Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
No huhhuijaa, onko nykynuorissa paljonkin tälläisiä pariskuntia? Tottakai on omat rahat ja menot puoliksi, mutta tämä ahneus ja nukuus on kyllä käsittämätöntä. Miten itsekkäiksi vanhemmat lapsensa kasvattamaa. Kyllä yllätykset ( miellettävät) ovat tärkeitä joka suhteessa. Osata jakaa ja luovuttaa omistaan tärkeälle, rakkaalle ihmiselle ei pitäisi olla niin vaikeaa. Eikö enää osteta toiselle mitään esim lahjoja, vai maksetaanko sekin yhteisestä kassasta? Huolestuttaa Suomen tulevaisuus, ketkä enää haluavat perustaa perhettä?4
Mulla on yksi kaveri tälläinen pihi. Joskus hänellä oli vaikea rahatilanne ja tarjosin hänelle ravintolassa ja ostin kaupasta jotain juttujakin. Sitten tuli itselle huonompi hetki rahan kanssa ja hän tienasi hyvin siinä kohtaa. Ruinasi tapaamista ravintolaan ja tietysti ajattelin, että haluaa korvata aikaisempaa. No ihan niin se ei mennyt, mutta en sitten kyllä syönytkään mitään. Ihmetteli kyllä kovasti, etteikö oikeasti ole rahaa syödä ulkona, vaikka tiesi tilanteeni. On myös joskus asustellut luonani viikonkin putkeen ja kyllä on kuulkaa kelvannut ruoka jääkaapista ja pyykkien pesu. Itselleni ei ole tarjonnut edes aamupalaa, jos olen ollut yökylässä. Taitaa olla joku sairaus tämmöinen pihiys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no jo on tarkka mies...liekö ihan tästä maailmasta. haluaa kontrolloida noin tarkkaan mitä kukin syö ja juo...ihan höpelön touhua.
itse en kestäisi noin tarkkaa touhua .. jättäisin tuon miehen ja etsisin paremman...kyllä miehiä on moneen junaan ja naisia...aina löytyy uusi.
Nainen tässä tarkkailee toisen kulutusta
Jos ostetaan puoliksi 1kg peruna pussi ja syöt siitä 750g ja tämä toistuu lähes aina ja muissakin asioissa, niin hirveesti ei tarvi tarkkailla tajutakseen että sinä vedätät ja loisit kustannuksellani.
Tuo rääkyminen että tarkkailen syömisiäsi on kuin musiikkia korvilleni koska lokit eivät osaa sen suorempaa kertoa olevansa lokkeja.
Jos haluan itselleni lemmikin niin hankin sellaisen, mutta oksettaa jo ajatuskin seurustella sellaisen kanssa.
Ruokariidat kirjoitti:
Juu hankalaa on välillä. Meillä myös mies haluaa juuri tietyllä tapaa laitettua ruokaa ja joskus pitäisi olla ajatusten lukija, että tietäisi mikä ruokalaji maistuisi juuri sinä päivänä.
Esim. eräs liharuoka. Olin laittanut tietyllä tapaa, joka maistyi varsinkin minulle ja lapsille. Oli itsekin tykännut aikaisemmin tuolla tavalla laitetusta.
Kun näki ruuan, iski pieni kiukku miehelle, että miksi en ollut valmistanut xx tavalla.
Mainitsin, että nyt valmistin näin, lapsille maistui ja ensi kerralla sitten olisin laittanut tuolla toivomallasi tavalla, koska liha jonka ostin, sopi paremmin mielestäni toisella tavalla valmistettavaksi. Lisäsin vielä, että lapset ainakin tykkäsi (olimme syöneet jo) ja jos rehellisiä ollaan, tuo miehen tavalla valmistettuna ei ehkä olisi maistunut niinkään varmasti ihan kaikille. Itse ei mitään tuotakaan valmistustapaa vastaan, vaikka omani herkullisempi vähän omasta mielestäni, jos pitää valita.
Mies oli jo sen näköinen että saattaisi saada raivonpuuskan, mutisi itsekseen jotain, että en varmaan tehnyt sitä hänen tavsllaan kun olin laiska ja sitten jotain muuta yleistä negatiivista mutinaa melko vihaisella olemuksella.
Liukenin paikalta ja mies törkkäsi ruokaan ainesosat, mitkä halusi.
Huoh on se hankalaa välillä, mutta ei niin kamalaa kun ei ihan raivaria saanut.
Oletkohan tuttuni? Ainakin tuli heidän sairas liittonsa mieleen. Akateemisesti "korkealla", mutta sehän ei näitä poista, päinvastoin. Mies on asperger mutta nainen ei tunnista tai ainakaan myönnä asiaa. Assuille rutiinit ja tutut toimintatavat tärkeitä, ja niiden puute voi tosiaan aiheuttaa vaikka raivarit. Mutta naisen oma äiti on mt-ongelmainen, joten siksi on tottunut sekavaan ja epäkunnioittavaan käytökseen.
Minulla oli tapailumies, joka lokkeili satasella minun rahoilla. Ruokapaikoissa maksoin hänenkin ruokansa. Pari reissua tehtiin, joissa toisessa yön yli ja toisessa viikon. Ruokaostokset maksoin minä samoin bensakulut ja vuokrat.
Siis eiks oo nolo tyyppi. Mut kyllä *ituttaa näin jälkeenpäin, että liian hyväsydäminen olin. Kaipa se oli tosiasiassa mulle maksettu seuralainen sen muutaman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi kaveri tälläinen pihi. Joskus hänellä oli vaikea rahatilanne ja tarjosin hänelle ravintolassa ja ostin kaupasta jotain juttujakin. Sitten tuli itselle huonompi hetki rahan kanssa ja hän tienasi hyvin siinä kohtaa. Ruinasi tapaamista ravintolaan ja tietysti ajattelin, että haluaa korvata aikaisempaa. No ihan niin se ei mennyt, mutta en sitten kyllä syönytkään mitään. Ihmetteli kyllä kovasti, etteikö oikeasti ole rahaa syödä ulkona, vaikka tiesi tilanteeni. On myös joskus asustellut luonani viikonkin putkeen ja kyllä on kuulkaa kelvannut ruoka jääkaapista ja pyykkien pesu. Itselleni ei ole tarjonnut edes aamupalaa, jos olen ollut yökylässä. Taitaa olla joku sairaus tämmöinen pihiys.
Ai sä menit ravintolaan katsomaan, kun kaveri syö. Miksi et voinut sanoa hänelle, että voisitko vuorostasi tarjota sapuskat? Tai vielä mieluummin olisit kysynyt jo tapaamista sopiessanne, että tarjoaako hän nyt, kun sulla ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
[Mun nuuka mies aikoinaan teki tuon jaon vuokran kanssa. Toki lapsi oli minun, ei hänen, mutta suostui maksamaan vuokrasta vain 1/3 pitkän aikaa, koska hänen mielestään mun kuului maksaa lapsen osuus! Vasta valtavan riidan ja lähes eron jälkeen alkoi maksamaan puolet.
Tietenkin sun olisi pitänyt maksaa isompi osa vuokrasta, kun oletan, että sun lapsen takia teidän piti hankkia isompi asunto kuin kahdelleen asuessa, kun lapsella pitää olla oma huone.
Jos tilanne olisi ollut toisinpäin, eli olisit hankkinut vuokra-asunnot miehen kanssa, jolla on lapsi, et varmasti olisi suostunut maksamaan puolia vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Se oli muuten outoa, miten antelias oli kavereilleen viikonloppuna minun ostamista eväistä. Olin siis ostanut eväät itselleni kun hengailtiin puistossa porukalla ja mies yhtäkkiä otti pussin ja alkoi tarjota eväitäni kavereilleen kysymättä minulta. Pussi oli hetkessä tyhjä, kun hän söi ne kavereidensa kanssa. Sanoin, että hei kiva kun kysyit ensin minulta ennen kuin rupesit tarjoilemaan, niin pahoitteli vaan.
En haluaisi olla itse näin nipottaja, mutta alan oikeasti katkeroitua.Ap
Tuo äijähän on täysi moukka ja tietää tasan tarkkaan mitä tekee.
Teki tahallaan tuon, että tarjosi evääsi kavereilleen, jotka tietävät hänen olevan nihilisti.
Kiillotti kilpeään "muka tarjoamalla".
Käytös ei tule muuttumaan vaikka iskisi paistipannulla päähän.
Sinuna miettisin kaksi kertaa ennen vakavampaa suhdetta. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli muuten outoa, miten antelias oli kavereilleen viikonloppuna minun ostamista eväistä. Olin siis ostanut eväät itselleni kun hengailtiin puistossa porukalla ja mies yhtäkkiä otti pussin ja alkoi tarjota eväitäni kavereilleen kysymättä minulta. Pussi oli hetkessä tyhjä, kun hän söi ne kavereidensa kanssa. Sanoin, että hei kiva kun kysyit ensin minulta ennen kuin rupesit tarjoilemaan, niin pahoitteli vaan.
En haluaisi olla itse näin nipottaja, mutta alan oikeasti katkeroitua.Ap
Tuo äijähän on täysi moukka ja tietää tasan tarkkaan mitä tekee.
Teki tahallaan tuon, että tarjosi evääsi kavereilleen, jotka tietävät hänen olevan nihilisti.
Kiillotti kilpeään "muka tarjoamalla".
Käytös ei tule muuttumaan vaikka iskisi paistipannulla päähän.
Sinuna miettisin kaksi kertaa ennen vakavampaa suhdetta. Ei jatkoon.
Erittäin tyypillistä köyhien äijien tyyli tarjoilla tyttiksen sapuskoja ja juomia, koska muuten ei ole koskaan varaa tarjota kenellekään yhtään mitään. Noin se mun lokkipoikakin teki.
Selvisi myöhemmin, että tyyppi on raskaasti ulosotossa.
Aloittaja sinä voit tarkistaa poikaystäväsi ulosottomerkinnät. Niitä pääsee katsomaan kuka tahansa.
Saattaapi tulla yllärinä, että kundi onkin korviaan myöten veloissa. Se hyötyy siitä, että makselet sen kuluja.
Ruokariidat kirjoitti:
Juu hankalaa on välillä. Meillä myös mies haluaa juuri tietyllä tapaa laitettua ruokaa ja joskus pitäisi olla ajatusten lukija, että tietäisi mikä ruokalaji maistuisi juuri sinä päivänä.
Esim. eräs liharuoka. Olin laittanut tietyllä tapaa, joka maistyi varsinkin minulle ja lapsille. Oli itsekin tykännut aikaisemmin tuolla tavalla laitetusta.
Kun näki ruuan, iski pieni kiukku miehelle, että miksi en ollut valmistanut xx tavalla.
Mainitsin, että nyt valmistin näin, lapsille maistui ja ensi kerralla sitten olisin laittanut tuolla toivomallasi tavalla, koska liha jonka ostin, sopi paremmin mielestäni toisella tavalla valmistettavaksi. Lisäsin vielä, että lapset ainakin tykkäsi (olimme syöneet jo) ja jos rehellisiä ollaan, tuo miehen tavalla valmistettuna ei ehkä olisi maistunut niinkään varmasti ihan kaikille. Itse ei mitään tuotakaan valmistustapaa vastaan, vaikka omani herkullisempi vähän omasta mielestäni, jos pitää valita.
Mies oli jo sen näköinen että saattaisi saada raivonpuuskan, mutisi itsekseen jotain, että en varmaan tehnyt sitä hänen tavsllaan kun olin laiska ja sitten jotain muuta yleistä negatiivista mutinaa melko vihaisella olemuksella.
Liukenin paikalta ja mies törkkäsi ruokaan ainesosat, mitkä halusi.
Huoh on se hankalaa välillä, mutta ei niin kamalaa kun ei ihan raivaria saanut.
Onko hän pahenemaan päin?
Minä ja mieheni olemme molemmat hyvätuloisia ja koskaan ei ole rahasta ollut riitaa. Onkohan tämä enemmän pienituloisten ongelma kun rahasta saattaa olla muuten pulaa... Kaupassa meillä käy se joka ehtii ja yleensä vielä laittaa viestiä että tarviiko mitään tai tahdotko herkkuja.
Viimeksi kun olin isossa kaupassa jonka vieressä on Gigantti, hän pyysi että voisinko napata hänelle uudet kuulokkeet (on harrastajamuusiikko, kuuntelee myös musiikkia töitä tehdessään ja kokouksia varten tarvii myös) vanhat olivat alkaneet temppuilemaan. Kuutisen sataa meni sinne, ei tullut mieleenkään pyydellä takaisin kun asia toimii myös toisin päin.
Viimeisimmän puhelimen hän osti minulle kun niiden päälle enemmän ymmärtää. "tämmöinen ois sulle hyvä, tilaanko?"
AP:n poikaystävälle kävisi kumppaniksi joku rahoistaan yhtä tarkka nainen TaI sitten erittäin varakas nainen, joka haluaa mielellään elättää miehensä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni olemme molemmat hyvätuloisia ja koskaan ei ole rahasta ollut riitaa. Onkohan tämä enemmän pienituloisten ongelma kun rahasta saattaa olla muuten pulaa... Kaupassa meillä käy se joka ehtii ja yleensä vielä laittaa viestiä että tarviiko mitään tai tahdotko herkkuja.
Viimeksi kun olin isossa kaupassa jonka vieressä on Gigantti, hän pyysi että voisinko napata hänelle uudet kuulokkeet (on harrastajamuusiikko, kuuntelee myös musiikkia töitä tehdessään ja kokouksia varten tarvii myös) vanhat olivat alkaneet temppuilemaan. Kuutisen sataa meni sinne, ei tullut mieleenkään pyydellä takaisin kun asia toimii myös toisin päin.
Viimeisimmän puhelimen hän osti minulle kun niiden päälle enemmän ymmärtää. "tämmöinen ois sulle hyvä, tilaanko?"
Minun mieheni juuri lähti syömään ja sen jälkeen baariin tapaamaan ystäviään, minä jäin kotiin. Tämä menee meillä yhteistililtä ja se on ihan ok. Molemmat laitamme tulojemme mukaisen prosentin rahaa kuukaudessa säästöön omiin sijoituksiin ja isompia henkilökohtaisia hankintoja varten. Kaikki muu menee yhteistililtä. Myös vaikka jos olemme erikseen liikkeellä, säästötileille ei edes ole pankkikortteja.
Tällä hetkellä tulot ovat aika tasaiset ja molemmille jää säästöön noin 1000€ kuussa mutta tilanne on vuosien aikana vaihdellut. Alkuun mies tienasi hieman enemmän ja hänelle jäi enemmän säästöön, sitten alkoi yrittäjäksi ja oli käytännössä nollatuloilla muutaman 4-5 vuotta jolloin minä makselin ja sain säästöönkin. Nyt tulot ovat aika tasan, odotusarvot ovat että mies menee minusta ohi. 😊
Elintasoa olemme muuttaneet kun tulotkin ovat muuttuneet.
Ap. Tutustu Jeesus Kristukseen käänny hänen puoleensa ja ota Jeesus Esikuvaksi. Huomaat nopeasti miksi kukaan ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mieheni juuri lähti syömään ja sen jälkeen baariin tapaamaan ystäviään, minä jäin kotiin. Tämä menee meillä yhteistililtä ja se on ihan ok. Molemmat laitamme tulojemme mukaisen prosentin rahaa kuukaudessa säästöön omiin sijoituksiin ja isompia henkilökohtaisia hankintoja varten. Kaikki muu menee yhteistililtä. Myös vaikka jos olemme erikseen liikkeellä, säästötileille ei edes ole pankkikortteja.
Tällä hetkellä tulot ovat aika tasaiset ja molemmille jää säästöön noin 1000€ kuussa mutta tilanne on vuosien aikana vaihdellut. Alkuun mies tienasi hieman enemmän ja hänelle jäi enemmän säästöön, sitten alkoi yrittäjäksi ja oli käytännössä nollatuloilla muutaman 4-5 vuotta jolloin minä makselin ja sain säästöönkin. Nyt tulot ovat aika tasan, odotusarvot ovat että mies menee minusta ohi. 😊
Elintasoa olemme muuttaneet kun tulotkin ovat muuttuneet.
Meillä menee viihde yhteistililtä vain silloin kun ollaan yhdessä. Tai jos toinen on lasten kanssa ulkona niin silloin myös maksetaan yhteistililtä. Omat lounaat, harrastukset ja muut menot kumpikin maksaa omistaan.
Onko AP kadonnut tästä ketjusta ihan kokonaan? Mielelläni kuulisin vähän tilannepäivitystä siitä, onko asia otettu poikaystävän kanssa puheeksi ja mikä on tilanne nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sä menit ravintolaan katsomaan, kun kaveri syö. Miksi et voinut sanoa hänelle, että voisitko vuorostasi tarjota sapuskat? Tai vielä mieluummin olisit kysynyt jo tapaamista sopiessanne, että tarjoaako hän nyt, kun sulla ei ole varaa.
En ilmeisesti maininnut tarpeeksi selvästi, että tiesi kyllä tilanteeni ja ruinasi sinne ravintolaan. On sellainen ihminen, että vaikka lupaisikin maksaa jotain takaisin/tarjota, niin ikinä ei saatavia kuulu. Nykyään en lainaa hänelle enää mitään tai tarjoa missään. Helpompi niin. Ihan kiva kaveri muuten, mutta ystäväksi en voisi sanoa. Ikävää, jos jollain on parisuhteessa samanlaista.
Keskustelu tuollaisen tyypin kanssa on turhaa, koska hän manipuloi ihmisiä ympärillään. Töihin menee suihkunraikkaana ja tarjoilee kavereilleen ap:n eväät. Haluaa siis tehdä hyvän vaikutuksen kaveripiirissä ja töissä. Ap:n itsetuntoa hän taas pyrkii nakertamaan alentavalla käytöksellä (huomioinnin puute, taloudellinen hyväksikäyttö). Kun ap on vaatinut miestä tilille, hän jatkaa manipulointia loukkaantumalla, ja sama käytös jatkuu. Tuosta kuviosta pääsee pois vain eroamalla.
Ap:lle vinkiksi sellainen klassikkoketju kuin "Naimisissa pellen kanssa". Siinä siis puhuttiin miehistä, jotka alistavat puolisoitaan mukahauskoilla "jekuilla", esim. pieraisemalla päin naamaa. Yhteistä näille pelleille oli se, että kukaan ei tee noin kavereilleen tai vaikka pomolleen, joten kyse ei ole mistään tilannetajuttomuudesta, vaan silkasta ilkeydestä ja lyttäämistarpeesta kumppania kohtaan. Kuvio on mielestäni sama kuin ap:n suhteessa.
Sitten vielä sellainen asia, että manipuloiva ihminen voi olla petollinen muutenkin. Mies ei välttämättä ole niin kokematon kuin mitä väittää. Jos tartuntavaara on olemassa, kävisin itse eron yhteydessä testauttamassa taudit, ihan kaiken varalta.
Siis että naiset suostuvat tällaiseen pikkumaiseen ja mielestäni naista/kumppania alentavaan käytökseen. Eikö seurustelukumppani tai puoliso ole sen arvoinen, että hänen mielensä ilahduttamiseksi voisi joskus ostaa tai tarjota jotakin, kuten nainenkin on tässä esimerkkitapauksessa tehnyt? Jos kumpikin on työelämässä, niin normaalit ihmiset kyllä ostelevat ruokaa yms. ja tarjoavat puolin ja toisin eikä takerruta johonkin euroon tai kahteen. Ei täällä keskusteluissa ole tullut esiin yhtään naista, joka mieheltään vaatisi ostosten
ja menojen pilkuntarkkaa tasajakoa vaan päinvastoin. Naiset ostavat ja olisivat valmiita tarjoamaan asioita miehiä enemmänkin. En itse olisi suostunut tällaiseen parisuhteeseen kovinkaan pitkäksi aikaa, jossa minun tarjoamiset kyllä kelpaavat, mutta toinen karhuaa euronkin ostosta takaisin maksettavaksi.