Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Miten jaksat laskea jotain oliiveja? Ja jos et halua maksaa kortsuista niin anna ilman.
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on vanhojen ukkojen pahe. Ei se mihinkään katoa, vaan pahenee iän myötä.
No ei ne vanhat akatkaan aina hyvin höveliä ole.
Parempi tuo miehen touhu kuin monella muulla. Olet jo nyt nurkissa pyörijä etkä hänen asunnosta vuokraa,vastiketta,sähköä,vettä,vakuutuksia yms.ole mukana maksamassa
Jos naimisiin menette on ymmärrettävää avioehto
Vierailija kirjoitti:
Itsepä olet kumppanisi valinnut.
Tyhjänpäistä viisastelua taas kerran!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta tulee mieleeni kun sain miehen ja lasten kanssa kykäilykutsun äidiltäni joka oli tehnyt uunilohta. Mies kirmaa pää kolmantena jalkana ruokapöytään ja kahmaisee koko häntäpalan.
Äidit tietää, pienille lapsille annetaan kalasta aina ruodottomin osa että pääsisi joskus itsekin syömään ilman lanssikeikkoja ja ruotoja pienissä kurkuissa.
Noh, siinä sit perkasin lapsille kalaa kun äijä oli jo ahtanut ruodottoman osan kitusiinsa ja nousi jo pöydästä. Siis vielä kylässä! Kysyin vielä ihmeissäni että miksi otit häntäpalan? Hän yksoikoon totesi hölmistyneenä kuin tyhmälle, että tietenkin siksi kun siinä ei ole ruotoja. Yeah.
Sanomattakin selvää että kyseessä ei ollut edes jäävuoren huippu äijän käytöksessä. Mutta kuvaa yksinkertaisuutta ja itsekkyyttä oikein mainiosti. Viis muista, minä syön nyt. Kyllä hävetti.
Sama mies pyysi äitiäni maksamaan hänen ruokansa ravintolassa 🤣
Sanomattakin selvää että entinen on ja lujaa.
että pääsisi joskus itsekin syömään ilman lanssikeikkoja ja ruotoja pienissä kurkuissa.
Sori, nauran ääneen. Kuinka usein teille on tullut lanssikeikka kalanruodon vuoksi?
Ehkä miehesi ei osaa ottaa sinua vakavasti hysteriasi vuoksi?
Joo, mies oli itsekäs, eikä hänellä ole käytöstapoja
Taidat olla joko mies, tai vain pintaliitelevä sinkku jonka kalat perkaa joku muu, tai sitten et syö kalaa ilmeisesti itsekään jos ruodot on noin tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtis mies vaihtoon tai oikeastaan ei olisi ikinä edennyt suhde mihinkään. Ei varmasti ole missään muussakaan asiassa yhtään huomaavaisempi 😅 Ja tuohan ei tule todennäköisesti mihinkään muuttumaan ikinä. Paljonko tuollaiseen yksittäisten tuotteiden syöttämiseen johonkin laskuriin menee aikaa elämästä 🤣🤣 ehtisi varmaan siinäkin ajassa tekemään paljon jotain kehittävämpääkin
Tuohan on ihan sairasta touhua merkata kaikki syömisensä jonnekkin sovellukseen. Ukolla ei ole kaikki inkkarit kanootissa, luojan kiitos ei ole ukkoa riesana, saan syödä ja juoda mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu tuollaisen tyypin kanssa on turhaa, koska hän manipuloi ihmisiä ympärillään. Töihin menee suihkunraikkaana ja tarjoilee kavereilleen ap:n eväät. Haluaa siis tehdä hyvän vaikutuksen kaveripiirissä ja töissä. Ap:n itsetuntoa hän taas pyrkii nakertamaan alentavalla käytöksellä (huomioinnin puute, taloudellinen hyväksikäyttö). Kun ap on vaatinut miestä tilille, hän jatkaa manipulointia loukkaantumalla, ja sama käytös jatkuu. Tuosta kuviosta pääsee pois vain eroamalla.
Ap:lle vinkiksi sellainen klassikkoketju kuin "Naimisissa pellen kanssa". Siinä siis puhuttiin miehistä, jotka alistavat puolisoitaan mukahauskoilla "jekuilla", esim. pieraisemalla päin naamaa. Yhteistä näille pelleille oli se, että kukaan ei tee noin kavereilleen tai vaikka pomolleen, joten kyse ei ole mistään tilannetajuttomuudesta, vaan silkasta ilkeydestä ja lyttäämistarpeesta kumppania kohtaan. Kuvio on mielestäni sama kuin ap:n suhteessa.
Sitten vielä sellainen asia, että manipuloiva ihminen voi olla petollinen muutenkin. Mies ei välttämättä ole niin kokematon kuin mitä väittää. Jos tartuntavaara on olemassa, kävisin itse eron yhteydessä testauttamassa taudit, ihan kaiken varalta.
Siskon mies on tälläinen. Kova esitys aina vuoden isäksi ja vuoden työntekijäksi menossa, kun vieraita läsnä, mutta perheen kesken itsekäs k*sipää, joka ei voi antaa edes lapselleen viikkorahaa, vaan käyttää kaiken omiin harrastuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuukuus on vanhojen ukkojen pahe. Ei se mihinkään katoa, vaan pahenee iän myötä.
On totta. Työkaveri on nuuka. Ei voi ikinä tuoda töihin kahviherkkuja, mutta syö mielellään kaiken mitä muut tuo. Silloin jos kysellään onko tuomassa nimipäiväpullaa tuo pitkin hampain jonkin halvimman mahdollisen jutun.
40 vuoden kokemus isoistakin työpaikoista. Miestyökaverit eivät tuo koskaan mitään. Kerran otin viimeisen pullan, niin minua neljä kertaa enemmän tienaava mies sai raivokohtauksen ja alkoi sättimään, että enkö ole saanut ruokaa. Lakkasin siksi itsekin tuomasta. Marttyyrinaiset leipoivat vaikka yöllä, että saivat tuotua työmaalle pullaa loman jälkeen.
Luulen, että se virhe mitä näiden miesten kanssa on tehty, on tullut jo kotona: äiti on antanut pojalleen vaikka oman annoksensa, jotta lapsikulta saa syödäkseen, eikä vaikka opettanut jakamaan. Tod.näk. tyttären kanssa se viimeinen pulla jaetaan, mutta pojalle annetaan kokonaan.
Siis, teillä ei ole yhteistä taloutta. En suostuisi tuollaiseen sekoiluun lainkaan! Söisin ja joisin muussa seurassa ja jos jotakin söisin tai joisin niin maksaisin itse kassalla. Miehelle sanoisin, että tällä sovellukselle ei tapailu vaiheessa ole käyttöä. Ja sitten joskus jos suhde etenee, on kohdallani tämmöinen neurotismi sitten hoidettavissa erolla tai yksilöterapialla.
En tiedä ap:n tilannetta paremmin, mutta huomasin myös että minä syön pari kertaa enemmän kuin avovaimoni. Vaikka meinasin että ruokakulut voisi splitata.
Minun mies syö kaksi kertaa enemmän kuin minä. Hän tekee energiaa kuluttavaa työtä. Mainitsi, että emme ole koskaan riidelleet rahasta, joka on jo kummallista. Hänellä on ollut kaksi kumppania pitkäaikaisesti ennen minua.
Tälleen täällä mennään.
Juokse ja kovaa. Kahden lapsen äitinä olen ollut useissa somen vauvaryhmissä ja näitä tällaisia perheenisiä on sielläkin lukuisia. Äiti elää kotihoidontuella, kustantaa silti puolet kalliista talosta, kaikki vauvan tavarat jne. Mies lomailee rahoillaan yksin, ostaa itselleen kelloja, autoja samalla kun vaimo miettii, saako uusia kenkiä talveksi jne... Vauva pitäisi laittaa heti 9kk iässä päiväkotiin, että vaimo pääsee takaisin tienaamaan. Ihan järkyttävää menoa, enkä ymmärrä, mistä näitä miehiä oikein tulee, ei se ole mitään parisuhdetta ja perhe-elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi olen sinkku.
Katsokaa sääksilivestä videoita. Uros ruokkii naaraan ja lapset. Jostain syystä ihmiset ei nykypäivänä lisäänny tarpeeksi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Juokse ja kovaa. Kahden lapsen äitinä olen ollut useissa somen vauvaryhmissä ja näitä tällaisia perheenisiä on sielläkin lukuisia. Äiti elää kotihoidontuella, kustantaa silti puolet kalliista talosta, kaikki vauvan tavarat jne. Mies lomailee rahoillaan yksin, ostaa itselleen kelloja, autoja samalla kun vaimo miettii, saako uusia kenkiä talveksi jne... Vauva pitäisi laittaa heti 9kk iässä päiväkotiin, että vaimo pääsee takaisin tienaamaan. Ihan järkyttävää menoa, enkä ymmärrä, mistä näitä miehiä oikein tulee, ei se ole mitään parisuhdetta ja perhe-elämää.
Se on työelämää. Elämä vaan ei voi olla pelkkää työtä ja palkatonta työtä toisen siis paremmin tienaavan hyväksi.
Mummo opetti: Mies antaa lihan ja viljan, nainen antaa aterian. Mies antaa seinät, nainen antaa kodin. Mies antaa turvan, nainen antaa perheen.
Voi kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta jotain ikiaikaista ja todellista minusta tuossa on. Mies antaa omansa naiselleen ja nainen kohottaa sen uuteen arvoon molempien eduksi ja hyödyksi. Eihän se näin enää mene ja onko suomalaisessa kulttuurissa koskaan mennytkään. Mutta sen opin otin tuosta mummon viisaudesta, että pihiys ei parisuhteeseen ja perhe-elämään sovi. Se on meidän, ei minun, jos haluaa elämänsä jakaa toisen kanssa. Kaikista ei tähän ole, eikä tarvitsekaan. Sitten kuuluu valita sinkkuelämä ja se on varmasti hyvää elämää sekin.
Taitaa mies olla sairas. Parisuhde ei ainakaan ole kunnossa, jos hänen täytyy joko hyötyä sinusta maksattamalla suhteessa suurempi kulutus tai epäillä, että sinä syöt yli oman osuutesi, jos ei ole kyllin vikkelä.
Raha-asiat toki voi jakaa, mutta tuollainen taulukointi pistää ne suhteen keskiöön. Teidän suhde perustuu kirjanpitoon. Kysymys kuuluu: onko aitoa välittämistä tai rakkautta?
Se on jännä, kun on yleinen narratiivi, että "naiset elävät miesten rahoilla ja hyväksikäyttävät miehiä taloudellisesti", kun tätä ketjua lukemalla tämä väite kääntyy päinvastaiseksi. Tuntuu, että monet miehet eivät mielellään osallistu yhteisiin tai edes oman lapsensa kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä täälläkin suositeltua tapaa puolittaa ravintolalasku. Toimii toki, jos molemmat söivät ja joivat tismalleen samat annokset ja juomat.
Laskun puolitus on epäreilua, jos toinen vetää listan kalleimmat ruoat, pari pitkää ja päälle kahvit avec ja toinen syö salaatin ja lasin vettä.
No ehkä ne puolittamisesta puhuvat eivät tarkoita laskun puolittamista kirjaimellisesti vaan oman osan maksamista noin ylipäätään. Helppohan se on tarjoilijalle sanoa, että kumpikin maksaa omat syömiset ja juomiset ja lasku kummallekin niiden mukaan. Tämän voi jo tilatessakin tarjoilijalle sanoa.
Tarjoilija myös yleensä aina kysyy että yhteen vai erikseen, koskaa ei että laitetaanko puoliksi.
Usein tuo taidetaan toteuttaa siten, että "mies muka maksaa laskun", mutta pyytää "pöydän alta" puolet laskun loppusummasta naiselta. Kelpo keino säästää järjestämällä ravintolassa treffit, jossa vetää listan kalleimmat ruoat, pari pitkää ja päälle kahvit avec ja toinen syö salaatin ja lasin vettä, jonka jälkeen itsenäinen nainen haluaa maksaa puolet laskusta.
Tuohan olisi naisen kannalta järkevintä tehdä siten, että pyydetään jo tilatessa erilliset laskut ja molemmat maksaa vain oman osuutensa, mutta tuota naisten omaillaan toimeentulemista on helppo hyväksikäyttää, koska olisi moukkamaista katsoa laskusta tarkasti se itselle kuuluva osuus laskusta.
40 vuoden kokemus isoistakin työpaikoista. Miestyökaverit eivät tuo koskaan mitään. Kerran otin viimeisen pullan, niin minua neljä kertaa enemmän tienaava mies sai raivokohtauksen ja alkoi sättimään, että enkö ole saanut ruokaa. Lakkasin siksi itsekin tuomasta. Marttyyrinaiset leipoivat vaikka yöllä, että saivat tuotua työmaalle pullaa loman jälkeen.