Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan

Vierailija
25.07.2023 |

Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.

Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.

Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.

Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.

Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.

Kommentit (1406)

Vierailija
81/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta ihan terveeltä kaverilta. Nuuka saa olla, mutta jos ei esim. ymmärrä juuri sitä, että kuluttaa itse ruokaa 2/3 enemmän niin eihän ne kulut silloin mene mitenkään tasan.

Vähän niin kuin menisitte vaikka Burger Kingiin ja hän ottaa jonkun megasuperaterian 15€ ja sinä pienen hampurilaisaterian 5€ ja hän vaatisi että maksatte laskun puoliksi. Se on toisen taloudellista hyväksikäyttöä.

Ja tosiaan jos jatkatte jonkun sovelluksen käyttöä niin merkkaat sinne ihan kaiken yhteiskäyttöön menevän niin kuin täällä jo ehdotettiin.

Itse en pystyisi tuollaiseen. Siitä seuraa pelkkää pahaa mieltä, riitoja ja katkeroitumista.

Vierailija
82/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni on aika samanlainen. Varsinkin suhteen alussa kun emme vielä olleet virallinen pari, mies oli hyvin tarkka siitä, että joko maksamme asioita vuorotellen tai jos hän on maksanut kokonaan, pulitan puoliskoni hänelle. No tämähän olisi ollut varsin reilua, mutta kun minun maksaessani ei koskaan oma-aloitteisesti maksanut osuuttaan minulle. 

Lisäksi kotona laitetusta ruuasta ja take awaysta mies syö 3/4 ja minä 1/4, joten yhteiselämä alkoi käymään itselleni varsin kalliiksi. Mies on minua paljon, paljon parempituloisempi, joten ajan kuluessa alkoi ketuttamaan että minä pienemmistä tuloistani kustannan osan hänen syömisistään.

Itse en jaksaisi senttejä laskea, tarjoan ja annan omastani läheisilleni mielelläni. Kuitenkin, kun vastavuoroisuutta ei ollut ja ruokakuluni kasvoivat puolitoistakertaisiksi, oli pakko alkaa kiinnittää huomiota siihen mitä itse kustantaa.

Haluan kuitenkin mainita, että mies ei rohmua mitään ilman että kysyy minulta ensin otanko vielä. Eikä hänkään arjen ostoja enää nykyisin sentilleen kyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!

Vierailija
84/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mihin hän käyttäisi kortsuja yksinään?

Vierailija
85/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!

Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.

Vierailija
86/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavaa.Hukkaat aikasi häneen. Sitten kun tulee lapsia niin homma ei toimi.

Itse en voisi olla miehesi kanssa. Nuukailu on sairaaus.

Vierailija
87/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä on käytössä 50/50-systeemi ja oikein sovellus sitä varten, mutta sinä hermostut kun ostat miehelle asioita joita et laita sovellukseen ja mies laittaa sinne kaiken?

Ratkaisu: laitat myös ne vessapaperit, leipomukset ja tarjotut juomat sinne sovellukseen aivan kuten mieskin tekee. Sitten kulut menevät oikeasti tasan.

Just näin.

Kyllä muakin kyrsisi maksaa toisen polttoainekuluja, jos en istuisi aina siellä autossa myös mukana. Ja veikkaan että etpä istu.

Millainen mies on nyt, sellainen se tule olemaan aina ja jopa pahempi.

Joku viisas on sanonut että seuraapa miten kumppanisi kohtelee sisaruksiaa (tai tässä tapauksessa muita läheisiä) ja siitä näkee kyllä minkälainen se toinen oikeasti on.

Vierailija
88/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.

Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?

Vierailija
89/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotiaana ensimmäinen tyttöystävä?

Onkohan nyt muitakin puutteita kuin pihiys...

Vierailija
90/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mies ei tule tuosta muuttumaan. Jostain syystä hänellä on pelko että jää ilman/vähemmälle, kannattaisi varmaan ottaa puheeksi suoraan että tuollainen käytös häiritsee. Todennäköisesti tulee vielä tuosta pahentumaan jos ei laita stoppia ajoissa.

Itse en kestäisi ja eroaisin jos tilanne ei muuttuisi.

Vierailija
91/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?

Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.

Vierailija
92/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehellä on korkeakoulututkinto niin hän on oppinut nuukaksi opiskeluaikana. Minun mielestäni nuukuus on tulevaisuuden kannalta paljon parempi ominaisuus kuin se että hassaa rahaa ajattelematta. Kun teillä sellainen sovellus on käytössä niin kirjaat sinne kaiken mitä ostat ihan niin kuin mieskin tekee. Se että mies kirjaa sovellukseen kaiken ei välttämättä kerro ainoastaan siitä että hän on nuuka ja haluaa sinun maksavan kaikesta puolet. Hänellä voi olla tullut sellainen tapa että kirjaa kaikki kulut ylös ja haluaa tehdä sen tarkasti. Sitä miehet eivät ikinä tule tajuamaan että heidän pitäisi maksaa enemmän kun syövätkin enemmän. Parisuhteessa pitää aina miettiä sitä että kukaan ei ole täydellinen, mutta mittenkä vikojen kanssa voi itse elää. 

Ajattelen tosiaan samoin. Ja jos sovelluksen käyttö ei tunnu hyvältä, siitä pitää puhua, mutta eihän toinen voi tietää sitä, ellei kerro, vaan vartavasiten sopii, että sovellusta käytetään. Itse en jaksaisi, vaikka on ollut aikoja, että hyvää olisi tehnyt enemmänkin tarkkailla, mihin kaikkeen rahaa oikein kuluu.

Siitä taas olen eri mieltä, että miesten pitäisi maksaa enemmän, koska syövät enemmän. Joo, niin meilläkin mies syö, mutta minä käytän sitten monia asioita enemmän kuin mies, esim. lämmittelen saunaa, vaikka miestä ei huvita saunoa eikä sinne tule, otan pisempiä kuumia suihkuja, lämmitän uunin jonkun yhden mieliruokani takia, ajan autolla turhia matkoja (en suunnittele ajoja) jne. Että uskon, että kk-tasolla aika tasan menee.

Mutta sitä en ymmärrä, että suostuu vain maksamaan ja harmittelee mielessään ja vielä katkeroituu.

On eri asia jakaa kuluja yhteisessä taloudessa kuin vasta kun seurustellaan.

Luulen, että aloittajalle ei tule tuollaista kertomaasi kulujen tasinkoa, kun esimerkiksi tämä poikaystävä syö pajon enemmän.

Aloittaja tuskin esimerkiksi saa käyttää poikaystävän autoa ja ajella turhia ajoja ilman, että se kirjataan tiliin.

Päinvastoin, luulen tosiaan, ettäpoikaystävä kirjaa yhteiseen kulutiloin omatkin bensansa.

Aloittajan kannattaa nyt tässä vaiheessa jo puuttua tähän kulujen jakamiseen.

Yhteistaloudessa ja avo- avo/avioliitossa yhteinen kulutili on ehkä toisilla ok, mutta seurusteluvaiheessa mielestäni ei ole aloittajalle tasapuolinen ratkaisu.

Vierailija
93/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et itse ymmärrä niin turha selittää.

Vierailija
94/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei ole antelias niin en kyllä usko että hän rakastaisi muutenkaan.

Vierailija
95/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et itse ymmärrä niin turha selittää.

Voisitko yrittää?

Vierailija
96/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.

Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.

Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.

Vierailija
97/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä on käytössä 50/50-systeemi ja oikein sovellus sitä varten, mutta sinä hermostut kun ostat miehelle asioita joita et laita sovellukseen ja mies laittaa sinne kaiken?

Ratkaisu: laitat myös ne vessapaperit, leipomukset ja tarjotut juomat sinne sovellukseen aivan kuten mieskin tekee. Sitten kulut menevät oikeasti tasan.

Just näin.

Kyllä muakin kyrsisi maksaa toisen polttoainekuluja, jos en istuisi aina siellä autossa myös mukana. Ja veikkaan että etpä istu.

Millainen mies on nyt, sellainen se tule olemaan aina ja jopa pahempi.

Joku viisas on sanonut että seuraapa miten kumppanisi kohtelee sisaruksiaa (tai tässä tapauksessa muita läheisiä) ja siitä näkee kyllä minkälainen se toinen oikeasti on.

Ei se kyydissä istuminenkaan velvoita bensoja maksamaan jos ei ole oma meno. Auton omistaja maksaa bensat, ja jos toinen autoa lainaa omiin menoihinsa niin sitten Ok maksella bensoja. Tai vaikka tarjota kakkukahvit kaupungilla.

Jos esim käymme mieheni autolla miehen sukulaisten luona, ei tulisi mieleenkään maksella bensoja. Eikä sen puoliin junalippujakaan. Jos minun sukulaisiani mennään tapaamaan niin sitten kulut minun piikkiini.

Joskus harvoin jos tarvin autoa lainaan, esim vaikka vaikka puutarhalla käymiseen niin sitten yleensä kokkaan miehelle kiitokseksi jotain vähän herkumpaa.

Vierailija
98/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jutelleet asiasta? Voihan olla että mies tekee tuon täysin tiedostamattaan eikä oikeesti tajua!

Vierailija
99/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on just näitä ukkoja, jotka maksattaa peruselämisen naisella ja omat rahat käyttää omiin huvituksiin.

Vierailija
100/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.

Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.

Ai. Me laitetaan miehen kanssa kaikki puoliksi edelleen kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen, enkä ole vielä nähnyt siinä mitään sairasta. Siksi kysyin mutta ei auennut vieläkään.

Ei ole pihiä maksaa oma osuutensa elämisestään.