"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla
Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o
Kommentit (616)
Tämä seuraava tositarina ei lainkaan sovi tähän kontekstiin, mutta kerronpa sen silti todisteena, ettei tää maailma aivan läpeensä paha ole.
Olin kerran Vantaalla paikallisjunassa, kun Leinelästä tuli junaan äiti työntäen rattaissa istuvaa pientä poikaa. Poika alkoi varsin kuuluvalla äänellä kyselemään useita kertoja :" Onkohan tässä junassa.....PÖLLÖ?" Ihmisiä alkoi tämän vintiön esitys syystäkin naurattamaan, mutta poika vain innostui lisää ja toisteli tätä vitsiään aina vaan uudelleen ja lisäsi vielä "Hu-Huu"-huutoja.
Eipä tainnut siinä vaunussa olla ensimmäistäkään yrmynaamaa, niin vaikuttava se esitys oli. Että joskus näinkin voi käydä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupsista heijakkaa miten yksi minun lapseni eivät koskaan itkeneet eivätkä kiukutelleet- mummu poistattikin kaikki kommentit mitkä eivät miellyttäneet ja jätti omansa paikalleen. Taisi useampi kommentoija osua oikeaan, niin narsistista tekstiä oli mummulla ettei ihme että mummu poistatteli muiden ihmettelyjä. Noloa :D.
Sulla oli varmaan joku kiltti tyttö, se luokan kiusattu nössö.
Uskotaan mummu, sinun lapset eivät ikinä päästäneet itkun pihahdustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä seuraava tositarina ei lainkaan sovi tähän kontekstiin, mutta kerronpa sen silti todisteena, ettei tää maailma aivan läpeensä paha ole.
Olin kerran Vantaalla paikallisjunassa, kun Leinelästä tuli junaan äiti työntäen rattaissa istuvaa pientä poikaa. Poika alkoi varsin kuuluvalla äänellä kyselemään useita kertoja :" Onkohan tässä junassa.....PÖLLÖ?" Ihmisiä alkoi tämän vintiön esitys syystäkin naurattamaan, mutta poika vain innostui lisää ja toisteli tätä vitsiään aina vaan uudelleen ja lisäsi vielä "Hu-Huu"-huutoja.
Eipä tainnut siinä vaunussa olla ensimmäistäkään yrmynaamaa, niin vaikuttava se esitys oli. Että joskus näinkin voi käydä
En ihmettele, minuakin nauratti kun luin tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupsista heijakkaa miten yksi minun lapseni eivät koskaan itkeneet eivätkä kiukutelleet- mummu poistattikin kaikki kommentit mitkä eivät miellyttäneet ja jätti omansa paikalleen. Taisi useampi kommentoija osua oikeaan, niin narsistista tekstiä oli mummulla ettei ihme että mummu poistatteli muiden ihmettelyjä. Noloa :D.
Juu, mummu ei tiedä lasten kasvatuksesta ja vilkkaista lapsista mitään. Ai niin 1950-luvulla taloissa oli vitsa mistä lapsi sai jos ei totellut, nykyään se luokitellaan fyysiseksi väkivallaksi ja on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkuvat ja riehuvat kakarat tulisi pitää kotona neljän seinän sisällä kunnes oppivat käyttäytmään siivosti. Joka päivä saa kuunnella kaupoissa ja kaduilla jatkuvaa elämöintiä ja mölyämistä jota ei missään muussa maassa sallittaisi. Ennen sentään sai vitsalla ropsia kauhukakarat hiljaisiksi, nyt vain hyssytellään ja voivotellaan. Omasta lapsuudesta muistan sen, ettei saanut näkyä tai kuulua ja oli pysyttävä pois aikuisten tieltä. Ei luulisi nykyään olla liian vaikeaa!
Tässäpä oiva esimerkki taas siitä, miten tuo juttu on aivan täyttä totta.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että suurin osa meistä ei jaksa kuunnella lasten huutoa ja kirkumista. Miksi vähemmistönä olevat lapsiperheet saavat mielin määrin terrorisoida meidän muiden elämää?
Koska lapsilla on samat oikeudet ja ihmisarvo kuin muillakin. He kuitenkin vasta opettelee. Ehkä se lapsiviha tosiaan kumpuaa jostain lapsuuden traumoista, jos on itse sellainen hiljaiseksi piesty niin lasten äänet herättää siksi poikkeuksellisen voimakkaita tunteita?
No miksi sitten ei myös aikuiselle anneta samaa ihmisarvoa kuin lapsille? Miksi aikuinen ei saa sanoa, mitä tulee mieleen, jos lapsellakin on tuollaiseen oikeus.
Koska lapsi ei ole minikokoinen aikuinen. Olet itsekin ollut lapsi, kysy sama kysymys äidiltäsi torvelo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten tunnesäätelytaidot eivät ole kehittyneet vielä kunnolla. On luonnollista, että lapset eivät koko ajan toimi täysin moitteettomasti. Vanhemmat tietysti ovat vastuussa siitä, että lasta kasvatetaan ja tarvittaessa poistetaan tilanteesta.
Olen samaa mieltä, että lapset eivät ansaitse vihamielisyyttä, ja vanhemmat ansaitsee edes jonkun verran myötätuntoa jos lapsi kiukuttelee tai on hankala niin ei se ole kiva tilanne vanhemmillekkaan. Muualla maailmassa kuin Suomessa ei ole tällaista lastenvihaamisilmapiiriä.
Vihaatteko myös eläimiä, jotka nekin saattavat aiheuttaa häiriötä, mutta eivät itse voi mitään asialle?
Ei, en todellakaan vihaa eläimiä. Tosin ne harvemmin alkavat laulaa ja selittää typeriä juttuja bussissa.
Koirat paskantaa pitkin teiden varsia ja katuja, lapset ei.
Itä-helsingin uimarannalla on e.koli bakteeria, kun somput paskoo veteen.
Te olette eläimiä. Ei missään hyvässä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten tunnesäätelytaidot eivät ole kehittyneet vielä kunnolla. On luonnollista, että lapset eivät koko ajan toimi täysin moitteettomasti. Vanhemmat tietysti ovat vastuussa siitä, että lasta kasvatetaan ja tarvittaessa poistetaan tilanteesta.
Olen samaa mieltä, että lapset eivät ansaitse vihamielisyyttä, ja vanhemmat ansaitsee edes jonkun verran myötätuntoa jos lapsi kiukuttelee tai on hankala niin ei se ole kiva tilanne vanhemmillekkaan. Muualla maailmassa kuin Suomessa ei ole tällaista lastenvihaamisilmapiiriä.
Vihaatteko myös eläimiä, jotka nekin saattavat aiheuttaa häiriötä, mutta eivät itse voi mitään asialle?
Ei, en todellakaan vihaa eläimiä. Tosin ne harvemmin alkavat laulaa ja selittää typeriä juttuja bussissa.
Mielummin kuuntelen lapsen laulamista linja-autossa, kun astun koiran paskaan ja koko työpaikka haisee koko päivän.
Ei ole sinun eikä muiden tyhmyydellä rajoja. Ihminen , joka eläimen omistaa, pitäisi opettaa koiransa menemään metsän reunaan tarpeille, tai ruohikolle, siinäpä pulma miten ihmiset saadaan ymmärtämään , että kaikki on kasvatuksesta kiinni, lapsilla ja koirilla, kasvattajat katsokoon peiliin .
446 tekee vielä lisäkysymyksen. Liikkuukohan tämän kyseisen pienokaisen isä paljon lapsensa kanssa kaupungilla? Mikä mahtaa olla hänen kokemuksensa asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mummu ei tiedä lasten kasvatuksesta ja vilkkaista lapsista mitään. Ai niin 1950-luvulla taloissa oli vitsa mistä lapsi sai jos ei totellut, nykyään se luokitellaan fyysiseksi väkivallaksi ja on kielletty.
Vitsa oli metsästä kerättyjä risuja ja opettaja näpäytti karttakepillä sormille, jos oli tuhma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta 3-14 vuoden ikäjakaumalla,käydään paljon leikkipuistoissa,ravintoloissa,ostoskeskuksissa jne.ja kertaakaan 14 vuoden aikana en ole kokenut minkäänlaista lapsivihaa.Sen sijaan olen kokenut huonoa käytöstä muiden lapsilta (joidenkin puhe yhtä veen veetä) ja sekä huonoa käytöstä myös muiden lapsien vanhemmilta.
Että sanoisin, jos kokee lapsivihaa niin ensiksi voisi katsoa peiliin..?
Jonku Särkän vielä ymmärrän, mutta että Lapsiasiavaltuutettu lähti tähän mukaan, sitä en ymmärrä alkuunkaan.
Ja ihmettelen mitä dataa hänellä on siitä, että ilmiö on yleinen? Vähän heppoisesti tehty tuo juttu musta.
Meillä voidaan nykyään heitellä muka totuutena kaikkea, halutaan ikäänkuin lietsoa ihmisiä vihaamaan toinen toisiaan, tämä jos mikä on sairasta. Hävetkää Ylessä.
Ei yleä totuus kiinnosta kun toimittajat kirjottavat mielipide kirjoituksia ja ne julkaistaan oikeana uutisena. Yle on uusi vihreiden ensisijainen media kun koko yle on todella vahvasti poliittisesti vasemmalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin kuuntelen lapsen laulamista linja-autossa, kun astun koiran paskaan ja koko työpaikka haisee koko päivän.
Ei ole sinun eikä muiden tyhmyydellä rajoja. Ihminen , joka eläimen omistaa, pitäisi opettaa koiransa menemään metsän reunaan tarpeille, tai ruohikolle, siinäpä pulma miten ihmiset saadaan ymmärtämään , että kaikki on kasvatuksesta kiinni, lapsilla ja koirilla, kasvattajat katsokoon peiliin .
Koiran kakat pitää kerätä ja viedä roskiin, se on ihan laissa. Ei koiran jätöksiä kuulu jättää puiston ruohikolle eikä katujen varsille. Kauppa myy kakkapusseja koirille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos😂
"Jos kokee, että lapset ovat häiritseviä, voi pohtia, mistä tunne kumpuaa.
Miksi se häiritsee itseä niin paljon ja voisiko omaa asennetta muuttaa."
Tämä on tätä nykyajan sössönsöötä. Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset on niin sekaisin.
Jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin syytetään niitä jotka eivät siedä huonoa käytöstä, eikä missään nimessä komenneta sitä lasta. 🤦🏻
Tällä tavalla saadaan kasvatettua oikein hyviä minäminäkusipäitä ja psykopaatteja, mutta ei kunnon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä nykyajan sössönsöötä. Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset on niin sekaisin.
Jos lapsi käyttäytyy huonosti, niin syytetään niitä jotka eivät siedä huonoa käytöstä, eikä missään nimessä komenneta sitä lasta. 🤦🏻
Tällä tavalla saadaan kasvatettua oikein hyviä minäminäkusipäitä ja psykopaatteja, mutta ei kunnon ihmisiä.
Kuule, nykyään tulee lasu, jos komennat lasta eli opettajat ja koulukuraattorit voisi jättää puuttumatta perheiden elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä tavalla saadaan kasvatettua oikein hyviä minäminäkusipäitä ja psykopaatteja, mutta ei kunnon ihmisiä.Kuule, nykyään tulee lasu, jos komennat lasta eli opettajat ja koulukuraattorit voisi jättää puuttumatta perheiden elämään.
Nykyään lapsi voi mennä koulupäivän aikana koulukuraattorille joka tekee lasun lapsen puheiden perusteella, ei kysy vanhemmilta mitään ensin.
en usko, että kukaan ärsyyntyy, jos vaikka bussipysäkillä joku hurjan puhelias ja vilkas lapsi laulaa tai rallattelee.
Epäilen, että tuossa kohtaa jutusta on jätetty tarkoituksella pois tärkein asia.
Olisikohan niin, että se lapsi häiritsi toisten bussinodottajien omaa rauhaa esimerkiksi tunkeilemalla heidän seuraansa tai menemällä kyselemään kysymyksiä tai vaatimaan, että laulavat hänen kanssaan.
Voisin kuvitella, että vain tuontyyppisissä tilanteissa bussinodottajat voisivat ärähtää lapsellekin. Äiti sitten on hämmentänyt tahallaan soppaa kertomalla lapselle, että ei sinun laulua kukaan aikuinen halua kuulla.
Äiti olisi voinut sen sijaan kertoa lapselle, että bussipysäkilläkin voi laulaa, sitä ei ole kielletty missään, mutta jos samaan aikaan on muitakin pysäkillä niin pitää ottaa heidät huomioon ja laulaa vähän hiljempaa tai mennä vähän kauemmas laulamaan. Parempi, jos äiti olisi ilmoittanut lapsensa johonkin lasten musiikkikerhoon, jossa saisi laulaa muiden lasten kanssa ja saada oppia laulamisesta. Lapsi olisi voinut purkaa lauluenergiansa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä tavalla saadaan kasvatettua oikein hyviä minäminäkusipäitä ja psykopaatteja, mutta ei kunnon ihmisiä.Kuule, nykyään tulee lasu, jos komennat lasta eli opettajat ja koulukuraattorit voisi jättää puuttumatta perheiden elämään.
Nykyään lapsi voi mennä koulupäivän aikana koulukuraattorille joka tekee lasun lapsen puheiden perusteella, ei kysy vanhemmilta mitään ensin.
Meillä lapsi on 17 ja minä siivoan edelleen hänen huoneensa, ei viitsitä pyytää mitään eikä komentaa missään, koska voidaan joutua taas sossun kanssa keskustelemaan. Kun lapsi saa tehdä mitä haluaa niin lapsi ei mene koulukuraattorille.
Minäkin, eläkkeellä jäänyt helsinkiläinen isoäiti, olen matkustanut yleisillä kulkuneuvoilla kymmeniä vuosia, mutta en ole nähnyt mitään lapsivihamielistä. En omien lapsien kohdalla enkä ystävien lapsien kohdalla. Enkä nyt kun olen liikkunut paljon lastenlasten kanssa. Tuntuu tosi oudoilta nämä väitteet joihin yhtyy myös tuo lapsiasiavaltuutettu. Olen kyllä opastanut lapsia hyvään käytökseen ja toisten ihmisten huomioimiseen. Eivät ole siitä kärsineet. Outo case kaiken kaikkiaan, eikä tosiaankaan pääuutislähetyksen aihe.