Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Temu turvallinen?

Vierailija
22.07.2023 |

Mainostaa Facebookissa ja haluaa että ladataan appi. Onko kokemuksia? Huijari vai turvallinen sivu?

Kommentit (709)

Vierailija
341/709 |
20.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki Kiinasta tilatut halpistuotteet ovat vaarallisia - TUKES varoittaa erityisesti lastentarvikkeista

Ostosten tekeminen netissä on lisääntynyt viime vuosina radikaalisti. Erityisesti EU:n ulkopuolelta ostaminen houkuttelee halpojen hintojen vuoksi. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes päätti testauttaa ja tarkastella näissä kaupoissa myytävien, suomalaiskuluttajien suosiossa olevien tuotteiden turvallisuutta. Tulokset ovat huolestuttavia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201809102201189200

Omalla vastuulla

Talon polttanut laturi. Täyteaineesta muodottomiksi turvonneet huulet. Muuntohuumetta sisältänyt laihdutusvalmiste. Kuristumisnyörit sisältävä lastenvaate. Silmille vaarallisen voimakas laservalo. Nämä kaikki ovat oikeita esimerkkejä siitä, millaisia vaarallisia tuotteita viranomaisten tietoon on tullut, kun kuluttajat ovat ostaneet kaukomailta itse suoraan tavaraa.

Muista: Kun tilaat EU:n ulkopuolelta, vastuu on sinulla. Euroopasta ei silloin löydy vastuutahoa, jolle voisit vaarallisen tuotteen palauttaa ja jolta voisit vaatia korvauksia.

Usean tuoteryhmän kohdalla hinta kertoo jotain myös tuotteen laadusta; pelkkien postikulujen hinnalla tuskin saat kelvollista tuotetta.

Tämän sivun tarkoituksena on antaa nettishoppailijoille työkaluja siihen, miten valita netistä turvallisempia tuotteita. Alta löydät tuoteryhmittäin vinkkejä siihen, mitä kannattaa ottaa huomioon ostotilanteessa.

https://tukes.fi/omallavastuulla

Vierailija
342/709 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt nyt useampia tilauksia Temulta. Nopea toimitus ilman tulli- tai postimaksuja. Verrattuna esim. Aliexpressiin kaikki tilatut tuotteet tulevat samassa, mahdollisimman pienessä paketissa, varmasti perille ja vielä viikkoja nopeammin. Tuotteiden laatu on ollut todella hyvä. Aliexpressin, Ebayn ja monen muun kautta tuli aina ihan mitä sattuu. 

Olen tilannut lähinnä erilaisia työkaluja, suojateippejä ja tarvikkeita fillareita varten. Kyllähän Temusta saa aivan varmasti tilattua surkealaatuistakln tavaraa, mutta sitä samaa roinaa tuodaan kivijalkamyymälöihin ja verkkokauppoihin Suomessakin ja hinta on tuolloin jo paljon suurempi. Euron tavarasta tulee 15 euron hintainen. Eräästä kotimaisesta liikkeestä tilaamani 15e kännykkäkuori oli tuoreena esimerkkinä niin surkea, että 1-2 euroa maksaneet Temun kuoret pesivät sen laadultaan 100-0. 

Jos haluaa vältellä Temua aatteellisista syistä, se on täysin pätevä syy. Kuvitteellisen heikomman laadun vuoksi jos välttelee, niin se ei omakohtaisten kokemusteni perusteella niinkään. En minäkään silti tuolta mitään satojen eurojen arvoista tilaisi ilman todella, todella vakavaa harkintaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/709 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tavaraa mitä Sheinissä myydään. Enn suosittele juuri sen takia että niissä voi olla vaarallisia aineita. Kaverini osti käsikorun, jossa kuulemma ei ollut nikkeliä vaan muovia niin kappas vaan, tuli hirveä kutiseva ja suureneva läiskä käteen. Vaikka materiaaleissa ei lukenut kuin muovi tms. Miksei siis olisi lyijyäkin jne.. mEi edes tiedä oliko tuo nikkeliä vai muuta joka antoi pahan allergisen reaktion. Olen kuullut että moni teini myös tilailee meikkejä sieltä. Äärimmäistä tyhmyyttä. Ties mitä imeytyy ihon läpi verenkiertoon. Sheinissä/temussa myynnissä myös hampaiden valkaisuaineita, piilareita ja kun joskus lueskelin käyttäjien kommentteja niin moni valitteli kirvelystä, kutinasta.. Tosi järkevää hei. Myöskään vaatteita tai mitään leluja ei uskaltaisi ostaa. Vaatteissa vaikka mitkä myrkyt enkä usko että ihan 40 asteen pesussa katoavat. Suurempaan asteeseen ei tohi laittaa, etteivät kutistuisi.

Sheinistä en osaa sanoa mitään. Näyttää epäilyttävältä, enkä siksi ole käyttänyt. Kuten en Wishiäkään. Nostat kuitenkin hyviä pointteja. Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä tuolta tilaa. Tuollaisten kemikaalien riskit pitäisin minimissä. Jäljelle jää kuitenkin todella paljon tavaraa, jota uskaltaa tilata ja jonka laatu on erittäinkin hyvää. Kannattaako silti tilata mitään kallista kuten esim. (kuvitteellisen)merkin "Xinxui/Winxui" tabletteja tai puhelimia? No ei varmasti, ellei ole oikeasti niin paljon rahaa, että tuollaisen riskin näpeille napsahtaminen ei harmita.

Vierailija
344/709 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan käyttänyt  temun kosmetiikkaa?

Esim kollageenivoidetta  tai hampaanvalkaisu jauhetta? Mielipiteitä kiitos

Vierailija
345/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

shampoota olen tilannut ja kasvorasvaa, ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.

Olen myös tilannut vaatteita, eikä ne niin kovin huonoja ole olleet.

Vierailija
346/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi tuolta yhtään mitään. Kunnollista tavaraa on tätä nykyä vaikea saada ja palauttamaan joutuu useasti. Näiden kanssa varmaan toimii tosi tosi hyvin.

Vierailija
347/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta kun ne tilaukset tulevat sinne lentokentälle, niin pitääkö ne silti noutaa itse sieltä, vai tuleeko ne johonkin postiin/lähikauppaan, jonka olet itse siihen lisännyt toimituspaikaksi? :)

Kyllä ne ihan tulee postiin suomessa, ei niitä tarvitse mistään noutaa, muualta kuin ihan omasta lähipostistasi.

Ei tule myöskään mitään muuta maksua, kuin se mikä on temun sivulle laitettu.

Vierailija
348/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temu Selänne on ainakin rasisti ja homofoobikko.

Juuri sellainen ole minäkin. Homoja en voi sietää, enkä homoja huolisi koskaan kaverikseni.

Vierailija
349/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temun tavarat ovat todellisuudessa ihan jotain muuta kuin kuvissa. Viimeinen niitti oli kyllä, kun naamavoiteen uloimman kannen sain hampaat irvessä auki, mutta sisempi kansi olikin täysin yhtä purkin kanssa. Täytyy ottaa vasara käyttöön, jos sitten saisi kiinalaista ihmevoidetta käyttöön. Siis kaikki tavarat näyttävät kuvissa hienoilta, mutta ovat kyllä suurta huijausta.

Vierailija
350/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alennuskuponkeja iso kasa ja kokemuksesta voin kertoa, että temu on luotettava, vaikka olin itsekin epäilevä aluksi. Oon tilannu jo 8 pkt ja kaikki tullu perille Matkahuollon kautta ja lisäksi nopeasti n.1-2 viikossa. Ilmeisesti paketit kiertää Vantaalla jonkun firman kautta jolloin ainakaan mulle ei ole kertaakaan tullut maksettavaksi ylimääräistä eli tullia tai alv:tä.

Tässä todiste, että paketit todella tulee perille:

https://i.postimg.cc/q7F35xCx/Screenshot-20240316-075245.png

Alla olevalla latauskoodilla siis paljon etuja:

https://temu.to/m/u9srnjkfsi1

Ja moralisoinnin voi jättää pois suosiolla, koska jokainen meistä varmasti ostaa ihan samoja tuotteita muista halpamyymälästä Suomessa ja ne tuotteet on valmistettu myös Kiinassa, mutta hinta on vain kalliimpi.

Vierailija
351/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovelluksen turvallisuustaso on ihan virallisten tietojen mukaan sama kuin TikTokilla.

Vierailija
352/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoinen kuluttaja ei osta mitään Kiinassa valmistettua aina kun se on mahdollista välttää.

Temut ja muut ihan wt touhua. Kuluttaminen ei ole coolia.

Vierailija
353/709 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tähän asti välttänyt eetisistä syistä. Nyt tarvitsin erityislapselle päiväjärjestyksen ja viikkokalenterin löysin ne temusta ensi tilaajan etuineen 15€. Suomessa olisi saanut maksaa reilusti yli 50€.

Vierailija
354/709 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tähän asti välttänyt eetisistä syistä. Nyt tarvitsin erityislapselle päiväjärjestyksen ja viikkokalenterin löysin ne temusta ensi tilaajan etuineen 15€. Suomessa olisi saanut maksaa reilusti yli 50€.

Ite oon kanssas samoilla linjoilla. Mulla köyhänä ei oo varaa valita ja köyhyys ei ole oma valinta vaan vakava loukkaantuminen itsestä johtumattomista syistä. Toimeentulotuella ja asumistuella käy oikeasti vaihtoehdot vähiin. Ehkä taloudellisesti sitten helpottaa, kun vammaistuet alkavat. Ite oon tilannu tuolta ihan "järkitavaraa" eli paitoja, sukkia, 2 mattoa, verhot, päiväpeiton, kolmet housut yms. Kaikki on tullut perille. Jos yksikin paketti jää tulematta, niin siihen lopetan tilaukset.

Vierailija
355/709 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita jotain kiinaksi kun kerran olet sattumalta jutellut.

Vierailija
356/709 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lataisi tuota sovellusta, ilmeisesti kerää runsaasti tietoa. Hollantilaisissa uutisissa oli asiasta juuri:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5441575/temu-de-gevaa…

Konekäännös artikkelin alusta:

"Äänen tallentamisesta kuvakaappauksiin: suositulla kiinalaisella verkkokaupalla Temulla kerrotaan olevan "huolestuttava määrä" pääsyä henkilötietoihin verrattuna muihin sovelluksiin. "Useimmat ihmiset miettisivät kymmenen kertaa sovelluksen asentamista, jos he tietäisivät, mitä tietoja Temu sinulta kerää.""

Ylipäätään en käyttäisi. Kiina ei tee näitä polkuhintakauppoja hyvää hyvyyttään köyhän iloksi. Näissä on niin monta ongelmaa, että aika välinpitämätön saa olla, jos tällainen kelpaa. Länsimaat ovat nostaneet Kiinan lyhyessä ajassa merkittäväksi globaaliksi talousjätiksi, ensin yritykset ja nyt innolla myös yksityishenkilöt. Yrityksen ovat jossain määrin kääntäneet tai kääntämässä kelkkaansa, joten Kiina paikkaa tilannetta yksittäisillä ihmisillä. Talousjätin on helppoa olla myös sotilaallinen jätti. Ilmeisesti Kiinan valta on se, mitä kovasti halutaan.

Vierailija
357/709 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temu-verkkokaupan nimissä liikkuu runsaasti vääriä viestejä tietojen kalastelemiseksi. Huijaus koostuu kahdesta osasta: vääristä verkkosivustoista ja sähköpostiviesteistä, joita tehtaillaan Temun nimissä, kertoo IS:

Huijarit käyttävät suomalaisten suosimaa verkkokauppaa raa'asti hyväkseen älä tee tätä virhettä

https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000010215674.html

Vierailija
358/709 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hups kirjoitti:

Temu=hyperpikatuotanto. Sama kuin SHEIN. Jos yhtään välittää mistään: maapallosta, ihmisarvoista, luonnosta, ilmastokriisistä tai edes tuotteen laadusta, niin unohda. 

Ei sen krääsän tai huonolaatuisen tuotteen ostaminen mistään ole juuri sen järkevämpää, mutta Temu ja Shein on hyviä esimerkkejä pikatuotannon uudesta aallosta, joka polkee jo ennestään sietämättömän huonoa tuontantoa ja kestämättömän huonoja työoloja ennestään. 

Jos et osaa vastata esitettyyn kysymykseen niin ole hiljaa, ei täällä pyydetty omasta mielestää parempien ihmisten moraalisaarnaa.

Vierailija
359/709 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö tuonne kauppaan rekisteröityä tms, ennen kuin voi tilata tavaraa? Vai voiko tilata ilman, tyyliin että valitsee haluamansa tuotteet, valitsee maksutavat, toimituksen ja sitten jää odottamaan ostoksia saapuvaksi?

Itsellä kun on kynnys käyttää verkkokauppoja johon pitää erikseen rekisteröityä ennen kuin voi tilata niistä.

Ilmeisesti pitää ladata Temu sovellus. Se tuli eteen, kun klikkasin erästä tuotetta mainoksesta. Kyllä oon ajatellut tilata jotain, jotta näen onko tuotteet sellaisia kuin odotan. Ja hyvä kun on klarna lasku käytössä, niin on  sujuvampaa. Enpä muista että olisin maksanut mitään etukäteen mitä olen netin kautta tilannut. On jotenkin turvallisempaa maksaa sen jälkeen kun on saanut tuotteet. Ja olen ikäihminen mutta tilannut paljon kaikenlaista netin kautta. Kaikki onnistuneita ostoksia hinta/ laatu jne toimineet hyvin.

TEMU-sovellusta EI pidä ladata. Katso oheinen suomalainen linkki, saat tietoa TEMUsta. 

Vierailija
360/709 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielinen video/tietoa TEMUsta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi