Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Minun exäni oli alkuun juuri tuollainen: kävimme kaupassa ja hän lappoi kärryn täyteen tavaraa, kassalla meni suoraan pakkaamaan, minä maksoin. Kun tavarat oli pakattu, hän vei kärryn paikoilleen, lampsi autolle ja minä kannoin ostokset. Katselin sitä hetken, kunnes sanoin, että hänkin voisi vuorostaan maksaa ostokset ja kas kummaa, hänen ostoskerrallaan kärryyn laitettiin vain ihan välttämättömät tavarat ja niistäkin halvimmat versiot. Ostosten kantaminen sen sijaan olikin suuremman opetuksen takana, en tiedä, miksi oli niin vaikeaa ottaa kädet taskuista ja viedä kamat autolle. Tänä päivänäkin ärsyynnyn, kun näen naisen kantavan ostoskasseja ja miehen tallustelevan kädet tyhjinä vieressä.. 😣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet.
Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu.
Ei ihmistä voi muuttaa. Eikä toisen aikuisen tehtävä ole kasvattaa toista aikuista, ellei tämä sitten pyydä apua vaikkapa oman urakkansa tueksi. Eiköhän tuo toimi, miten haluaa toimia, oli sitten syy ihan mikä tahansa. Tuossa on todella iso gap paikattavaksi normaaliin toimintaan saati siihen, että mies ikinä tarjoaisi mitään.
Ei voi niin. Tuo on vielä niin perustavanlaatuinen asia, että se ei muutu. Pihi on pihi aina. Joko sen hyväksyy, ja oppii elämään asian kanssa, tai sitten vaihtaa toiseen.
Eksä aloitti taloudellisen väkivallan siinä vaiheessa, kun yhdistimme taloudet. En ihan kovin kauaa jaksanut katsoa ja erottiin jo viime vuosituhannella. Hän katsoi tarpeelliseksi soittaa minulle 12 vuotta eron jälkeen ja esittää mielipidettään siitä, että minä olen käyttänyt häntä taloudellisesti hyväkseni. Todellisuudessa se meni juuri päin vastoin. Hän pihtasi kyllä ihan kaikessa, hellyydessä ja seksissäkin. Kaikessa, mistä tiesi että minä olisin pitänyt.
Poikaystäväsi= sairas nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet.
Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu.
Ei se kyllä mene uunouden piikkiin että maksattaa puolet kakusta puolisolla ja syö sen sitten kysymättä kokonaan itse, näin esimerkkinä. Kyllä se on tarkoituksellista. Itsekin ajattelin ensin ongelman olevan se että ap ostaa yhteisiä tavaroita "listan ulkopuolelta" ja harmittelee sitten että maksaa enemmän. Tuohan korjaantuisi sillä että lisäisi ne ostetut jutut sovellukseen. Ongelma onkin nyt se että mies syö valtaosan ruoista joista ap maksaa puolet.
Sitä en ymmärrä että vielä nykypäivänä joku odottaa miehen tarjoavan asioita ja "hemmottelevan" esim. ravintoloissa, mutta ilmeisesti sellaistakin ap kaipaa. Tärkeintä on nyt kuitenkin se, etteivät kulut mene puoliksi ellei ruokakin mene. Kukaan ei uunouttaan rohmua toisen maksamaa ruokaa. Uunouttaan voi jättää vaikka juuston vahingossa lämpimään mutta ei loisia toisen rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä mene uunouden piikkiin että maksattaa puolet kakusta puolisolla ja syö sen sitten kysymättä kokonaan itse, näin esimerkkinä. Kyllä se on tarkoituksellista. Itsekin ajattelin ensin ongelman olevan se että ap ostaa yhteisiä tavaroita "listan ulkopuolelta" ja harmittelee sitten että maksaa enemmän. Tuohan korjaantuisi sillä että lisäisi ne ostetut jutut sovellukseen. Ongelma onkin nyt se että mies syö valtaosan ruoista joista ap maksaa puolet.
Sitä en ymmärrä että vielä nykypäivänä joku odottaa miehen tarjoavan asioita ja "hemmottelevan" esim. ravintoloissa, mutta ilmeisesti sellaistakin ap kaipaa. Tärkeintä on nyt kuitenkin se, etteivät kulut mene puoliksi ellei ruokakin mene. Kukaan ei uunouttaan rohmua toisen maksamaa ruokaa. Uunouttaan voi jättää vaikka juuston vahingossa lämpimään mutta ei loisia toisen rahoilla.
Mies maksattaa ap:lla autonsa kuluja! Ap ei kuitenkaan lisäile sovellukseen omia matkustuskulujaan. Törkeä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap:n aikuisuudesta pois, jos ei ala kasvattaa toista ihmistä. On ihan aikuista tehdä johtopäätökset ja poistaa itsensä yhtälöstä.
Ei kukaan ole mistään kasvattamisesta puhunut vaan siitä, että kertoo toiselle suoraan mikä mättää. Aikuinen ihminen osaa ilmaista toiselle suoraan mikä on ongelma sen sijaan, että kärvistelee vuoden ja avautuu netissä.
Kutsu AP seuraavalla kerralla mies sun luokse yöksi ja pyydä häntä tuomaan omat syömisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap:n aikuisuudesta pois, jos ei ala kasvattaa toista ihmistä. On ihan aikuista tehdä johtopäätökset ja poistaa itsensä yhtälöstä.
Ei kukaan ole mistään kasvattamisesta puhunut vaan siitä, että kertoo toiselle suoraan mikä mättää. Aikuinen ihminen osaa ilmaista toiselle suoraan mikä on ongelma sen sijaan, että kärvistelee vuoden ja avautuu netissä.
Kuule, siinä suhteessa on jotain todella pahasti vialla, jos kärvistelee vuoden sanomatta mitään ja avautuu netissä. Ylipäätään pidän itse mittarina sitä, että kun tulee mieli avautua täällä jostain asiasta niin se on jo aikamoisen iso ongelma ja jos kyseessä on ihmissuhde, sen voi todeta olevan tuhoon tuomittu.
Ap joko alitajuisesti tietää, ettei keskustelu tule auttamaan mitään tai mies on sellainen, ettei hänelle pysty puhumaan. Molempi pahempi.
Meillä mies oikeastaan maksaa lähes kaiken, mutta sitten aina välillä katsotaan että paljonko rahaa on kulunut ja mihin, ja minä sitten laitan tonnin tai kaksi hänen tililleen.
Menee suunnilleen puoleksi. Mies tiedostaa että syö enemmän ja käyttää autoa enemmän, se otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Siis teillä on käytössä 50/50-systeemi ja oikein sovellus sitä varten, mutta sinä hermostut kun ostat miehelle asioita joita et laita sovellukseen ja mies laittaa sinne kaiken?
Ratkaisu: laitat myös ne vessapaperit, leipomukset ja tarjotut juomat sinne sovellukseen aivan kuten mieskin tekee. Sitten kulut menevät oikeasti tasan.
Ei mene tasan kun ukkokulta syö 2/3 kaikesta mutta maksattaa toisella puolet. Kyllä tuollainen pihiys on sellainen asia että mies vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, siinä suhteessa on jotain todella pahasti vialla, jos kärvistelee vuoden sanomatta mitään ja avautuu netissä. Ylipäätään pidän itse mittarina sitä, että kun tulee mieli avautua täällä jostain asiasta niin se on jo aikamoisen iso ongelma ja jos kyseessä on ihmissuhde, sen voi todeta olevan tuhoon tuomittu.
Ap joko alitajuisesti tietää, ettei keskustelu tule auttamaan mitään tai mies on sellainen, ettei hänelle pysty puhumaan. Molempi pahempi.
Ihan mahdollista sekin on että mies on molopää. En ole kieltänyt. Ap voi olla niin lapanen,että ei saa pidettyä puoliaan muutenkaan,tai sitten ei.Ihan turha sitä on selitellä pelkästään suhteen ominaislaadulla jos toinen ei saa suutaan auki. Lopeta tuollainen uhriuttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies maksattaa ap:lla autonsa kuluja! Ap ei kuitenkaan lisäile sovellukseen omia matkustuskulujaan. Törkeä tyyppi.
Se ei selvinnyt aloituksesta että käyttääkö ap autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain on suhteessa pahasti pielessä, jos asioita pitää hoitaa excelillä ja taskulaskimella. Eikä maalaisjärkeä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!
Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.
Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?
Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.
Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.
Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.
Ai. Me laitetaan miehen kanssa kaikki puoliksi edelleen kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen, enkä ole vielä nähnyt siinä mitään sairasta. Siksi kysyin mutta ei auennut vieläkään.
Ei ole pihiä maksaa oma osuutensa elämisestään.
Ihan kaiken? Toinen menee kahvilassa varaamaan pöytää ja siellä siirtää Mobile paylla rahaa puolisolle, joka hakee molemmille kahvit. isot kulut toki jaetaan, puoliksi tai suhteessa tuloihin, mutta kuka jaksaa tuollasita jokaisen pikkumenon puolittamista.
kyllähän näitä arpojia että kuka maksaa minkäkin jugurtin kellekin kassalla aina välillä näkee, kassalla työskentelevät osaavat näistä varmaan parempia tarinoita kertoa :)
Toivottavasti tää aloitus oli provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain on suhteessa pahasti pielessä, jos asioita pitää hoitaa excelillä ja taskulaskimella. Eikä maalaisjärkeä löydy.
Minä koen eläväni onnellisessa suhteessa vaikka jaammekin arjen kulut puoliksi laskimella. Tai ehkä juuri siksi.
Tänään ehdotan miehelle tuota sovellusta. En ole ennen kuullutkaan.
Nuukuus/saituus on ikäviä luonteenpiirteitä. Kun on kyse ihmisestä kenellä olisi varaa olla saitailematta.
Toi että on ainoa lapsi ei todellakaan paranna asiaa. Ainokaisilla ei ole ongelma ottaa sitä viimistä kakunpalaa. Että se voitais jakaa ei käy mielessäkään. Tai että joku toinen sais vaihteeksi ottaa sen ei käy mielessäkään.
Meillä on miehen vanhemmat molemmat ainokaisia. Ovat saitoja, omaisuutta on kylläkin. Ovat myös onnistuneet kasvattamaan lapsistaan itsestään light variantteja rahan kasaamisen suhteen.
Ovat myös säästäväisiä tunneilmaisussaan, en usko että ovat meidän toiselle ja kolmannelle lapselle koskaan sanoneet pitävänsä heistä, tai halaneetkaan. Olis heidän mielestä lapsenteko pitänyt lopettaa siihen ensimmäiseen. Kumma kyllä niin miehelläni on veli.
Nyt vanhukset ovat +80 v ja huonot kontaktit lapsenlapsiinsa. Ja lapsiinsa.
Asuivat ulkomailla lastenlasten ollessa pieniä, lähemmä 20 v.
Toi puhelin app kuulostaa rasittavalta. Hankkisin miehen kanssa ylimääräisen yhteisen tilin johon kumpikin siirtää yhtä paljon rahaa.
Toinen vaihtoehto on, että molemmat ostaa omat ruuat ja muut tarvikkeet. Pyykinpesunesteeseen ja fairyyn voi kirjoittaa tussilla nimen, ja kun se loppuu, toinen ostaa seuraavan pullon. Ja lahjojen ostaminen loppuu tähän.
Ja hyvä nainen opettele olemaan hankala. Jos olet ostanut eväät, ne on sinun ja voit ottaa ne pois miehen kädestä ja kertoa sen kavereille että mies on vastuussa omista tarjoilustaan eikä teillä ole yhteistä taloutta. Annat miehen vikistä ja valittaa, ei se ole maailmanloppu. Olet paremmalla tuulella etkä katkeroidu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä. Nuukuus (huom, ei säästäväisyys) on yleensä defenssi, jolla yritetään paikata omaa vaillejäämisen tunnetta. Nuuka ei nuukaile pelkästään rahasta, vaan myös ihan kaikesta muusta, myös tunteistakin. Koko ajan on pelko että itse jää paitsi ja muut saa enemmän. En jatkaisi parisuhteessa, koska se sama jatkuisi aina vaan - ja pahimmillaan pahenee, jos lapsia tulee.
Ystävälläni oli samanlainen mies, oma suu oli lähimpänä. Heille syntyi kaksi lasta. Ruokaillessa mies mätti leivän päälle kaikki leikkeleet, ettei vaan jää lapsille mitään. Sama juttu lämpimän ruoan kanssa. Vaimon piti heti ruoan valmistuttua laittaa lapsille annokset lautasille, muuten mies olisi yksin syönyt parhaat palat ruoasta. Äitinä ystäväni sydän murtui tuota aikansa katseltuaan. Otti onneksi eron. Ahneet eivät muutu, turha odottaa heistä tulevan anteliaita ja hyviä isiä lapsillensa.
Itse pidän äärimmäistä nuukuutta ja rahojen laskemista, että varmasti menee tasan, todella huonona ominaisuutena eikä todellakaan he ole poikaystävä- tai aviomiesmateriaalia. Tiedän tämän kokemuksesta ja opin kiertämään moiset tyypit hyvin kaukaa.
Ap nyt hankkii itselleen jonkun kivan kassin jonne pakkaa valmiiksi vierailukamat. Siis pienen putelin käsisaippuaa, vessapaperirullan, nyssykän kahvia/teetä. Ja syöt ennen kuin sinne menet niin ei tarvitse jääkaapilla käydä. Ruisleipää ja voita ehkä mukaan. Voi säilyy huoneenlämmössä parisen viikkoa, ja esim chorizo säilyy hyvin huoneenlämmössä jos jotain muuta leivänpäällistä tarvit. Mitään sellaista et ukon talouteen osta josta et itse käytä puolia. Ja se grammapuntari oli hyvä ajatus!
Mitään isoja kakkuja ei sinne kannata viedä, eikä isoja limupulloja. Ainoastaan sen mitä itse kulutat, haette vaikka pitsat molemmille jos nälkä iskee.
Sitten eroon tuollaisesta laskemisesta ja katsot miten suhde siitä edistyy. Aika hurjaltahan tuo teidän meno kuulostaa jos ostelet sinne ruokajuttuja jotka hän sitten ahmii yksin kun et ole paikalla.
Meillä ei koskaan olla laskettu rahoja, minä yleensä käyn kaupassa koska olen tarkempi ruoasta ja mies maksaa laskuja. Molemmat tyytyväisiä. Hän saa herkkuruokia ja minun ei tarvitse huolehtia laskuista. Puolin ja toisin tarjoamme kahviloissa ja ravintoloissa. Seurusteluaikana tuollainen pennin päälle nyhvääminen kuulostaa kyllä todella oudolta.