Työkkäri laittoi 6 vk karenssia
Teen töitä henkilökohtaisena avustajana firmalle runkosopimuksella. Asiakas löi minua. Silmä musta, ilmoitin firmaan, kävin lääkärissä.
Nyt Te-keskukselta tuli ilmo
'Työ- ja elinkeinotoimiston antaman lausunnon mukaan olet eronnut työstäsi ilman
pätevää syytä tai itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Tämän vuoksi sinulle
ei voida maksaa ansiopäivärahaa 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisestä
lukien.'
Mielipiteitä, onko karenssi ok`?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Jäitkö vaan itse pois töistä vai anoitko sairauslomaa lääkärintodistuksen perusteella?
En ole ollut saikulla. Firma ohjeisti menemään lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Jäitkö vaan itse pois töistä vai anoitko sairauslomaa lääkärintodistuksen perusteella?
Olin yhteydessä firmaan ja halusin lopettaa työt asiakkaalla. En ole ollut saikulla. Työt ko asiakkaalla jatkui 3 viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta ei käy ilmi:
- mitä aloittaja kertoi ta:lle, sanoutuiko irti vai pyysikö vaihtamaan asiakasta
- saiko sairaslomaa
-oliko lääkäriin mennessä noussut mustelmat, vaiko vasta sen jälkeen.
-kävikö valokuvauttamassa vammat.
-ilmoittiko asiasta te-toimistoon itse ja jos, niin mitä sanoi
-käyttikö purkuperustetta vai is-perustettaEn voi vastata kysymykseen, koska tarvittavia tietoja ei ole annettu
-Vastaavassa tilanteessa moni järkyttyy tai vihastuu ja tekee vääriä valintoja,
Oikea marssijärjestys on
- mene lääkäriin, pyydä sairaslomaa, jos et kykene töihin
-ota yhteyttä omaan ammattiliittoon saadaksesi neuvoja tai lakimieheen, jolla kokemusta ko asioista
- älä tee vihan vallassa vääriä toimenpiteitä, joista on sinulle vain hallaa
Aloituksessa ei miten 'käy ilmi' - aikas moneen kysymykseen olen vastannut.
Mamita kirjoitti:
Te-tsto katsoo asioita niin mustavalkoisesti. He eivät ymmärrä selityksiä tai elämää. Vain raha ratkaisee. Olen oppinut ettei missään nimessä kannata irtisanoutua, olet sitten peloissasi töissä, hengenvaarassa tai joiltakin osin kykenemätön enää toimimaan työssäsi.
Vaan, saikuta tarpeen vaatiessa, ota yhteyttä Työsuojeluun, jos vaara tai kiusaamista töissä. Tuskin sekään auttaa, mutta aina kannattaa yrittää...
Työkoneisto ei toimi oikeudenmukaisesti. Sen mukaan pitäisi väkisin olla ja pysyä samassa paikassa, kunnes olisi uusi työpaikka valmiina.
Olisit voinut tehdä rikosilmoituksen väkivallasta?? Olisi ollut myös näyttöä te-toimistolle ja Työsuojeluun, että asia on vakava jne. Lääkärinlausunnon kera.
Saat varmasti jonkun paremman paikan, lycka till!! :)
Rikosilmoitus tehty.
Kai olet selvityksen tehnyt te toimistoon ja ihmetellyt asiaa siitä, miksi karenssi?
Työkkärin ihmiset on osa ammattitaidottomia ja joskus tietokoneellee sytetyt tiedot aiheuttaa automaattisesti karenssin vaikka oikeasti sitä ei pidä tulla, mutta asioilla on tapana järjestyä.
Henkkari kirjoitti:
Hämmästyttää tuo lausunto, että olen itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen ja 'eronnut' ilman pätevää syytä.
Tuo on automaattivastaus, jos päättymisen syy ei johdu määräaikaisentyösopimuksen päättymisestä? Tohon toin laittaa selvityksen. Menee vaan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä iltasanomiin ja kerro tarinasi. Saa te-toimisto nenilleen. Kaikkien pitäisi toimia niin, saataisiin te- toimistojen mielivallalle loppu. Median tuoma huomio saa kummasti aikaan reaktioita.
Toivottavasti moni muukin ottaa, jotka ovat vääryyttä kokeneet. Tuolle pelleilylle on tehtävä loppu.
Eihän monesti karenssi ole ok, mutta siitä ei voi valittaa, joten mielivaltaista monesti on.
Vierailija kirjoitti:
Mua lähenteli nuorten työpajan pomo 90-luvulla. Vaikka työkkärissä tiedettiin asiasta kun muutkin oli valittaneet, niin kun lopetin työpajahommat sain 3kk karenssin. Siihen aikaan niissä päätöksissä luki että päätöksestä ei saa valittaa
Viranhaltijan virheellisestä / lainvastaisesta päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä pikaisesti. Jos se hylätään, päätöksestä voi valittaa.
Suomi.fi:stä löytyy ohje googlaamalla oikaisuvaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua lähenteli nuorten työpajan pomo 90-luvulla. Vaikka työkkärissä tiedettiin asiasta kun muutkin oli valittaneet, niin kun lopetin työpajahommat sain 3kk karenssin. Siihen aikaan niissä päätöksissä luki että päätöksestä ei saa valittaa
Viranhaltijan virheellisestä / lainvastaisesta päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on käsiteltävä pikaisesti. Jos se hylätään, päätöksestä voi valittaa.
Suomi.fi:stä löytyy ohje googlaamalla oikaisuvaatimus.
Valitin, käsittelyaika 3-6kk.
Et ole töihin ajatellut mennä?