Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Oma eksäni hyväksikäytti rahallisesti ihan 6-0. Otin itsekin kunnia-asiakseni sen, että minuahan ei modernina naisena voi ikinä kutsua gold diggeriksi, ja lopputulos oli se, että maksoin kaikki kotitalouden juoksevat kulut yksin, kävin aina kaupassa ja hoidin kaikki kotityöt ja rempat sekä rahallisesti että suorittavasti. Omistin auton, jota ex lainaili ilmaiseksi ja oletti että pääsen aina hakemaan ja viemään jos tarvitsee. Ex maksoi kyllä vuokrasta ja myöhemmin lainanlyhennyksestä puolet sekä laskuista puolet, myös esim isoista hankinnoista kuten telkkarista maksoi puolet, mutta ei ikinä ruokaostoksista, lemmikkien kuluista, pesuaineista yms penniäkään. Myös muita ihan käsittämättömän itsekkäitä juttuja esim. haki usein kotimatkalla itselleen noutoruokaa mutta ei tuonut mulle mitään. Pummi mun tupakoista aina tyyliin puolet mutta ei ostanut itse ikinä, koska "Ei hän polta".
Kyllä mä hoksasin jo hyvin aikaisessa vaiheessa ettei mene ihan reilusti kun itse nostin opintolainat tappiin ihan vaan ruokaa varten ja toisella oli aina kesätöiden jälkeen varaa ostaa uusi moottoripyörä tai -kelkka ja opiskelijanakin varaa lasketella Alpeilla 4 kertaa vuodessa, mutta en nuorena ensimmäisessä suhteessa osannut sanoa asiasta mitään. Jotenkin oletin, että kyllä hän jossain kohtaa huomaa itsekin ja alkaa oma-alotteisesti ottaa taloudellista vastuuta. No ei alkanut ottaa minkäänlaista vastuuta yhtään mistään, ja 7 vuoden kohdalla eli ihan liian myöhään laitoin suhteen poikki. Jälkeenpäin ajateltuna uskon hänen olevan autismin kirjolla, sillä toiminta oli aina niin uskomattoman ymmärtämätöntä ja ajattelematonta että ei kukaan pysty edes tahallaan toimimaan niin epäjohdonmukaisesti joka tilanteessa. Ja hän ei siis todellakaan ollut edes pihi luonteeltaan tai tahallaan ja aktiivisesti nyhtänyt rahaa ja etuja kuten AP:n mies näyttää tekevän. AP:lle en voi sanoa muuta kuin että JUOKSE ja juokse kovaa ja juokse kauas. Tilanne paranee vain sillä että alat puolustaa itseäsi verissäpäin joka ikisessä tilanteessa, mutta se ei ole mukava parisuhde kenellekään.
Täällä vierailee samanmoinen henkilö.
Ei tuo tullessaan - mitään.
Syö & vie mitä irti lähtee.
Rekisteröi illalla jäljelle jääneet kakut, letut, suklaapalat & osaa niitä sitten vaatia aamiaisella.
Hukuttaa jotain traumaa syömiseen. Kotona ei ole saanut syödä tarpeekseen?
Pihiys lienee kontrollia - että saa jonkin osan teidän suhteesta pidettyä hallinnassa. No joo onhan syöminenkin sitä.
Taidatte sittenkin asua yhdessä 😉 & teillä on koira, jonka menoeriä poikaystävä vähän kuittaa ahmimalla?
Ap on mennyt takaisin suhteeseen, siksi luulen ettei päivitä tänne mitään, koska häntä ehkä hieman nolottaa palaaminen tuohon alistavaan suhteeseen. Se on toki ymmärrettävää, mutta olisi silti kiva ap kuulla kuulumisiasi, oli tilanne sitten mikä tahansa. Ei se ole aina helppoa lähteä suhteesta, vaikka järki niin sanoisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on mennyt takaisin suhteeseen, siksi luulen ettei päivitä tänne mitään, koska häntä ehkä hieman nolottaa palaaminen tuohon alistavaan suhteeseen. Se on toki ymmärrettävää, mutta olisi silti kiva ap kuulla kuulumisiasi, oli tilanne sitten mikä tahansa. Ei se ole aina helppoa lähteä suhteesta, vaikka järki niin sanoisikin.
Niin minäkin uskon. Mies varmaan luvannut muuttua.
Parin vuoden päästä tulee uusi kirjoitus jossa tilanne että heillä on lapsi ja mies ei maksa mitään. Siitä pari vuotta on eronnut ja neuvoo muita samassa tilanteessa olevia eroamaan.
Minä keväällä kävin yhteensä ehkä 6-7 kertaa treffeillä erään mukavan nelikymppisen miehen kanssa. Kerran kun mentiin lounasbuffettiin, oli minulla kuponki, jolla sai 2 buffetia 1 hinnalla eli yht 20€. Kassatädille ei käynyt se, että oltaisiin maksettu se puoleksi vaan pitimaksaa samasta, jolloin minä sitten sanoin miehelle, että mä voin maksaa nyt, niin maksa sinä sitten ensi kerralla. Sitten kun tästä ehkä 3-4 viikon päästä käytiin uudelleen lounaalla eri paikassa, ei se mies sitten kuitenkaan maksanut kuin oman buffetinsa. Enkä minäkään ottanut asiaa puheeksi, kun minusta tuntuu tosi kiusalliselta muistuttaa tuollaisista asioista, kun pitäisi hänen itsekin muistaa se, että oli hänen vuoro tarjota. Varmaan se mies ei edes ollut minusta kovin kiinnostunut romanttisessa mielessä, koska yleensä noin tapailun alkuvaiheessa ihmiset yrittävät tehdä vaikutusta toiseen ja se ei mielestäni anna hyvää vaikutelmaa, että ei tarjoa vastavuoroisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole aina helppoa lähteä suhteesta, vaikka järki niin sanoisikin.
Sitä aina nuorena ajattelee, ettei tule kuitenkaan löytämään ketään kunnollista kumppania, niin silloin tyytyy siihen nykyiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin uskon. Mies varmaan luvannut muuttua.
Parin vuoden päästä tulee uusi kirjoitus jossa tilanne että heillä on lapsi ja mies ei maksa mitään. Siitä pari vuotta on eronnut ja neuvoo muita samassa tilanteessa olevia eroamaan.
Todennäköisesti juuri näin. AP tietää miten tarina tulee jatkumaan, muttei vielä välitä siitä.
Tähän me monet menemme. Ei auta aina kokemukset ja neuvot. Ei tieto, ei mikään. Valinta on aina itsellä. Siksi, koska hyvin moni meistä tekee nämä samat virheet, raportoi virheen, painaa sen villasella vaikka tietää lopputuloksen, kiinnostaisi tietää APn ajatuksia asiasta. Se voisi tukea niitä, jotka haluaisivat ymmärtää tai välttää toimimasta itselleen vahingollisesti. Häpeä on monesti se mikä vie. Ihan turhaan, ihmisyyttä tämä kaikki.
Christiiina kirjoitti:
Minä keväällä kävin yhteensä ehkä 6-7 kertaa treffeillä erään mukavan nelikymppisen miehen kanssa. Kerran kun mentiin lounasbuffettiin, oli minulla kuponki, jolla sai 2 buffetia 1 hinnalla eli yht 20€. Kassatädille ei käynyt se, että oltaisiin maksettu se puoleksi vaan pitimaksaa samasta, jolloin minä sitten sanoin miehelle, että mä voin maksaa nyt, niin maksa sinä sitten ensi kerralla. Sitten kun tästä ehkä 3-4 viikon päästä käytiin uudelleen lounaalla eri paikassa, ei se mies sitten kuitenkaan maksanut kuin oman buffetinsa. Enkä minäkään ottanut asiaa puheeksi, kun minusta tuntuu tosi kiusalliselta muistuttaa tuollaisista asioista, kun pitäisi hänen itsekin muistaa se, että oli hänen vuoro tarjota. Varmaan se mies ei edes ollut minusta kovin kiinnostunut romanttisessa mielessä, koska yleensä noin tapailun alkuvaiheessa ihmiset yrittävät tehdä vaikutusta toiseen ja se ei mielestäni anna hyvää vaikutelmaa, että ei tarjoa vastavuoroisesti.
Hän varmaan kuvitteli että sai oman lounaansa ilmaiseksi kun sulla oli kuponki ja maksoit vain yhdestä..näiden pihimiesten logiikkaa. Mitä kavereidenkin juttuja on kuullut, niin näitä naisten rahoilla luistelemaan pyrkiviä miehiä on yllättävän paljon. Nämä kokemukset siis +40 ikäluokassa. Eli ulospäin on halu näyttää kovastikin menestyneeltä mutta tosiasiassa ei rahkeet riitä tai viitsiminen, kun aina löytyy joku kiltti nainen joka paapoo.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hän varmaan kuvitteli että sai oman lounaansa ilmaiseksi kun sulla oli kuponki ja maksoit vain yhdestä..näiden pihimiesten logiikkaa.
Sori, nyt kirjoitin ihan omiani! Tarkoitus oli kirjottaa, että minulla oli siis kuponki, jolla sai kaksi buffetia hintaan 20€ eli 10€/hlö. Sitten kun seuraavan kerran mentiin toiseen lounaspaikkaan, jossa lounas maksoi joku 11-12€, niin se mies ei tarjonnut sitä minulle, vaikka oli hänen vuoro.
Ottakaa mies joka suostuu maksamaan kaiken, niin ei tarvitse miettiä tälläisiä
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hän varmaan kuvitteli että sai oman lounaansa ilmaiseksi kun sulla oli kuponki ja maksoit vain yhdestä..näiden pihimiesten logiikkaa. Mitä kavereidenkin juttuja on kuullut, niin näitä naisten rahoilla luistelemaan pyrkiviä miehiä on yllättävän paljon. Nämä kokemukset siis +40 ikäluokassa. Eli ulospäin on halu näyttää kovastikin menestyneeltä mutta tosiasiassa ei rahkeet riitä tai viitsiminen, kun aina löytyy joku kiltti nainen joka paapoo.
Sitten kun ero tulee, nämä samaiset entiset naisen rahapussilla eläneet miehet valittavat seuraavalle naiselle itku silmässä, miten exä imi heidät suorastaan kuiviin rahallisesti. Totuus oli tietysti ihan toinen. Saattaa uusi nainen ajatella ensin, etten minä naisena ainakaan siipeile, jolloin tilanne luisuu siihen, että mahdollisesti jopa paljon hyvätuloisempi mies maksattaa arkipäivän elämisensä ihan "tasa-arvon" nimissä lähes kokonaan vaimollaan. Yleensä kuvion huomaa kristallinkirkkaasti vasta vuosia myöhemmin.
Olisi tosi fiksua ottaa siihen entiseen yhteyttä kun alkaa uutta suhdetta kasailemaan. Moni asia saattaisi saada ihan uuden merkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen taitaa nykyään olla lähinnä taruolento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä täälläkin suositeltua tapaa puolittaa ravintolalasku. Toimii toki, jos molemmat söivät ja joivat tismalleen samat annokset ja juomat.
Laskun puolitus on epäreilua, jos toinen vetää listan kalleimmat ruoat, pari pitkää ja päälle kahvit avec ja toinen syö salaatin ja lasin vettä.
No ehkä ne puolittamisesta puhuvat eivät tarkoita laskun puolittamista kirjaimellisesti vaan oman osan maksamista noin ylipäätään. Helppohan se on tarjoilijalle sanoa, että kumpikin maksaa omat syömiset ja juomiset ja lasku kummallekin niiden mukaan. Tämän voi jo tilatessakin tarjoilijalle sanoa.
Tarjoilija myös yleensä aina kysyy että yhteen vai erikseen, koskaa ei että laitetaanko puoliksi.
Usein tuo taidetaan toteuttaa siten, että "mies muka maksaa laskun", mutta pyytää "pöydän alta" puolet laskun loppusummasta naiselta. Kelpo keino säästää järjestämällä ravintolassa treffit, jossa vetää listan kalleimmat ruoat, pari pitkää ja päälle kahvit avec ja toinen syö salaatin ja lasin vettä, jonka jälkeen itsenäinen nainen haluaa maksaa puolet laskusta.
Tuohan olisi naisen kannalta järkevintä tehdä siten, että pyydetään jo tilatessa erilliset laskut ja molemmat maksaa vain oman osuutensa, mutta tuota naisten omaillaan toimeentulemista on helppo hyväksikäyttää, koska olisi moukkamaista katsoa laskusta tarkasti se itselle kuuluva osuus laskusta.
Ei ravintoloissa koskaan kysytä että laitetaanko puoleksi vai yhteen. Siellä kysytään yhteen vai erikseen.
Mulla on miesystävä, joka maksaa kaiken. Ja yritän itse välillä laittaa hänelle jotain kivaa, koska hän haluaa maksaa ruoat, asumisen, reissut ym. Harvinainen mies, se täytyy todeta. Toki itse makselen omia nettiostoksiani, tilaan hänellekin vaatetta tms. mutta pääsääntöisesti kulut hoitaa mies
Ap:n tapauksessa en jaksaisi tuollaista menoa.
Ylipäätään ihmiset ovat hyvin pihejä, mitä tulee jakamiseen tai tarjoamiseen kavereille.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla olevansa taruolento
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla olevansa taruolento
Eli sinä aikuisten oikeasti väität perheessä tai parisuhteessa maksavasi kaiken. Enkeli kirjoitti juuri isoon kirjaan: "Valehteli!" Ihan jo siltä pohjalta, ettei tässä maassa ole juurikaan täysin tulotonta ihmistä, ei voi myöskään olla ihmistä, joka ei koskaan maksa mitään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minulla on sellainen. Olen itse kotirouvana ja hoidan liki kaikki kodin asiat (auton huolto kuuluu hänelle). Mies tekee pitkää päivää ja on onnellinen siitä että olen mahdollistamassa tämän hänelle.
Molemmille jää hyvin rahaa säästöön ja olemme tyytyväisiä tilanteeseen.
Täytyy sanua jotta on sakia sälli!