Saiko ennen sanoa mitä vaan?
Näin 60-luvulla syntyneenä muistelisin että ennen sai kyllä hokea n-sanaa ja kertoa n-vitsejä mutta se mitä sopi sanoa ja miten sai käyttäytyä oli aika tarkoin säänneeltyä.
Aika pienelläkin poikkeamalla normista pääsi puheenaiheeksi ja ikävä kyllä etenkin tyttöjä ja niiden hameen pituutta ja kotiintuloaikoja kyylättiin tarkkaan. Aikuisenkaan naisen ei sopinut yökyläillä. Isänmaallisuus oli kova juttu. Tiedettiin kenen ikkunassa kynttilät paloi itsenäisyyspäivänä, muut oli kommareita.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa tänä päivänä joku väärä sana, niin ai että tulee huutoa. Kaupassa et saa esk-puikkoa, nee-pusuja, sul-kumeja jne...onhan tää mennyt jännäx jo.
Miksi pitäisi saada käyttää loukkaavia ilmaisuja?
Koska ne eivät ole loukkaavia ilmaisuja kaikkien mielestä.
Sä saat loukkaantua ihan keskenäs mutta me muut puhutaan niin kuin me halutaan. Piste.
Miehet pystyivät sanomaan mitä vaan törkeää. Olen 40 ja muistan ton 80-90 luvun ajan. Oli niin ihanaa katsoa Insta feedia festareilla jonne en mene, koska sataa, ja siellä on häirintäyhteyhenkilö. Todella hienoa.
Kai joka aikana on ollut omat tabunsa.
Keskiajalla ´Jumalaapa ei ole olemassa´´ julkisesti sanottuna on vaatinut tavatonta rohkeutta tai kylähullun maineen. Yksityisesti ihmiset ovat ajatelleet inkvisitiosta ja jumalista, mitä ovat ajatelleet ja kirkonpenkille on raahauduttu sunnuntaisin sosiaalisesta pakosta.
Kreikan ja Rooman ylimystössä lause ¨olen rakastunut vaimooni´ olisi miehissä herättänyt säälin tai pilkantunteita, olisihan se kertonut luultavasti siitä, että ei ole saanut rikasta ja vaikutusvaltaisesta suvusta tulevaa puolisoa (joka on valittu näiden ominaisuuksiensa takia, ei ihastuttavuuden takia) ja ei ole saanut kokea nuoren miehen palvontaa ja rakkautta, eikä orjien taipuisuutta kokeiluihin.
Hyvä esimerkki on toisen maailmansodan ajalta: mm. suomalaiset näyttelijät kävivät Goebbelsin vieraina nassu-Saksassa tutustumassa elokuvateollisuuteen (muistaakseni 1942), ja heille oltiin kateellisia, ja he kehua retostelivat matkastaan - jonkin aikaa. Mitä enemmän vuosia sodan loppumisesta karttui, sitä vähemmän ko. matkaa haluttiin muistella, lopulta siitä tuli niin häpeällinen asia, että siitä vaiettiin.
Ostan usein kaupasta neekerinsuukkoja. Paras maku on mokka niin kuin mokkakorva.
Minä sanon ihan mitä haluan. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en mitään muuta inhoa yhtä paljon, kuin ihmisiä, jotka "sanovat suoraan". Yleensä se suoraan sanominen on sitä, että haukutaan, loukataan ja kerrotaan mielipde sitä kysymättä ja sitten ihmetellään, että kuinka se nyt niin loukkaantui. Mun anoppi, kuten hänen ikäisensä yleensäkin, on juuri tällainen suoraan sanoja. Siksi hänen tapaamisensa on aina niin hirvittävän raskasta.
Jos ei ole järkevää sanottavaa, kannattais pitää turpansa kiinni.
Toiset käyttää tästä ilmaisua: on vain rehellinen. Tarkoittaa siis mielipiteen ilmaisua ilman, et sitä on kysytty ja sehän ei siis ole tällöin positiivinen koskaan.
Aika vähän olisi keskustelua, jos aina pitäisi odottaa jonkun kysyvän mielipidettä.
Sut on ilmeisesti kasvatettu kiltiksi tytöksi, joka ei sano mitään ennen kuin saa luvan?
On vähän eri asia, jos mielipidettä kysytään. Nää, joista edellä mainitsen ovat niitä, jotka kertovat ääneen esim. jonkun lihavuudesta tai rumuudesta ym. Ilman, että ne liittyvät mihinkään keskusteluun tai vastavaan. Pöläyttävät mielipiteensä vaan ilmoille, ilman pidäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin kaikki jotka pystyy puhumaan saa sanoa mitä haluavat. Mutta silloin pitää myös olla valmis seurauksiin jos sanoo väärän asian väärässä paikassa väärään aikaan.
Etenkin, jos siihen raflaavaan mielipiteeseen ei ole mitään perusteluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa tänä päivänä joku väärä sana, niin ai että tulee huutoa. Kaupassa et saa esk-puikkoa, nee-pusuja, sul-kumeja jne...onhan tää mennyt jännäx jo.
Vai niin. Eli jos noi loukkaa jotain niin sit varmaankin mustikka loukkaa jotain hevosmiehiä, extraneitsyt oliiviöljy loukkaa(en voi sanoa tyttöjä) mut varmaankin joitakin sukupuolia, porkkana loukkaa possua ja kanaa, tummasuklaa pitää nyt heti poistaa, Johanneksenleipäpuujauhe, vihanneskuutio loukkaa ikävästi henkilöä joka makaa tiedottomassa tilassa ja tuskin kuutiona
Varmaan itsekin tiedät, kuinka järjettömiä noi vertaukset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä saat loukkaantua ihan keskenäs mutta me muut puhutaan niin kuin me halutaan. Piste.
Puhu ihan rauhassa. Vastine saattaa olla samanmoinen. Siitähän sit hyvä seuraa, kun kaikki vaan ränkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sun tytärtä, äitiä tai siskoa kuka vaan saa huoritella, koska jollekin se huoruus on vain kiva ja iloa tuova asia. Antaa vaan kaikkien toteuttaa itseään!
Vierailija kirjoitti:
Ostan usein kaupasta neekerinsuukkoja. Paras maku on mokka niin kuin mokkakorva.
Minä sanon ihan mitä haluan. Piste.
Ooo oot hurja ja rohkea! Oikeen sankariainesta👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä saat loukkaantua ihan keskenäs mutta me muut puhutaan niin kuin me halutaan. Piste.Puhu ihan rauhassa. Vastine saattaa olla samanmoinen. Siitähän sit hyvä seuraa, kun kaikki vaan ränkyttää.
Mä ainakin puhun eskimo-puikosta. Miten se ketään loukkaa? Tai sultan-kumit. Mitä väliä?
Puhun myös esimiehestä, vaikka lähin esimieheni on nainen. Hänellä on sen verran järkeä, että ymmärtää oman asemansa ja sen nimikkeen.
Itse ainakin olen oppinut paljon viime vuosina siitä mikä on nykyisin sopivaa ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en mitään muuta inhoa yhtä paljon, kuin ihmisiä, jotka "sanovat suoraan". Yleensä se suoraan sanominen on sitä, että haukutaan, loukataan ja kerrotaan mielipde sitä kysymättä ja sitten ihmetellään, että kuinka se nyt niin loukkaantui. Mun anoppi, kuten hänen ikäisensä yleensäkin, on juuri tällainen suoraan sanoja. Siksi hänen tapaamisensa on aina niin hirvittävän raskasta.
Jos ei ole järkevää sanottavaa, kannattais pitää turpansa kiinni.
Toiset käyttää tästä ilmaisua: on vain rehellinen. Tarkoittaa siis mielipiteen ilmaisua ilman, et sitä on kysytty ja sehän ei siis ole tällöin positiivinen koskaan.
Aika vähän olisi keskustelua, jos aina pitäisi odottaa jonkun kysyvän mielipidettä.
Sut on ilmeisesti kasvatettu kiltiksi tytöksi, joka ei sano mitään ennen kuin saa luvan?On vähän eri asia, jos mielipidettä kysytään. Nää, joista edellä mainitsen ovat niitä, jotka kertovat ääneen esim. jonkun lihavuudesta tai rumuudesta ym. Ilman, että ne liittyvät mihinkään keskusteluun tai vastavaan. Pöläyttävät mielipiteensä vaan ilmoille, ilman pidäkkeitä.
Tulikin mieleeni yksi miespuolinen työkaveri, joka aivan yhtäkkiä vaan tokaisi, että "olet kyllä aikamoinen ruuhi naiseksi".
Tilanne oli jokin sellainen, jossa odoteltiin koko työporukka jotain ulkosalla juteltiin niitä näitä.
En osannut vastata mitään, mutta en ole koskaan unohtanutkaan.
Kaveri kai halusi vain naurattaa muita sutkautuksellaan, mutta ei se tästä 'ruuhesta' tuntunut mukavalta.
No ei saanut sanoa mitä vaan. Ei saanut sanoa, että pomo on ääliö. Esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
No ei saanut sanoa mitä vaan. Ei saanut sanoa, että pomo on ääliö. Esimerkiksi.
Tai sai sanoa, mut seuraukset ei ehkä miellyttävät.
Kyllä minulle tuli selväksi jo -82 koulussa, että n-sana ei ole sopiva. Koulukaveri kertoi vitsiä ja opettaja puuttui siihen tiukasti ja kertoi, miksi vitsi on sopimaton.
En ole ylipäätään kuullut, kuin muutaman kerran elämässäni epäsopivaa kieltä. Räkälässä, humalaisilta miehiltä. Homottelu oli valitettavan yleistä yläasteikäisillä pojilla, mutta väitän että siinäkään takana ei ollut homofobia vaan loukattiin toisia. Jos joku oikeasti kuului seksuaalivähemmistöön, niin se oli ok. - kaikki oli kaapissa aikuiseksi asti - valitettavasti.
Eli, sai puhua, mutta normaalit ihmiset eivät puhuneet.
M70-syntynyt
Tähän täytyy kyl sanoa, etten minä pidä yhdestäkään tummaihoisesta. En kyl tunne yhtäkään. En pidä myöskään kaikista valkoihoisistakaan. Ei ole tarvetta toitottaa tätä yleisesti missään. Miksi pitäis. Jos tuntisin jonkun Grönlandin alkuperäisasukkaan, ei tulis mieleenkään kutsua häntä eskimoks. Miksi tekisin niin? Mikä ihmeen "vapaus" meillä pitäis olla puhua ihmisistä epäeettisillä nimityksillä tai miksi meidän pitäis tykätä kaikista? Tai saada kertoa ääneen, ettei pidä. Onko nämä oikeasti tärkeitä vapauksia? Tai oikeuksia? Onko niin vaikeaa olla vain hiljaa, jos ei ole hyvää sanottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä myös.
Kyllä nuo möläyttelijät eli omasta mielestään suoraan sanojat harrastavat puhdasta vallankäyttöä kommunikaatiotavallaan. Heillä menisi naama näkkärille jos vastapuoli puhuisi suunsa puhtaaksi ja sanoisi, että eiköhän ole nyt keskustelut keskusteltu useammaksi vuodeksi?
Ongelma on siinä, että fiksunkin pitäisi käyttäytyä kuten moukka saadakseen tuollaisen kierteen poikki.