Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan
Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.
Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.
Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.
Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.
Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.
Kommentit (1406)
Kuulostaa niin rasittavalta etten jaksaisi katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta polttoaineen maksamisesta, mä menen miehen luokse kävellen kun asutaan kävelymatkan päässä toisistamme. Välttelen lyhyitä autokeikkoja sen vuoksi, etten joutuisi taas maksamaan puolia bensoista. Se vaan on mun taloudelle liikaa. Ehdotan usein julkisilla kulkemista, mutta mies ei pidä julkisista, kun on oma autokin (ellei sitten juo alkoholia eikä voi ajaa, vaan menee silloin julkisilla).
Se mua vaan epäilyttää just siinä, kun maksan puolet polttoaineesta, että kuinka tyhjä se tankki on ollut ja paljonko mies on yksin siitä kuluttanut, eli maksanko ylimääräistä. Ollaan tehty muutama isompi reissu autolla, jolloin kilometrejä kertyy satasia, tottakai maksan silloin puolet polttoaineesta. Autoa en ole hankkinut itselleni, koska Helsingissä pääsee kulkemaan mun tarpeisiin julkisilla ja teen lähes 100 % etätyötä, eli en tarvitse kallista autoa mihinkään.Joku myös kyseli, mihin asia on edistynyt - ei vielä mihinkään, kun mietiskelen tätä ja sitä, miten haluan edetä tän kanssa. Emme varmaan tänään näe miehen kanssa, kun mulla on flunssainen olo (siis oikeasti :D). Kun ei ne mun huomautukset epäreiluudesta ole johtaneet mihinkään tähänkään saakka. Mies vaan tuntuu niistä loukkaantuvan.
Ap
Kyllä sinä ap maksat puolet bensoista vaikket sitä ehkä tajuakaan. Valitettavasti saiturit vedättävät kaikessa missä voivat koska he kuvittelevat että heillä on joku oikeus tehdä niin. Suosittelen että etsit parempaa seuraa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on periaatteena rahojen kanssa että enemmän tienaavalle jää enemmän omaan käyttöön ja säästöön.
Siis kun toinen tienaa 25% enemmän niin hänelle jää 25% enemmän rahaa yhteisten kulujen jälkeen. Tällä tavoin pystymme pitämään samanlaisen elintason koko perheelle mutta se paremmin tienaava sitten saa laittaa esim sijoituksiin enemmän.
Olemme vähän vuoron perään olleet se enemmän tienaava osapuoli.
Tuo kuulostaa parhaalta tavalta toimia minun korvaani! Ap:lla ei vielä ollut yhteistä kotia tämän miesystävän kanssa, että tuollainen ei vielä aivan kai heille ajankohtaista, mutta ehkä tuonkin ap voisi jo ottaa puheeksi.
Hyvin vastaavanlainen tilanne meidän taloudessa. Minä olen saanut säästettyä itselleni kesämökin (josta koko perhe tietysti pääsee nauttimaan).
Mieheni on laittanut rahaa sijoituksiin ja myös viihtyy Norjassa lomailemassa, välillä perhe on mukana ja välillä haluaa vain kalastaa kaverinsa kanssa rauhassa.
Onko tässä syy että naiset lihovat, miehet vaativat kaikki puoliksi ja syövät kakusta 2/3, nainen yrittää syödä oman osansa ja lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Vielä tuosta polttoaineen maksamisesta, mä menen miehen luokse kävellen kun asutaan kävelymatkan päässä toisistamme. Välttelen lyhyitä autokeikkoja sen vuoksi, etten joutuisi taas maksamaan puolia bensoista. Se vaan on mun taloudelle liikaa. Ehdotan usein julkisilla kulkemista, mutta mies ei pidä julkisista, kun on oma autokin (ellei sitten juo alkoholia eikä voi ajaa, vaan menee silloin julkisilla).
Se mua vaan epäilyttää just siinä, kun maksan puolet polttoaineesta, että kuinka tyhjä se tankki on ollut ja paljonko mies on yksin siitä kuluttanut, eli maksanko ylimääräistä. Ollaan tehty muutama isompi reissu autolla, jolloin kilometrejä kertyy satasia, tottakai maksan silloin puolet polttoaineesta. Autoa en ole hankkinut itselleni, koska Helsingissä pääsee kulkemaan mun tarpeisiin julkisilla ja teen lähes 100 % etätyötä, eli en tarvitse kallista autoa mihinkään.Joku myös kyseli, mihin asia on edistynyt - ei vielä mihinkään, kun mietiskelen tätä ja sitä, miten haluan edetä tän kanssa. Emme varmaan tänään näe miehen kanssa, kun mulla on flunssainen olo (siis oikeasti :D). Kun ei ne mun huomautukset epäreiluudesta ole johtaneet mihinkään tähänkään saakka. Mies vaan tuntuu niistä loukkaantuvan.
Ap
Kaikesta kuvaillusta päätellen minusta vaikuttaa, että mies on narsisti tai muu luonnevikainen (esim. sekin, että tarjosi evääsi kaverilleen) ja siksi mikään keskustelusi ei mene perille eikä johda muutokseen. Jos yrität keskustella, mies luultavasti vaikenee tai sitten pyörittää keskustelua niin, ettei siitä tule yhtään mitään ja lopulta olet aivan uupunut ellet sitten syylliseksi leimattu.
Luonnevikaisille on ihan turha yrittää mitään. Ainoa keino on lähteä pois ja yrittää ottaa opikseen, että seuraavan kanssa ei vietä vuotta vaan tarkkailee merkkejä ja lähtee pois heti, kun vaaranmerkkejä on tarpeeksi kasassa. Nuo vain pahenevat iän ja suhteen keston myötä, normaali suhde paranee ja kiintymys syvenee.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Helpostihan sinä auton keskikulutuksen selvittäisit ja sitten katsoisit että paljonko yhteinen reissu maksaa. Tai vaikka yhteisten ajojen jälkeen painat mieleen mitä kilometrimittari näyttää.
Olisi kyllä mielenkiintoista saada tietää, millaisia parisuhteita mun 15v takaisella pihillä exällä on ollut...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän tuossa selviä muuten kuin jos on ajopäiväkirja (tai mikä sen nimi on). Kirjaan päivämäärät ja matkamittarin lukemat ja ketkä on olleet kyydissä. Kauhea laskeminen, mutta mitä muutakaan voi.
Joo, laske suurin piirtein mitä istut miehen kyydissä. Auto kuluttaa ehkä... en tiedä... 6 litraa sadalla kilometrillä, ja bensa nyt 2e/litra? Korjatkaa enemmän kaupunkiautoilusta tietävät!
Vierailija kirjoitti:
Kiltti mies kirjoitti:
Miehesi on jännä mies ja käyttää sinua hyväksi. Ette sovi toisillenne sillä se miehesi käyttää tilaisuutta hyväksi koska olet heikko etkä osaa vaatia tasa-arvoa. Lopeta se ruuan ostaminen sille.
Ei ole mikään jännä, olen hänen ensimmäinen tyttöystävänsä ja myös ensimmäinen seksikumppani. Mietin, onko myös sitäkin johtuuko tällainen siitä, ettei ole aiempaa kokemusta naisista ja parisuhteista.
Mulle ei tulisi mieleenkään alkaa merkkailemaan yksittäisiä juttuja johonkin sovellukseen, todella nolostuttavaakin kun itse on tottunut anteliaisuuteen ja siihen ettei pennejä laskeskella kun on kyse lähimmäisistä.
Ap
Siis olet 29-vuotiaan miehen eka tyttöystävä? Huh huijaa...
Meillä on ihan sama homma. Hyvä kun joskus kahvilassa asiakaspalvelija kysyy tuleeko samasta niin vituttaa aina kun mies ei koskaan tarjoa 😃 ehkä syntymäpäivänäni kerran vuotta kohden
Ja sekin kun maksamme kumpikin puoler ruoasta mutta mies syö 2/3.
Kuulostaa demarilta. Sinuna jättäisin mokoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jatkoon, en jaksaisi parisuhteessa tuollaista sentinvenytystä. On ihan ok että suunnilleen maksetaan ostokset tasan jos molemmilla on suurinpiirtein saman verran rahaa käytössä. Mutta että joka hiton kortsuostos merkataan jonnekin sovellukseen, sairasta! Juokse!!
Miksi se on sairasta että yhdessä käytettävät asiat maksetaan puoliksi? Avaa vähän.
Jos mies kuluttaa ruokaostoksista toistuvasti 2/3 niin miksi silloin ne pitäisi maksaa puoliksi?
Ei tietenkään pidä, mutta lainasin kommenttia jossa pidetään sairaana sitä että kortsut maksetaan puoliksi.
Kyllä tuo on jo ihan sairasta jos aikuinen työssäkäyvä ihminen vaatii että kaikki kulut laitetaan sentilleen puoliksi.
Noin pihin ihmisen kanssa en todellakaan muuttaisi yhteen enkä varsinkaan tekisi lapsia.
Ai. Me laitetaan miehen kanssa kaikki puoliksi edelleen kymmenen vuoden yhdessäolon jälkeen, enkä ole vielä nähnyt siinä mitään sairasta. Siksi kysyin mutta ei auennut vieläkään.
Ei ole pihiä maksaa oma osuutensa elämisestään.
Meillä ei ole ikinä laitettu mitään puoliksi, ja neljäs vuosikymmen on menossa. Ollaan välillä elätetty toisiamme, kun on tullut jokin talouteen vaikuttava kriisi. Kummallakin on käyttöoikeus toisen tiliin, ja laskut maksetaan niin, että kummankin tilille jää suurinpiirtein saman verran rahaa, ja niillä ostetaan ruoat ja polttoaineet. Ei tulisi mieleenkään alkaa vaatia sentilleen tasan meneviä kuluja.
Terveessä parisuhteessa menetellään juuri noin!
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä syy että naiset lihovat, miehet vaativat kaikki puoliksi ja syövät kakusta 2/3, nainen yrittää syödä oman osansa ja lihoo.
Miehet ovat lihavampia kuin naiset.
Mä sanon rehellisesti, etten tiedä auton kulutuksesta mitään, mutta katselin tuota Splitwise -sovellusta ja olen neljän kuukauden sisällä maksanut 161,27 € bensakuluja. Montakohan sataa km tuo kattaa? Onhan polttoaine kallista ja tehtiin pidempi reissu tässä kuussa ja kerran maaliskuussa. Kyllähän mä maksan julkisistakin ihan kivasti, mutta turhiin autoreissuihin en viitsi lähteä kun kallista lystiä se näyttää olevan.
Ap
Mulla on aina ollut se periaate että vakavasti ei seurustella eikä yhteen muuteta/naimisiin mennä/perhettä perusteta jos ei ole tarkoitus että elämä on yhteistä joka osa-alueella. Tästä syystä olin sinkkuna 35-vuotiaaksi ja sen jälkeen löytyi ihana mies joka on kanssani täysin samoilla linjoilla. Myäs sisaruksen, hänen sisaruksensa ja meidän vanhempamme ovat samalla tyylillä pariutuneet, eli se on meille se ainoa ja oikea ja normaali parsiuhde.
Yhteinen elämä tarkoittaa myös yhteisiä rahoja, vaikka omat tilit olisikin, ja omille tileille tulisi omat tulot. Eli en ottaisi tuollaista kumppania itselleni joka kyttää hysteerisenä rahojensa perään, kun en sellaista itsekään tee. Minulle ja miehelleni on täysin selvää että se maksaa jolla on.
Nyt painat mieleesi: mies ei tule olennaisesti tuosta muuttumaan, tulet tuossa suhteessa aina olemaan taloudellisesti hyväksikäytetty osapuoli. Haluatko elää loppuelämäsi niin? Kuten huomaat, ette maksa asioita edes puoliksi, mies vie sinua kuin litran mittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon rehellisesti, etten tiedä auton kulutuksesta mitään, mutta katselin tuota Splitwise -sovellusta ja olen neljän kuukauden sisällä maksanut 161,27 € bensakuluja. Montakohan sataa km tuo kattaa? Onhan polttoaine kallista ja tehtiin pidempi reissu tässä kuussa ja kerran maaliskuussa. Kyllähän mä maksan julkisistakin ihan kivasti, mutta turhiin autoreissuihin en viitsi lähteä kun kallista lystiä se näyttää olevan.
Ap
Mene sinnikkäästi vain julkisilla jos sinulla kausilippu on. Mies voi sitten valita tuleeko yksin autolla vai liittyykö seuraasi julkisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vähintään 2000 -3000 kilsaa, jos lasketaan, että mies on maksanut puolet ja sinä puolet.
Jos kyseessä on ihan perinteinen auto, joka kulkee bensalla tai dieselillä, yhdellä tankillisella pääsee suurin piirtein 500 km Helsingissäkin pelkässä kaupunkiajossa.