Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten laihduttaa ilman että se menee syömishäiriön puolelle?

Vierailija
21.07.2023 |

Nelikymppisenä huomaan, että yritykset laihduttaa laukaisee aina samat jutut kuin teini-ikäisenä.

Olen saanut aikuisiällä jojolaihdutettua, mutta joka kerta se on mennyt yli ja syöminen ja liikunta pakkomielteistä.

Heti kun rentoudun, paino nousee ja annan mennä toiseen ääripäähän. Eli sekään ei ole tervettä. "Jos tulee 2kg, tulkoon sitten 20!"

Kokeilin nyt kesällä Noom-sovellusta, ja punnitseminen ja kalorien laskeminen laukaisi taas häiriintyneen ajattelun.
Esim. olin syönyt aamiaisen ja sen jälkeen kävellyt koko aamupäivän. Syöksyin ahdistuneena ulos kaupasta, koska jääkahveissa oli liikaa kaloreita. Ostin kahvilassa mustan kahvin. Se oli lounaani.

Luin, että ko. sovellus voi pahentaa olemassa olevia syömishäiriön oireita.

Onko kukaan löytänyt tasapainoa?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko vaikka liikunta ja ihan terveellinen ruokavalio ja myös rytmi syömisessä?

Se on varmaan pahin virhe mitä ihminen voi tehdä että se alkaa punnitsemaan kaiken. Sen mä sanon ihan suoraan vaikka moni "kuntovalmentaja" siitä saattaa ottaakin nokkiinsa. 

Mä en tajua miten se on ihmisille niin vaikeaa. Pitäkää kellonajat ja rytmit syömisessä ja syökää oikein ja liikkukaa. 

On helppoa sanoa, että syökää oikein ja liikkukaa! Minulla on ollut aina säännöllinen ruokailurytmi, mutta syön joko liikaa tai liian vähän. Työni on kuluttavaa. Olen löytänyt tasapainon punnitsemalla ja merkkaamalla kaiken syömisen. Toki silmämääräisyyteen oppii ajan saatossa. Ravintoni on nyt monipuolisempaa ja syön marjoja, kasviksia ja hedelmiä 650g/pv. Hyvät rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit pitää olla tasapainossa. Saan myös herkutella, mitään ei tarvitse jättää pois.

Vaikeus tuntuu olevan sinulla, kun et ymmärrä erilaisuutta ja sen tuomia haasteita.

Mitkä on sun makrojen suhteet kun ne on tasapainossa? Mitä on ne hyvät rasvat?

Voit mennä makroinesi metsään! Ei kaikki ota hyviä rasvoja samoista ruuista. Jotkut hehkuttaa ja siunaa avokadon, jota en mistään hinnasta suuhuni laittaisi. Löydät varmasti netin kautta paljon erilaisia vaihtoehtoja hyville rasvoille. Itse ainakin käytän tietolähteenä kaikissa ravintoaineissa, jottei tarvii purkista napsia. En urheile tai kasvata lihaksia, joten laihduttaminen ja kiinteytys riittää. Minua kiinnostaa enemmän kolesteroliarvot, toki rasvamaksaa en halua, mutta tällä syömisellä sitei pääse syntymään.

Hedelmäsokeri on pahin rasvamaksan aiheuttaja.

Äläkä nyt ala selitttää, että hedelmissä oleva sokeri ei ole sokeria.

Juu. Se on tunnettu suomalaisten lihomisen syy.

Se hedelmien liikasyönti 🤦

Sokeri on pahin lihottaja, oli se sokeri sitten hedelmässä tai jossain muussa. Kaloreilla ei siinä ole kyse.

Söin tänään banaanin ja palan kakkua muun ruuan lisäksi.

Painan 52 kiloa. Miten hemmetisti niitä hedelmiä sit mätät jos lihot niillä?

Vierailija
82/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan pahin virhe mitä ihminen voi tehdä että se alkaa punnitsemaan kaiken. Sen mä sanon ihan suoraan vaikka moni "kuntovalmentaja" siitä saattaa ottaakin nokkiinsa. 

Mä en tajua miten se on ihmisille niin vaikeaa. Pitäkää kellonajat ja rytmit syömisessä ja syökää oikein ja liikkukaa. 

On helppoa sanoa, että syökää oikein ja liikkukaa! Minulla on ollut aina säännöllinen ruokailurytmi, mutta syön joko liikaa tai liian vähän. Työni on kuluttavaa. Olen löytänyt tasapainon punnitsemalla ja merkkaamalla kaiken syömisen. Toki silmämääräisyyteen oppii ajan saatossa. Ravintoni on nyt monipuolisempaa ja syön marjoja, kasviksia ja hedelmiä 650g/pv. Hyvät rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit pitää olla tasapainossa. Saan myös herkutella, mitään ei tarvitse jättää pois.

Vaikeus tuntuu olevan sinulla, kun et ymmärrä erilaisuutta ja sen tuomia haasteita.

Voit mennä makroinesi metsään! Ei kaikki ota hyviä rasvoja samoista ruuista. Jotkut hehkuttaa ja siunaa avokadon, jota en mistään hinnasta suuhuni laittaisi. Löydät varmasti netin kautta paljon erilaisia vaihtoehtoja hyville rasvoille. Itse ainakin käytän tietolähteenä kaikissa ravintoaineissa, jottei tarvii purkista napsia. En urheile tai kasvata lihaksia, joten laihduttaminen ja kiinteytys riittää. Minua kiinnostaa enemmän kolesteroliarvot, toki rasvamaksaa en halua, mutta tällä syömisellä sitei pääse syntymään.

Sokeri on pahin lihottaja, oli se sokeri sitten hedelmässä tai jossain muussa. Kaloreilla ei siinä ole kyse.

Söin tänään banaanin ja palan kakkua muun ruuan lisäksi.

Painan 52 kiloa. Miten hemmetisti niitä hedelmiä sit mätät jos lihot niillä?

Surullisia nämä viisastelijat. Eivät kuitenkaan ymmärrä elimistön toiminnasta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain kaloreilla on merkitystä

Vierailija
84/88 |
21.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patrik Borgin Jojoilu-kurssilla voi opetella normaalia syömistä, mutta kyseessä on yleensä pidempi prosessi ja mahdollinen painonpudotus tulee viiveellä jos tulee.

Vierailija
85/88 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patrik Borgin Jojoilu-kurssilla voi opetella normaalia syömistä, mutta kyseessä on yleensä pidempi prosessi ja mahdollinen painonpudotus tulee viiveellä jos tulee.

Sivulla pitkät myyntipuheet, mutta ei hintaa. Paljonko maksaa?

Vierailija
86/88 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivulla pitkät myyntipuheet, mutta ei hintaa. Paljonko maksaa?

Jep, myyntisivut on pitkät. Seuraava kurssi alkaa tietääkseni elokuussa 2023. Kannattaa ilmoittautua odotuslistalle sellaisesta kiinnostuitko -laatikosta. Patrikin kurssit on valitettavasti kalliita, muistaakseni maksoin yli 200€ Jojo-kurssista mutta odotuslistalle liittymällä saa etuhinnan.

Vierailija
87/88 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen anorektikko, nykyään normipainossa ja laihdutan normipainon sisällä. Alussa minullakin oli noita ajatuksia, että en voi syödä jotain - liikaa kaloreita. Mutta nyt minua rauhoittaa se kalorien laskeminen (käytän MyFitnessPalia).

Eli nyt kun tiedän että laihdun siitä huolimatta vaikka syön tietyn kalorimäärän päivässä, niin se tuo sitä varmuutta ja vapautta syömiseen. Voin syödä sen kalorimäärän sisällä ihan mitä huvittaa (toki yritän pääsääntöisesti tehdä järkeviä valintoja). En koe enää huonoa omaatuntoa siitä että käyn kaverin kanssa kahvilla, otan cappuccinon ja pullan. Kunhan ne viikon sisällä syödyt kalorit pysyy järkevinä, niin paino kyllä putoaa. Ei tarvitse mennä älyttömyyksiin niiden miinuskaloreiden kanssa.

Vierailija
88/88 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et syö lapsen kanssa samaan aikaan ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi