HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin kyllä hoidon vastaan, olen ennenkin ottanut erirotuisilta, mutta täytyy sanoa että tuo huivi/kaapupukeutumisen puolusteleminen instatilillään kaihertaa. Sillä on kuitenkin misogynistinen syy miksi naiset on noihin alunperin verhottu. Lapsesta asti kasvatetaan siihen että näin tyttöjen kuuluu tehdä koska täytyy olla siveellinen. Mutta miesten ei tarvitse koska ovat se mukamas parempi sukupuoli jota ei tarvitse kahlehtia.
Iranissa naiset protestoivat huivia ennenkuin se tuli pakolliseksi. Naiset voivat joutua vankilaan, maksamaan sakkoja tai pahimmassa tapauksessa tapetuksi. Tuntuu yksinkertaisesti väärältä Suomessa puoltaa tätä kulttuurin varjolla.
Näin niitä takapajuisia arvoja tuodaan Suomeen "erilaisen kulttuurin" varjolla.
Äärivasemmisto sitten hyysää ja media jotka kuuluu samaan vasemmistoajattelun omaavaan, kyse ei ole rsismista jos ei haluta tänne sharia lakia tai arvoja joissa nainen ei ole mitään ja kotona pitäisi olla 24/7 ja palvella miestään jatkuvasti,olla synnytyskoneena ja saada trpaan vähän väliä,ihmettelen kuinka Äärivasemmisto haluaa väen väkisin tänne jostain maista tänne porukkaa jotka ei yksinkertaisesti halua sopeutua länsimaalaiseen elämäntyyliin.
Itse joudun viemään lääkäriin esikoiseni vauvana ja lääkäri oli pätevänoloinen lienee Afrikasta kotoisin oleva mies. Puhui niin huonoa suomea etten saanut mitään selvää, mutta hänellä oli työparina suomalainen sairaanhoitaja joka rauhallisesti selitti kaiken hänen sanomansa minulle uudestaan. Olivat ilmeisesti työskennelleet pitkään yhdessä kun niin saumattomasti ymmärsivät toisiaan. Minusta tänä oli hyvä kombo. Mielummin hyvä lääkäri huonolla ulosannilla kuin huono hyvällä suomenkielellä. Ja omasta kokemuksesta tiedän ymmärtäväni ruotsia ja englantia hyvin kuullessa ja lukiessa, mutta puhuminen on haastavampaa ja ääntäminen. Kyllä tämä lääkäri tuntui ymmärtävän kaiken mutta oma ulosanti ei ollut niin vahvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se syrjintää, jos haluaa samaa sukupuolta olevan lääkärin ja vaihtaa lääkärin sukupuolen perusteella? Mielestäni täysin verrattavissa ihonväriin.
Ei ole syrjintää pyytää oman sukupuolen lääkäriä suorittamaan esim. gynekologisia tutkimuksia. Se on ihan oikeus.
Ei muuten ole semmoista laki oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Ovat myös erittäin ylimielisiä naispuolisille kollegoille..
Sanopas tuo esimiehelle ja olet virallisesti työpaikan r.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se syrjintää, jos haluaa samaa sukupuolta olevan lääkärin ja vaihtaa lääkärin sukupuolen perusteella? Mielestäni täysin verrattavissa ihonväriin.
Ei ole syrjintää pyytää oman sukupuolen lääkäriä suorittamaan esim. gynekologisia tutkimuksia. Se on ihan oikeus.
Ei muuten ole semmoista laki oikeutta.
Lain mukaan potilaalla on oikeus valita lääkärinsä, eikä hänen tarvitse edes perustella.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä saa valita nimen perusteella lääkärin. Valitsen aina vaan suomalaisen, koska en usko voodoohon.
Julkisella puolella on ihan sama oikeus valita hoitaja, lääkäri jne. Se on ihan laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä saa valita nimen perusteella lääkärin. Valitsen aina vaan suomalaisen, koska en usko voodoohon.
Julkisella puolella on ihan sama oikeus valita hoitaja, lääkäri jne. Se on ihan laissa.
Mitä apua laista on, jos sitä ei noudateta eikä käytännössä tule mitään sanktioita alueille?
Kyllä minä olen aina valinnut ja aina myös tehnyt valituksen, jos jokin on mennyt mönkään.
Rasismia siellä täällä ja tuolla, vihapuhetta ihan joka paikassa. Semmosta se on nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jutussa tuoksahtaa hesarin laatu...
Onko Hesarin toimitus muuttanut Porvooseen?
Mä en olisi hengissä, jos olisin vaatinut lääkärin vaihtoa tummmemman hipiänsä takia.
Useamman kerran muulloinkin on ollut ulkomaalaistaustainen lääkäri, eikä mitään valittamista. Sen sijaan kolmesta valkoihoisesta mieslääkäristä on sanomista, kaikki heistä tutkivat hutiloiden, ja suhtautuivat vaivoihini ylimielisesti, yksi jopa huusi minulle. Kukaan heistä ei saanut oikeaa diagnoosia tehtyä. (On myös hyviä kokemuksia ihan kantasuomalaisista, ja myös mieslääkäreistä, ovat tosin olleet erikoislääkäreitä.)
Ulkomailla lääkis tai yliopistot ylipäätään ovat paljon vaativampia kuin Suomessa.
Olen kuullut, että Romaniassa opettajat laittavat koville. Monissa maissa ei voi uusia tenttejä loputtomiin, vaan lentää pihalle tietyn määrän jälkeen.
Suomessa voi valmistautua ihan rimaa hipoen.
Kumpi on parempi lääkäri: Suomessa opiskellut, jolla kurssien arvosanat 1 tai 2 ( 5 olisi paras) tai Romaniassa valmistunut jolla arvosanat luokkaa 4 tai 5?
Asuin Yhdysvalloissa parikymmentä vuotta enkä muista koskaan nähneeni terveydenhoidossa, kaupassa töissä, koulussa, yliopistossa tai yleensäkään työ-ja opiskelun piirissä naista, jolla on uskontonsa osoituksena huivi. Nimen perusteella voi kyllä päätellä, että moni lääkäri tms. nainen oli arabi/muslimi. Farmaseutit olivat enimmäkseen aasialaisia/arabinaisia mutta kenelläkään ei mitään uskonnon merkkejä vaatetuksessaan.
Ainoat huivipäät olivat turistit.
Onko Suomi sitten suvaitsevaisempi maa kun Yhdysvallat? Vai johtuuko tämä siitä, että Yhdysvalloissa on pakko tehdä töitä elatuksensa eteen ja uskonnolliset vaatteet vaikuttavat työllistymiseen negatiivisesti?
Jos somali valitsee heidät samoin perustein kun suomalainen suomalaisen niin tunteeko suomalainen lääkäri että häntä kohtaan ollaan rasistisia?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla lääkis tai yliopistot ylipäätään ovat paljon vaativampia kuin Suomessa.
Olen kuullut, että Romaniassa opettajat laittavat koville. Monissa maissa ei voi uusia tenttejä loputtomiin, vaan lentää pihalle tietyn määrän jälkeen.
Suomessa voi valmistautua ihan rimaa hipoen.
Kumpi on parempi lääkäri: Suomessa opiskellut, jolla kurssien arvosanat 1 tai 2 ( 5 olisi paras) tai Romaniassa valmistunut jolla arvosanat luokkaa 4 tai 5?
Sillä Romaniassa opiskelleella ei tee mitään, jos ei se ymmärrä mitä sinä edes puhut.
Ymmärrän jos joku ei halua lääkärille joka kannattaa uskontoa joka pitää naista alempiarvoisena. Ymmärrän myös jos haluaa lääkärin joka puhuu selkeää suomenkieltä. Muussa tapauksessa mulle aika sama kuka on.
Tuollahan on ainakin se 57 islamilaista valtiota, josko näistä löytyisi joku missä ei tarvitsisi kokea suomalaisten rasismia. Ei muuta ku passit kuntoon ja kentälle.
Jos minä (nainen) tästä rykäisisin arabimaahan töihin lääkäriksi kristinuskon symbolit niskassa niin enkö siis kohtaisi mitään torjuntaa?
Hoitaako tuo naislääkäri miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan on ainakin se 57 islamilaista valtiota, josko näistä löytyisi joku missä ei tarvitsisi kokea suomalaisten rasismia. Ei muuta ku passit kuntoon ja kentälle.
Vaikka kaikki olisi jossain muussa maassa, ei Suomessa suvaita rasimia. Paitsi yksi ryhmä ilmeisesti ihannoi sitä.
Mistä sen voi kuunnella?