Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Hankkikaa vielä pari lasta, homma senkun kiihtyy vaan. Huomaat pian maksavasi niin paljon kaikkien muiden elinkustannuksia, ettet raaskii itsellesi ostaa enää kahvin oheen paakkelsia kahvilassa käydessäsi.
Aloittajana ensin vaatisin tuon tilin poistamista.
Sitten istuttaisiin rauhassa ja keskusteltaisiin yhteisten seurustelusta johtuvien kulujen jakamisesta tasapuolisesti ja molempia tyydyttävästi.
Jos sen jälkeen molemmat tuntuvat olevan samoilla linjoilla jatkaisin hetken ja katsoisin miten nämä ko. asiat menee.
Jatko riippuu miten siis kulujen jako onnistuu, että molemmat ovat siihen tyytyväisiä.
Tietenkin myös muut asiat kuin kulujen jako vaikuttaa suhteen jatkamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko jutelleet asiasta? Voihan olla että mies tekee tuon täysin tiedostamattaan eikä oikeesti tajua!
Kyllä se mies tajuaa ja tilanne tulee ajan mittaan vaan pahenemaan.
Veljeni ei ole koskaan tarjonnut minulle edes yhtä kahvikuppia puhumattakaan drinkeistä tai oluesta.
Pyysi minua tuomaan yhden whiskypullon. Tein näin ,mutta huomasi että eräs whisky oli halvempaa Alkossa siiss 1.5 euroa , eikä varmaan samanmakuista , ei halunnut maksaa pulloa. Turhaan kannoin ulkomaita ,mutta niin hatutti ,että otin mukaan. Ostin itselle Valhallavodkaa sekä Suomesta mesimarjalikööriä että oisin tuonut mukana. Kummankuín kulautti kurkkuunsa, vaikka itsellä kaappi täynnä viinaa.
Ensi kerralla hotelli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltti mies kirjoitti:
Miehesi on jännä mies ja käyttää sinua hyväksi. Ette sovi toisillenne sillä se miehesi käyttää tilaisuutta hyväksi koska olet heikko etkä osaa vaatia tasa-arvoa. Lopeta se ruuan ostaminen sille.
Ei ole mikään jännä, olen hänen ensimmäinen tyttöystävänsä ja myös ensimmäinen seksikumppani. Mietin, onko myös sitäkin johtuuko tällainen siitä, ettei ole aiempaa kokemusta naisista ja parisuhteista.
Mulle ei tulisi mieleenkään alkaa merkkailemaan yksittäisiä juttuja johonkin sovellukseen, todella nolostuttavaakin kun itse on tottunut anteliaisuuteen ja siihen ettei pennejä laskeskella kun on kyse lähimmäisistä.Ap
Voiko olla nepsy, jolla ei ole diagnoosia? Yleensä myöhäiseen pariutumiseen liittyy sosiaalista kömpelyyttä. Miehet saattaa oppia (alkeellisia) sosiaalisia taitoja työelämässä ja jos pärjäävät työelämässä hyvin, niin se nostaa myös itsetuntoa, mikä myös auttaa pariutumisessa.
En nyt sano, että kaikki pihit on autisteja. Mutta tällaista siinä voi olla takana. Hyväpalkkaisuus mainittu, onko mahdollisesti IT-alalla? Googlettele huviksesi hakusanoilla 'autisti parisuhteessa' tms ja katso, kuulostaako tutulta. Yksilöitä he on kaikki, eikä oma autistilapseni ole tuollainen pihistelijä ollenkaan. Mutta jotain tällaista sieltä käytöksen takaa voi löytyä.
On IT -alalla :D mietin itsekin, voiko olla pientä kirjoa, mutta on kuitenkin matemaattisuuden lisäksi myös todella hyvä keskustelija ja argumentoija. Ja tuntuu olevan myös empaattinen, muuttuu vain täysin kuin eri ihmiseksi heti kun kuvioon tulee raha ja ruoka.
Ap
Samalla alalla on mieheni ja kaksi korkeakoulututkintoa. Maksaa melkein kaiken perheessä. Minä sitten maksoin hänen osakkeet ja auton lainan loppuun kun sain perintöä. Loput perinnöstä mun tilillä mutta yhteistä silti. 28 vuotta oltu yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiltti mies kirjoitti:
Miehesi on jännä mies ja käyttää sinua hyväksi. Ette sovi toisillenne sillä se miehesi käyttää tilaisuutta hyväksi koska olet heikko etkä osaa vaatia tasa-arvoa. Lopeta se ruuan ostaminen sille.
Ei ole mikään jännä, olen hänen ensimmäinen tyttöystävänsä ja myös ensimmäinen seksikumppani. Mietin, onko myös sitäkin johtuuko tällainen siitä, ettei ole aiempaa kokemusta naisista ja parisuhteista.
Mulle ei tulisi mieleenkään alkaa merkkailemaan yksittäisiä juttuja johonkin sovellukseen, todella nolostuttavaakin kun itse on tottunut anteliaisuuteen ja siihen ettei pennejä laskeskella kun on kyse lähimmäisistä.Ap
Voiko olla nepsy, jolla ei ole diagnoosia? Yleensä myöhäiseen pariutumiseen liittyy sosiaalista kömpelyyttä. Miehet saattaa oppia (alkeellisia) sosiaalisia taitoja työelämässä ja jos pärjäävät työelämässä hyvin, niin se nostaa myös itsetuntoa, mikä myös auttaa pariutumisessa.
En nyt sano, että kaikki pihit on autisteja. Mutta tällaista siinä voi olla takana. Hyväpalkkaisuus mainittu, onko mahdollisesti IT-alalla? Googlettele huviksesi hakusanoilla 'autisti parisuhteessa' tms ja katso, kuulostaako tutulta. Yksilöitä he on kaikki, eikä oma autistilapseni ole tuollainen pihistelijä ollenkaan. Mutta jotain tällaista sieltä käytöksen takaa voi löytyä.
On IT -alalla :D mietin itsekin, voiko olla pientä kirjoa, mutta on kuitenkin matemaattisuuden lisäksi myös todella hyvä keskustelija ja argumentoija. Ja tuntuu olevan myös empaattinen, muuttuu vain täysin kuin eri ihmiseksi heti kun kuvioon tulee raha ja ruoka.
Ap
No yllätys! IT-alalla nuo nepsyt on ihan yliedustettuja. Ja siellä se outo käytöskin siedetään, koska jos on sopivasti autisti, niin se osaaminenkin on ihan eri levelillä neurotyypillisiin verrattuna.
Äänestäisin vakavaa keskustelua, missä molemmat tulevat kuulluiksi. Tarvittaessa jonkun parisuhdeterapeutin pakeilla. Tämä lähtökohta on nyt sellainen, että jos mikään ei muutu, sinä joudut hoitovapaalla pienistä tuloistasi maksamaan kaikki lasten menot vaippoja myöten ja mieheltä palaa käämit aina kun lapselle pitää ostaa uusia vaatteita kasvun myötä.
Nepsyillä on usein korostunut oikeudentunto ja hänellä tuntuu nyt vain olevan erilainen käsitys siitä, miten ruokamenot jaetaan oikeudenmukaisesti. Hän voi oikeasti tarvita ammattilaisen apua tämän asian prosessoimiseen, jotta hänestä on kelvolliseksi kumppaniksi ja perheenisäksi.
Mutta älä luovuta vielä! Äläkä myöskään anna asioiden jatkua samaan malliin. Kun hänessä kerran on paljon hyvääkin, niin mielestäni kannattaa yrittää saada tämä raiteilleen.
Olen itse rajatapaus, en ihan autisti, miehellä ei diagnooseja, mutta on niin huippuälykäs että jo sen perusteella melkein väkisinkin autisti ja ADHD-oireita on. Mutta ikinä ei ole ollut pihi minun eikä lapsen suhteen ja tienaa satumaisesti IT-alalla :-) Mutta on niitäkin, jotka tienaavat todella hyvin, mutta lapsensa elävät silti köyhyydessä o_O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!
Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.
Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?
Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.
Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.
Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.
Ai. Me laitetaan miehen kanssa kaikki puoliksi edelleen kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen, enkä ole vielä nähnyt siinä mitään sairasta. Siksi kysyin mutta ei auennut vieläkään.
Ei ole pihiä maksaa oma osuutensa elämisestään.
Meillä ei ole ikinä laitettu mitään puoliksi, ja neljäs vuosikymmen on menossa. Ollaan välillä elätetty toisiamme, kun on tullut jokin talouteen vaikuttava kriisi. Kummallakin on käyttöoikeus toisen tiliin, ja laskut maksetaan niin, että kummankin tilille jää suurinpiirtein saman verran rahaa, ja niillä ostetaan ruoat ja polttoaineet. Ei tulisi mieleenkään alkaa vaatia sentilleen tasan meneviä kuluja.
En pystynyt lukemaan kommentteja pitkälle kun ihan selkeä narsisti mies kyseessä. On jo tuhonnut itsetuntoasi ja kohta vie mielenterveydenkin. Niitä on vaikea saada takaisin. T. Kokemusta On
Eli ap siipeilee poikkiksen isommassa asunnossa ilmaiseksi, mutta euron oliivit on sitten liikaa? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä. Nuukuus (huom, ei säästäväisyys) on yleensä defenssi, jolla yritetään paikata omaa vaillejäämisen tunnetta. Nuuka ei nuukaile pelkästään rahasta, vaan myös ihan kaikesta muusta, myös tunteistakin. Koko ajan on pelko että itse jää paitsi ja muut saa enemmän. En jatkaisi parisuhteessa, koska se sama jatkuisi aina vaan - ja pahimmillaan pahenee, jos lapsia tulee.
Tämä on totta. Olin naimisissa kitupiikin kanssa lähes 20 vuotta. Halusin olla strong independent woman ja koin jopa ylpeyttä että ensitreffeistä alkaen maksoin puolet kaikesta - tämä siitä huolimatta että tavatessamme olin köyhä opiskelija ja hän hyväpalkkaisessa työssä. Säästäväisyys on hieno asia, mutta pihiys on juuri sitä että ottaa kaksin käsin toisten tarjoamat asiat mutta ei ikinä tarjoa itse.
Olemme mieheni kanssa eronneet ja nyt en voi kuin päätäni puistellen muistella sitä menoa mitä meillä oli: minä hoitovapaalla muutaman satasen tuloilla makselen kaiken minkä pystyn, hoidan lapset ja kodin, ja sitten töihin palatessa yhä maksan puolet kaikesta ja yksin hoidan lapset ja kodin. Tällä hetkellä urani on nousukiidossa (kummasti lähti nousuu kun jätin exän) ja rahasta ei pulaa, en edes jaksa taistella exäni kanssa osallistuuko laskettelusuksiin tai polkupyörään - ei osallistu kuitenkaan.
Pointti siis on se että pihi pihistää kaikesta muustakin kuin rahasta: huolenpidosta, rakkaudesta ja toisen huomioimisesta. Kyse ei ole rahasta, vaan siitä että pihi on surkea kumppani. Ap, juokse ja lujaa.
Tuo on niin totta, ettei pihiys rajoitu rahaan. Eikä helpotu iän myötä, päinvastoin.
Ja jos pihi antaa joskus lahjan, hän kyllä muistuttaa aina kuinka jalo olikaan 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!
Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.
Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?
Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.
Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.
Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.
Ai. Me laitetaan miehen kanssa kaikki puoliksi edelleen kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen, enkä ole vielä nähnyt siinä mitään sairasta. Siksi kysyin mutta ei auennut vieläkään.
Meillä ei ole ikinä laitettu mitään puoliksi, ja neljäs vuosikymmen on menossa. Ollaan välillä elätetty toisiamme, kun on tullut jokin talouteen vaikuttava kriisi. Kummallakin on käyttöoikeus toisen tiliin, ja laskut maksetaan niin, että kummankin tilille jää suurinpiirtein saman verran rahaa, ja niillä ostetaan ruoat ja polttoaineet. Ei tulisi mieleenkään alkaa vaatia sentilleen tasan meneviä kuluja.
Hyvähän se on että teillä on itsellenne sopiva systeemi, kuten meilläkin.
Voisiko joku nyt viimein kertoa miksi kulujen jakaminen puoliksi on sairasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti lapsia ei ole. Mitäs sitten jos sairastut pysyvästi tai jäät äitiyslomalle?
Ei kuule toimi toi teidän juttu jos elämä vähän heittelee.
Kyllä se mies tajuaa mitä tekee, kun kerta tarjoaa sinun eväistäkin kavereilleen. Esittää vaan ettei tajua ja hyväksikäyttää kympillä. Ei mikään nepsydiagnoosi ole hyvä syy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hiukan eri elää ukkona ja akkana samassa taloudessa. Silloinhan kaikki muukin on yhteistä, usein asunto ja muutakin yhteistä omaisuutta. Ja jos erotaan niin toinen saa yleensä tasinkoa.
Nyt vasta seurustellaan. Kun aloittaja nyt kokee, ettei kulujen jako on hänelle tasapuolista niin suhtee loppuessa hän ei saa mitään tasinkoa lähettämilleen rahoille.
Ei aloittaja tasapuolista kulujen jakamista kielläkään, nimen omaan epätasapuolista.
Ei voida verrata kymmeniä vuosia yhdessä olleita, ehkä naimisissa olevia pariskuntia vasta seurustelevaan pariskuntaan.
Kukaan tuskin siis kritisoi täällä kulujen jakamista. Mutta liikaa nuukailua ja poikaystävän omien puolien pitämistä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti lapsia ei ole. Mitäs sitten jos sairastut pysyvästi tai jäät äitiyslomalle?
Ei kuule toimi toi teidän juttu jos elämä vähän heittelee.
Lapsia ei ole eikä tule. Sairastunut ihminen voi Suomessa maksaa omat kulunsa siinä kuin tervekin.
Elämä on heitellyt vuosien varrella suuntaan ja toiseen, mutta raha ei ole koskaan ollut minkäänlainen ongelma suhteessamme.
Kitupiikin kanssa ei onnistu pitkä avioliitto ja puhutaan 30-50 vuodesta.
Ero tulee jossain vaiheessa ja 10 vuotta ei ole pitkä liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule toimi toi teidän juttu jos elämä vähän heittelee.Lapsia ei ole eikä tule. Sairastunut ihminen voi Suomessa maksaa omat kulunsa siinä kuin tervekin.
Elämä on heitellyt vuosien varrella suuntaan ja toiseen, mutta raha ei ole koskaan ollut minkäänlainen ongelma suhteessamme.
Tietenkään ei tule lapsia koska kitupiikeille se ei sovellu.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi olen sinkku.
Koska ap:n poikaystävä on ainoa vaihtoehto, jonka kanssa voisit seurustella? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hiukan eri elää ukkona ja akkana samassa taloudessa. Silloinhan kaikki muukin on yhteistä, usein asunto ja muutakin yhteistä omaisuutta. Ja jos erotaan niin toinen saa yleensä tasinkoa.
Nyt vasta seurustellaan. Kun aloittaja nyt kokee, ettei kulujen jako on hänelle tasapuolista niin suhtee loppuessa hän ei saa mitään tasinkoa lähettämilleen rahoille.
Ei aloittaja tasapuolista kulujen jakamista kielläkään, nimen omaan epätasapuolista.Ei voida verrata kymmeniä vuosia yhdessä olleita, ehkä naimisissa olevia pariskuntia vasta seurustelevaan pariskuntaan.
Kukaan tuskin siis kritisoi täällä kulujen jakamista. Mutta liikaa nuukailua ja poikaystävän omien puolien pitämistä kyllä.
Seurustelussa se kulujen jakaminen vasta järkevää onkin. En ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat.
En viitannut kommentissani aapeen tilanteeseen, vaan vastasin sille joka piti kulujen puolittamista sairaana. Aapeen tilanne on muuten sama kuin omani, paitsi että meillä kumpikaan ei rohmua yhteisistä ruoista enempää kuin toinenkaan vaan ne syödään ja kulutetaan oikeasti puoliksi. Eikä mies syötä minun ruokiani ystävilleen. Aapeen suhde ei ole tasapuolinen, kun kaikki maksetaan puoliksi ja mies käyttää ja syö valtaosan.
Voihan se tietysti olla kokemuksen puutettakin, ja voi olla, että hän on kuullut kavereiltaan kokemuksia. Varmasti vaikuttaa myös sisarusten puute, ja miten vanhemmat ovat opettaneet jakamaan. Tunnen samanlaisen ainoan lapsen, ja käytös on ihan yhtä pihiä. Jos joku muu saa joskus jotain enemmän, se on ihan kauheaa, mutta kun itse on saamapuolella, niin ollaan ihan hiljaa.
Sinuna kyllä merkkaisin sinne sovellukseen ihan kaikki sentilleen, ruoat ja muut herkut jakaisin tasan kahteen eri astiaan, eikä toisen astialle ole menemistä. Toki keskustelisin myös vakavasti siitä, miten häiritsevää ja moukkamaista käytöstä on rohmuta kaksin käsin toisen nenän edestä, että itse saisi enemmän. Enkä jäisi sanattomaksi. Miesystäväsi on kyllä mahdollista oppia pois noista tavoista, mutta se edellyttää sinulta jatkuvaa valppautta ja tilanteisiin puuttumista heti. Itse en jaksaisi.