isän kanssa käveltiin käsi kädessä, hän opetti piirtämään maalaamaan ja entisöimään. Vei salaa karkkikioskille ja kaatopaikoille dyykkaamaan. Kesällä veneiltiin ja kalastettiin, savustettiin kalaa ja tehtiin nuotiomakkaraa. Isä pelasti hukkumasta ja vei sairaalaan kun jouduin onnettomuuteen. Valvoi vuoteeni vierellä että nukahdin. Kun hiukan kasvoin luotti minuun niin, että tein paperihakemuksensa elinkeinoon liittyen, otti mukaan työpaikalleen, huollettiin työvälineet..isä toi kauniita lahjoja ja yllättäviä muistoja. Kaulanauhoja, rintakoruja, Helmi laukkuja, mekkoja ja paitoja.

Mutta hän opetti paljon muutakin: tärkeinpänä niistä, kuinka katsotaan sydämellä tai nauretaan sydämen pohjasta.

Kommentit (272)

Vierailija
261/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faija oli alkoholisti, silti insinööri ja rahtilaivan konepäällikkö ja amiksen yliopettaja. Oltiin enemmän kavereita kun isä ja poika, mutta sellaista se on. Hirveät sotkut jätti kyllä perikunnalle, että siinä olis voinut petrata.

Vierailija
262/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teki itsemurhan kun olin 7-vuotias, hautajaiset oli muutama viikko ennen joulua ja minulla oli siellä punainen mekko.

Miksi joku antaa lapsen laittaa punaisen mekon hautajaisiin?

Se on kun ei mistään välitetä. Mennään hautajaisiin vaikka verkkareissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on aina väärin, ja syy on aina vain kiusaajassa. Orvoksi jääminen ei anna mitään oikeutta kiusata toisia lapsia, vaikka orvoksi jäänyt olisikin järkyttynyt ja ongelmissaan.

Mitäs jos toisten lasten onnekkuus ärsyttää orvoksi jäänyttä lasta? Että muilla on vanhemmat mutta hänellä ei.

Vierailija
264/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teki itsemurhan kun olin 7-vuotias, hautajaiset oli muutama viikko ennen joulua ja minulla oli siellä punainen mekko.

Miksi joku antaa lapsen laittaa punaisen mekon hautajaisiin?

Se on kun ei mistään välitetä. Mennään hautajaisiin vaikka verkkareissa.

Mistä ihmeestä vedit taas verkkarit keskusteluun? Mekko on ihan asiallinen ja normaali hautajaisvaate, verkkarit taas ei ole. Jos et ymmärrä eroa, asiaa ei voi auttaa.

Vierailija
265/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on aina väärin, ja syy on aina vain kiusaajassa. Orvoksi jääminen ei anna mitään oikeutta kiusata toisia lapsia, vaikka orvoksi jäänyt olisikin järkyttynyt ja ongelmissaan.

Mitäs jos toisten lasten onnekkuus ärsyttää orvoksi jäänyttä lasta? Että muilla on vanhemmat mutta hänellä ei.

Ärsyttää? Sosiaalitoimelta saa varmaan kaikenlaista apua orvoksi jääneen lapsen ongelmiin liittyen.

Vierailija
266/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jokaisen oma isä ole maailman paras? Kukaan ei voi korvata omaa isää.

Hah.

Vierailija
267/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jokaisen oma isä ole maailman paras? Kukaan ei voi korvata omaa isää.

Hah.

No ei voi. Jokainen isä on paras isä just sille omalle lapselleen. Muiden isät on vain muiden isiä.

Vierailija
268/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yks jolla oli/on räjöhdysaltis ja aina vihainen isä, pelätä sai aina ja miettiä mitä tekee väärin ja mistä taas suuttuu, isä oli suursyömäri ja sairaalloisen ylipainoinen, ruoka hallitsi ja hallitsee vieläkin sen elämää ihmettelin monesti että miksi toi ei kuole sydänkohtaukseen kun on niin läski. Jossain vaiheessa laihtui ja oli mukana kuntokilpailuissa mut sit vuoden päästä palasi vanhoihin tapoihinsa.

Meille opetettiin lapsena ett isälle ensin ruokaa ja jos jää yli niin sitten meille, monet nälät tulleet tutuiksi jos söi salaa niin seurasi tavaroiden paiskomista ja huutoa että ollaan ahneita p""kiaisia.  Silti, paha ei ole saanut palkkaansa ja vielä toi sitkuttelee, teki lapsuudesta ja nuoruudesta hlvettiä. Väleissä en ole ollut 5 vuoteen. 

Minä ihmettelen noita alapeukkuja, joita tä

Saa tietenkin kertoa.  Saa kertoa vaikka loputtomiin, jos vain joku jaksaa kuunnella.  Mutta ei pidä loukkaantua, jos joku ei enää jaksakaan kuunnella.

Meitä kaltoin kohdeltuja on valtavasti, ikävä kyllä.  Meidänkin identiteettimme on kärsinyt.  Meiltä ei ole salattu mitään, vaan me olemme itse joutuneet salaamaan asioita, kantamaan salaisuuksia ja häpeää.

No, jokainen tekee tavallaan.  Onhan se hyvä olla avoin ja ehkä se auttaa selviämään.

Vierailija
269/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli ihana hauska ja rakas.  Ja kova työmies mitä ihailin.  Joskus isä ärähti jos olin hölmöillyt.  Olin 14vuotias kun isä kuoli.  Toivon että voisin vielä itse olla isä.  Hyvä isä niin kuin minulla oli, lapsilleni. M37

Vierailija
270/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mitään. Pitää opetella sietämään erilaisuutta.

Vierailija
271/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänkin voi opetella olemaan kiitollinen siitä mitä hänellä on. Todennäköisesti hänellä on aikuisten järjestämä ja sosiaalitoimen turvaama ihan normaali elämä. Kaikilla ei ole asiat niinkään hyvin.

Vierailija
272/272 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli kun olin 10 vuoden ikäinen. Monia ajan kultaamia lapsen muistoja. Ja aina oli kesä, niissä muistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan