HS: Suomessa tuhkarokkotapaus! Tuhkarokolle altistuneiden jäljitys on nyt käynnissä. Käytännössä jokainen rokottamaton altistunut on saanut tartunnan. Mitäs nyt sitten? :O
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009749583.html
THL:n mukaan tuhkarokko on erittäin tarttuva tauti. Rokottamattomista 90% saa altistuessaan tartunnan. Oireena mm. aivotulehdus ja jopa kuolema. Tuhkarokko on yksi maailman suurimmista alle 5-vuotiaiden tappajista.
Huh, onneksi on rokotus niin ei tarvitse murehtia koko asiaa.
Altistuneista rokottamattomat joutuvat karanteeniin.
Kommentit (173)
Tuhkarokko myös heikentää tai negatoi kaikki muut aiemmat potilaan ottamat rokotteet.
Piikkejä on luvassa, mark my words.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tartunta tullut ulkomailta. Tieto fakta.
Linkki!
"Etelä-Karjalassa on todettu tuhkarokko lapsella. Lapsi on saanut tartunnan ulkomailta.
Maanantaina 24. heinäkuuta kello 1418 Armilan terveysasemalla asioineet tai Etelä-Karjalan keskussairaalan K-siiven yhteispäivystyksen odotustiloissa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä (25.26.7.) kello 23.506.00 asioineet ovat saattaneet altistua tuhkarokkotartunnalle."
Etelä-Saimaa 28.7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset saavat tuhkarokkorokotuksen neuvolassa. Ei siis koske meitä.
Oikea sanamuoto olisi, että "kaikki suomalaiset saisivat tuhkarokkorokotuksen neuvolassa". Meillä kuitenkin valitettavasti on pieni vähemmistö rokotevastaisia, jotka jättävät tuonkin rokotteen lapsilleen ottamatta.
Minulta puuttuu tehoste, kun neuvolatäti ei ollut saanut sitä vastaan tappelevalle lapselle annettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinsyytilastojen mukaan Suomessa kuoli vuosina 19631974 lapsia tuhkarokkoon keskimäärin kolme vuodessa. Koska epidemioita esiintyi muutaman vuoden välein, epidemiavuosina kuolleisuus oli yli kolme lasta, välivuosina vähemmän.
Se ei ollut koko totuus, sillä on arvioitu tuhkarokon olleen myötävaikuttavana tekijänä jopa puolessa lasten infektiotautikuolemissa, koska elimistön puolustusjärjestelmän toipuminen kesti useita vuosia
...
Yksi sen jälkitaudeista on subakuutti sklerosoiva panenkelafiitti eli SSPE, joka on hiipien etenevä aivosairaus. Kuoleman lähestyminen voi kestää 69 vuotta, ja tauti puhkeaa vasta 515 vuotta tuhkarokon sairastamisen jälkeen.
Aivot tuhoutuvat vähitellen. Parannuskeinoa ei ole.
Ei haittaa mua. Sairastin tuhkarokon 79, eli vielä 471 vuotta tarttee odotella. Meikän geeneillä aika pieni mahdollisuus että enää olen muutenkaan elossa.
Hah! Lainaus on näköjään hävittänyt viivat välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea sanamuoto olisi, että "kaikki suomalaiset saisivat tuhkarokkorokotuksen neuvolassa". Meillä kuitenkin valitettavasti on pieni vähemmistö rokotevastaisia, jotka jättävät tuonkin rokotteen lapsilleen ottamatta.
Minulta puuttuu tehoste, kun neuvolatäti ei ollut saanut sitä vastaan tappelevalle lapselle annettua.
Itse sain tehosteen 45-vuotiaana kun huomattiin että se puuttui. Käyhän hakemassa.
En ole saanut yhtään rokotetta, sairastin rokon todella lievänä lapsena.
Tuttavan veli sairasti tuhkarokon aikana ennen yleisiä rokotuksia. Täysin terve ennen tuota. Sokeutui ja sai aivovamman. Eli loppuelämän kehitysvammaisena.
En jätä yhtään rokotetta ottamatta.
112, niin heikot kärsii, mutta älä luule että rokotus pelastaa sinut. Tuolloin ei osattu hoitaa jälkitautia.. siitä tuo.
Minulla ei ole tallessa rokotetietoja. Olen -75 syntynyt. Voinkohan olla varma, että olen rokotettu lapsena... Mietin, rokotettiinko koko Suomessa samalla tavalla, vai oliko alueellisia eroja?
Olen sairastanut sen lapsena enkä käsitykseni mukaan ole mitään rokotetta saanut (vm -72).
Eikös korona leviä nykyään yhtä helposti kuin tuhkarokko?
Olisiko jälleen kerran informaatiota lisättävä päivystyksiin saapuville. Lomamatkalla sairastunut, tai mikäli jo ihottumaa lapsella. Pitäiskö ensin soittaa sairaalaan, saako tuoda, jollei niin saa ohjeet, miten toimia.
Vierailija kirjoitti:
Meitä vanhempia kuitenkin on paljon, jotka ollaan sairastettu tuhkarokko... Jos se on niin kamalan vaarallinen niin pitäis olla paljon uhreja, en kyllä tiedä ketään, tai muista kuulleeni kenestäkään ikätoverista joka olis siihen kuollut. Vm 1964.
Tunnen ikätoverini, joka sairasti tuhkarokon 2-vuotiaana ja kuuroutui. Olen 1950-luvun lapsi.
Olen käynyt äitini kanssa kahvilla äitini lapsuudenkodin naapurissa. Tuvan seinällä oli kaunis valokuva lettipäisestä tytöstä. Äitini kertoi myöhemmin, että tuo naapurintyttö oli kuollut 12-vuotiaana tuhkarokkoon. Äitini itse oli samasta epidemiasta mennyt niin huonoon kuntoon, että isoäiti oli jo uskonut, ettei hän selviä.
Joo ei voisi oikke kinostaa rupumedian tuhkispsykoosit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan, kun sairastin tuhkarokon, ei rokotetta edes ollut. Joten mitä tarkoitat "kaikki suomalaiset saavat"?
Vuodesta 1975 alkaen kaikki suomalaiset ovat saaneet tuhkarokkorokotteen. Kelpaako?
Ei, sillä 1950-luvulla rokotetta ei ollut!
Ei ollutkaan. Itse olen sairastanut tuhka-ja vihurirokon+sikotaudin alta kouluikäisenä (s.1957)
Mulla oli tuhkarokko 8-vuotiaana ja sikotauti 15-vuotiaana. Sikotauti oli aivan hirveän kivulias ja pää näytti kamalalta kun sylkirauhaset turposivat omenan kokoisiksi. Taudin päätteeksi oli sanoinkuvaamaton päänsärky. Samaan aikaan sairastuneella alle kouluikäisellä sisaruksellani oli tosi lievä tautimuoto. Myös isäni sairastui siihen, en siitä muuta tiedä kuin sen, että kivekset olivat kuulemma kipeät. Olen 50-luvulla syntynyt.
Siis tuhkarokkoon kuolee intialaisia aliravittuja lapsia ym kehitysmaiden lapsia. Hyvin ravittuja suomalaislapsia tuskin kuolee.
Näitä yhdistelmärokotteita rokotuskriittiset tahot pitävät ongelmallisempina kuin yksittäistä rokotetta. Tuhkarokkohan on osa kolmoisrokotetta. Ehkä siksi jäänyt joiltakin ottamatta. Toki sen saisi varmaan pyytämällä erikseen, jos varsinkin kuuluu sellaiseen riskiryhmään, että oma immuunipuolustus on jo herkistynyt esim. homekoulussa. Silloin rokotteen tuoma lisärasitus immuunisysteemille voi olla haitallinen.
Ei tällaista tarvitse uutisoida. Sairaala ottaa yhteyttä niihin joita asia koskee.