Miten joillakin on varaa käydä kahvilla?
Sirkka Castren-Tenwolde nauttii Kämpin terassilla latte-kahvista ja croissantista hillolla. Hintaa kahvilla on 6,90 euroa ja croissantilla ja hillolla seitsemän, eli yhteensä 13,90 euroa. Castren-Tenwolden mukaan hintojen nousu ei ole vaikuttanut siihen, miten usein hän käy kahvilla.
Kahvilla käyminen on pieni asia, jonka teen itselleni päivittäin, hän sanoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009727643.html
14 euroa kahvista ja croissantista, ei ikinä. Sehän tekee monta sataa kuussa jos kerran päivässä tuon tekisi. Minulla menee keskimäärin päivän kauppaostoksiin tuon verran sisältäen kaiken mitä yleensä kaupasta ostetaan. Siis välillä menee vähemmän ja välillä enemmän mutta kuukauden ruokaostokset on tuollaiset 300 euroa. Saman verran jos laittaisi vielä kahvilaan kuukaudessa niin olisin äkkiä konkurssissa. Onko Suomessa sitten suurimmalla osalla ihmisistä niin isot tulot että olen vain pudonnut kelkasta?
Kommentit (125)
Ostin kapselikoneen ja keittää taatusti ihan yhtä hyvää kahvia kuin suurimmassa osassa kahviloita. Yksin ei viitsi kahvilaan lähteä mutta ymmärrän sen kyllä jos tapaa siellä kavereita ja silleen. Sitä en ymmärrä että jotkut menee tekemään jopa etätätöitä kahvilaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän porukka ravaa baarissakin harvase viikonloppu ja tu 14 euroa ei siellä ole mitään (plus mahd. rskaruuat ja taksi kotiin). Miksi siis vaikka yksi kahvilakerta viikossa on jotenkin vaikea ymmärtää?
Aloituksen esimerkissä on päivittäinen kahvilakerta.
Luetun ymmärtäminen?
Valintojahan nämä on.
Tänään mietin vienkö nuorison syömään vai teenkö kotona ruokaa. Teen kotona, säästän noin 40 euroa.
Joskus kiva mennä valmiille. Ravintolat ja kahvilat edustavat minulle helppoutta ja vaihtelua josta olen valmis maksamaan.
Pelkän kahvin takia en koskaan käy.
Oltiin vasta siirrytty euroon. Oltiin jossain päin Suomea lomamatkalla. Pysähdyttiin ottamaan bensaa ja virkistäytymään kahvilan antimilla.
Pieni kupillinen maksoi euron ja oli kaiken lisäksi haaleaa.
Silloin tein päätöksen, ei enää ikinä.
Nautin harvakseltaan kahvia ja silloin kotona.
Ei siinä mitään, jos on varaa eikä sitten valita kaiken kalleudesta.
Mutta jos uikuttaa mm. elintarvikkeiden hinnoista ja silti käy päivittäin tai monta kertaa kahvilla ja croissantilla tai syömässä, niin turpa tukkoon.
Normaali ihminen osaa säästää ns. turhasta, jos eläminen tuntuu kalliilta.
Ei se haittaa,jos joskus harvoin nautiskelee ja käy kahvilassa.
Miksei olisi, jos pitää muut menot kohtuullisena. En polta, voin ostaa mieleiseni kahvin ja lisukkeet, jos siltä tuntuu. Jotkut ne vaan jaksaa äimistellä toisten elämää, tapoja, rahan käyttöä ja arjen pikku iloja. Ilmeisesti oma elämä on tyhjää. En minäkään äimistele, tai edes ajattele sitä jonka mielestä on parempi juoda kaffeet kotona. Live and let live.
Vierailija kirjoitti:
14 eurolla saa kaksi halpaa oluttuoppia baarissa jos nyt ei mene johonkin hirveimpään räkälään häppärinä. Ja yleensä juomia tilataan kevyesti se kolme ainakin. Jos vielä haluaa juoda jotain hyvää jossain siistissä viihtyisässä paikassa niin laskepa siitä. Ja silti rahaa tuntuu "riittävän" baariin oli ajat mitkä hyvänsä.
Voi kuule, ei me kaikki juosta baareissa, vaikka sinä juokset.
käyn ehkä kerran kuussa, muuhun ei kyllä ole varaa. keitän kahvit kotona mieluummin ja vaikka leivon itse.
Jos on varaa ja siitä nauttii,niin miksei.
Itselläni on varaa kahviloihin joitakin kertoja vuodessa. Ystäviä silloin näen tai reissussa joskus perheen kanssa poiketaan tauolle. Ne leivonnaiset houkuttelee.
Yökerhoissa ja pubeissa en käy. Alkoholia tai tupakkaa en käytä. Leikkaan itse hiukseni. Takseilla en ajele. Yleensä teen ruoat itse. En matkustele ulkomailla ja kotimaassakin harvoin. Konserteissa ym en käy joka vuosi. Kahvila on minulle luksusta silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
En muutenkaan ymmärrä tätä kahvilla käymisen muotia. Arjen luksusta? Todellako?
Itse keitän kotonani kahvit ja saan juoda sen vaikka yöpuvussa sohvalla koira kainalossa. Se on minusta enemmän luksusta kuin istua jossain kahvilassa tai kulkea muki kourassa kadulla.
Miksi tyhmällä ihmisellä on lemmikki?
Miksi aloittaja vertaa itseään henkilöön, jolla on varaa käydä Kämpissä kahvilla. Aloittajalla ei ole, haastatellulla on. So? Oisko mahdollista, että jommallakummalla on sellaiset tulot, että tuo on mahdollista. Itse käyn useimmiten kahvilla, kun olen asioilla. Ei siksi, etten kotona saisi hyvää kahvia vaan siksi, että suosikkikahvilassani on myös hyvää kahvia ja mielelläni istahdan kivassa ympäristössä kahvini äärelle. Hyviä kahviloita on tullut paljon Helsinkiin, Kämpissä maksat tietysti nimestä Kämp, ei se kahvi siellä sen kummempaa ole kuin muuallakaan.
Ei ihmet että naiset haluaa miehen tarjoava
Mun kahvittelut maksaa yleensä alle kympin. On siihen varaa.
En käytä alkoholia. Leivoskahveja saa 3-4,50 eurolla, kun tietää paikat. Joskus voi maksaa enemmänkin, jos ei ole pitkään aikaan kahvilassa käynyt. Taitaa olla ainoa harrastus, mikä maksaa kodin ulkopuolella. Ei ole paljon, jos käy kerran viikossa kahvilla, kun pääsääntöisesti kaikki muut huvitukset on ilmaisia. Enkä mätä herkkuja kotona. En matkustele enkä käy baareissa, en omista autoa ym. Kyllä ne kahvirahat silloin löytyy.
Kyllä sen bissenkin ostaminen kaupasta ja juomalla kotona tulee paljon halvemmaksi kuin sen juominen baarissa
No kyllä valtaosalla on varaa käydä kahvilla, mutta valtaosa ei käy siellä joka päivä. Aika monella olisi toki siihenkin varaa, mikäli valitsisi käyttää rahansa juuri siihen, mutta valtaosa priorisoi muita hankintoja ja muita harrastuksia niin, että rahaa ei sen vuoksi jää jokapäiväiseen kahvilakäyntiin. Ja aika harva sitä sinänsä kaipaakaan. Mutta valtaosan kulutustottumuksiin on silti mahdollista yhdistää esim. jokaviikkoinen kahvilassakäynti tai vaikka muutamakin. Moni käy siellä esim. tapaamassa ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kapselikoneen ja keittää taatusti ihan yhtä hyvää kahvia kuin suurimmassa osassa kahviloita. Yksin ei viitsi kahvilaan lähteä mutta ymmärrän sen kyllä jos tapaa siellä kavereita ja silleen. Sitä en ymmärrä että jotkut menee tekemään jopa etätätöitä kahvilaan.
Eihän kysymys ole siitä, etteikö kotona saisi myös hyvää kahvia. Minä käyn paljon kahvilla, myös yksin. Se on lepohetki ostosreissun tms lomassa. Mitä kummallista tässä nähdään. Ne etätyöntekijät kahvilassa on junan tuomia, jotka luulee, että näin pitää käyttäytyä. Tuskin kukaan pystyy keskittymään vaativaan työhön kuppilan pöydässä.
14 euroa joka päivä kahvilaan tekee kuukaudessa 420 euroa.
Mulla on ruokaan käytettävissä kolmelle hengelle noin 600 e kuussa.
Ei mulla ainakaan ois tollaseen varaa tai sitten syötäis kaurapuuroa ja kasviskeittoa muu aika.