Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikaystävän käyttäytyminen ruokaa ja rahaa kohtaan

Vierailija
25.07.2023 |

Ensimmäisiltä treffeiltä alkaen olemme maksaneet kumpikin omat syömisemme ja juomisemme. Nyt kun vietämme suurimman osan ajasta yhdessä, käymme ruokakaupassa yhdessä ja kokkaamme yhteisen aterian. Oleilemme lähes aina hänen luonaan, sillä itse asun pienessä yksiössä, niin tilaa ei ole kovinkaan paljon.

Meillä on poikaystävän ehdotuksesta käytössä Splitwise sovellus, eli sinne pistetään kaikki kustannukset ja sovellus laskee kulut tasan. Tämä on minulle ok, mutta jotenkin minua häiritsee ja vähän loukkaakin se, että poikaystävä pistää sinne ihan kaikki kulut, auton polttoaineen ja kondomitkin. Olen usein ostanut omasta rahapussista hänen luokseen vessapaperia, tai leiponut herkkuja vietäväksi, ym eikä tulisi mieleenkään pistää niitä kuluja tuonne sovellukseen. Tykkään myös silloin tällöin tarjota vaikka juoman tai jäätelön hänelle ulkona, mutta vastaavaa anteliaisuutta en ikinä saa häneltä takaisin tai sitten huomaan, että jälkikäteen ostos on merkitty sovellukseen ja maksan oman osuuteni.

Ja sitten se, että kun ostamme yhteisiä ruokia, niin poikaystävä tuntuu oikein vauhdilla syövän kaksin käsin, etten vain ehdi syödä yhtäkään palasta enemmän kuin hän. Esim. jäätelöpurkki tai pakastekakku, mies syö niistä 2/3 osaa ja minä 1/3. Meillä oli kerran oliiveja kupissa, joita söimme kun katsoimme elokuvaa. Mies veti kauhealla vauhdilla niitä oliiveita ja viimeisenkin oliivin veti naamaansa. Ei siis edes tarjoa viimeistä muruakaan minulle.
Huomautin, että olipas hieman töykeää ottaa se viimeinenkin oliivi, eikä tarjota kohteliaisuutta naiselle. Hänen puolustuksekseen muka söimme oliiveja vuorotellen niin, että ne oliivit menivät täysin tasan. Eivät menneet, kun katsoin vieressä ihmetellen sitä sen paniikissa suuhun lappamista, ettei vaan jää jostain paitsi.

Miten joku voi olla noin nuuka? Johtuuko siitä, että on vanhempiensa ainoa lapsi, kun taas minä olen tottunut jakamaan asioita sisarusteni kanssa.
Mulla on todella epänaisellinen olo, kun kaikki pistetään noin tarkkaan puoliksi, kaiken huippuna ne kondomitkin.

Ellei mies olisi muuten ihana ja rakastava, en varmaan jaksaisi katsoa tämmöistä nuukailua :/ Mutta alkaahan tässä hieman katkeroitumaan, kieltämättä. Nykyaikaahan se on, että kulut jaetaan, mutta mun luonteeseen kuuluu anteliaisuus rakkauden eleenä. Ei ole siitäkään kyse, että mies olisi köyhä. Tienaa minua enemmän ja on vieläpä hyväpalkkaisella alalla ja yliopistokoulutus.

Kommentit (1406)

Vierailija
241/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ehkä tajua että tuo on moukkamaisuutta.

Mun mies on myös ainoa lapsi ja kummallinen asenne hänellä välillä, että muiden kuuluu tarjota hänelle mutta hänen omat on hänen omiaan. Ja samoin tuo että surutta ottaa sen viimeisen kakkupalan tms. Kai kotona tottui siihen että hänen ei tarvinnut ajatella muita.

No, ei kaikki ainoat lapset ole tuollaisia.

Vierailija
242/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei selvinnyt aloituksesta että käyttääkö ap autoa.

AP mainitsi , että miesystävä laittaa sovellukseen aina koko summan, jolla on tankannut autonsa täyteen. AP sanoi, että hänelle on tietenkin ok, jos he lähtevät pitkälle matkalle ja laittavat silloin bensakulut puoliksi, mutta kun mies on ilmeisesti sitä mieltä, että myös lyhyet kaupunkiajot pitää laskea mukaan.

Miksei niitä voi laskea mukaan? Meillä tankataan puoliksi ja yleisin ajettu matka on alle 5 km.

Ihneelliset asiat ihmisiä häiritseekin.

Koska se auto on miehen eikä ole ap:n käytössä muuta kuin silloin, kun istuu kyydissä. Siksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on myös ainoa lapsi ja kummallinen asenne hänellä välillä, että muiden kuuluu tarjota hänelle mutta hänen omat on hänen omiaan. Ja samoin tuo että surutta ottaa sen viimeisen kakkupalan tms. Kai kotona tottui siihen että hänen ei tarvinnut ajatella muita.

ei ole ja monilapsisissa perheissä se vanhin saattaa olla opetettu kaiken jakamiseen ja nuorimmat ovat näitä itsekkäämpiä/eivät juurikaan ajattele muita. t. se vanhin sisko :)

Vierailija
244/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole ja monilapsisissa perheissä se vanhin saattaa olla opetettu kaiken jakamiseen ja nuorimmat ovat näitä itsekkäämpiä/eivät juurikaan ajattele muita. t. se vanhin sisko :)

Ja vanhinkin saattaa olla itsekäs paskiainen, kuten eksä, joka jo lapsena vedätti niitä pienempiä ja piti huolen, että saa itse eniten. 

Vierailija
245/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee tsloudellista välivaltaa, mun neuvo on, että päätä suhde. Mies ei ole hyvä eikä tervepäinen.

Vierailija
246/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea ne kortsut, ettei käytä niistäkin 2/3. 

Vierailija
247/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP mainitsi , että miesystävä laittaa sovellukseen aina koko summan, jolla on tankannut autonsa täyteen. AP sanoi, että hänelle on tietenkin ok, jos he lähtevät pitkälle matkalle ja laittavat silloin bensakulut puoliksi, mutta kun mies on ilmeisesti sitä mieltä, että myös lyhyet kaupunkiajot pitää laskea mukaan.

Miksei niitä voi laskea mukaan? Meillä tankataan puoliksi ja yleisin ajettu matka on alle 5 km.

Koska se auto on miehen eikä ole ap:n käytössä muuta kuin silloin, kun istuu kyydissä. Siksi. 

No se on toki väärin jos mies maksattaa kaiken bensan puoliksi aapeellä vaikka ajaa yksin valtaosan matkoista. Onko tämä tilanne, sitä emme tiedä.

Vierailija
248/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet. 

Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu. 

Ei se kyllä mene uunouden piikkiin että maksattaa puolet kakusta puolisolla ja syö sen sitten kysymättä kokonaan itse, näin esimerkkinä. Kyllä se on tarkoituksellista. Itsekin ajattelin ensin ongelman olevan se että ap ostaa yhteisiä tavaroita "listan ulkopuolelta" ja harmittelee sitten että maksaa enemmän. Tuohan korjaantuisi sillä että lisäisi ne ostetut jutut sovellukseen. Ongelma onkin nyt se että mies syö valtaosan ruoista joista ap maksaa puolet.

Sitä en ymmärrä että vielä nykypäivänä joku odottaa miehen tarjoavan asioita ja "hemmottelevan" esim. ravintoloissa, mutta ilmeisesti sellaistakin ap kaipaa. Tärkeintä on nyt kuitenkin se, etteivät kulut mene puoliksi ellei ruokakin mene. Kukaan ei uunouttaan rohmua toisen maksamaa ruokaa. Uunouttaan voi jättää vaikka juuston vahingossa lämpimään mutta ei loisia toisen rahoilla.

Jotain on suhteessa pahasti pielessä, jos asioita pitää hoitaa excelillä ja taskulaskimella. Eikä maalaisjärkeä löydy.

Minä koen eläväni onnellisessa suhteessa vaikka jaammekin arjen kulut puoliksi laskimella. Tai ehkä juuri siksi.

Tänään ehdotan miehelle tuota sovellusta. En ole ennen kuullutkaan.

Toisille senttien laskeminen on toki luontevaa. Outoa on kuitenkin jos suhteen onni on siitä kiinni että ollaan varmoja siitä onko kaikki mennyt sentilleen 50/50. Kuinka hyvällä pohjalla parisuhde voi olla jos sitä pystyy heiluttamaan sillä että toinen on maksanut ruokamenoja hieman enemmän?

Ei sitä tarvitse sillä heilauttaa, kun molemmat maksavat osuutensa. Kumpikaan ei maksa enempää.

Melko tavallista on että kumppaneilla ei ole yhtä suuret tulot tai että toisella laskee väliaikaisesti tulot merkittävästi esim. työttömyyden, sairauden tai vanhempainvapaan takia. Edelleenkin mielestäni melko huolestuttavaa jos myös tuollaisessa tilanteessa parisuhde pysyy koossa vain jos menot edelleen jaetaan 50/50.

Minä tienaan bruttona 1900, mies 3900. Ei ole vaikuttanut asiaan.

Ja tuo on outoa. Hyvä tietty teille jos saatte toimimaan ja kumpikin on aidosti tyytyväinen ja onnellinen. Mutta eipä siitä mihinkään pääse että olisitte harvinainen poikkeus.

Vierailija
249/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on toki väärin jos mies maksattaa kaiken bensan puoliksi aapeellä vaikka ajaa yksin valtaosan matkoista. Onko tämä tilanne, sitä emme tiedä.

Näin ainakin itse ymmärsin. Ja sai myös sen käsityksen, että ap hankkiutuu usein miehen luokse jollain muulla tavalla kuin että mies kuljettaisi ap:n. Heillähän ei ole yhteistä taloutta, ei siis ole yhteistä autoakaan. Ovat seurustelleet vuoden. 

Vierailija
250/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Mies voi ihan oikeasti olla vaan perus uuno, eikä mikään master manipulator joka pyrkii käyttämään hyväkseen. Oletko ap ihan suoraan puhunut aiheesta sille poikaystävälle? Vaikka siitä että haluaisit että sut viedään romanttisesti syömään, tai että voisitte ostaa toisillenne kivoja ylläreitä,mutta tuollainen listan pitäminen vie spontaaniuden ja ilon. Tai mikä ikinä sua nyt tuossa eniten vaivaakaan. Ei ne oliivit vaan tunteet. 

Sä voit mielin määrin jauhaa niistä pimeistä ja vähemmän pimeistä motiiveista täällä, mutta totuus on,että kukaan ei tiedä ja ihmiset keksivät tylsyyksissään kaikenlaista. Puhu. Et ole sen aikuisempi jos et hoida asiaa niin kuin aikuisen kuuluu. 

Ei se kyllä mene uunouden piikkiin että maksattaa puolet kakusta puolisolla ja syö sen sitten kysymättä kokonaan itse, näin esimerkkinä. Kyllä se on tarkoituksellista. Itsekin ajattelin ensin ongelman olevan se että ap ostaa yhteisiä tavaroita "listan ulkopuolelta" ja harmittelee sitten että maksaa enemmän. Tuohan korjaantuisi sillä että lisäisi ne ostetut jutut sovellukseen. Ongelma onkin nyt se että mies syö valtaosan ruoista joista ap maksaa puolet.

Sitä en ymmärrä että vielä nykypäivänä joku odottaa miehen tarjoavan asioita ja "hemmottelevan" esim. ravintoloissa, mutta ilmeisesti sellaistakin ap kaipaa. Tärkeintä on nyt kuitenkin se, etteivät kulut mene puoliksi ellei ruokakin mene. Kukaan ei uunouttaan rohmua toisen maksamaa ruokaa. Uunouttaan voi jättää vaikka juuston vahingossa lämpimään mutta ei loisia toisen rahoilla.

Jotain on suhteessa pahasti pielessä, jos asioita pitää hoitaa excelillä ja taskulaskimella. Eikä maalaisjärkeä löydy.

Minä koen eläväni onnellisessa suhteessa vaikka jaammekin arjen kulut puoliksi laskimella. Tai ehkä juuri siksi.

Toisille senttien laskeminen on toki luontevaa. Outoa on kuitenkin jos suhteen onni on siitä kiinni että ollaan varmoja siitä onko kaikki mennyt sentilleen 50/50. Kuinka hyvällä pohjalla parisuhde voi olla jos sitä pystyy heiluttamaan sillä että toinen on maksanut ruokamenoja hieman enemmän?

Ei sitä tarvitse sillä heilauttaa, kun molemmat maksavat osuutensa. Kumpikaan ei maksa enempää.

Melko tavallista on että kumppaneilla ei ole yhtä suuret tulot tai että toisella laskee väliaikaisesti tulot merkittävästi esim. työttömyyden, sairauden tai vanhempainvapaan takia. Edelleenkin mielestäni melko huolestuttavaa jos myös tuollaisessa tilanteessa parisuhde pysyy koossa vain jos menot edelleen jaetaan 50/50.

Menot jaetaan 50/50 vasta sitten kun asutaan yhdessä. Niin pitkään kun asutaan erillään, niin kummallakin on oma talous, tulot miinus menot. Tietty voi huvittelurahojen osalta sopia, miten mikäkin maksetaan ja sen täytyy sopia kummallekin tasan yhtä hyvin. Ei se niin toimi, että asioista jää jommallekummalle aina jotain jupisemista.

Vierailija
251/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos laskeminen on viety noin pitkälle, niin oleellistahan on silloin se, ovatko ne lyhyet ajot yhteisiä, vai miehen omia. Jos pääasiassa miehen omia, niin sitten ne kulut eivät kuulu laskelmaan, eikö vain? Miten ne omat ajot sitten erotellaan pois yhteisistä? Kyllä menee vaikeaksi elämä, ja tuo systeemi saa aina vain hullumpia käänteitä aikaan.

Vierailija
252/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jatkaa tällaisen miehen kanssa. Ei huomioi sinua nyt ollenkaan ja käytös yleensä vain huononee. 

Vierailija
253/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo on outoa. Hyvä tietty teille jos saatte toimimaan ja kumpikin on aidosti tyytyväinen ja onnellinen. Mutta eipä siitä mihinkään pääse että olisitte harvinainen poikkeus.

En ole ikinä ajatellut että olisimme millään tavalla poikkeus. Paitsi tätä ketjua luettuani.

Vierailija
254/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdu siitä että on ainoa lapsi. Ihmeellistä miten jopa tällainen saadaan käännetyksi vihaan yksilapsisuutta kohtaan. Kaikki tuntemani yksilapsisen perheen vesat ovat päinvastoin hyvinkin halukkaita jakamaan omastaan, toisin kuin veripäässä sisarustensa tukassa roikkuvat tyypit jotka jakavat jäätelönkin millilleen ettei vaan kukaan saa enempää kuin itse saa. 

Vierailija
255/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin mies alkaa laskuttaa sinua asunnon, sohvan ja sängyn kulumisesta?

Aika pihi mies ja ajattelematon. Jossain välissä kuitenkin syyttää sinua loisimisesta, ehkä sitten, kun olet vauvan tai sairauden takia vaan kotona.

Vierailija
256/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neljän hengen sisarusparvi jakoi lapsuuden yhden karkkipussin aina tarkasti tasan

Vierailija
257/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos laskeminen on viety noin pitkälle, niin oleellistahan on silloin se, ovatko ne lyhyet ajot yhteisiä, vai miehen omia. Jos pääasiassa miehen omia, niin sitten ne kulut eivät kuulu laskelmaan, eikö vain? Miten ne omat ajot sitten erotellaan pois yhteisistä? Kyllä menee vaikeaksi elämä, ja tuo systeemi saa aina vain hullumpia käänteitä aikaan.

Ei kai ap puolia miehen omista bensakuluista maksa. Kommentoin vain tuota kommenttia jossa sanottiin että lyhyet matkat eivät maksa oikein mitään. :D

Vierailija
258/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on periaatteena rahojen kanssa että enemmän tienaavalle jää enemmän omaan käyttöön ja säästöön.

Siis kun toinen tienaa 25% enemmän niin hänelle jää 25% enemmän rahaa yhteisten kulujen jälkeen. Tällä tavoin pystymme pitämään samanlaisen elintason koko perheelle mutta se paremmin tienaava sitten saa laittaa esim sijoituksiin enemmän.

Olemme vähän vuoron perään olleet se enemmän tienaava osapuoli.

Vierailija
259/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ajatellut että olisimme millään tavalla poikkeus. Paitsi tätä ketjua luettuani.

Kaikkea jännää sitä selviää tällä palstalla. On itsellenikin tullut joissain asioissa yllätyksenä että niin moni on kanssani eri mieltä. Sitä tuppaa etsiytymään samanhenkisten seuraan niin se oman piirin normaali voi suuremmassa mittakaavassa olla epänormaali.

Vierailija
260/1406 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuosta polttoaineen maksamisesta, mä menen miehen luokse kävellen kun asutaan kävelymatkan päässä toisistamme. Välttelen lyhyitä autokeikkoja sen vuoksi, etten joutuisi taas maksamaan puolia bensoista. Se vaan on mun taloudelle liikaa. Ehdotan usein julkisilla kulkemista, mutta mies ei pidä julkisista, kun on oma autokin (ellei sitten juo alkoholia eikä voi ajaa, vaan menee silloin julkisilla).

Se mua vaan epäilyttää just siinä, kun maksan puolet polttoaineesta, että kuinka tyhjä se tankki on ollut ja paljonko mies on yksin siitä kuluttanut, eli maksanko ylimääräistä. Ollaan tehty muutama isompi reissu autolla, jolloin kilometrejä kertyy satasia, tottakai maksan silloin puolet polttoaineesta. Autoa en ole hankkinut itselleni, koska Helsingissä pääsee kulkemaan mun tarpeisiin julkisilla ja teen lähes 100 % etätyötä, eli en tarvitse kallista autoa mihinkään.

Joku myös kyseli, mihin asia on edistynyt - ei vielä mihinkään, kun mietiskelen tätä ja sitä, miten haluan edetä tän kanssa. Emme varmaan tänään näe miehen kanssa, kun mulla on flunssainen olo (siis oikeasti :D). Kun ei ne mun huomautukset epäreiluudesta ole johtaneet mihinkään tähänkään saakka. Mies vaan tuntuu niistä loukkaantuvan.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi