HS: Suomessa tuhkarokkotapaus! Tuhkarokolle altistuneiden jäljitys on nyt käynnissä. Käytännössä jokainen rokottamaton altistunut on saanut tartunnan. Mitäs nyt sitten? :O
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009749583.html
THL:n mukaan tuhkarokko on erittäin tarttuva tauti. Rokottamattomista 90% saa altistuessaan tartunnan. Oireena mm. aivotulehdus ja jopa kuolema. Tuhkarokko on yksi maailman suurimmista alle 5-vuotiaiden tappajista.
Huh, onneksi on rokotus niin ei tarvitse murehtia koko asiaa.
Altistuneista rokottamattomat joutuvat karanteeniin.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset saavat tuhkarokkorokotuksen neuvolassa. Ei siis koske meitä.
Siihen aikaan, kun sairastin tuhkarokon, ei rokotetta edes ollut. Joten mitä tarkoitat "kaikki suomalaiset saavat"?
Vuodesta 1975 alkaen kaikki suomalaiset ovat saaneet tuhkarokkorokotteen. Kelpaako?
Ei, sillä 1950-luvulla rokotetta ei ollut!
Ei ollutkaan. Itse olen sairastanut tuhka-ja vihurirokon+sikotaudin alta kouluikäisenä (s.1957)
Mulla oli tuhkarokko 8-vuotiaana ja sikotauti 15-vuotiaana. Sikotauti oli aivan hirveän kivulias ja pää näytti kamalalta kun sylkirauhaset turposivat omenan kokoisiksi. Taudin päätteeksi oli sanoinkuvaamaton päänsärky. Samaan aikaan sairastuneella alle kouluikäisellä sisaruksellani oli tosi lievä tautimuoto. Myös isäni sairastui siihen, en siitä muuta tiedä kuin sen, että kivekset olivat kuulemma kipeät. Olen 50-luvulla syntynyt.
Sikotauti aiheuttaa usein miehille lapsettomuutta. Isälläsi on käynyt hyvä tuuri kun on saanut vielä lapsia.
Ei se usein aiheuta. Sivuvaikutus vähemmistölle sairastuneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut yhtään rokotetta, sairastin rokon todella lievänä lapsena.[/quote
Sairastettuhan nämä lapsena on tuhkarokko, vihurirokko, sikotauti, eivät olleet mitenkään pahoja.
Ite en oo ainakaan sairastanut, vaikka olen jo nelikymppinen. Lapsena oon saanut rokotteet. Taidette olla eläkeikäisiä te, jotka ootte sairastaneet.
Sisareni on 46 eikä lähelläkään eläkeikää. Ala-asteikäisenä sairasti tuhkarokon.
No ei siitä ole kun muutama vuosi aikaa kun tuosta parinkymmenen kilometrin päästä tuotiin viisi nimenomaan tuhkarokkotapausta karanteeniin ja hoitoon meidän keskussairaalaan. Kaikki olivat samasta rokotevastaisesta kylästä (yllättäen näyttävät jokainen samalta ja on lesta-aluetta). Edelleenkin koko kylä on rokotevastainen ja puhuvat omasta mielestään ainoastaan ruotsia. Itse olen kyllä tuossa maassa puolet peruskoulusta käynyt ruotsinkielellä sekä asunut siellä sen jälkeen kolme kertaa joten ruotsia he eivät ainakaan puhuneet.
Olen syntynyt 1972 ja tieto tuhkarokko rokotteen puuttumisesta löytyi silloisen kotipaikkakuntani terveyskeskuksen arkistosta. Otin sitten mpr rokotteen näin aikuisiällä juuri siitä syystä,etten saa sitä ulkomaan matkoilta.
No meillä onneksi kaikki lapset aikoinaan rokotettu.
Minä ja mies ollaan sairastettu tuhkarokko joskus 80 luvun alkupuolella.
Itse muistan olleeni todella kipeä ja jälkitautina tuli sekä minulle että veljelleni korvatulehdus. Onkin ainoa kunnollinen välikorvantulehdus, mikä on minulla ollut ja nyt ikää yli 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apuva kirjoitti:
Onko aikuinen rokotettu. Kukahan tietää jos vanhaa eokotekorttia ei ole. Terveyskeskuksella tuskin on tietoja..
Tätä en tajua. Itse kyselin muutama vuosi sitten vanhasta kotikunnastani rokotteita, että saisin ne päivitettyä uuteen kotikuntaan.
No, sellainen vanhempi hoitajatar ärähti, että kyllä sinulle on annettu aikanaan PAHVINEN rokotuskortti. Alat vaan nyt etsiä sitä. Siis 80-luvun kortti pitäisi löytyä 2020? Ja sillä saadaan vakuuttavat tiedot uudelle paikkakunnalle?
Sain työterveydestä rokotteen, kun kerroin etten ole varma onko minua rokotettu. Harmi vaan, että tehosterokote jäi ottamatta kun määräaikainen työ päättyi.
Kun lastani rokotettiin neuvolassa, tuli puheeksi terkkarin kanssa, etten tiedä olenko rokotettu (äitini oli jo silloin kuollut, niin en voinut hänelläkään asiaa varmistaa). Hän kysyi, että onko minulla reidessä rokotusarvet. Kyllä on, eli se on merkki juuri siitä rokotteesta ja tehosteesta. Nyt ovat jo aika haaleat, mutta niitä voitte etsiskellä. Olen jo 1973 syntynyt, eli ennen tuota, kun se rokotusohjelmaan tuli.
Jos olet 73 syntynyt niin sinulle EI OLE annettu automaattisesti tuhkarokkorokotetta, kun sen antaminen aloitettiin 75 YKSI VUOTIAILLE. Eli 74 syntyneet ovat ensimmäinen ikäryhmä joka automaattisesti sen saanut. Tosin onhan se ilmeisesti joillekin 73 vuonna syntyneille antaa erityissyistä, mutta ne ovat poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lopetettiin vuosituhannen puolivälissä jos oikein muistan.
Ai 2500-luvullako?
tai 1500-luvulla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan, kun sairastin tuhkarokon, ei rokotetta edes ollut. Joten mitä tarkoitat "kaikki suomalaiset saavat"?
Vuodesta 1975 alkaen kaikki suomalaiset ovat saaneet tuhkarokkorokotteen. Kelpaako?
Olen vm. -69. En tiedä tarkaan mitä rokotuksia olen saanut. Mistä tämän saa tarkastettua? Näkyykö nämä esim. OmaKannassa? Myös 70-80-luvulla annetut rokotteet?
Ennen koronarokotuksia olen saanut jotain piikkejä armeijassa -89. Mitäs nämä sisälsivät?
Moni varmaan luottaa, että on saanut tarvittavat piikit, mutta ei laillani tiedä tarkkaan mitä on saanut.
Voihan se olla myös niin, että olen tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vm. -69. En tiedä tarkaan mitä rokotuksia olen saanut. Mistä tämän saa tarkastettua? Näkyykö nämä esim. OmaKannassa? Myös 70-80-luvulla annetut rokotteet?
Ennen koronarokotuksia olen saanut jotain piikkejä armeijassa -89. Mitäs nämä sisälsivät?
Moni varmaan luottaa, että on saanut tarvittavat piikit, mutta ei laillani tiedä tarkkaan mitä on saanut.
Tuskinpa olet sen tyhmempi kuin muutkaan ikäryhmässäsi, ja eiköhän tuo tilanne ole suhteellisen sama enemmistöllä.
Piikkejä on ajan saatossa tullut intissä ja koulussa, mutta eipä niitä muista, tai sisältö ei ole tiedossa eikä muistissa. Ei minullakaan ole ikinä ollut mitään rokotuskorttia. Samaa ikäryhmää ollaan.
Ehkä vähän turhan naiivisti on luottanut, että tarvittavat piikit on kai annettu eri rokotusohjelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Piikkejä on ajan saatossa tullut intissä ja koulussa, mutta eipä niitä muista, tai sisältö ei ole tiedossa eikä muistissa. Ei minullakaan ole ikinä ollut mitään rokotuskorttia.
En minäkään muista mitä vuonna -95 piikitettiin intissä, mutta nykyään tulee seuraavaa:
*kurkkumätä, jäykkäkouristus ja hinkuyskä (dtap-rokote)
*tuhkarokko, sikotauti ja vihurirokko (MPR-rokote)
*aivokalvontulehdus (meningokokki ACWY-rokote)
*influenssa (influenssarokote).
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin idiootti, ettei ota tuhkarokkorokotusta, niin on ansainnut kaiken sen pahan mitä siitä voi seurata. Tyhmyydestä toivottavasti sakotetaan.
Ei ihan vastasyntyneet vielä edes sitä saa. Vasta muutaman kuukauden ikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No omat rokotustietoni ajalta ennen tietokoneilta (oon syntynyt -75) sain kaupunginarkistosta terveyskeskuksen kautta ja selvisi, että tuhkarokon tehoste puuttui. Sen sain sitten v. 2020 🙂
Ja vitut pyyhkii. Olihan tuota vielä 80-luvulle ihan yleisesti, ja tuollainen oltaisiin huomattu.