Miten joillakin on varaa käydä kahvilla?
Sirkka Castren-Tenwolde nauttii Kämpin terassilla latte-kahvista ja croissantista hillolla. Hintaa kahvilla on 6,90 euroa ja croissantilla ja hillolla seitsemän, eli yhteensä 13,90 euroa. Castren-Tenwolden mukaan hintojen nousu ei ole vaikuttanut siihen, miten usein hän käy kahvilla.
Kahvilla käyminen on pieni asia, jonka teen itselleni päivittäin, hän sanoo.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009727643.html
14 euroa kahvista ja croissantista, ei ikinä. Sehän tekee monta sataa kuussa jos kerran päivässä tuon tekisi. Minulla menee keskimäärin päivän kauppaostoksiin tuon verran sisältäen kaiken mitä yleensä kaupasta ostetaan. Siis välillä menee vähemmän ja välillä enemmän mutta kuukauden ruokaostokset on tuollaiset 300 euroa. Saman verran jos laittaisi vielä kahvilaan kuukaudessa niin olisin äkkiä konkurssissa. Onko Suomessa sitten suurimmalla osalla ihmisistä niin isot tulot että olen vain pudonnut kelkasta?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Mielummin juon kolme tuoppia olutta Kontulan pubissa tuolla hinnalla. Tuoppi maksaa 3,80€.
Ihan oma valintasi..hyvä puoli kahvilassa on se että siellä ei käy tämä kuppiloiden juoppo sakki
Eihän kaikki elä palkkatuloilla. Minulla esimerkiksi on niin paljon rahaa ja omaisutta ettei se koskaan loppuisi kahvia juomalla. Siis jollekin on ihan sama mitä se latte ja croisantte hillolla maksaa. Maksaahan auton pito ja bensakin enemmän.
Että näin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muutenkaan ymmärrä tätä kahvilla käymisen muotia. Arjen luksusta? Todellako?
Itse keitän kotonani kahvit ja saan juoda sen vaikka yöpuvussa sohvalla koira kainalossa. Se on minusta enemmän luksusta kuin istua jossain kahvilassa tai kulkea muki kourassa kadulla.Minäkään en ymmärrä, mitä iloa ihminen saa siitä, että istuu jossain kahvilassa juomassa kahvia, joka maksaa ihan järkyttäviä summia. Minä myös nautin, kun saan juoda kahvini kotonani omassa rauhassa. Ihmisten katseleminen kahvilassa ja se puheensorina ei ole minusta ollenkaan nautittavaa enkä halua aikaani kuluttaa sellaiseen.
Toiset tykkää käydä kahviloissa, toiset eivät. Jokainen käyttäköön aikansa, rahansa niinkuin haluavat. Ei kaikesta tarvitse tehdä ongelmaa, etenkään muiden ihmisten elintavoista. 🙄
Kun nyt kuitenkin kyseessä vain kahvilat.
Koska minun elintavoista, ulkonäöstä, luonteesta, mielipiteistä, ammatista, työpaikoista, ihmissuhteista tehdään suuri ongelma niin minäkin näen oikeudekseni tehdä muiden asioista suuren ongelman.
Sanon vaan, että kylläpä voi ihminen olla tyhmä, että törsää päivittäin johonkin kahvilaan ja syömiseen ulkona. Päivittäin. Vaikka olisi varaa niin silti aivan hemmetin typerää.
Vierailija kirjoitti:
14 eurolla saa kaksi halpaa oluttuoppia baarissa jos nyt ei mene johonkin hirveimpään räkälään häppärinä. Ja yleensä juomia tilataan kevyesti se kolme ainakin. Jos vielä haluaa juoda jotain hyvää jossain siistissä viihtyisässä paikassa niin laskepa siitä. Ja silti rahaa tuntuu "riittävän" baariin oli ajat mitkä hyvänsä.
Kukaan ei käy joka päivä baarissa. Tuo tyyppi käy joka päivä kahvilassa.
Mutta siis mulle aivan sama, mihin ihmiset rahansa käyttää, miksi sitä pitää taivastella? Olisi itsekin varaa, mutta mieluummin säästän pahan päivän varalle, työttömyyteen esim. tai vaikka talon remonttiin. Joku toinen taas nauttii siitä kahvilla käynnistä, suotakoon se heille. Eniten ehkä ärsyttää se, että näistä kirjoitellaan mediassa ja asetellaan jatkuvasti vastakkain eri ihmisryhmiä. Roskamedia pitöisi lopettaa, ja niiden pitäisi abtaa kirjoittaa vain asialisista ajankohtaisista asioista. Hesarikin mennyt klikkiotsikointiin ja vastakkainasetteluun mukaan, ei vaan jaksa noita.
Minulle on ihan laatuaikaa viikonloppuna kiertää teslalla kaupungilla ja nauttimassa hyvästä kahvittelusta vihhtyissä kahviloissa
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän porukka ravaa baarissakin harvase viikonloppu ja tu 14 euroa ei siellä ole mitään (plus mahd. rskaruuat ja taksi kotiin). Miksi siis vaikka yksi kahvilakerta viikossa on jotenkin vaikea ymmärtää?
Joissakin kuppiloissa kanta-asiakkaat istuvat päivittäin juomassa olutta. Monet kutsuvatkin kantapaikkaansa olohuoneeksi. Miten heillä on siihen varaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos pitäisi 14€ päivässä kuluttaa johonkin vastaavaan, niin ennemmin kävisin sillä rahalla lounaalla.
Jos joka päivä käy kahvilassa juomassa erikoiskahvin ja ottaa siihen leivoksen kaveriksi, niin eikö se ennen pitkää ala tuntua niin arkiselta, ettei siinä ole enää mitään hohtoa?
Minä lähinnä nauraisin ja säälosin kun joku ostaa jotain kallista leivonnaista, jonka todellinen viimeinen myyntipäivä on ollut joskus vuosi kaksi sitten ja hygieniasta ei ole mitään takuita eikä leivoksen sisällöstäkään. Entä kahvilan tilat, onko hygienisesti siivottu, tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielummin juon kolme tuoppia olutta Kontulan pubissa tuolla hinnalla. Tuoppi maksaa 3,80€.
Ihan oma valintasi..hyvä puoli kahvilassa on se että siellä ei käy tämä kuppiloiden juoppo sakki
Eikä siellä käy kaltaistesi nirppanokkasakki myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14 eurolla saa kaksi halpaa oluttuoppia baarissa jos nyt ei mene johonkin hirveimpään räkälään häppärinä. Ja yleensä juomia tilataan kevyesti se kolme ainakin. Jos vielä haluaa juoda jotain hyvää jossain siistissä viihtyisässä paikassa niin laskepa siitä. Ja silti rahaa tuntuu "riittävän" baariin oli ajat mitkä hyvänsä.
Mutta siis mulle aivan sama, mihin ihmiset rahansa käyttää, miksi sitä pitää taivastella? Olisi itsekin varaa, mutta mieluummin säästän pahan päivän varalle, työttömyyteen esim. tai vaikka talon remonttiin. Joku toinen taas nauttii siitä kahvilla käynnistä, suotakoon se heille. Eniten ehkä ärsyttää se, että näistä kirjoitellaan mediassa ja asetellaan jatkuvasti vastakkain eri ihmisryhmiä. Roskamedia pitöisi lopettaa, ja niiden pitäisi abtaa kirjoittaa vain asialisista ajankohtaisista asioista. Hesarikin mennyt klikkiotsikointiin ja vastakkainasetteluun mukaan, ei vaan jaksa noita.
Kukaan ei tietenkään käy koko elämänsä ajan joka päivä baarissa, mutta moni käy kuukausia tai vuosia putkeen joka päivä baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän porukka ravaa baarissakin harvase viikonloppu ja tu 14 euroa ei siellä ole mitään (plus mahd. rskaruuat ja taksi kotiin). Miksi siis vaikka yksi kahvilakerta viikossa on jotenkin vaikea ymmärtää?
Joissakin kuppiloissa kanta-asiakkaat istuvat päivittäin juomassa olutta. Monet kutsuvatkin kantapaikkaansa olohuoneeksi. Miten heillä on siihen varaa?
Koska he ovat töissä siellä. Ovat suposeppoja.
Useimmiten kaikki pöydät on mikitetty ja puhe kuuluu huoneen toiseen nurkkaan ja toiseen saliin tahalleen tai vieressö istuu palkattu kuuntelija niin ei ole mikään romanttinen paikka kohdata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tietenkään käy koko elämänsä ajan joka päivä baarissa, mutta moni käy kuukausia tai vuosia putkeen joka päivä baarissa.
Niin varmasn jos ovat ammatiltaan tarjoilijoita, kokkeja, siivoojia, myyjiä tai tiedustelijoita.
Minä ostan mielummin pussin kaljaa ja menen nauttimaan ne rannalle kivellä istuen. Joku ostaa samalla rahalla kahvin ja croissantin ja istuu hetken ökykahvilassa. Kuka nauttii mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä siellä käy kaltaistesi nirppanokkasakki myöskään.
Oikeastaan kaikki kahvilat ja ravintolat voisi kokonaan sulkea ja kieltää, koska kuulema ainoa oikea ammatti on vain valtion virkamies.
Vierailija kirjoitti:
Tuetaan mieluummin kahviloita kuin juottoloita.
Miksi? Mä pidän enempi siideristä ja humalasta kuin kahvista ja croissanteista. Mulle kesän luksus on kylmä juoma terassilla tai festarilla. Kahvit keitän aamulla kotona ja juon yöpuvussa.
Talvella sitten jonkun rockbändin keikalle, rahat riittää kivasti kun ei kanna niitä päivittäin kahvilaan.
On varaa käydä mutta en käy. Paljon mukavampaa on juoda kotona tai ottaa jostain pikaisesti mukaan ja juoda omassa rauhassa. Se on sitä luksusta :)
Jos nyt joku haluaa ottaa vertailukohdaksi henkilön, joka käy päivittäin kahvilla hyvinkin mahdollisesti Suomen kalleimmassa paikassa niin ei tuo niin kovin kummallista ole että suurimmalla osalla ei ole varaa samaan. Todennäköisesti frouvalla on tilillä katetta reippaasti normimammaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muutenkaan ymmärrä tätä kahvilla käymisen muotia. Arjen luksusta? Todellako?
Itse keitän kotonani kahvit ja saan juoda sen vaikka yöpuvussa sohvalla koira kainalossa. Se on minusta enemmän luksusta kuin istua jossain kahvilassa tai kulkea muki kourassa kadulla.Suomalainen ihmettelee robotti-imureita,vapaaehtoisesti lapsettomia/sinkkuja, kahviloita, metsässä asujia. Yksinkertaisesti kaikkia keskiluokkaisen ydinperhe kuplan ulkopuolelle jääviä.
Normaali, keskiluokkainen ydinperhe ei istuskele kahviloissa eikä käy baareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasn jos ovat ammatiltaan tarjoilijoita, kokkeja, siivoojia, myyjiä tai tiedustelijoita.
Eivät vaan yrittäjiä, rakennusmiehiä ja tehdastyöläisiä. Okei ei nuokaan tuttuni varmaan ihan joka päivä baarissa käy, eihän ne aina ole aukikaan, mutta eipä käy tuo kahvilatyyppikään ihan joka päivä kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt joku haluaa ottaa vertailukohdaksi henkilön, joka käy päivittäin kahvilla hyvinkin mahdollisesti Suomen kalleimmassa paikassa niin ei tuo niin kovin kummallista ole että suurimmalla osalla ei ole varaa samaan. Todennäköisesti frouvalla on tilillä katetta reippaasti normimammaa enemmän.
Ei sen niin väliä, vaikka kahvi olisi vanhaa ja leivos pilaantunutta kunhan näyttää rikkaalta. Kotona voi sitten kärvistellä vatsataudissa.
No, pelkäksi virasto-ja yliopistokeskittymäksi sitä ollaankin kaavailtu. Pelkkiä virastotyöpaikkoja ja asuntoja siellä käyville plus yliopisto. Muun alan ammattilaiset joutaa pois, koska oikea työ on vain ja ainoastasn virastotyötä.