Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan

Vierailija
25.07.2023 |

Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.

Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.

Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.

Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.

Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.

Kommentit (1406)

Vierailija
181/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on todella nuuka ystävä. Tekivät reissun toiselle puolelle Suomea. Mieheni tankkasi täällä kotikaupungissa autonsa tankin täyteen ja sopivat ystävänsä kanssa että tämä tankkaa sitten siellä perillä tankin täyteen. Olivat ajaneet kolme kilometriä harhaan majapaikasta. Tämä kaveri ei ollut suostunut tankkaamaan tankkia täyteen kun hän maksaisi liikaa ja ei mene tasan.

Vierailija
182/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa olla aika nuori, kun katselee tuommoista. Miten neuvoisit, jos sun hyvä ystävä kertois tällasen jutun?

No sehän tässä onkin, että olen jo 29v (kuten mieskin) ja tätä miestä ennen olin useita vuosia sinkkuna ja viihdyinkin hyvin yksikseni. Minun ei siis väkisin tarvitsisi läheisyydenkaipuussa roikkua kenessäkään.

Mulle tämä kuvio vain on jotenkin ollut niin hämmentävää, että olen lähinnä katsonut odotellen, onko miehen käytös vain alkuaikojen testailua etten ole mikään gold diggeri ja välitän hänestä aidosti ihmisenä, vai mikä on homman nimi. Mutta ihan tosissaan se taitaa penninväännön kanssa olla ja nyt on tullut se epäilys, käyttääkö hyväksi minun hyväsydämisyyttä ja vetää itse yli puolet kaikesta. Eihän kukaan toista oikeasti rakastava ajattele noin tai käyttäydy noin itsekkäästi vai? :( Muuten osoittaa hellyyttä ja on niin hyvä keskustelija, että siksi tätä olen varmaan kestänyt näinkin pitkään.

Koskaan ei pitäisi luottaa sellaiseen ajatukseen, että kyllä ne asiat muuttuvat ajan kuluessa tai rakastuessa syvemmin. Ollaan kuitenkin seurusteltu jo vuosi.

Ap

Ensinnäkin. Ei milloinkaan kannata normalisoida mitään gold digger-puheita. Koko termi on puhtaaksi suodatettua naisvihaa. Itsetuntosi ei ole kovin hyvä, kun olet sen omaksunut. Varsinkin kun mies tässä käyttää sinua hyväkseen taloudellisesti.

Toiseksi. Tuo käytös mieheltä ei ole missään nimessä normaalia jos olette seurustelleet jo VUODEN. Olen itsekin hyvin tarkka rahasta ja samoin mieheni, joten laskimme kulut tarkalleen tasan. Pari kuukautta. Sitten keskustelimme ja totesimme että molemmat haluamme jatkaa yhdessä, niin euroja ei kannata enää laskea. Ja me siis olemme ihan suomeksi sanottuna pihejä. Molemmat. Mutta ymmärrämme silti mikä on parisuhde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulosta hyvältä. Nuukuus (huom, ei säästäväisyys) on yleensä defenssi, jolla yritetään paikata omaa vaillejäämisen tunnetta. Nuuka ei nuukaile pelkästään rahasta, vaan myös ihan kaikesta muusta, myös tunteistakin. Koko ajan on pelko että itse jää paitsi ja muut saa enemmän. En jatkaisi parisuhteessa, koska se sama jatkuisi aina vaan - ja pahimmillaan pahenee, jos lapsia tulee.

\

Näin juuri. Poikaystävälläsi on mentaalinen oire, ja se luonnollisesti saa Sinut ja kenen tahansa hänen lähellään olevan kokemaan itsensä ettei ole haluttava, rakastettu eikä toinen välitä. 

Et ole varmaan ainoa, uskon että työkaverit ja perhe kokevat vastaavasti.

Puhu hänelle ja hakekaa apua ja viimekädessä poikaystävä terapiaan käsittelemään lapsuuden kokemuksia, mutta muuten hän vain toistaa samaa, kummppanin vaihtaminen ei auta. 

Toisaalta Sinäkin! Kannattaa miettiä mikä on sinun traumasi ja kiintymyssuhde oire, kun olet tuollaisen poikaystävän kanssa! 

Siitä SINUN kannattaisi ottaa selvää. 

Vierailija
184/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastava ihminen on antelias rakkaudessa, huomioimisessa, hoivassa jne 

Eikä kuten poikaystävä.

Vierailija
185/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ehkä nyt kuitenkin kysymys muusta kuin rahasta.

Suhteen pitäisi perustua vastavuoroisuusperiaatteeseen; minä haluan hyvää sinulle ja sinä minulle.

Raha-asioissa tämä menee niin, että on antelias ja jos toinen huomaa epäoikeudenmukaisuutta, niin hän oikaisee. Tyyliin "Maksoit viimeksi kahvit, niin nyt maksan minä."

Ennemminkin kyse on siis ap:lläkin varmaan hyvän suhteen perustasta, välittämisestä ja luottamuksesta kuin suoraan rahasta ja ruoasta. Kulujen jakaminen itsessään on hyvä asia ja ehkäisee katkeruutta.

Kerrotun perusteella tässä suhteessa kulujen jakaminen on toteutunut siten, että toisen osapuolen kohdalla ei ole mitään viitteitä välittämisestä ja toteutunut tasajakokin kertoo, että luottamus on johtanut  hyväksikäyttöön.

Vaikuttaisi, että ap tajuaa tilanteensa, mutta jää roikkumaan epätyydyttävään suhteeseen, kuten tekee moni muukin. Ap näkee suhteessaan hyvä puolia, mutta hänen oma kuvauksensa suhteesta puhuu kuitenkin näitä väitteitä vastaan.

Vierailija
186/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni on todella nuuka ystävä. Tekivät reissun toiselle puolelle Suomea. Mieheni tankkasi täällä kotikaupungissa autonsa tankin täyteen ja sopivat ystävänsä kanssa että tämä tankkaa sitten siellä perillä tankin täyteen. Olivat ajaneet kolme kilometriä harhaan majapaikasta. Tämä kaveri ei ollut suostunut tankkaamaan tankkia täyteen kun hän maksaisi liikaa ja ei mene tasan.

Olisi jättänyt sen tyypin sinne. Tuollaisten kusipäiden kanssa ei kannata olla. 

Vierailija
187/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä ajatuksissa tehdä lapsia tulevaisuudessa? Nimittäin en suosittele missään tapauksessa. Silloin ei kuluja vain voi jakaa puoliksi ja miehen täytyisi maksaa leijonan osa elämisestä. En tiedä miten tuo voisi onnistua? Laskisitteko sinulle tuntipalkan vauvan hoidosta ja puolittaisitte sen vai? Kauheimpia kuulemiani on nämä, että lapsen tultua äidin tulot tippuvat ja silti kaikki maksetaan puoliksi. Paitsi äiti maksaa usein myös lapsen kulut (en ymmärrä millä?).

Minusta tuo ei ole pelkkää nuukuutta, vaan arvostuksen puutetta. Voisi jopa sanoa, että taloudellista väkivaltaa. Noin ei vain kohdella toista ja olen ihan varma, että katkeroidut tuosta vielä enemmän. Tai ainakin sinun pitäisi. Minusta sinun kannattaa ottaa asia suoraan puheeksi ja ehdottaa hänelle terapiaa tms. Ja miettiä miehen vastauksen pohjalta, että haluatko jatkaa.

Jos lapsia syntyisi, niin sen jälkeen kuluja ei puolitettaisi. Tilalle tulisi tulojen jako, jossa puolet kuuluu miehelle ja toinen puoli naiselle sekä lapsille. Toisin sanoen lasten kulut on tietenkin naisen kuluja.

Vierailija
188/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap siipeilee poikkiksen isommassa asunnossa ilmaiseksi, mutta euron oliivit on sitten liikaa? 😂

Kerrotko, kuinka siipeilen kun menen kotiini käymään suihkussa ja laittautumassa ja suurimmaksi osaksi nukunkin omassa kodissani? Ja se, että vien sitä vessapaperiakin ja omat saippuat, maksan kaikesta puoliksi kulut jos niitä joudun käyttämään tai syömään. Ja sitten mies kuitenkin syö ja juo enemmän kuin minä.

Ap

trololoo vaan, näin ne tarinat muuttuu 🙃

Miten tarina on tässä muuttunut? Mainitsin, että oleilemme hänen luonaan suurimmaksi osaksi tilasyistä, mutta ruuat, kahvit, wc-paperit ym jäävät hänen luokseen käytettäväksi arkisinkin kun taas minä menen kotiini johon ostan samat asiat ja ruuat itselleni uusiksi. Ja kun menen takaisin poikaystävälleni, se iso kokispullo tai pakastekakku onkin vedetty loppuun eikä säästetty sitä minun osuutta minulle. Minua häiritsee se, miten hän laskee joka pennin, muttei tunne huonoa omaatuntoa kuitenkin syödä enemmän tai tarjota kysymättä minun ostamiani juttuja kavereilleen ja ottaa krediitit siitä itselleen vielä päälle hyvänä kaverina.

Olen kuitenkin heittänyt miten on aika töykeää juoda/syödä loppuun jokin yhteinen asia kysymättä minulta. Ei näytä ymmärtävän ja minun kai pitäisi alkaa yhtä röyhkeäksi ja alkaa nipottamaan ja pennistä. Se vaan alkaa tuntuvan kiristää koko suhdetta ja mun halut ainakin menee ja romanttisuus häviää pidemmällä tähtäimellä :/ En ymmärrä, miten hän voi olla noin nuuka jos kerta rakastaa minua ja haluaa tehdä minut onnelliseksi. Eikö sitä parisuhteet kuitenkin ole kummaltakin osapuolelta?

Ap

Lokki on lokki, vaikka voissa paistaisi. Ne ottavat mielellään aivan kaiken tarjotun vastaan ilman minkäänlaisia omantunnontuskia, mutta nikottelevat ihan halvatusti, jos pitäisi 1/10 antaa takaisin siitä ottamastaan. Lokin tunnistaa siitäkin, että jos lokki tulee kylään, se syö kaiken, ja jos lokille menee kylään, et saa mitään.

Mulla on lokkiystävä, joka on muuten myös autisti. Ottaa kirjaimellisesti, jos hänelle sanoo, että voit ottaa kahvia, kunhan et juo kaikkea. Jättää 1cm lirun sinne pannun pohjalle, koska silloin hän ei ole juonut kaikkea.

Vierailija
189/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet. 

Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu. 

190/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, kun puhutaan narratiivista "naiset elävät miesten siivellä ja hyväksikäyttävät miestä taloudellisesti", kun minusta tuntuu, että asia on juuri toisinpäin, että moni mies mielellään maksattaa omat menonsa naisystävällään.

Vierailija
191/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet. 

Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu. 

Ei ihmistä voi muuttaa. Eikä toisen aikuisen tehtävä ole kasvattaa toista aikuista, ellei tämä sitten pyydä apua vaikkapa oman urakkansa tueksi. Eiköhän tuo toimi, miten haluaa toimia, oli sitten syy ihan mikä tahansa. Tuossa on todella iso gap paikattavaksi normaaliin toimintaan saati siihen, että mies ikinä tarjoaisi mitään. 

Vierailija
192/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellinen väkivalta on yksi väkivallan muoto. Samoin kuin vaikka henkinen väkivalta. Molempia on eri asteisia esim. toisen taloudellinen hyväksikäyttö VS toisen ajaminen  luottotiedottomaksi.

Ukko vaihtoon ja sassiin!

Vierailija
193/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ap:n aikuisuudesta pois, jos ei ala kasvattaa toista ihmistä. On ihan aikuista tehdä johtopäätökset ja poistaa itsensä yhtälöstä. 

Vierailija
194/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sisaruksethan ne vasta oppivatkin jakamaan. Oikein kilpailevat siitä kuka saa olla jalomielisin ja antaa toiselle sen isomman palan. Eiku...

Ei mistään uhrautumisesta ole kyse vaan huomioidaan että toisetkin saa, ei vie itse kaikkea. Sisarusten kanssa kasvaneilla se tulee yleensä selkärangasta, ei tarvitse miettiä edes.

Sisaruksilla tulee selkärangasta oman puolen pitäminen, ei suinkaan jakaminen.

Juuri piti kirjoittaa samaa! 5 sisarusta ja meillä ei aikusinakaan tuoda omaksi tarkoitettuja herkkuja pöydälle ja jos jaetaan, niin jaetaan aivan jumalattoman kristillisesti tasan.

Itselläni on yksi lapsi joka lähentelee aikuisuutta ja hän taas on niin jakavaa sorttia, että olen kasvatustyössä joutunut tosiaan katsomaan asiaa laajemmalla perspektiivillä hänen kanssaan.

AP:lle neuvoksi kuten joku jo sanoi, olet itse vastuussa fiiliksistäsi ja siitä, että sanoitat ne toiselle. Sitten ellei mene perille niin teet johtopäätöksiä.

Vierailija
195/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun täytyy sitten vaan laittaa kaikki itsekin sinne, jopa ne leivontaan käytetyt tarvikkeet.

Siinä vaiheessa mies sanoo, että ei ole sovittu noista, en maksa.

Minä tekisin niin, että sanoisin, että maksetaan ihan käytön mukaan, eli jos mies syö enemmän, niin maksaa enemmän. Syötkö e pillereitä? Sitten mies maksaa puolet sinun pillereistä ha gynekäynneistä? Älä myöskään osta wc- papereita tms, sen sijaan otat oman wc paperin ja käytät sitä.

Itse alkaisin tuossa tilanteessa tosi niuhoksi, vaatisin , että KAIKKI JAETAAN TASAN TASAN.

Vierailija
196/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sisaruksethan ne vasta oppivatkin jakamaan. Oikein kilpailevat siitä kuka saa olla jalomielisin ja antaa toiselle sen isomman palan. Eiku...

Ei mistään uhrautumisesta ole kyse vaan huomioidaan että toisetkin saa, ei vie itse kaikkea. Sisarusten kanssa kasvaneilla se tulee yleensä selkärangasta, ei tarvitse miettiä edes.

Juuri piti kirjoittaa samaa! 5 sisarusta ja meillä ei aikusinakaan tuoda omaksi tarkoitettuja herkkuja pöydälle ja jos jaetaan, niin jaetaan aivan jumalattoman kristillisesti tasan.

Itselläni on yksi lapsi joka lähentelee aikuisuutta ja hän taas on niin jakavaa sorttia, että olen kasvatustyössä joutunut tosiaan katsomaan asiaa laajemmalla perspektiivillä hänen kanssaan.

AP:lle neuvoksi kuten joku jo sanoi, olet itse vastuussa fiiliksistäsi ja siitä, että sanoitat ne toiselle. Sitten ellei mene perille niin teet johtopäätöksiä.

Ihan ohis, mutta miksei voi sanoa, että sanot toiselle vaan pitää sanoa sanoitat ne toiselle?

Vierailija
197/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan jakaminen, ja tasapuolisuus, ja kaikkien huomioiminen. Ainakin meillä.

Vierailija
198/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiselvästikin hän pyrkii hyötymään sinusta. Olen sua muutaman vuoden nuorempi ja mun mies sun miestä joitakin vuosia vanhempi. Hän esimerkiksi ostaa 90% kaikista käyttämistämme ruokatarvikkeista täysin oma-aloitteisesti, koska ymmärtää syövänsä paljon mua enemmän. Mulla on vähän sellainen tunne, että jos hankit lapsen sun poikaystävän kanssa jonain päivänä, päädyt maksamaan kaikki häneen liittyvät hankinnat.

Vierailija
199/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi tuollaista parisuhdetta hetkeäkään. Meillä on aina jaettu kulut suunnilleen tasapuolisesti muttei ikinä senttejä laskien. Ostellaan vuorotellen ruokia jne. On ollut kausia kun toisella on ollut selvästi isommat tulot ja silloin se isotuloisempi on maksellut enemmän. Siitäkään emme ole onnistuneet tekemään mitään ongelmaa. Minun on oikeasti hieman vaikea ymmärtää miksi niin monissa parisuhteissa raha-asioiden hoitaminen on tehty niin työlääksi ja kaikesta pidetään tarkasti sentilleen kirjaa. Se ei tunnu luonnolliselta jos tavoitteena on olla suhteessa jossa vedetään yhtä köyttä, tuetaan kumppania ja halutaan toiselle hyvää.

Ja huom. olen itse suurimman osan ajasta ollut se parempituloinen jos joku meinaa ajatella että tämä on jonkun puolison rahoja kuppaavan kannanotto.

Vierailija
200/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä voi muuttaa. Eikä toisen aikuisen tehtävä ole kasvattaa toista aikuista, ellei tämä sitten pyydä apua vaikkapa oman urakkansa tueksi. Eiköhän tuo toimi, miten haluaa toimia, oli sitten syy ihan mikä tahansa. Tuossa on todella iso gap paikattavaksi normaaliin toimintaan saati siihen, että mies ikinä tarjoaisi mitään. 

Ei voi niin. Tuo on vielä niin perustavanlaatuinen asia, että se ei muutu. Pihi on pihi aina. Joko sen hyväksyy, ja oppii elämään asian kanssa, tai sitten vaihtaa toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä