Laajan tutkimuksen mukaan transleikkauksen läpikäyneistä 81% tuntee kipua 5 vuotta myöhemmin, puolella sattuu seksi ja kolmannes on inkontin...
Ja näitä hoitoja toiset ajavat alaikäisille.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12312219/Trans-surgery-nightma…
Kommentit (946)
Toivon että transihmisille annetaan kaikki mahdollinen tuki, hoitoja kehitetään ja yhteiskunnassa huomioidaan sukupuolen moninaisuus.
Kuitenkin sanon, että moni ei tiedä miten rankkaa voi olla jos jokin leikkauksessa menee pieleen. Millaista on esim jatkuva kipu. Näin kipupotilaana (naisena), ottaisin ihan mielelläni peniksen vaikka pohkeesta roikkumaan, jos saisin kivut pois. Tämä ei ole vihaa transihmisiä kohtaan, vaan toivoisin, että tämä oikeasti otettaisiin huomioon. Leikkaukset ei ole riskittömiä ja kipu ynnä muu voi olla paljon pahempi asia kuin väärät genitaalit. Monet ihmiset joutuvat hyväksymään itsessään isoja "virheitä", asioita, joita eivät itsessään meinaisi sietää. Toimiva keho on arvokas asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ahdistus mikä ihmiselle tulee, kun tajuaa että on tehnyt jotain noin peruuttamatonta.
En ikinä suostuisi ketään leikkaamaan tuolla tavalla, jos olisin lääkäri.
Entä se ahdistus, kun oma keho tuntuu vieraalta? Miten hoitaisit tätä?
Jos oikeasti kokee olevansa eri sukupuolta kuin biologinen sukupuoli, niin ihan hyvin voi elää kuitenkin sen koetun sukupuolen mukaista elämää. Esim hormonien syönti on huomattavasti pienempi paha kuin leikellä genitaaleja. Hyväksyy sen, ettei kropasta saa täydellistä kaikilta osin. Onhan ihmisillä monenlaisia vammojakin ja niiden kanssa vaan eletään. Koska todennäköisesti haitat tulee olemaan huomattavasti isommat kuin kuviteltu hyöty silloin jos alapäätä leikellään. Kannattaa tarkoin harkita ja ottaa selvää.
Eli nytkö sitten hyväksytään, että naisella voi olla penis? Että transhenkilö saa elää kokemansa sukupuolen elämää ilman kirurgiaa? Koska siitä oltiin kyllä kovin huolissaan, kun edellisen kerran lakia muutettiin, kuinka leikkauksia haluamattomat eivät ole oikeasti transsukupuolisia.
Eipä se sukupuolidysforia sitten kovin elämää rajoittavaa taida olla, jos voidaan elää ilman hormoneja ja kirurgiaa eikä silloin ole mitään perustetta saada vaihtaa juridista, jos ei ole minkäänlaista pyrkimystäkään "elää vastakkaisen sukupuolen roolissa", mikä on sekin muuten täysin älyvapaa konsepti. Ja ei, edelleenkään ei hyväksytä, että naisella voi olla penis.
Eli nyt taas vaaditaankin sitä kirurgiaa, että on riittävän trans. Koittakaa jo päättää.
Tää on tää ikuinen paradoksi. Ja millä ehdottomuudella ja kaikkitietävyydellä nämä luulee tietävänsä aiheesta aidosti mitään on kyllä ennen kaikkea surullista.
Ei ole mikään paradoksi. Jos ei koe kehonmuokkauksia tarpeelliseksi, sp-dysforia ei ole niin paha, että pitäisi saada juridista vaihdettua. Juridisen sukupuolen vahvistaminen vastakkaiseen sukupuoleen oli nimenomaan niille henkilöille varattu käytäntö, jotka olivat transitionsa vieneet siihen pisteeseen asti, että juridinen sukupuolimerkintä aiheutti ongelmia.
Eli sukuelinkirurgia on suorastaan vaatimus transitiossa? Toiset täällä taas tahtovat kieltää sen, koska se on heidän mielestään tarpeetonta.
Kaikkia kehonmuokkaukseen tähtääviä transhoitoja pitäisi rajoittaa huomattavasti. Juridista sukupuolta ei sen sijaan pitäisi saada vaihtaa, ellei oikeasti ole niin läpimenevä, että muutoin tulisi ongelmia. Harvoin on näin.
Eli pitää olla läpimenevä, mutta läpimenevyyden saavutettavuutta pitää rajoittaa.
Tismalleen. Niin rankkoja hoitoja ei kaipaa kuin sellaiset, jotka niistä aidosti hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että transihmisille annetaan kaikki mahdollinen tuki, hoitoja kehitetään ja yhteiskunnassa huomioidaan sukupuolen moninaisuus.
Kuitenkin sanon, että moni ei tiedä miten rankkaa voi olla jos jokin leikkauksessa menee pieleen. Millaista on esim jatkuva kipu. Näin kipupotilaana (naisena), ottaisin ihan mielelläni peniksen vaikka pohkeesta roikkumaan, jos saisin kivut pois. Tämä ei ole vihaa transihmisiä kohtaan, vaan toivoisin, että tämä oikeasti otettaisiin huomioon. Leikkaukset ei ole riskittömiä ja kipu ynnä muu voi olla paljon pahempi asia kuin väärät genitaalit. Monet ihmiset joutuvat hyväksymään itsessään isoja "virheitä", asioita, joita eivät itsessään meinaisi sietää. Toimiva keho on arvokas asia.
Mikä sukupuolen moninaisuus?
Sukupuolia on tasan kaksi: naaraspuolinen ihminen on nainen ja urospuolinen ihminen on mies.
Yhteiskunnan pitää lopettaa valheiden levittely tämän sukupuolihäiriöisen porukan mieliksi. Ei se niin voi olla, että koko muun yhteiskunnan pitää valehdella joistakin lukemattomista sukupuolista kun jotkut häiriintyneet eivät kykene hyväksymään fyysistä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin tv esitti vähän aikaa sitten dokumentin, jossa sanottiin, että teini-ikäsenä saadut ajatukset sukupuoli-identiteetistä muuttuvat osalla kun aikuistutaan. Ruotsissakin on ohjelman mukaan paljon teinejä, jotka ovat aloittaneet hormonihoidot ja katuvat hoitojen aloitusta. Hormonihoidot kasvavassa iässä voivat tuhota jatkossa kyvyn saada lapsia.
Miettikääpä jokainen itse millainen olitte 12-14-vuotiaana esim. Varmaan jokainen muistaa. Sitä luuli olevansa niin iso ja ymmärtävänsä kaikesta kaiken ja kuitenkaan ei ymmärtänyt hölkäsen pöläystä mistään. Sen ymmärtää jokainen aikuistuttuaan. Eli ei missään nimessä ole järkevää antaa tuon ikäisen tehdä päätöksiä, joissa seuraksena hyvin radikaaleja asioita koko loppuelämäksi. Aikuistuminen ensin, sitten vasta isot ratkaisut.
Järkyttävää. Nuoren kypsyminen ja aivojen kehittyminen vie vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa artikkelin falloplastiasta ja vaginoplastiasta ja ihan rehellisesti, ei tuo kovin järkevältä hommalta kuulosta. Aika paljon riskejä ja haittoja.
Jos noin, niin miksi puolueista vain PS ja KD kyseenalaistavat näiden touhujen poliittista pakottamista yhteiskunnassa?
Koska lääkäri voi olla poliitikko, mutta poliitikko ei ole lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset eivät ole riskittömiä ja terve keho on arvokas. Se on kaikille näitä leikkauksia tavoitteleville selvää. Olen itse käynyt poistattamassa rintani transsukupuolisuuden takia ja kaikkien komplikaatioidenkin jälkeen se on ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä. Otan mieluummin arvet, pelon siitä että nänni irtoaa ja kivun kuin ahdistuksen ja huonon itsetunnon joka rinnoista seurasi. Leikkauksen jälkeen mulla on taas ihmissuhteita, harrastuksia, henkilökohtainen hygienia, opiskelupaikka yms. Mä voin maata sängyssä ilman oksennusreaktiota ja hengenahdistusta. Te voitte olla sitä mieltä että raatelin itseni, mutta mä olen sitä mieltä että mä sain elämäni takaisin.
Noin puhuu vain todella psyykkisesti sairas henkilö.
"Voi kuinka nautin siitä, että sain amputoida terveet rintani. Ah, kuinka ihana, aivan paras päätökseni! Ei haittaa arvet, ei kipu eikä pelko nännien irtoamisesta (kehoahdistus korjattu).
Minä niin rakastan olla silvottu. Se tekee minusta "ehyen". "
🤪
Et taida tajuta itse lainkaan, kuinka sairaalta sekopäältä kuulostat.
Läkäreitä ja hoitajia ei riitä edes sairauksien hoitoon, joten miten julkisin varoin tehdään tällaista?
Transtutkimukset, hoidot, leikkaukset ja jälkiseuranta syö todella paljon hoitohenkilökunnan aikaa.
Ja Suomi lähettää sairaita lapsipotilaita (esim. Sydänsairaita) ulkomaille leikattavaksi, kun ei riitä hoitohenkilökuntaa.
On kyllä arvot ihan pielessä, jos tätä hommaa ei pikimmiten korjata ja noita transleikkauksia lopeteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa artikkelin falloplastiasta ja vaginoplastiasta ja ihan rehellisesti, ei tuo kovin järkevältä hommalta kuulosta. Aika paljon riskejä ja haittoja.
Jos noin, niin miksi puolueista vain PS ja KD kyseenalaistavat näiden touhujen poliittista pakottamista yhteiskunnassa?
Koska lääkäri voi olla poliitikko, mutta poliitikko ei ole lääkäri.
Eihän kaikki lääkärit lähde politikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin tv esitti vähän aikaa sitten dokumentin, jossa sanottiin, että teini-ikäsenä saadut ajatukset sukupuoli-identiteetistä muuttuvat osalla kun aikuistutaan. Ruotsissakin on ohjelman mukaan paljon teinejä, jotka ovat aloittaneet hormonihoidot ja katuvat hoitojen aloitusta. Hormonihoidot kasvavassa iässä voivat tuhota jatkossa kyvyn saada lapsia.
Miksi on niin ensiarvoisen tärkeää, että juuri sinä vatvot tätä asiaa vauvapalstalla? Oon huolissani teistä pakkomielteisistä. Mites teidän oma elämä, perhe, työ, mielenterveys? Kaikki hyvin sillä saralla? Tää vatvominen ei ole normaalia.
Et ole huolissasi kenestäkään. Haluat vain haukkua ketjun keskustelijoita ja käyttää mielenterveysongelmista kärsiviä solvauksena, koska sellainen on sinusta hauskaa. Epätoivoinen yritys vaihtaa aihetta, kun jälleen yksi epämiellyttävä transfakta tuodaan esille.
Tää ketju on täynnä viestejä, joissa leimataan transihmisiä mielisairaiksi. Se ei huolestuta sua?
Mun mielestä tällaisia viestejä kirjoittavista on oikeesti syytä olla huolissaan ja usein tällaiseen ajaa juuri omat mielenterveyden ongelmat. Se ei ole mikään haukku. Ja ihan oikeesti oon huolissani, miten tällainen ajattelumaailma syntyy ja voimistuu täällä.
Voi nyyh. Mammapalstan radikalisoituneet terffit. Mä olen seurannut näitä keskusteluja täällä jo aika pitkään. Ennen olin jopa sitä mieltä, että transhoidot ovat hyödyllisiä ja lapsillekin niitä voi tietyissä tilanteissa harkita, mutta mitä enemmän tutkittua tietoa olen täällä, podcastien ja bloggaajien myötä saanut, olen muuttanut mieleni. Tämä transliike on vaarallinen, naisvihamielinen, homofobinen liike, josta on sukeutumassa aikamme pahin lääketieteellinen skandaali. Sinunkin olisi aika jo miettiä tekosyitä sille, miksi kannatit lasten sterilointia vuonna 2023.
^ Sulla näyttää olevan addiktiona yrittää hiljentää transekoilun kritisointi. Jos uskoisit omaan näkemykseesi, niin uskaltaisit puolustaa sitä ja argumentoida sen puolesta sen sijaan, että yrität pakkomielteisesti vaientaa muut.
-eri
^Ja siinä se pakkomielteisin palstahörhö taas toistelee itseään.
Vierailija kirjoitti:
^ Sulla näyttää olevan addiktiona yrittää hiljentää transekoilun kritisointi. Jos uskoisit omaan näkemykseesi, niin uskaltaisit puolustaa sitä ja argumentoida sen puolesta sen sijaan, että yrität pakkomielteisesti vaientaa muut.
-eri
Siihen vaadittaisiin vähintäänkin kyky syöttää ChatGPT:lle avainsanoja, koska ei tämä itsekseen osaa argumentteja rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset eivät ole riskittömiä ja terve keho on arvokas. Se on kaikille näitä leikkauksia tavoitteleville selvää. Olen itse käynyt poistattamassa rintani transsukupuolisuuden takia ja kaikkien komplikaatioidenkin jälkeen se on ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä. Otan mieluummin arvet, pelon siitä että nänni irtoaa ja kivun kuin ahdistuksen ja huonon itsetunnon joka rinnoista seurasi. Leikkauksen jälkeen mulla on taas ihmissuhteita, harrastuksia, henkilökohtainen hygienia, opiskelupaikka yms. Mä voin maata sängyssä ilman oksennusreaktiota ja hengenahdistusta. Te voitte olla sitä mieltä että raatelin itseni, mutta mä olen sitä mieltä että mä sain elämäni takaisin.
Kuvottavaa itsetuhoisen käyttäytymisen romantisointia ja normalisointia. Sietäisit hävetä, että yrität mainostaa oman kehon silpomista jonakin ihanuutena!
Noniin kukaan ei ole vaatinut täällä sukuelinten leikkauksia alaikäisille transnuorille. Sukuelinten silpominen on toisaalta ihan todellinen ongelma ja se koskee tiettyjä yhteisöjä Suomessakin.
Daily mail on skandaalihakuinen lehti ja surkeita kirugeja on maailmalla vaikka kuinka paljon uutisoitavaksi. Jää parempi mieli kun ei lue tuollaista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa itsetuhoisen käyttäytymisen romantisointia ja normalisointia. Sietäisit hävetä, että yrität mainostaa oman kehon silpomista jonakin ihanuutena!
Tällaisia on TikTok pullollaan. Nuorille tytöille esitetään, että binderit ja mastektomia on avain onneen. Tai testosteroni. Alman sisko Ano viimeisin esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Mennyt kyllä luottamus lääketieteen ammattilaisiin, tietävät näitä asioita ja silti tekevät mitä tekevät. Tai sitten eivät tiedä ja tekevät silti. En tiedä kumpi olis pahempi. Jotenkin ajattelisi, että lääketieteen alueella oltaisiin varovaisia ja asioita tutkittaisiin huolella. Mutta ei, pilleriä ja leikkauksia vaan joka vaivaan, seurauksista viis.
Olen verrannut tätä siihen, että kirurgi pääsee halutessaan toteuttamaan sisäistä Mengeleään. Potilaat eivät ole mitään keskitysleirivankeja ilman vaihtoehtoa vaan ihmisiä, jotka tulevat omasta vapaasta tahdostaan skalpellin alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta myös silikonitissit kehon silpomista, josta ei saisi puhua? Jokainen tekee omat päätöksensä kehon suhteen yhdessä leikkaavan kirugin kanssa. Muiden mielipide ei siinä paina
Rintojen poisto .yt ei ole mitään. Syöpa vaatii sen usein. Mutta genitaalileikkaukset voi tuhota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia on TikTok pullollaan. Nuorille tytöille esitetään, että binderit ja mastektomia on avain onneen. Tai testosteroni. Alman sisko Ano viimeisin esimerkki.
Tyttöjä ei kiinnosta binderit ja mastektomiat. Vai mitä arvon naiset?
Ihmiset on joko tietämättömiä tai ei halua olla rehellisiä tässäkään asiassa.