Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Minun lapsi ei mahdu minnekään" - Katja Särkkää surettaa muiden käytös pientä tytärtä kohtaan julkisilla paikoilla

Vierailija
24.07.2023 |

https://yle.fi/a/74-20041357

Tämän palstan käytösmalli vuotaa jo tosielämään :o

Kommentit (616)

Vierailija
401/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.

Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.

Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?

Emme me ole missään erityisessä pisteessä tämän asian suhteen. Nistejä ja kaheleita on ollut niin kauan kuin päihteitä on ollut tarjolla (eli siitä hetkestä lähtien kun sienet alkoivat kasvaa metsässä) ja kahdlit on jätetty henkiin.

Ärsyttää ihan jumalattomasti se että osa ihmisistä kuvittelee menneisyyden jonkunlaisena täydellisenä onnelana. Vanhoina niin sanottuina hyvinä aikoina äidit eivät kuljeksineet kaupungilla taaperoiden kanssa aikaa tappaen.

Ei todellakaan. 1950-luvulla kuoli lapsia, kun ei niitä vahdittu. Äiti meni yksin navettaan ja taaperot keskenään sisällä.

Mun vanhemman perheestä hukkui 3 lasta

Huh mikä perhe vanhemmallasi on ollut. En tiedä mitään noin kauheaa kenenkään toisen suvusta.

Kyllä noita oli paljon ja on tehty näytelmiäkin aiheesta.

Luin joskus lehtijuttua, että vauva saattoi möngertää yksin pihassa ja äiti sisällä tekemässä kotitöitä, mutta ei ollut autoja.

Taapero oli laitettu pihalle konttaamaan kesällä ja äiti sisällä tekemässä esim. ruokaa.

Ja kyllähän nytkin lapsia hukkuu. Oli ainakin joskus hukkunut uima-altaaseen, kun ovi ulos auki.

Vierailija
402/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa tuon jutun kaltaiset vanhemmat tajuaisivat, ettei lapsensa ole maailman napa. Saattaisi se muiden oletettu negatiivinen suhtautuminenkin muuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa tuon jutun kaltaiset vanhemmat tajuaisivat, ettei lapsensa ole maailman napa. Saattaisi se muiden oletettu negatiivinen suhtautuminenkin muuttua.

Ei aikuisetkaan tajua etteivät ole maailman napa. Sun ulkomaanmatka jutut ei kiinnosta työpaikan kahvitauolla joten voisitko olla hiljaa.

Vierailija
404/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo että on järkytytty jostain nististä joka on höpissyt metrossa lapselle helvetistä. Se ei ole lapsivihaa, vaikka kohde nyt sattuikin olemaan lapsi.

Kauheaa ajatella, että olemme pisteessä, jossa näiden nistien olemassa olo ja käytös nähdään ihan normaalina asiana, johon ei enää kuuluisi kiinnittää edes suuremmin huomiota.

Milloin aletaan tehdä jotain, että heistä ja heidän käytöksestään päästään eroon?

Emme me ole missään erityisessä pisteessä tämän asian suhteen. Nistejä ja kaheleita on ollut niin kauan kuin päihteitä on ollut tarjolla (eli siitä hetkestä lähtien kun sienet alkoivat kasvaa metsässä) ja kahdlit on jätetty henkiin.

Ärsyttää ihan jumalattomasti se että osa ihmisistä kuvittelee menneisyyden jonkunlaisena täydellisenä onnelana. Vanhoina niin sanottuina hyvinä aikoina äidit eivät kuljeksineet kaupungilla taaperoiden kanssa aikaa tappaen.

Ei todellakaan. 1950-luvulla kuoli lapsia, kun ei niitä vahdittu. Äiti meni yksin navettaan ja taaperot keskenään sisällä.

Mun vanhemman perheestä hukkui 3 lasta

Ja osa vanhemmista lapsista kärsi kun joutui 7-vuotiaana vahtimaan taaperoita. Äiti teki yksin kotitöitä.

Mitä kärsimystä on hoitaa sisaruksiaan ja oppia sekin?  Riskejä siinä voi olla, mutta entisajan lapsista tuli järkevämpiä juuri siksi että joutuivat osallistumaan.  Jotkut nykyajan lapset ovat uskomattoman hönöjä. 

405/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko lapsi olla ns. erilainen oppija? Normaali nelivuotias ei laula bussissa, kaksivuotias voi niin vielä tehdäkin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
406/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aikuisetkaan tajua etteivät ole maailman napa. Sun ulkomaanmatka jutut ei kiinnosta työpaikan kahvitauolla joten voisitko olla hiljaa.

Kiinnostaapa.

Vierailija
407/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jysäys, mikä muija. Koska mä haluun ja mun lapsi haluu, ni mitä vua. Me tehdään just ku me halutaan. Nih.

Vierailija
408/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä bussissa mölyävän lapsen vanhempi?

Vierailija
409/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa outoa. Minulla on 10-vuotias lapsi ja mekin asumme Helsingissä ja liikumme usein metrolla, käymme Oodissa jne. Muistan ehkä kolme aivan yksittäistä tilannetta tältä koko 10 vuoden ajalta, kun joku tuntematon on reagoinut lapseeni jotenkin ikävästi (kaikissa tilanteissa oli muuten kyse vanhemmasta naisesta, joka selvästi purki omaa pahaa oloaan meihin). Erikoista, että jutun henkilön mukaan tällaista tapahtuu viikoittain.

Sama. Meillä nyt 5 vuotta taivalta takana, paljon on liikuttu ihmisten ilmoilla pk-seudulla enkä tosiaan muista kuin ehkä kerran että olisi ikävää reaktiota lapsiin tullut vierailta ihmisiltä. Kummallista että joku tosiaan kohtaa tällaista jopa viikottain. Minusta suhtautuminen lapsiin on joko neutraalia tai joskus tulee jopa positiivisiakin kohtaamisia vastaan :D ja mun lapset ei edes ole mitään hiljaisia herranenkeleitä, joskin olen opettanut kyllä säännöt että esim metrossa tai (varsinkaan) ravintolassa ei metelöidä jne.

Vierailija
410/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain kerrottu, onko Katja Särkkä osannut kasvattaa lapsensa? Yleensä kaupungilla ja kaupoissa törmään näihin kasvattamattomiin lapsiin, jotka luulevat olevansa maailman napa. Jos Särkkä ei ole kasvattanut lastaan, turha sitten ihmetellä ihmisten reaktioita.

Vierailija
411/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Jep. Kaikkien pitäisi vaan hymyillä ja huudella "hellanlettas", kun noiden kakarat on niin ihquja. No ei. Ei meiltä voida vaatia tuollaisia. Pitää tajuta, että ne penskat on omia, mutta muille vieraita ja siinä on vissi ero.  Minäkin tänään osoitin "vihamielisyyttä" sitten, kun olin lähdössä kotoa painavine  kantamuksineni ja olin niitä raahaamassa  rappuja alas melkein jo tuulikaapissa ulko-ovella, kun naapurin nuoripari oli tulossa sisään. Ja ne tukkivat koko kulkureitin rattaineen ja penska hoiperteli ulko-oven takana (hädin tuskin kävelee), mutta nuori rouva sen kun puhui puhelimeen ja isukki siinä hoo moilasena pyörätuoli- yms. luiskalla, jota itse käytän, koska jyrkkien rappujen kaiteet ovat väärällä puolella. Enkä liiku enää kovin hyvin varsinkaan kantamusen kanssa. Ei siinä mitään, mutta minulle on opetettu, että ulos tulijat ensin ja sitten vasta sisään tulijat. Etenkin, kun se puhelin tuntuu olevan elintärkeä kapine aina ja joka paikassa. Vähän se isukki tuijotti ja rouvalle tuli kiire lopettaa puhelu, kun penska siinä ulko-oven takana tiellä seisoi, että taisi siinä tulla mutistuksi jotain painokelvotonta. Kannattaisi opetella, ettei olla yksin maailmassa, vaikka se pentu onkin saatu aikaiseksi, mikä nyt ei kummallisia taitoja vaadi. Muillakin ihmisillä on kiireensä ja oikeus vapaaseen liikkumiseen ja yksityisyyteen sekä rauhaan.

Vierailija
412/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta 3-14 vuoden ikäjakaumalla,käydään paljon leikkipuistoissa,ravintoloissa,ostoskeskuksissa jne.ja kertaakaan 14 vuoden aikana en ole kokenut minkäänlaista lapsivihaa.Sen sijaan olen kokenut huonoa käytöstä muiden lapsilta (joidenkin puhe yhtä veen veetä) ja sekä huonoa käytöstä myös muiden lapsien vanhemmilta.

Että sanoisin, jos kokee lapsivihaa niin ensiksi voisi katsoa peiliin..?

Vierailija
413/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Särkkähän oli äsken puol ysin uutisissa kertomassa tästä kohtaamisestaan. Tuntui vähän mutulta tuo koko juttu.

Vierailija
414/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten tunnesäätelytaidot eivät ole kehittyneet vielä kunnolla. On luonnollista, että lapset eivät koko ajan toimi täysin moitteettomasti. Vanhemmat tietysti ovat vastuussa siitä, että lasta kasvatetaan ja tarvittaessa poistetaan tilanteesta.

Olen samaa mieltä, että lapset eivät ansaitse vihamielisyyttä, ja vanhemmat ansaitsee edes jonkun verran myötätuntoa jos lapsi kiukuttelee tai on hankala niin ei se ole kiva tilanne vanhemmillekkaan. Muualla maailmassa kuin Suomessa ei ole tällaista lastenvihaamisilmapiiriä.

Vihaatteko myös eläimiä, jotka nekin saattavat aiheuttaa häiriötä, mutta eivät itse voi mitään asialle?

Ei, en todellakaan vihaa eläimiä. Tosin ne harvemmin alkavat laulaa ja selittää typeriä juttuja bussissa.

Vierailija
415/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vihaa kaikkea ja kaikkia, vihaa myös lapsia.

Ja koiria ja kissoja ja autoja ja homoja ja poliitikkoja ja julkkiksia ja verottajaa ja poliisia ja naisia ratissa jne.

Vierailija
416/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin lapsen kanssa on pers3eilty julkisessa liikenteessä, eikä ole väistetty kun joku yritti poistua omalla pysäkillään. Yhyy yhyy lapsivihaa kun matkustaja joutui poistumaan kiireessä jotta pääsi ajoissa ulos.

Seuraavaksi lapsen on annettu huutaa, ja ohikulkija matki huutoa. Kyynel, mikä trauma.

Kolmannessa tapauksessa mamma pysäköi syömään eväitä paikkaan, jossa ei saanut syödä omia eväitä. Lapsivihaa!

Vähän voisi peiliin katsoa, olisiko omassa käyttäytymisessä tai herkkänahkaisuudessa korjaamisen varaa.

Aika monta kommenttia täällä, joista tulee varsin vihainen vaikutelma.

En uskonut tuota ensin todeksi, että joku voisi vihata lapsia  tai tämä olisi jotenkin laaja ilmiö.

Käsittämätöntä.  Joku yleinen pahuus toisia kohtaan on nyt vallalla. 

Ei tässä lapsia vihata, vaan tätä nykyajan mentaliteettia, jossa lapset nostetaan jalustalle ja niiden törttöilyyn ei edes oma vanhempi puutu eleelläkään. Sitten uhriudutaan jos joku muu aikuinen komentaa lasta tai tiuskaisee vaikka "pois alta!" tms.

Vähän voisi äiti itse katsoa pikkusen perään, vai onko instagram tärkeempi tatska- ja kumihuulimammoille kuin lapsen henki. Rannoillakin vain tuijotetaan luuriin vaikka oma taapero olis isompien lasten armoilla kuhisevassa vedessä, joku voi loikata vaikka vahingossa päälle, mutta eipä se huono äiti sitä huomaisi. Kun lapsi sitten hukkuu, syytetään taas muita ja uhriudutaan lehdessä poseerauskuvien kera.

Vierailija
417/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta 3-14 vuoden ikäjakaumalla,käydään paljon leikkipuistoissa,ravintoloissa,ostoskeskuksissa jne.ja kertaakaan 14 vuoden aikana en ole kokenut minkäänlaista lapsivihaa.Sen sijaan olen kokenut huonoa käytöstä muiden lapsilta (joidenkin puhe yhtä veen veetä) ja sekä huonoa käytöstä myös muiden lapsien vanhemmilta.

Jonku Särkän vielä ymmärrän, mutta että Lapsiasiavaltuutettu lähti tähän mukaan, sitä en ymmärrä alkuunkaan. 

Vierailija
418/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi

Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi Minun lapsi

Vierailija
419/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonku Särkän vielä ymmärrän, mutta että Lapsiasiavaltuutettu lähti tähän mukaan, sitä en ymmärrä alkuunkaan. 

Tuo lapsiasiavaltuutettu on julkisuudenkipeä tyhjäpää.

Vierailija
420/616 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt-äidin näköinen, ainakin kuvissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme