Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri laittoi 6 vk karenssia

Henkkari
25.07.2023 |

Teen töitä henkilökohtaisena avustajana firmalle runkosopimuksella. Asiakas löi minua. Silmä musta, ilmoitin firmaan, kävin lääkärissä.

Nyt Te-keskukselta tuli ilmo

'Työ- ja elinkeinotoimiston antaman lausunnon mukaan olet eronnut työstäsi ilman
pätevää syytä tai itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen. Tämän vuoksi sinulle
ei voida maksaa ansiopäivärahaa 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisestä
lukien.'

Mielipiteitä, onko karenssi ok`?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä päivälehteen, olisi hyvä saada tavallisille työssä käyville tietoa työkkärin mielivaltaisesta toiminnasta. Työkkäri toiminut väärin.

Vierailija
22/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä tietysti. Eihän mikään ole pätevä syy irtisanoutua työstä. Juu ja itse aiheutettu. Kun joku randomhullu tulee ja lyö ilman mitään järkevää syytä, niin lyötyhän sen on itse aiheuttanut.

Ai jumalauta. Kyllä tämä on sairas maa.

Sille, joka tuon ilmoituksen karenssista runoili, saisi käydä elämässä joku oikein kunnon paska. Silmäsi mustaksi lyöneelle vielä isompi paska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ollut sairasloma ja sen jälkeen siirto toisiin hommiin firmassa?

Mitä sanoit työnantajalle? Halusit lopetttaa työt siis kokonaan?

Mitä työnantaja olisi tarjonnut ratkaisuksi?

Vierailija
24/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs lopetit työt, aina voit valittaa.

"Mitäs lopetit" nönnönnöö.

Vierailija
25/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se jo tiedetään, että työkkärille ei kelpaa mikään syy irtisanoutua.

Mitä sanoit työnantajalle ja mitä työnantaja ehdotti?

Vierailija
26/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun irtisanouduin edellisestä työpaikasta niin olin n. 150 viikkoa ihan omaehtoisessa "karenssissa" poissa työmarkkinoilta ja työkkäristä, ja ei, en ollut vankilassa xD

Vierailija
27/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Mene itse jonkun hakattavaksi minimipalkalla.

Vierailija
28/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jo tiedetään, että työkkärille ei kelpaa mikään syy irtisanoutua.

Mitä sanoit työnantajalle ja mitä työnantaja ehdotti?

Tää on ollut jo iät ja ajat, ettei työkkärille mikään syy kelpaa perusteeksi irtisanoa. Ei ole oikeutta irtisanoutua työstä, vaikka mikä olisi.

Vielä kun sama koskisi työnantajia, että mikään ei ole laillinen syy irtisanoa. Olisi hyvä työpaikkavarmuus.

Vierailija
29/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teet valituksen ja liität lääkärilausunnon siihen.

Se ei mene noin helposti. Työvoimapoliittisista lausunnoista ei voi valittaa suoraan, vaan valitus tulee viedä muutosasialautakuntaan jossa käsittelyaika on yleensä vuosi, eivätkä he oikeastaan koskaan korjaa edes järjettömiä lausuntoja.

Vierailija
30/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laillista. Tee valitus oikeusasiamiehelle, jos asia ei muuten ratkea. Paras keino saada oikaisu, olisi ottaa yhteyttä iltapäivälehtiin. Sen jälkeen karenssi perutaan varmasti.

Laitoin viestin Iltalehteen.

Vierailija
31/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha. Pöytätietokone keskustelu poistui. Nyt poistuu tämäkin koska ilmiannan tämän.

Vierailija
32/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin

Tota olen töissä. Oliko muuta?

Vierailija
33/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valituksen paikka, ei tuo voi noin mennä.

Toki paikanvaihdos jonkun muun avustajaksi olisi kait järkevintä. 

Jos et halua tuota työtä enää tehdä niin saat perustoimeentulotuen kelalta karenssin ajan.

En saa mitään tukia, koska teen myös muita töitä.

Vierailija
34/91 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkkari kirjoitti:

Hämmästyttää tuo lausunto, että olen itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen ja 'eronnut' ilman pätevää syytä.

Eihän tuosta sinun aloitusviestistä käy ollenkaan selville mitä olet tehnyt työsuhteellesi ja mitä ilmoitit firmaan ja te-toimistoon?

Vierailija
35/91 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo oikeuteen vaan. Saat varmasti rahaa takas jos menetät jotain. Ei töissä voi tulla hakatuksi joten sinulla on oikeus erota. Itse sain karenssin siitä että kun olin hommannut itselleni työpaikan josta sai oikeaa palkkaa. Työkkräi yritti pakottaa minua työkokeiluun 9 eurolla päivässä. Menin telinetöihin jostain sain 2200 euroa kk palkkaa. Se työ kesti 4 kuukautta olkiluodossa. Kun työ loppui niin karenssi tuli heti koska olin silloin aikaisemmin kieltäytynyt työkokeilusta. Palkkatyön sain ennen sitä ja siitäkin ilmoitin työkkäriin. 

Vierailija
36/91 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti ole toimittanut heille olennaisia papereita!

Toimita ne ja pyydä uudelleen käsittelyä pikana. Vetoa myös siihen ettet voi tehdä vaarallista työtä, joka uhkaa terveyttäsi.

Vierailija
37/91 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset kerro aloituksessasi, että miten irtisanouduit? Eihän sillä väliä ole, mutta outoa, että jätät tarinasi puolitiehen.

Ilmoitin työnantajalle mitä oli tapahtunut. Sanoin, että en enää halua mennnä ko. asiakkalle. Työsopimus firman kanssa jatkuu.

Vierailija
38/91 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkari kirjoitti:

Hämmästyttää tuo lausunto, että olen itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen ja 'eronnut' ilman pätevää syytä.

No etkö siis eronnut työstäsi?

Voitko kertoa tarinasi loppuun eli mitä tapahtui, kun asiakas löi sinua? Menit lääkäriin ja poliisille?

Mitä sanoit työnantajallesi?

En ole eronnut firman palveluksesta.

Poistuin asiakkaalta lyönnin jälkeen.

Ilmoitin ta:lle mitä oli tapahtunut. Tein rikosilmoituksen ja ta:n ohjeistuksen mukaan kävin lääkärissä.

Vierailija
39/91 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkkari kirjoitti:

Tuo on ihan normaali vakiolause.

Olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen tarkoittaa suomennettuna sitä, että olet näköjään sanonut työnantajallesi, että lopetat työt. Vai etkö muka irtosanoutunut?

En ole irtisanoutunut, ilmoitin, että en enää halua avustaa ko. henkilöä.

Vierailija
40/91 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä niin vaan itse voi irtisanoutua ja olettaa ettei saa karenssia. 

Ensin siitä väkivallasta kerrotaan työkkärissä, kysytään että onko tämä pätevä syy irtisanoutua, jos sanotaan että joo, silloin voi irtisanoutua itse ilman karenssia.

Laki on laki, siinä on tarkasti sanottu mitkä on hyväksyttäviä syitä irtisanoutua ja mikään muu ei. Ja siitä hyväksyttävästäkin pitää ensin ilmoittaa työkkäriin, ja vasta sitten irtisanoutua. Tuo syy varmasti olisi mennyt läpi kun olisit pyytänyt vaan lääkäriltä saikkua ja sen aikana selvittänyt asian työkkärin kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä