Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joillakin on varaa käydä kahvilla?

Vierailija
22.07.2023 |

Sirkka Castren-Tenwolde nauttii Kämpin terassilla latte-kahvista ja croissantista hillolla. Hintaa kahvilla on 6,90 euroa ja croissantilla ja hillolla seitsemän, eli yhteensä 13,90 euroa. Castren-Tenwolden mukaan hintojen nousu ei ole vaikuttanut siihen, miten usein hän käy kahvilla.

Kahvilla käyminen on pieni asia, jonka teen itselleni päivittäin, hän sanoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009727643.html

14 euroa kahvista ja croissantista, ei ikinä. Sehän tekee monta sataa kuussa jos kerran päivässä tuon tekisi. Minulla menee keskimäärin päivän kauppaostoksiin tuon verran sisältäen kaiken mitä yleensä kaupasta ostetaan. Siis välillä menee vähemmän ja välillä enemmän mutta kuukauden ruokaostokset on tuollaiset 300 euroa. Saman verran jos laittaisi vielä kahvilaan kuukaudessa niin olisin äkkiä konkurssissa. Onko Suomessa sitten suurimmalla osalla ihmisistä niin isot tulot että olen vain pudonnut kelkasta?

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahviloissa käy ne ihmiset jotka ei käy noissa juottoloissa .

Kahvimuki maksaa jo yhtä paljon kuin se oluttuoppi mutta kai se on makuasia haluaako kitata olutta vai kahvia ja kumpi käy enemmän terveyden päälle

Lehdet ottaa esiin kalliit kahvilat, mutta suurin osa kahviloista ei noin kalliita ole. Tampereella kalleimmissa kahviloissa saa oluttuopin hinnalla edelleenkin leivoskahvit. Ei niitä kahviloita esitellä lehdissä. 

Onpa järjetön väite. Ei todellakaan saa.

Eilen viimeksi ostin leivos ja kahvin kahvilassa 3.5 euoa

Vierailija
62/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne piirtää joilla on liitua...

Ja se liituko kannattaa tuhlata päivittäiseen kahvilakäyntiin?

Kyllä minullakin olisi varaa, mutta en ole niin tyhmä.

Se nyt on ihan sama mihin ne rahansa puskee, mutta ei tartte valittaa kalleutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muutenkaan ymmärrä tätä kahvilla käymisen muotia. Arjen luksusta? Todellako?

Itse keitän kotonani kahvit ja saan juoda sen vaikka yöpuvussa sohvalla koira kainalossa. Se on minusta enemmän luksusta kuin istua jossain kahvilassa tai kulkea muki kourassa kadulla.

Minäkään en ymmärrä, mitä iloa ihminen saa siitä, että istuu jossain kahvilassa juomassa kahvia, joka maksaa ihan järkyttäviä summia. Minä myös nautin, kun saan juoda kahvini kotonani omassa rauhassa. Ihmisten katseleminen kahvilassa ja se puheensorina ei ole minusta ollenkaan nautittavaa enkä halua aikaani kuluttaa sellaiseen.

Toiset tykkää käydä kahviloissa, toiset eivät. Jokainen käyttäköön aikansa, rahansa niinkuin haluavat. Ei kaikesta tarvitse tehdä ongelmaa, etenkään muiden ihmisten elintavoista. 🙄

Kun nyt kuitenkin kyseessä vain kahvilat.

Vierailija
64/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi 14€ päivässä kuluttaa johonkin vastaavaan, niin ennemmin kävisin sillä rahalla lounaalla.

Jos joka päivä käy kahvilassa juomassa erikoiskahvin ja ottaa siihen leivoksen kaveriksi, niin eikö se ennen pitkää ala tuntua niin arkiselta, ettei siinä ole enää mitään hohtoa?

Sovin kaverin kanssa meneväni yhdessä lounaalle. Hän sanoi viime hetkellä, ettei otakaan sitä 14 euron lohilounasta, mihin muuten kuului myöskin se kahvi, koska hänellä on kotona valmiina keittoa, viis siitä, että oli sovittu menemämme yhdessä syömään ja että minulla oli pidempi matka kotiin lounaalle ja muita kiireitä. Otin sen lohilounaan jälkiruokakahveineen, hän otti kahvin ja pullan. Jotka maksoivat saman kuin se lounas. Hän sitten suuttui minulle siitä, vaikka hinnat oli selkeästi esillä ja luulisi, että sen verran riittäisi laskutaitoa, että tajuaisi tuon ilman minunkin opastustani. Luulin oikeasti, että hän ei tahdo syödä lounasta, en tajunnut, että hän ei vaan osaa laskea.

Todellakin kahvi ja pulla on saman hintainen kuin jopa buffetlounas. Joku aika sitten joku kirjoitti, että olemme tulleet historialliseen käännekohtaan, että ulkona syöminen tulee halvemmaksi, kuin kaupasta ruoan kotiin ostaminen.

Ravintolassa maksaa ne muut kulut, eikä niinkään syötävän raaka-aineet.

Vierailija
65/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä valtaosalla on varaa käydä kahvilla, mutta valtaosa ei käy siellä joka päivä. Aika monella olisi toki siihenkin varaa, mikäli valitsisi käyttää rahansa juuri siihen, mutta valtaosa priorisoi muita hankintoja ja muita harrastuksia niin, että rahaa ei sen vuoksi jää jokapäiväiseen kahvilakäyntiin. Ja aika harva sitä sinänsä kaipaakaan. Mutta valtaosan kulutustottumuksiin on silti mahdollista yhdistää esim. jokaviikkoinen kahvilassakäynti tai vaikka muutamakin. Moni käy siellä esim. tapaamassa ystäviä.

Puhutko nyt siis valtaosasta?

Kun jäi vähän epäselväksi.

Vierailija
66/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohonneet omaisuusarvot, suuret lainat ja korot ovat ikävä yhdistelmä. Mutta kyllä ajat vielä joskus paranevat

Vierailija
67/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan kahviloita. Ihanaa varsinkin vapaapäivänä oikein tälläytyä, föönata hiukset ja meikata kivasti ja mennä Aleksanterinkadulle tai Espalle jonnekin tunnelmalliseen kahvilaan shoppailun lomassa tai muuten vaan nauttimaan erikoiskahvista. En osaa sitä muuten oikein selittää. Ulkomaillakin paras asia on aina kahvilat.

Vierailija
68/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitäisi 14€ päivässä kuluttaa johonkin vastaavaan, niin ennemmin kävisin sillä rahalla lounaalla.

Jos joka päivä käy kahvilassa juomassa erikoiskahvin ja ottaa siihen leivoksen kaveriksi, niin eikö se ennen pitkää ala tuntua niin arkiselta, ettei siinä ole enää mitään hohtoa?

Sovin kaverin kanssa meneväni yhdessä lounaalle. Hän sanoi viime hetkellä, ettei otakaan sitä 14 euron lohilounasta, mihin muuten kuului myöskin se kahvi, koska hänellä on kotona valmiina keittoa, viis siitä, että oli sovittu menemämme yhdessä syömään ja että minulla oli pidempi matka kotiin lounaalle ja muita kiireitä. Otin sen lohilounaan jälkiruokakahveineen, hän otti kahvin ja pullan. Jotka maksoivat saman kuin se lounas. Hän sitten suuttui minulle siitä, vaikka hinnat oli selkeästi esillä ja luulisi, että sen verran riittäisi laskutaitoa, että tajuaisi tuon ilman minunkin opastustani. Luulin oikeasti, että hän ei tahdo syödä lounasta, en tajunnut, että hän ei vaan osaa laskea.

Todellakin kahvi ja pulla on saman hintainen kuin jopa buffetlounas. Joku aika sitten joku kirjoitti, että olemme tulleet historialliseen käännekohtaan, että ulkona syöminen tulee halvemmaksi, kuin kaupasta ruoan kotiin ostaminen.

Ravintolassa maksaa ne muut kulut, eikä niinkään syötävän raaka-aineet.

Paikallinen konditoria kahvila myy leivos kahvit n. 7 euron hintaan..

Päivin se tarjoaa myös keittolounaan jossa on keitto ,leivät ja ruokajuona sekä jälkkärinä kahvi ja leivos ja tämä hintaan 8 ,5 euroa..

Vierailija
69/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaupunki miljöö olisi paljon tylsempi paikka ilman kahviloita...pelkkiä mäkkäreitä,juottoloita ja virastoja

Vierailija
70/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvila on mukava kohtauspaikka tavata joku kaveri (siis joku rauhallinen, ei mikään hälinäpaikka).

Ja siellä sun ei tarvi tarjota kaverillesi mitään vaan kaveri ostaa omansa. Eli rahaa ei mene tarjoiluun, maksat vain mitä itse otat. Jos rahasta tiukkaa niin ei se pelkkä kahvi niin kallis ole (2-4€).

Onhan se kiva joskus istuskella jossain muuallakin kuin töissä.

Tai jos oot vaikka reissussa, odottelet junaa tms. niin mieluummin sitä kahvilassa aikaa tappaa kuin jossain asemahallissa. Siellä voi vaikka ottaa läppärin esille ja vastailla sähköposteihin.

En tajua tätä jatkuvaa kahviloiden ihmettelemistä.

Moni eläkeläinen myös tykkää kun on joku ns. olohuone oman kodin ulkopuolella.

Vierailija
71/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään miehen kanssa monta kertaa viikossa kahvilla tai ulkona syömässä. Kyllä se meille on arjen luksusta. On meillä siihen varaa, ollaan kahden ihmisen velaton talous.

Vierailija
72/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kohtuullisen hyvätuloinen ihminen, niin eipä tuo tunnu missään.

Miksi aina vedotaan tuloihin? Varallisuus on ratkaisevampaa.

Vierailija
73/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa käydä kahvilla. Palkkapäivänä maksan vastikkeen, varaan rahaa kuukauden ruokaostoihin ja mahdollisesti ennen seuraavaa palkkapäivää tuleviin laskuihin ja lähetän loput rahat ulkomaiselle välittäjälle osakeostoja varten.

Ei jää rahaa kahvitteluun.

Vierailija
74/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän porukka ravaa baarissakin harvase viikonloppu ja tu 14 euroa ei siellä ole mitään (plus mahd. rskaruuat ja taksi kotiin). Miksi siis vaikka yksi kahvilakerta viikossa on jotenkin vaikea ymmärtää?

Tuossa jutussa oli että käy vähintään kerran päivässä. Ei minulla ole kyllä varaa joka viikko ryypätäkään saatikka että taksilla ajelisin.

Olen työtön eli köyhin ihmisryhmä suomessa, silti minulla on varaa ryypätä joka viikonloppu.

Ja sitten kitistään kun ruoka on niin kallista eikä rahat riitä. Ei osata priorisoida.

Vierailija
75/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohonneet omaisuusarvot, suuret lainat ja korot ovat ikävä yhdistelmä. Mutta kyllä ajat vielä joskus paranevat

Miksi omaisuusarvojen kohoaminen on paha asia? On rikastunut.

Vierailija
76/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kohtuullisen hyvätuloinen ihminen, niin eipä tuo tunnu missään.

Miksi aina vedotaan tuloihin? Varallisuus on ratkaisevampaa.

No kun ei ole. Tuloilla käydään kahvilla, varallisuudella ei.Varallisuus on joko kiinteää tai likvidia.

Mulla on ihan kivasti varallisuutta mutta kun valtaosa siitä on osakkeissa ja omassa asunnossa niin en minä osakkeita ala myymään jotta voin lattella käydä.

Kassavirta ratkaisee sen voiko käydä kahvilla. Olen allokoinut kassavirtani tehokkaasti eri juttuihin. Mun kassavirtani (tulot) menee muualle kuin kahvitteluun joka mielestäni ihan tarpeetonta ajan ja rahan hukkaa.

Vierailija
77/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin juon kolme tuoppia olutta Kontulan pubissa tuolla hinnalla. Tuoppi maksaa 3,80€.

Vierailija
78/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi oikeasti rikas niin on aika järjen köyhyyttä tuhlata moiseen ja päivittäin.

Vierailija
79/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkut Italiasta, espresso mihin saa keksin mukaan 1,10e, capuccino 1,60e

Käydään joka päivä. Jos ottaa leivoksen hinta nousee n 2,50e

Vierailija
80/125 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun näyttää olevan trendikästä. Itke sitten himassa kun viikon ruokarahat menee siihen näyttämisenhaluun. Jes mahtavaa olo terassilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan