HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkärillä on Suomen kieli hallussa niin ei ole mitään syytä kieltäytyä hoidosta.
Mutta kun potilaalle ei anneta mitään tietoa lääkäreistä, on pakko lähtökohtaisesti karsia ne, joilla on riski olla kielitaidoton.
Ko. pariskunnan kannattaisi alkaa valistaa sitä omaa väestönosaansa siitä, miten tärkeää kaikille on opetella se suomen kieli niin silloin ei tällaista tapahdu.
Ja terveydenhuoltoviranomaisten pitäisi kiireellisesti puuttua kielitaidottoman henkilöstön toilailuihin ja huonoon palvelutasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se syrjintää, jos haluaa samaa sukupuolta olevan lääkärin ja vaihtaa lääkärin sukupuolen perusteella? Mielestäni täysin verrattavissa ihonväriin.
Ei ole syrjintää pyytää oman sukupuolen lääkäriä suorittamaan esim. gynekologisia tutkimuksia. Se on ihan oikeus.
Ei sekään ole syrjintää, että haluaa asioida äidinkielellään.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko se syrjintää, jos haluaa samaa sukupuolta olevan lääkärin ja vaihtaa lääkärin sukupuolen perusteella? Mielestäni täysin verrattavissa ihonväriin.
No mutta hys hys näistä jutuista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syrjintää pyytää oman sukupuolen lääkäriä suorittamaan esim. gynekologisia tutkimuksia. Se on ihan oikeus.
Miksi ei ole sitten oikeus valita lääkärin ihonväriä? Millä tämän perustelet?
Tai kielitaitoa.
Mun adoptiolapset eivät ole koskaan kokeneet työelämässä tai työnhaussa syrjintää, kun on ollut todistaa erinomainen suomen kielen taito. Ulkonäkö ja ihonväri eivät ole koskaan olleet este.
Nimenomaan terveydenhuollossa se kielitaito on suunnilleen työntekijän tärkein ominaisuus. En voi ymmärtää, miksi tätä ei ymmärretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se järkyttävää, kun ymmärrän, että tämä vakavasti sairastunut ihminen ei halua minun hoitavan häntä. Ihminen ottaa mieluummin riskin, että vaikka kuolee, hän sanoo."
Nämä eivät näköjään ymmärrä, mikä on PERIAATEKYSYMYS.Olisi minustakin aika järkyttävää huomata että vaikka minulla olisi kaikki mahdollisuudet pelastaa joku ihminen, niin jos hän periaatteen vuoksi silti haluaisi kuolla vain siksi että minulla on silmälasit.
Nämä ovat näitä tuhannen ja yhden yön satuja, mitä mieluusti kerrotaan saaden asia kuulostamaan järkyttävältä.
Tässäkään tapauksessa ei käynyt ilmi, että potilas oikeasti kuoli mieluummin kuin antoi tämän lääkärin hoitaa itseään.
Minun enoni kuoli Malmin sairaalan tuulikaappiin ja minulle itse tehtiin siellä räikeä hoitovirhe.
Jos sinne joskus vielä joutuisin en tiedä olisinko mieluummin ilman sieltä saatavaa ns hoitoa vai kuolisinko saman tien.
Onneksi käsittääkseni koko ns sairaala ollaan lopettamassa ja kirjani ovat nykyään mökkikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun adoptiolapset eivät ole koskaan kokeneet työelämässä tai työnhaussa syrjintää, kun on ollut todistaa erinomainen suomen kielen taito. Ulkonäkö ja ihonväri eivät ole koskaan olleet este.
Nimenomaan terveydenhuollossa se kielitaito on suunnilleen työntekijän tärkein ominaisuus. En voi ymmärtää, miksi tätä ei ymmärretä.
Media ei kirjoita juttujaan juuri koskaan nykyään järki edellä vaan vääntää joka asiasta kohun vaikka puoliväkisin. Lukija saa sitten miettiä jutun lukiessaan että mitä kaikkia yksityiskohtia on joko vääristelty tai unohdettu kertoa lukijoille että jutusta on saatu halutunlainen.
Minulla on vaihtelevia kokemuksia ulkomaalaisista lääkäreistä. Mieleen on jäänyt yksi somalitaustainen kesäsijaisena ollut hammaslääketieteen kandidaatti, joka puhui täydellistä suomea ja oli todella huomaavainen ja potilaslähtöinen lääkäri. Samoin kerran päivystyksessä rasitusvamman takia ollessani päivystävä virolainen lääkäri oli asiallinen ja empaattinen. Hän määräsi tarpeelliset laboratoriokokeet sekä röntgenkuvat otettavaksi välittömästi, jotta esim. reuman mahdollisuus voitaisiin sulkea pois.
Toisinaan taas ulkomaalaistaustaiset lääkärit ovat olleet töksäytteleviä, ylimielisiä ja kielitaidoltaan puutteellisia. Täytyy myös myöntää, että kulttuurierojen takia en menisi esim. ehkäisyasioissa venäläistaustaiselle tai Lähi-Idästä kotoisin olevalle lääkärille. Erilainen kulttuuritausta vaikuttaa joissain asioissa yllättävän paljon ja usein se ilmenee vasta sitten, kun olen jo potilaana vastaanotolla.
Kävin tänään terkkarissa. Tumma lääkäri joka koski sormenpäällä vaikka olisi pitänyt tutkia kunnolla, tuli itselle olo että olenko jotenkin saastainen kun ei voi naiseen koskea. Olen saman vaivan kanssa käynyt ennekin ja silloin lääkäri tutkii ja painelee kunnolla ja tekee myös muita tutkimuksia. Tämä antoi diagnoosin ja totesi sen 100% varmuudella. Yksikään lääkäri aiemmin ei anna 100% varmuutta. Jäin myös miettimään ymmärsikö hän puheestani mitään, kun ei esittänyt mitään kysymyksiä, kuten lääkärit normaalisti tekee.
Joudun siis marssimaan yksityiselle.
kui tol o aikaa kuunnel toimistosihteerin puheluita....
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vanhemmat ovat antaneet adoptiolapsilleen ja/tai omille ei valkoisille lapsilleen tuiki suomalaisen nimen tyyliin Pekka Nieminen tai Maija Kallio. Näin paperilla ei kukaan kyseenalaista onko ko. henkilö suomalainen. Myös oletetaan, että ihminen, jolla on supisuomalainen nimi, myös puhuu suomea sujuvasti joka tämä voi hyvinkin poistaa mahdollisia ennakkoluuloja.
Sensijaan täysin ulkomaalainen nimi helposti aiheuttaa epäilyksiä myös henkilön kielitaidon suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan suomalaisen suomenkielisen lääkärin. Siitä en jousta. Se ei ole liikaa pyydetty kun kerran asun Suomessa.
Kyseisen artikkelin lääkäreistä kumpikin on suomalainen ja suomenkielinen, joten sun kommentti on siltä osin turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan suomalaisen suomenkielisen lääkärin. Siitä en jousta. Se ei ole liikaa pyydetty kun kerran asun Suomessa.
Kyseisen artikkelin lääkäreistä kumpikin on suomalainen ja suomenkielinen, joten sun kommentti on siltä osin turha.
Mutta lääkäriä valitessa heistä on tiedossa vain täysin ulkomaalainen nimi, joten heitä ei uskalla valita.
Ja naisella tuo uskonnollisuus työpaikalla on todella luotaantyöntävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole tapana ilmaista itseään näin töykeästi. kommunikaatio on hyvin hienovaraista ja jo jos viettänyt paljon aikaa ulkomailla voi kadottaa sen vivahteet.
Vierailija kirjoitti:
haluan aina nuoren naislääkärin urologisiin tutkimuksiin, värillä ei väliä eli ei rasismia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ova somalinkielisiä, kotikielensä on aina ollut somali ja he on opiskelleet englanniksi.
Eivät siis millään tasolla ole suomenkielisiä.
Lue juttu uudelleen. Mies puhuu täydellistä suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ova somalinkielisiä, kotikielensä on aina ollut somali ja he on opiskelleet englanniksi.
Eivät siis millään tasolla ole suomenkielisiä.
Lue juttu uudelleen. Mies puhuu täydellistä suomea.
Jos olet kahden britin lapsi, puhut lapsuudenkodissasi englantia, nait britit ja häivyt 10 vuodeksi opiskelemaan Ranskaan, oletko sinä siis suomenkielinen?
Et ole. Sinä olet englanninkielinen.
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu Suomalainen, ainakaan lääkäri, ei puhuttele toista sun pronominillä.
Vai niin. Meidän itä-suomalainen lääkäri sanookin siun ja miun. Onko parempi?
Jos lääkärillä on Suomen kieli hallussa niin ei ole mitään syytä kieltäytyä hoidosta.