HS: Suomessa tuhkarokkotapaus! Tuhkarokolle altistuneiden jäljitys on nyt käynnissä. Käytännössä jokainen rokottamaton altistunut on saanut tartunnan. Mitäs nyt sitten? :O
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009749583.html
THL:n mukaan tuhkarokko on erittäin tarttuva tauti. Rokottamattomista 90% saa altistuessaan tartunnan. Oireena mm. aivotulehdus ja jopa kuolema. Tuhkarokko on yksi maailman suurimmista alle 5-vuotiaiden tappajista.
Huh, onneksi on rokotus niin ei tarvitse murehtia koko asiaa.
Altistuneista rokottamattomat joutuvat karanteeniin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut yhtään rokotetta, sairastin rokon todella lievänä lapsena.[/quote
Sairastettuhan nämä lapsena on tuhkarokko, vihurirokko, sikotauti, eivät olleet mitenkään pahoja.
Ite en oo ainakaan sairastanut, vaikka olen jo nelikymppinen. Lapsena oon saanut rokotteet. Taidette olla eläkeikäisiä te, jotka ootte sairastaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset saavat tuhkarokkorokotuksen neuvolassa. Ei siis koske meitä.
Siihen aikaan, kun sairastin tuhkarokon, ei rokotetta edes ollut. Joten mitä tarkoitat "kaikki suomalaiset saavat"?
Vuodesta 1975 alkaen kaikki suomalaiset ovat saaneet tuhkarokkorokotteen. Kelpaako?
Ei, sillä 1950-luvulla rokotetta ei ollut!
Ei ollutkaan. Itse olen sairastanut tuhka-ja vihurirokon+sikotaudin alta kouluikäisenä (s.1957)
Mulla oli tuhkarokko 8-vuotiaana ja sikotauti 15-vuotiaana. Sikotauti oli aivan hirveän kivulias ja pää näytti kamalalta kun sylkirauhaset turposivat omenan kokoisiksi. Taudin päätteeksi oli sanoinkuvaamaton päänsärky. Samaan aikaan sairastuneella alle kouluikäisellä sisaruksellani oli tosi lievä tautimuoto. Myös isäni sairastui siihen, en siitä muuta tiedä kuin sen, että kivekset olivat kuulemma kipeät. Olen 50-luvulla syntynyt.
Sikotauti aiheuttaa usein miehille lapsettomuutta. Isälläsi on käynyt hyvä tuuri kun on saanut vielä lapsia.
Eihän tässä sanottu, että sai vielä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan, kun sairastin tuhkarokon, ei rokotetta edes ollut. Joten mitä tarkoitat "kaikki suomalaiset saavat"?
Vuodesta 1975 alkaen kaikki suomalaiset ovat saaneet tuhkarokkorokotteen. Kelpaako?
Ei ollutkaan. Itse olen sairastanut tuhka-ja vihurirokon+sikotaudin alta kouluikäisenä (s.1957)
Mulla oli tuhkarokko 8-vuotiaana ja sikotauti 15-vuotiaana. Sikotauti oli aivan hirveän kivulias ja pää näytti kamalalta kun sylkirauhaset turposivat omenan kokoisiksi. Taudin päätteeksi oli sanoinkuvaamaton päänsärky. Samaan aikaan sairastuneella alle kouluikäisellä sisaruksellani oli tosi lievä tautimuoto. Myös isäni sairastui siihen, en siitä muuta tiedä kuin sen, että kivekset olivat kuulemma kipeät. Olen 50-luvulla syntynyt.
Sikotauti aiheuttaa usein miehille lapsettomuutta. Isälläsi on käynyt hyvä tuuri kun on saanut vielä lapsia.
Eihän tässä sanottu, että sai vielä lapsia.
Niin joo , eihän ne isät aina olekaan biologisia isiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut yhtään rokotetta, sairastin rokon todella lievänä lapsena.[/quote
Sairastettuhan nämä lapsena on tuhkarokko, vihurirokko, sikotauti, eivät olleet mitenkään pahoja.
Ite en oo ainakaan sairastanut, vaikka olen jo nelikymppinen. Lapsena oon saanut rokotteet. Taidette olla eläkeikäisiä te, jotka ootte sairastaneet.
Olen syntynyt -57 ja sairastanut kaikki paitsi tulirokon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apuva kirjoitti:
Onko aikuinen rokotettu. Kukahan tietää jos vanhaa eokotekorttia ei ole. Terveyskeskuksella tuskin on tietoja..
Tätä en tajua. Itse kyselin muutama vuosi sitten vanhasta kotikunnastani rokotteita, että saisin ne päivitettyä uuteen kotikuntaan.
No, sellainen vanhempi hoitajatar ärähti, että kyllä sinulle on annettu aikanaan PAHVINEN rokotuskortti. Alat vaan nyt etsiä sitä. Siis 80-luvun kortti pitäisi löytyä 2020? Ja sillä saadaan vakuuttavat tiedot uudelle paikkakunnalle?
Sain työterveydestä rokotteen, kun kerroin etten ole varma onko minua rokotettu. Harmi vaan, että tehosterokote jäi ottamatta kun määräaikainen työ päättyi.
Kun lastani rokotettiin neuvolassa, tuli puheeksi terkkarin kanssa, etten tiedä olenko rokotettu (äitini oli jo silloin kuollut, niin en voinut hänelläkään asiaa varmistaa). Hän kysyi, että onko minulla reidessä rokotusarvet. Kyllä on, eli se on merkki juuri siitä rokotteesta ja tehosteesta. Nyt ovat jo aika haaleat, mutta niitä voitte etsiskellä. Olen jo 1973 syntynyt, eli ennen tuota, kun se rokotusohjelmaan tuli.
Vierailija kirjoitti:
Meitä vanhempia kuitenkin on paljon, jotka ollaan sairastettu tuhkarokko... Jos se on niin kamalan vaarallinen niin pitäis olla paljon uhreja, en kyllä tiedä ketään, tai muista kuulleeni kenestäkään ikätoverista joka olis siihen kuollut. Vm 1964.
Luokkakaveri kuoli tuhkarokon jälkitautina saatuun aivokalvontulehdukseen 60-luvulla.
Kaikki rokot on sairastettu, mutta ikävin sairaus oli sikotauti. Korkea kuume ja kasvot ja kaula kipeänä turvotuksesta. Olisipa MPR-rokote ollut käytössä jo oman syntymän aikaan, niin olisi tuoltakin välttynyt. Hämmästelen näitä rokotevastaisia - miten kukaan haluaa riskeerata lapsensa turhaan vaarallisille tartuntataudeille.
Vm. 1961
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, kirjoitin varmaan epäselvästi. Isä sairasti sen samaan aikaan kuin minä ja kaikki sisarukseni. - Äiti oli ilmeisesti sen sairastanut aiemmin, koska hän säästyi. - Lapsiluku oli kyllä täynnä jo, joten siihen ei vaikuttanut. Sen muistan, ettei isän sylkirauhaset turvonneet ainakaan kovin näkyvästi, kuten meillä lapsilla (paitsi nuorimmaisella, jolla oli lievä tauti). Veljistä myöhemmin toinen sai lapsia. Toinen valitsi perheettömän elämän, mutta se tuskin johtui sikotaudista.
Sairastin tuhkarokon lapsena. Niin myös kaikki neljä sisarustani, naapurien lapset, lähes kaikki koululuokastani. En muista, että kukaan meistä olisi saanut mitään vakavampaa jälkitautia. Asuimme maaseudulla, olimme lähes kaiken vapaa-ajan ulkona, leluja ei juuri ollut, keksimme leikit itse, kotitöitä tehtiin jo ennen kouluikää, ruoka kasvatettiin itse. Näin minunkin kotona, jossa vanhemmat olivat ns. akateemisia. Lastentauteja vastaan ei ollut rokotteita ennenkuin 1950-luvulla tuli poliorokote. Sitä vastaan meidät rokotettiin mutta tiesin lapsia, jotka saivat polion rokotteesta huolimatta. Tiedän kyllä hyvin kuinka vaarallinen tuhkarokko voi olla ennenkaikkea aliravituille ja huonoissa hygieenisissä oloissa eläville.
Apuva kirjoitti:
Onko aikuinen rokotettu. Kukahan tietää jos vanhaa eokotekorttia ei ole. Terveyskeskuksella tuskin on tietoja..
Kaupunginarkistossa on säilössä vanhat rokotetiedot. Terveyskeskuksen kautta saat tiedon oletko rokotettu ja rokotuksen, jos et ole.
Terveyskeskuksen kautta saa myös puuttuvat rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet.
Ja nillittäjälle tiedoksi että ainakin mulle sanottiin että myös myöhemmin otettu tehoste riittää, uskon paremmin terveydenhuoltohenkilöstöä kuin vauvapalstalaista 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apuva kirjoitti:
Tätä en tajua. Itse kyselin muutama vuosi sitten vanhasta kotikunnastani rokotteita, että saisin ne päivitettyä uuteen kotikuntaan.
No, sellainen vanhempi hoitajatar ärähti, että kyllä sinulle on annettu aikanaan PAHVINEN rokotuskortti. Alat vaan nyt etsiä sitä. Siis 80-luvun kortti pitäisi löytyä 2020? Ja sillä saadaan vakuuttavat tiedot uudelle paikkakunnalle?
Sain työterveydestä rokotteen, kun kerroin etten ole varma onko minua rokotettu. Harmi vaan, että tehosterokote jäi ottamatta kun määräaikainen työ päättyi.
Kun lastani rokotettiin neuvolassa, tuli puheeksi terkkarin kanssa, etten tiedä olenko rokotettu (äitini oli jo silloin kuollut, niin en voinut hänelläkään asiaa varmistaa). Hän kysyi, että onko minulla reidessä rokotusarvet. Kyllä on, eli se on merkki juuri siitä rokotteesta ja tehosteesta. Nyt ovat jo aika haaleat, mutta niitä voitte etsiskellä. Olen jo 1973 syntynyt, eli ennen tuota, kun se rokotusohjelmaan tuli.
Eikö se ole tuberkoloosirokotus, mistä voi joillekin jäädä näkyvä arpi reiteen?
Mulle otti sairaanhoitajaäiti yksityisellä tuhkarokkorokotuksen. Mielestäni myös olen saanut Calmette-rokotuksen. En ole huomannut mitään arpia.
Tuhkarokko ilmeisesti pyyhkii elimistön immuunipuolustuksen muistin tyhjäksi.
Että kivaa sairastella "luonnollisesti".
E-Karjalassa on nykyään aika iso kristallihippien keskittymä, eli voipi olla, että tuhkarokkoa alkaa ilmaantua siellä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä vanhempia kuitenkin on paljon, jotka ollaan sairastettu tuhkarokko... Jos se on niin kamalan vaarallinen niin pitäis olla paljon uhreja, en kyllä tiedä ketään, tai muista kuulleeni kenestäkään ikätoverista joka olis siihen kuollut. Vm 1964.
Luokkakaveri kuoli tuhkarokon jälkitautina saatuun aivokalvontulehdukseen 60-luvulla.
Kaikki rokot on sairastettu, mutta ikävin sairaus oli sikotauti. Korkea kuume ja kasvot ja kaula kipeänä turvotuksesta. Olisipa MPR-rokote ollut käytössä jo oman syntymän aikaan, niin olisi tuoltakin välttynyt. Hämmästelen näitä rokotevastaisia - miten kukaan haluaa riskeerata lapsensa turhaan vaarallisille tartuntataudeille.
Vm. 1961
Ei ole oikein niputtaa kaikkia "rokotevastaisia" samaa nippuun. Esim itse olen ottanut kaikki kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluneet rokotteet, mutta koronarokotteisiin suhtaudun varauksellisesti, koska ovat kokeellisia rokotteita ja niillä on ainoastaan hätäkäyttölupa. Mahdollisia pitkäaikaishaittoja ei voi kukaan vielä tietää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lopetettiin vuosituhannen puolivälissä jos oikein muistan.
Tubirokotus lopetettiin. Se on muuten eri tauti😅
Vierailija kirjoitti:
Nonni, kuka kävi hakemassa eksoottisen taudin matkoiltaan? Tunnusta ja kadu!
Housuissas on eksoottinen😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lopetettiin vuosituhannen puolivälissä jos oikein muistan.
Ai 2500-luvullako?
Ihme ylireagointia. Ennen tuo oli normijuttu, että lapset tuhkarokon sairastivat. Ei kukaan saanut paniikkikohtausta. Siskollanikin oli se. Kotonaan sairasti ja hyvä ihminen siitä tuli.